Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

hjälp! vad är det för gänga på hjulmuttrarna på min cadillac????


Recommended Posts


Nu blir jag nyfiken när jag försöker dechiffrera beteckningen 1/2" förstår jag utan problem. Men 20L, betyder det 20 gängor per tum vänstergänga?

Det finns bilmärken som haft (har) vänstergänga på ena sidan fordonet och högergänga på andra. För att säkerställa att även dåligt åtdragna hjulmuttrar inte gängar upp sig vid körning. Bland annat Scania hör till dessa. Om det är så att L betyder vänstergänga (left), då är jag nästan hundra på att det på andra sidan sitter högergängade muttrar. Allt annat vore extremt ovanligt. Har du tagit av hjulen och kollat?

Tjugo gängor per tum är standardgängning för tumgänga i UNF (unified fine) i halvtum. Det är lika med en gängstigning på 1,27 millimeter. En normalgängad M12 har gängstigningen 1,75. Den vanliga UNC tumgängan i halvtum har 13 gängor per tum=1,95 mm stigning.

Men det är alltså det där med L som jag blir nyfiken på. Någon som har ett svar?

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har själv en 58 Cadillac som på vänstersidan har vänstergängade muttrar och som du säger högergängade på höger sida. Kul innan man kommer på det. Tveksam om 59orna har det. Hade en 1960 CDV innan och den hade högergängade på bägge sidor.

Pierre (Caddysurfer)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...