Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Ska jag skrota min Eldorado-92???


eldowood

Recommended Posts

:( Jag tänkte höra om någon kanske har en lösning på mitt problem!?

Jag har en Eldorado 1992 4.9 motor som fick nerslag på besiktningen om för höga HC värden. Har slagit i k sprit, bytt olja och filter, detta hjälpte inte!

Lambda värden inom gränsen, HC 400, CO 0,6, CO2500 0,5, dessa värden är på tomgång och är för höga !!!

Hur får man ner dessa i laglig nivå ???

Sen kommer ett felmeddelande upp som säger:: "Service Ride Control" , detta kan vara pga en liten läcka i höger bakre stötdämpare, vet ej säkert dock!!

Vore tacksam för svar om du har nåt tips angående dessa problem annars funderar jag på att skrotning är enda utvägen?!?!?!

Vänligen Kjelle. Den har gått 18000 mil.

Link to comment
Share on other sites


Fuska till det, blanda i 50% E85 i bensinen det borde den gå på utan större problem. Bör få ned utsläppen under gränsvärdena.

Annars kanske det är dags att byta syresensorn - kostar inte så mycket.

Link to comment
Share on other sites

Hej Kjelle!

De fel du beskriver tycker jag inte motiverar till skrotning! Speciellt inte av en Cadillac (fast det kanske är ganska väntat givet vad detta är för forum :)).

Jag är ingen expert på området, och någon som vet mer får gärna fylla i lite, men några övergripande idéer kan jag ge. Det skulle kunna hjälpa att serva motorn, med nya tändstift, luftfilter, vevhusventilation (PCV valve), syresensor (lambdasond) - ligger den nära något av gränsvärdena är den ju inte helt frisk längre. Jag är inte säker på om trasig EGR kan påverka avgasvärnena så som du ser, men dåliga tändstift ger dålig förbränning => högre HC- och CO-värden, och igensatt luftfilter kan ge för rik bränsleinblandning => högre HC- och CO-värden. Även tändkablar och tändspolar är möjliga felkällor som ger ofullständig förbränning.

Det kan ju också vara så enkelt (vilket tyvärr inte betyder billigt) att katalysatorn är dålig.

Vad gäller ride control så vet jag att det i varje fall i USA förekommer att man helt enkelt sätter vanliga stötdämpare på bilen om en variabel dämpare går sönder (i så fall byter man givetvis alla dämpare - annars får man ju väldigt märkliga köregenskaper), eftersom det blir billigare. Men jag har inte kollat upp det närmare, så se det bara som en idé att kolla upp.

Om du slutligen ändå skulle bestämma dig för att inte fixa grejerna själv: sälj bilen i befintligt skick för en billig penning (borde ge bättre betalt än att skrota) till någon som har möjlighet att ta sig an de problem du beskriver.

Hoppas det hjälper,

Jonas

Link to comment
Share on other sites

Kolla koder.

<a href="http://myweb.accessus.net/~090/resources-cad.html#om" target="_blank">http://myweb.accessus.net/~090/resources-cad.html#om</a>

Angående Ride Control håller jag med hjb981 men det räcker att byta 2 dämpare. Man får koppla in ett effektmotsånd för att lura systemet att dämparna finns kvar. Genom att göra det slipper du koden.

Undvik E85, spridarrengörning etc om du inte vill riskera att byta samtliga tätningar i bränslesystemet. Det finns en anledning till att man inte rekommenderar mer än 10% etanol i systemet eller 5% metanol...

Link to comment
Share on other sites

Hej, En kamrat med en 90 STS hade alldeles för höga HC och CO -halter -det vi gjorde var att

byta spridarna som vad jag har förstått genom att läsa en hel del cadillacsaiter problem med att ge rätt mängd bensin just på 4.5 och 4.9 och hans 90a gick då igenom besiktningen utan problem.

På panelen kan man knappa sig fram till avstängning av spridare 1-8 för att se om ngn inte förändrar

varvtalet - på den aktuella 90'an så gjorde 2 spridare inte ngn skillnad. Den bilen gick naturligtvis mycket dåligt men det kanske inte din gör. Då är det förståss mycket svårare.

Stift, kablar, spolen, injectorer, diverse givare och lambdasonderna kan ju alla vara boven i dramat.

/Jan L

Link to comment
Share on other sites

Ok, nu finns det som sagt massor med saker som det kan vara, en del mer troliga än andra.

Första steget som alltid bör göras innan något annat görs är att identifiera vad som upplevs som fel.

Enligt Kjelle så går bilen perfekt, endast HC och CO-halt som är för hög.

Det tyder på en för fet blandning/ofullständig förbränning vilket innebär för mycket bränsle och/eller för lite luft. Luftfilter kan ju korka igen men det ger ingen påverkan i den storleken.

Steg nummer två är att kontrollera om det finns några eventuella koder som kan hjälpa oss.

Eftersom bilen verkar gå jämnt och fint kan vi utesluta tändproblem. Det gör sällan något utslag på avgasvärdena i dom storleksordningarna vi pratar om så vi lämnar det därhän så länge. Spridare verkar inte klicka heller, annars hade den ju haltat.

