Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

FILAMENT ?


2 loud

Recommended Posts

sitter och kollar lite i en shop manual .. och identifierar lite el symboler .. i clustret (instrumentet) sitter det normal små lampor för att lysa upp indikatorer eller för att belysa mätartavlor .. symbolen för den "lampan" som är släckt på mitt schema kallas single filament light bulbs .. vad betyder filament ? jag funderade en stund på om det trots allt kunde vara en lysdiod men kretssymbolen för dioderna heter Light emitting diodes så det verkar faktiskt vara någon form av "glödtrådslampa"

Link to comment
Share on other sites


sitter och kollar lite i en shop manual .. och identifierar lite el symboler .. i clustret (instrumentet) sitter det normal små lampor för att lysa upp indikatorer eller för att belysa mätartavlor .. symbolen för den "lampan" som är släckt på mitt schema kallas single filament light bulbs .. vad betyder filament ? jag funderade en stund på om det trots allt kunde vara en lysdiod men kretssymbolen för dioderna heter Light emitting diodes så det verkar faktiskt vara någon form av "glödtrådslampa"

Hej!

Du verkar vara inne på rätt spår. Om man bara kollar filament på Google translate blir översättningen glödlampa. Jag har också kollat på en annan site som innehåller lite smått och gott - "How stuff works" http://auto.howstuffworks.com/

The Filament

From How Light Bulbs Work

light-bulb2-100x60.jpg

The filament inside a light bulb is made of tungsten because it has an unusually high melting point. Learn about the filament and find out how.. becomes a liquid. Light bulbs are manufactured with tungsten filaments because tungsten has an abnormally high melting temperature. Bright, Brighter...

Mvh /Bengt :rolleyes:

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Filament betyder väl noga översatt "glödtråd". Vilket får mig att tro att indikeringslampan för glödtråd är avsett för bilar med dieselmotor och glödning före start. Har du inte en dieselmotor är förmodligen indikeringslampan inaktiv även om den finns med i clustret.

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...