Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Cadillac spöar tyskarna i bilprovningen!


janneO

Recommended Posts

Cadillac Seville hamnar mycket bra till på bilprovningens lista över modellrelaterade fel på 10 år gamla personbilar, 81% klarar sig! Cadillac skåpar ut samtliga tyska "prestige-bilar"( förutom rena sommarbilar som Porsche 911, BMW Z3 osv.) Vad säger våra svenska motorjournalister som oftast ifrågasätter Cadillacs "kvalitets-känsla" ? Är själv mycket nöjd med min STS 93. Rock on, :D Janne

Link to comment
Share on other sites


Cadillac Seville hamnar mycket bra till på bilprovningens lista över modellrelaterade fel på 10 år gamla personbilar, 81% klarar sig! Cadillac skåpar ut samtliga tyska "prestige-bilar"( förutom rena sommarbilar som Porsche 911, BMW Z3 osv.) Vad säger våra svenska motorjournalister som oftast ifrågasätter Cadillacs "kvalitets-känsla" ? Är själv mycket nöjd med min STS 93. Rock on, :D Janne

Härligt att få lite fakta som backar upp ens personliga känsla!

Jag har alltid undrat hur dom egentligen klarar sig på bilprovningen jämfört med de tyska "prestigemärkena" :)

Jag hade förresten en -93 innan min -02:a. Härlig bil! Om min kära fru inte envisats med att ha Jeep så hade hon kunnat få ta över den så den varit kvar i familjen, nu snurrar den visst på Fårö.

Har du någonsin fått ett spydigt eller extra oproffessionellt bemötande på bilprovningen, alltså värre än vanligt när du kommit med en Cadillac?

När jag hade Volvo spelade det ingen roll hur kass den var, dom höjde dom till skyarna tills dom var tvungna att anmärka på fel...här letar dom som fan...

Enda gången jag fått höra gnäll om t.ex. för höga dimljus...du vet ju hur starka dom är på en -93:a ;)

"Min dörrklocka låter så" apropå ljusvarningen på min -88 Eldorado.

"Funkar handbromsen? Dom brukar aldrig funka på dom här" samma bil.

Samma bil har också fått utstå att man rusat motorn och sen lagt i växel, gjort burnouter inne i hallen, varmkörning fullgas på ettan etc etc, när jag sa han skulle sluta och att det inte är nån högvarvig motor sa han att den måste bli varm, jag sa att den är varm..i Kalmar fick jag iaf varmköra själv..det är precis som att har man en Volvo så är dom så respektfulla och stänger huven försiktigt, den här smällde dom igen så det dånade...idioter.

Detta var inte vid samma tillfälle utan vid flera olika..finns väl 5 eller 6 såna Eldorados i Sverige..kul att dom blir "välbehandlade"

Sen är dom förvånade att det finns färddator, luftkonditionering etc...precis som om Volvo någonsin varit först med något...suck

Det var iofs när jag bodde i Lund, i Kalmar sa dom att det iaf var en riktig motor och behandlade bilen med respekt..fast han kunde ju iofs inte hålla sig utan frågade om det var vinterbilen..jag sa att det var det å då såg han chockad ut :)

Min -93:a fick höra att spindelbultarna nästan var slut..skitsnack, besiktingen efter det sa dom att dom var perfekta..samma spindelbultar...skönt med proffs i farten :)

Frugans Jeep däremot som jag lappar så fort något går sönder bara för att hålla den igång har med mycket pengar och jobb snart gått 20000 mil, rosten börjar komma på bred front och det mesta är bytt utom motor och växellåda...den gick igenom utan anmärkning..jag kunde ha hittat massor...oljeläckage, rostiga bromsrör, läckande avgassystem (rör på väg in i bilen till helgen med lite tur), dåliga reflektorer, tveksam funktion på ABS (förhoppningsvis fixat till helgen) etc..helt otroligt

Link to comment
Share on other sites

I Filipstad säger de så här när jag kommer med Cadillac eller Cheva: " Jasså du kommer med en jänkare, de är det aldrig några fel på." Sedan åker jag rakt igenom och så önskar de lycka till och välkommen åter nästa år.

Jag har även fått kommentaren: "Det är roligt när folk kommer med riktiga bilar."

Den 245 jag hade hittade de gärna fel på. Men värst av allt har det varit med Citroener. De är nästan omöjliga att få prickfria genom en besiktning, hur noga man än förbereder sig själv och bilen.