Kan iofs vara en spridare som läcker. Det vanligaste fenomenet förutsatt att inga koder finns (är de tillräckligt allvarliga tänds SES-lampan) är att bränsletrycksregulatorn går åt skogen så membranet börjar läcka.

Det testas genom att vacumledningen till FPR:en (Fuel Pressure Regulator) pluggas och motorn startas. Kommer bränsle genom vacumanslutningen på FPR:en så är den kass. Var beredd på att bränsle kan komma ut där så det inte hamnar på varma motordelar!

Efter FPR:en skulle jag misstänka läckande spridare.

En annan möjlighet är att PCM:en inte jobbar i closed loop utan tror att motorn fortfarande är kall.

Så mina frågor är:

1) Finns det koder?

2) Är det någon skillnad i bränsleförbrukning /varmstartsproblem?

3) Var bilen varm vid testet?

Link to comment
Share on other sites

Ok, nu finns det som sagt massor med saker som det kan vara, en del mer troliga än andra.

Första steget som alltid bör göras innan något annat görs är att identifiera vad som upplevs som fel.

Enligt Kjelle så går bilen perfekt, endast HC och CO-halt som är för hög.

Det tyder på en för fet blandning/ofullständig förbränning vilket innebär för mycket bränsle och/eller för lite luft. Luftfilter kan ju korka igen men det ger ingen påverkan i den storleken.

Steg nummer två är att kontrollera om det finns några eventuella koder som kan hjälpa oss.

Eftersom bilen verkar gå jämnt och fint kan vi utesluta tändproblem. Det gör sällan något utslag på avgasvärdena i dom storleksordningarna vi pratar om så vi lämnar det därhän så länge. Spridare verkar inte klicka heller, annars hade den ju haltat.

Kan iofs vara en spridare som läcker. Det vanligaste fenomenet förutsatt att inga koder finns (är de tillräckligt allvarliga tänds SES-lampan) är att bränsletrycksregulatorn går åt skogen så membranet börjar läcka.

Det testas genom att vacumledningen till FPR:en (Fuel Pressure Regulator) pluggas och motorn startas. Kommer bränsle genom vacumanslutningen på FPR:en så är den kass. Var beredd på att bränsle kan komma ut där så det inte hamnar på varma motordelar!

Efter FPR:en skulle jag misstänka läckande spridare.

En annan möjlighet är att PCM:en inte jobbar i closed loop utan tror att motorn fortfarande är kall.

Så mina frågor är:

1) Finns det koder?

2) Är det någon skillnad i bränsleförbrukning /varmstartsproblem?

3) Var bilen varm vid testet?

Hej igen Jan!

På fråga 1: Menar du koder som kommer upp när man kör bilen? har inte vågat mej på att gå in i datorprogr.Det kommer inte upp några felkoder.

Fråga 2: Den startar utan problem även när den är varm, förbrukningen törs jag inte säga nåt om då jag inte haft bilen så länge men när man kör den så går förbr. ner till vad jag tycker verkar normalt.

Fråga 3: Den var varm när vi gjorde testet.

Ska åka till en verkstad imorron som kan gå in å kolla i datorn efter felkoder så får jag ta det vidare från det, hör av mej om resultatet imorronkväll, dom tar ca: 2-300:- för en koll av datorn så det får man väl säga är överkomligt då man inte själv törs gå in i systemet, kan ju bli nåt fel som en skrev om när man inte vet hur det ska göras!

Mycke tack så länge, Vänligen Kjelle.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte hur et är med din bil men min DeVille -90 har ingen tempmätare utan där måste man in i datorn för att se uppmätt värde och min var för kall och då kan två fel misstänkas antingen att den är för kall pga trasig termostat som min bil hadde eller att tempgivaren är trasig.

Motorns tempratur kan de flesta verkstäder kolla snabbt med en ir-termometer och då ska det inte skilja så många grader mellan termometern och datorns uppgift. Tempraturen är viktig för korrekt bränsleluftblandning = avgasvärden.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte hur et är med din bil men min DeVille -90 har ingen tempmätare utan där måste man in i datorn för att se uppmätt värde och min var för kall och då kan två fel misstänkas antingen att den är för kall pga trasig termostat som min bil hadde eller att tempgivaren är trasig.

Motorns tempratur kan de flesta verkstäder kolla snabbt med en ir-termometer och då ska det inte skilja så många grader mellan termometern och datorns uppgift. Tempraturen är viktig för korrekt bränsleluftblandning = avgasvärden.

Hej Ingemar!

Tack för ditt svar, jo jag tror som du att den va för kall helt enkelt, ska kolla om det sitter nån termostat i den, tror förra ägarn plocka ur den då han inte kände till att bilens normaltemp ligger så högt, han trodde förmodligen att den kokade då den visade på 100 grader.

På min får man trycka på info knappen så ser man temp och annat.

Tack för visat intresse och ha de gott nu när sommarn är på gång,

Mvh Kjelle.

Link to comment
Share on other sites

Ok, nu finns det som sagt massor med saker som det kan vara, en del mer troliga än andra.

