Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

IAC problem


bullen

Recommended Posts

hejsan. jag har en cadillac limousine 1984. motorn är en 4.1 liters v8

problemet började på väg till bilprovningen när jag körde så tändes plötsligt service soon lampan

märkte efter en stund att jag hade hög tomgång c.a 2000-3000 varv. efter lite koll så såg jag att

iac motorn axeln låg ute full längd som i sin tur påverkade gasstaget har nyss köpt ny iac motor

men samma fel kvarstår. de måste ju vara nåt annat fel men vad.... har nyss köpt nytt batteri till bilen

vet inte om detta har med saken att göra då. gick fint när jag åkte hem snälla någon som vet

mvh micke

Link to comment
Share on other sites


Hupp kan inte säga at jeg vet exakt hur din maskin ser ut ,, har du en TBI eller är det en elektronisk förgasare ? är det en Tbi så är Iac motorn justerbar och ska justeras in vid monteringen men på din beskrivning så låter det mera som att den sitter externt ,, har du möjligvis en bra bild att lägga upp? vart i landet finns du ? jag finns i järfälla om du vill kan jag titta på din bil ?

Link to comment
Share on other sites

Hupp kan inte säga at jeg vet exakt hur din maskin ser ut ,, har du en TBI eller är det en elektronisk förgasare ? är det en Tbi så är Iac motorn justerbar och ska justeras in vid monteringen men på din beskrivning så låter det mera som att den sitter externt ,, har du möjligvis en bra bild att lägga upp? vart i landet finns du ? jag finns i järfälla om du vill kan jag titta på din bil ?

hejsan. min motor är en tbi modell. iac motorn är en extern motor ser ut som en liten torkarmotor.

sitter på insidan spjällhuset. men så fort jag kopplar på kablaget på iac o sätter på tändningen så.

går kolven rakt ut o slår c.a 4-4 sek sedan tystnar den men ligger fullt ute ändå. jag har även tagit bort o startat bilen ändå då går den riktigt bra fin tomgång har iofs inte kört den på det viset.

bilen är nyimporterad den kan ju ha stått länge i usa om de kan vara en orsak. skulle vilja lägga

upp en bild här men vet inte riktigt hur man gör. jag bor i karlstad. mvh micke

Link to comment
Share on other sites

Hallå. någon som vet hur man ställer in en iac motor (tomgångsmotor) har satt i en ny men vet inte hur den ska ställas in den ligger o slår lite på gasstaget in o ut när den går på tomgång.

jag har en ht 4100 motor v8 tbi tacksam för svar micke

Link to comment
Share on other sites

Hallå. någon som vet hur man ställer in en iac motor (tomgångsmotor) har satt i en ny men vet inte hur den ska ställas in den ligger o slår lite på gasstaget in o ut när den går på tomgång.

jag har en ht 4100 motor v8 tbi tacksam för svar micke

Hej! B)

Kolla proceduren enligt tråden Gratis tillgång till Cadillac Service manuals, länk http://caddyinfo.ipbhost.com/index.php?showtopic=15663 . Om jag har hittat rätt modell gäller följande:

DIGITAL FUEL INJECTION (DFI)

  1. Connect a tachometer to the engine. Set the parking brake, place the transaxle in the PARK, position the steering wheel in the STRAIGHT AHEAD position. Turn OFF the air conditioning and all accessories. Ground the green test connector located near the alternator.
  2. Start and run the engine until normal operating temperatures are reached.
  3. Check and/or adjust the timing.
  4. Remove the air cleaner and plug the THERMAC vacuum tap.
  5. To retract plunger of the ISC motor, perform the following procedures.
    1. Disengage the ISC connector, then engage a jumper harness to the ISC.
    2. Connect the jumper wire leading to the ISC terminal C to 12V at the battery or junction block.
    3. Apply finger pressure to the ISC plunger (close the throttle switch). Touch the jumper wire connected to the ISC terminal D to ground until the ISC plunger retracts fully and stops; DO NOT allow the ground wire to be connected for longer than necessary or damage to the ISC motor can result.

      NOTE: Never connect a voltage source to the ISC motor terminals A and B as damage to the internal throttle switch contacts will result.

    4. Once the motor has retracted, inspect the throttle lever to make sure it is resting on the minimum idle speed screw.
  6. If the minimum idle speed it too high, adjust the minimum idle speed screw. The minimum idle speed should be 375–500 rpm (0–500 miles) or 475–550 rpm (above 500 miles).
  7. After adjustment, disconnect the test equipment and turn the ignition switch OFF for 10 seconds.
  8. Turn the engine ON, check the ISC operation and inspect the ECM and/or BCM readout for stored codes or telltale lights. Perform the diagnostics.
  9. Disconnect the negative battery cable for 10 seconds; this will reset the TPS learned value in the ECM.
Mvh /Bengt B)

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...