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Cadillac Seville hamnar mycket bra till på bilprovningens lista över modellrelaterade fel på 10 år gamla personbilar, 81% klarar sig! Cadillac skåpar ut samtliga tyska "prestige-bilar"( förutom rena sommarbilar som Porsche 911, BMW Z3 osv.) Vad säger våra svenska motorjournalister som oftast ifrågasätter Cadillacs "kvalitets-känsla" ? Är själv mycket nöjd med min STS 93. Rock on, :D Janne

Härligt att få lite fakta som backar upp ens personliga känsla!

Jag har alltid undrat hur dom egentligen klarar sig på bilprovningen jämfört med de tyska "prestigemärkena" :)

Jag hade förresten en -93 innan min -02:a. Härlig bil! Om min kära fru inte envisats med att ha Jeep så hade hon kunnat få ta över den så den varit kvar i familjen, nu snurrar den visst på Fårö.

Har du någonsin fått ett spydigt eller extra oproffessionellt bemötande på bilprovningen, alltså värre än vanligt när du kommit med en Cadillac?

När jag hade Volvo spelade det ingen roll hur kass den var, dom höjde dom till skyarna tills dom var tvungna att anmärka på fel...här letar dom som fan...

Enda gången jag fått höra gnäll om t.ex. för höga dimljus...du vet ju hur starka dom är på en -93:a ;)

"Min dörrklocka låter så" apropå ljusvarningen på min -88 Eldorado.

"Funkar handbromsen? Dom brukar aldrig funka på dom här" samma bil.

Samma bil har också fått utstå att man rusat motorn och sen lagt i växel, gjort burnouter inne i hallen, varmkörning fullgas på ettan etc etc, när jag sa han skulle sluta och att det inte är nån högvarvig motor sa han att den måste bli varm, jag sa att den är varm..i Kalmar fick jag iaf varmköra själv..det är precis som att har man en Volvo så är dom så respektfulla och stänger huven försiktigt, den här smällde dom igen så det dånade...idioter.

Detta var inte vid samma tillfälle utan vid flera olika..finns väl 5 eller 6 såna Eldorados i Sverige..kul att dom blir "välbehandlade"

Sen är dom förvånade att det finns färddator, luftkonditionering etc...precis som om Volvo någonsin varit först med något...suck

Det var iofs när jag bodde i Lund, i Kalmar sa dom att det iaf var en riktig motor och behandlade bilen med respekt..fast han kunde ju iofs inte hålla sig utan frågade om det var vinterbilen..jag sa att det var det å då såg han chockad ut :)

Min -93:a fick höra att spindelbultarna nästan var slut..skitsnack, besiktingen efter det sa dom att dom var perfekta..samma spindelbultar...skönt med proffs i farten :)

Frugans Jeep däremot som jag lappar så fort något går sönder bara för att hålla den igång har med mycket pengar och jobb snart gått 20000 mil, rosten börjar komma på bred front och det mesta är bytt utom motor och växellåda...den gick igenom utan anmärkning..jag kunde ha hittat massor...oljeläckage, rostiga bromsrör, läckande avgassystem (rör på väg in i bilen till helgen med lite tur), dåliga reflektorer, tveksam funktion på ABS (förhoppningsvis fixat till helgen) etc..helt otroligt

Vilka stolpskott det verkar finnas på vissa bilprovningar! Har själv bara goda erfarenheter från Nacka bilprovning, det verkar jobba några jänkebils-freaks där så den kan rekommenderas! /janne
Link to comment
Share on other sites

I Filipstad säger de så här när jag kommer med Cadillac eller Cheva: " Jasså du kommer med en jänkare, de är det aldrig några fel på." Sedan åker jag rakt igenom och så önskar de lycka till och välkommen åter nästa år.

Jag har även fått kommentaren: "Det är roligt när folk kommer med riktiga bilar."

Den 245 jag hade hittade de gärna fel på. Men värst av allt har det varit med Citroener. De är nästan omöjliga att få prickfria genom en besiktning, hur noga man än förbereder sig själv och bilen.

/Mats

När jag köpte min -02 fick jag vänta på att hämta bilen i Malmö, besiktningen där underkände bilen..anledningen?

Jo för högt ställt ljus. När jag besiktade den i Kalmar precis efter köpet så konstaterade dom att ljuset var alldeles för lågt..det var skruvat i botten så långt det bara gick..

Jag begriper inte hur det kan skilja så mycket mellan olika städer.