Första steget som alltid bör göras innan något annat görs är att identifiera vad som upplevs som fel.

Enligt Kjelle så går bilen perfekt, endast HC och CO-halt som är för hög.

Det tyder på en för fet blandning/ofullständig förbränning vilket innebär för mycket bränsle och/eller för lite luft. Luftfilter kan ju korka igen men det ger ingen påverkan i den storleken.

Steg nummer två är att kontrollera om det finns några eventuella koder som kan hjälpa oss.

Eftersom bilen verkar gå jämnt och fint kan vi utesluta tändproblem. Det gör sällan något utslag på avgasvärdena i dom storleksordningarna vi pratar om så vi lämnar det därhän så länge. Spridare verkar inte klicka heller, annars hade den ju haltat.

Kan iofs vara en spridare som läcker. Det vanligaste fenomenet förutsatt att inga koder finns (är de tillräckligt allvarliga tänds SES-lampan) är att bränsletrycksregulatorn går åt skogen så membranet börjar läcka.

Det testas genom att vacumledningen till FPR:en (Fuel Pressure Regulator) pluggas och motorn startas. Kommer bränsle genom vacumanslutningen på FPR:en så är den kass. Var beredd på att bränsle kan komma ut där så det inte hamnar på varma motordelar!

Efter FPR:en skulle jag misstänka läckande spridare.

En annan möjlighet är att PCM:en inte jobbar i closed loop utan tror att motorn fortfarande är kall.

Så mina frågor är:

1) Finns det koder?

2) Är det någon skillnad i bränsleförbrukning /varmstartsproblem?

3) Var bilen varm vid testet?

Hej igen Jan!

På fråga 1: Menar du koder som kommer upp när man kör bilen? har inte vågat mej på att gå in i datorprogr.Det kommer inte upp några felkoder.

Fråga 2: Den startar utan problem även när den är varm, förbrukningen törs jag inte säga nåt om då jag inte haft bilen så länge men när man kör den så går förbr. ner till vad jag tycker verkar normalt.

Fråga 3: Den var varm när vi gjorde testet.

Ska åka till en verkstad imorron som kan gå in å kolla i datorn efter felkoder så får jag ta det vidare från det, hör av mej om resultatet imorronkväll, dom tar ca: 2-300:- för en koll av datorn så det får man väl säga är överkomligt då man inte själv törs gå in i systemet, kan ju bli nåt fel som en skrev om när man inte vet hur det ska göras!

Mycke tack så länge, Vänligen Kjelle.

Hej igen Kjell.

Det är ingen som helst fara att gå in i datorn i normalfallet.

Beroende på vilken bil du har (finns beskrivet instruktioner för olika bilar och årsmodeller i länken du fick) trycker du t. ex. off och varmer-knapparna samtidigt till hela instrumenteringen lyser upp.

Det steget är en glödlampstest och också en kontroll där man ser om hela klustret lyser som det ska (om du har digital instrumentering).

Testet varar i ett par sekunder och går sedan automatiskt över och börjar visa koder, du kan också få bekräfta att dom ska visas vilket är helt ofarligt, därefter hamnar du in i en grundmeny där du får välja mellan bilens olika delsystem. Du stegar med t. ex. fläkthastighetsknapparna för att välja t. ex. PCM.

Fram till och med det beskrivna steget är det ingen som helst fara med någonting. Skulle du inte komma ut ur menyn är det bara att slå av tändningen och börja om igen.

Det som gör att folk faktiskt har sabbat dator/datorer/andra enheter är när man varit inne och rotat låångt ner i systemmenyer.

Under IPC t.ex kan du välja en kod där man genom att mata in ett värde från 0-255 kan tala om dels vilket land som bilen ska ha som bilen ska rulla i, om du ska ha varningen "FUEL LEVEL VERY LOW" eller inte, om du har ride-control etc. etc.

Kombinationen av dessa options ger en siffra som du ska mata in. Matar du då in ett värde som inte finns eller inte är kompatibelt med din bil kan du låsa hela enheten...

Skit i att gå in i någon OVERRIDE-meny (finns under varje delmeny) såvida du inte verkligen vet vad du gör.

Skulle man hamna in i en sån är det ingen katastrof så länge du inte ändrar några värden där under (då måste du välja en av de overrides som finns först och sen dessutom ändra den så det är två steg ytterligare in...så långt kommer man inte av misstag)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Säg inte det du Janne. Jag lyckades skrota min nya (och första samt sista) Nokia telefon för drygt ett år sedan. Jag skulle mata in lite personliga inställningar men lyckades göra telefonen allergisk mot mitt telefonnummer. Jag fick en ny på garantin.

Vis av erfarenheter går jag inte in i datasystem utan en expert vid min sida. Är man inte kunnig är det så lätt att missförstå meddelanden, vad den vill ha för respons och hur man ger den det på rätt sätt. Blir det fel flera gånger efter varandra så kan det bli som med min telefon.

Jag önskar att jag kunde datorer bättre. Det vore praktisk. Men togglesystem är inte gjort för folk som vill ha klartext.

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...