Generellt så kan jag nog säga att man tydligen ska ha en BMW eller Mercedes i Lund/Malmö...i Kalmar är dom petiga men behandlar iaf bilen med något slags respekt.

Ska dimljusen ligga under linjen? Har fått olika bud om det..

Link to comment
Share on other sites

Citroën tycker jag är fina bilar, i alla fall de små från 60-talet. Det finns ingen besiktningsman som inte vill ge en 2:a.

Om det gäller min Deville eller nån annan jänk jag ägt är den alltid ok. (jag kör ju så lite)

Link to comment
Share on other sites

Jag har besiktigat min STS 99 tre gånger på samma ställe, i Högdalen söder om söder i Stockholm. Det har alltid gått utan bekymmer. Första gången kom besiktningskvinnan från linan bredvid över och utbrast i förtjusning "äntligen en riktig bil"! Hon hade själv en STS96 berättade hon. Hennes entusiasm smittade av sig på min besiktningsman som var mycket positiv. Flera besiktningsmän samlades vid min bil när den hissades upp och utsatte mina Vogue hjul för en närgången beundran. Jag håller alltid bilen i bästa trim och puts och den drar ögonen åt sig även på besiktningen. Vid senaste besiktningen (2007) hade jag en ganska petig besiktningsman och han tyckte att dimljusen var ett gränsfall (på linjen). Men, som sagt, jag har för övrigt bara mötts av positiva omdömen. :rolleyes:

/Bengt

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte haft några attityds problem från någon bilprovare med min bil de dryga fem år jag har haft bilen.

Däremot kan man önska lite mer kunskap från deras sida ibland som tex med lambdavärdet då den har luftpump.

Sedan är det nog ingen som fått ur handbromsen vid bromsprovaren om neutralen varit ilagd, men då är det ju bara att upplysa om att det är en Cadillac de sitter i så vill du att bilen ska åka lägger man i driven och kör så sköts allt automatiskt på riktiga bilar (brukar ge ett psykologiskt övertag).

Tyvärr är det nog så att om du är just och ändå blir ojust bemött så är det inte bilmärket det hänger på utan mer att det är ett intern arbetsmiljöproblem på den stationen. Därför åker jag någon mil extra till Sandviken och besiktar för där är de bilintreserade och beklagar om de hittar ett fel. Jag har besiktat vrak där men aldrig blivit illa behandlad och de anmärkningar jag fått (svensonnbilen) har varit befogade.

Ska dit den 30/4 lagomt till säsongsstarten så jag hoppas och tror på en prickfri början ....

Link to comment
Share on other sites

Cadillac Seville hamnar mycket bra till på bilprovningens lista över modellrelaterade fel på 10 år gamla personbilar, 81% klarar sig! Cadillac skåpar ut samtliga tyska "prestige-bilar"( förutom rena sommarbilar som Porsche 911, BMW Z3 osv.) Vad säger våra svenska motorjournalister som oftast ifrågasätter Cadillacs "kvalitets-känsla" ? Är själv mycket nöjd med min STS 93. Rock on, :D Janne

Jag blev lite nyfiken på vilken källa du hänvisar till för den lista jag hittar finns bara en cadillacmodell med nämligen sevillen (1997?)med 19% undertjända dvs nästan vart femte bil, ifs bättre än genomsnittet på 30%. Det skulle vara intresant att veta hur de något äldre bilarna från -80/90 och framåt klarar sig.

Link to comment
Share on other sites

Cadillac Seville hamnar mycket bra till på bilprovningens lista över modellrelaterade fel på 10 år gamla personbilar, 81% klarar sig! Cadillac skåpar ut samtliga tyska "prestige-bilar"( förutom rena sommarbilar som Porsche 911, BMW Z3 osv.) Vad säger våra svenska motorjournalister som oftast ifrågasätter Cadillacs "kvalitets-känsla" ? Är själv mycket nöjd med min STS 93. Rock on, :D Janne

Jag blev lite nyfiken på vilken källa du hänvisar till för den lista jag hittar finns bara en cadillacmodell med nämligen sevillen (1997?)med 19% undertjända dvs nästan vart femte bil, ifs bättre än genomsnittet på 30%. Det skulle vara intresant att veta hur de något äldre bilarna från -80/90 och framåt klarar sig.

Hej! Här är länken till bilprovningen:

http://www.bilprovningen.se/Externt/bpweb....terade_2007.pdf Mvh Janne :D

Link to comment
Share on other sites

Cadillac Seville hamnar mycket bra till på bilprovningens lista över modellrelaterade fel på 10 år gamla personbilar, 81% klarar sig! Cadillac skåpar ut samtliga tyska "prestige-bilar"( förutom rena sommarbilar som Porsche 911, BMW Z3 osv.) Vad säger våra svenska motorjournalister som oftast ifrågasätter Cadillacs "kvalitets-känsla" ? Är själv mycket nöjd med min STS 93. Rock on, :D Janne

Jag blev lite nyfiken på vilken källa du hänvisar till för den lista jag hittar finns bara en cadillacmodell med nämligen sevillen (1997?)med 19% undertjända dvs nästan vart femte bil, ifs bättre än genomsnittet på 30%. Det skulle vara intresant att veta hur de något äldre bilarna från -80/90 och framåt klarar sig.

Hej! Här är länken till bilprovningen:

http://www.bilprovningen.se/Externt/bpweb....terade_2007.pdf Mvh Janne :D

Här har du en länk till en amerikansk ägar-undersöknings-site där du kan läsa om lite äldre Caddys, http://www.autooninfo.net/ReliabilityPerce...nksCadillac.htm
Link to comment
Share on other sites

Tyvärr är det nog så att om du är just och ändå blir ojust bemött så är det inte bilmärket det hänger på utan mer att det är ett intern arbetsmiljöproblem på den stationen.

Tyvärr tror jag du har rätt. Bilprovningen i Kalmar är ökänd i trakterna här omkring, enda anledningen att jag besiktar där är att dom inte lär hitta fel hur dom än försöker och inte misshandlar bilen.

Link to comment
Share on other sites

Det där med handbromsen brukar alltid vara lika kul ;)

Faktum är att det verkar rulla rätt många STS och SLS här i krokarna nu.

När jag skaffade min Eldorado 2002 fanns det bara en vinröd -92:a och nån pologreen -93/94 här. Nu ser man nån allt som oftast :)

En helt annan grej apropå bilprovningen, jag hade en Volvo C202 ("nya" valpen) och skulle besikta den i Kalmar. Det var glashalt ute och jag hade lagt ur 4-hjulsdriften eftersom det blir lite dumt om man gör bromsprov annars..bromssystemet var ombyggt med bla dubbla bromsservon osv och funktionen att 4-hjulsdriften går i vid hård inbromsning var urkopplad för att slippa tråkigheter vid bromsprov. Trelleborgssulorna som är på original är inte så roliga vid halka utan kräver 4-hjulsdrift för att funka bra. Efter bromsprovet, där han körde motorstopp ett par gånger och la i handbromsen som verkar på kardanaxeln till följd att bilen "flög" av rullarna (jag sa åt honom att ta det försiktigt med den..) så skulle han köra den obligatoriska rundan runt huset.

Jag väntade och undrade om nåt hänt. Till slut kom bilen runt knuten och han stannade. Jag sa "Jag glömde visst att visa dig hur man lägger i 4-hjulsdriften, den är livsfarlig med 2-hjulsdrift när det är så här halt" Svaret.. "Jag märkte det.."

Han hade visst fått en spännande sladd vid första knuten :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jag har inte haft några attityds problem från någon bilprovare med min bil de dryga fem år jag har haft bilen.

Däremot kan man önska lite mer kunskap från deras sida ibland som tex med lambdavärdet då den har luftpump.

Sedan är det nog ingen som fått ur handbromsen vid bromsprovaren om neutralen varit ilagd, men då är det ju bara att upplysa om att det är en Cadillac de sitter i så vill du att bilen ska åka lägger man i driven och kör så sköts allt automatiskt på riktiga bilar (brukar ge ett psykologiskt övertag).

Tyvärr är det nog så att om du är just och ändå blir ojust bemött så är det inte bilmärket det hänger på utan mer att det är ett intern arbetsmiljöproblem på den stationen. Därför åker jag någon mil extra till Sandviken och besiktar för där är de bilintreserade och beklagar om de hittar ett fel. Jag har besiktat vrak där men aldrig blivit illa behandlad och de anmärkningar jag fått (svensonnbilen) har varit befogade.

Ska dit den 30/4 lagomt till säsongsstarten så jag hoppas och tror på en prickfri början ....

Då har man besiktat prickfritt igen, fick ett bra bemötande trotts att de låg efter tidtabellen. Kul med besiktnigsmän som gillar bilar jag fick mycket uppmuntran och endel bra tipps angående bilen. Så imorgon bär det iväg på första vårturen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...