Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Skillnad på De ville å De ville Concours?


MrTuffBoy

Recommended Posts

Jag har spanat in en De ville 1999 Sen har jag också sett att från samma årsmodell så finns det också en variant av De villen som heter Concours, vad e skillnaden på dessa bilar ?

Link to comment
Share on other sites


DeVillen har en 275 hästar N* motor och är den enklast utrustade DeVillen. Därefter kommer DeVille D'Elegance som också har 275 HK. Concours har 300 HK och är lyxigast utrustad som standard.

Alla DeViller är dock så välurustade att det mest handlar om kosmetiska saker, skinnklädsel, logotyper, träinläggningar och ev. bättre stereo. DeVillen har inte den massagestol som finns i de två dyrare bilarna.

/Mats

Link to comment
Share on other sites

En skillnad är att Concoursen har magnetic ride control (variabla stötdämpare).

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

DeVillen har en 275 hästar N* motor och är den enklast utrustade DeVillen. Därefter kommer DeVille D'Elegance som också har 275 HK. Concours har 300 HK och är lyxigast utrustad som standard.

Alla DeViller är dock så välurustade att det mest handlar om kosmetiska saker, skinnklädsel, logotyper, träinläggningar och ev. bättre stereo. DeVillen har inte den massagestol som finns i de två dyrare bilarna.

/Mats

Ok så concoursen är den lyxigaste av dom, Jag såg nu inredningen i en 99 concourse den hade ju mittkonsoll, sen har jag sett på 98 deville dom har ingen mittkonsoll, e det nått som bara finns i concouresn eller nått som kom i alla deviller 1999?

Har devillen samma colla instrumentgrupp som STS 1999- har?

Tackar för allla svaren, blev lite intresserad av en diville när jag såg dom, men jag skall väl skruva ihop min STS först så får vi se vad som händer

//Peter

Link to comment
Share on other sites

Mittkonsollen hör ihop med Concours. Jag tror inte att den gick att beställa till de andra (och till Concours var den obligatorisk).

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

Modellen Deville Concours fanns fram tom 1999 och var den vassaste och lyxigaste DeVille-modellen. Concours hade mittkonsoll för växelväljare mm på samma sätt som Seville. De andra DeVille modellerna har rattväxel. År 2000 kom Deville med en helt ny kaross och modellerna DHS (DeVille High Luxury Sedan) och DTS (DeVille Touring Sedan).

Instrumenteringen var digital i Deville fram tom 1999. DTS modellen fr.o.m 2000 fick samma suverena instrumentering som Seville 1998-2004 och mittkonsoll medan modellen DHS hade digital visning av hastighet mm samt rattväxel.

Magnetic Ride Control Suspension (MRC) infördes först på Seville STS 2003. De flesta nyheterna av high performance typ infördes först på Seville STS. MRC innebär att det finns små metallspån i stötdämparna som reagerar blixtsnabbt och anpassar fjädring och stötdämpare till vägförhållanden och fart mm. Föregångaren, som infördes på Seville 1996, kallades Continuously Variable Road Sensing Suspension och anpassade också fjädring och stötdämapre till vägförhållanden och fart, men inte lika snabbt och exakt som MRC. MRC infördes på DTS först 2006.

Mvh /Bengt

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hej,

jag har en 97'.as DeVille som är inregistrerad 2004. I alla mina registreringspapper står det DeVille Concours och även i de dokument jag har på bilen, MEN jag har helsoffa fram och rattväxel. Innebär detta att jag inte har en Concours (har läderklädsel, träinlägg, Lumbar seats och dylikt dock)?

Min första Cadillac och är ganska ny på detta märke men grymt nöjd med mitt bilval :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Hej,

jag har en 97'.as DeVille som är inregistrerad 2004. I alla mina registreringspapper står det DeVille Concours och även i de dokument jag har på bilen, MEN jag har helsoffa fram och rattväxel. Innebär detta att jag inte har en Concours (har läderklädsel, träinlägg, Lumbar seats och dylikt dock)?

Min första Cadillac och är ganska ny på detta märke men grymt nöjd med mitt bilval :rolleyes:

Hej,

Dina registreringspapper är säkert korrekta, det är ju officiella handlingar som man måste kunna lita på. Jag har sett några stycken Concours och t ex årsmodellerna 1994 och 1995 har inte mittkonsoll utan rattväxelväljare. Jag har sett en 99:a som dock har mittkonsoll, så det verkar som den kom till 1998 eller 1999. Vad som förenar alla årsmodellerna är att Concours inte har huvkråka, utan bara frontemblem i grillen. Alla andra DeVille-modeller fram tom 1999 har huvkråka. Vidare har ju Concours den starkare 300 hk motorn (305 DIN), övriga DeVille har 275 hk.

Mvh /Bengt B)

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Hmm jag har huvkråkan också. Det kan alltså vara så att det inte är en Concours. Kan vara ganska bra att veta om man skulle behöva reservdelar, för det skiljer ju lite mellan motoralternativen. han du något bra tips på hur man kan se vad det egentligen är för modell jag äger?

Hur som helst är jag fullständigt nöjd med mitt bilköp och tycker att bilens prestanda och utrustning är fullt tillräcklig för mig.

Mvh/ Peter

Link to comment
Share on other sites

Hmm jag har huvkråkan också. Det kan alltså vara så att det inte är en Concours. Kan vara ganska bra att veta om man skulle behöva reservdelar, för det skiljer ju lite mellan motoralternativen. han du något bra tips på hur man kan se vad det egentligen är för modell jag äger?

Hur som helst är jag fullständigt nöjd med mitt bilköp och tycker att bilens prestanda och utrustning är fullt tillräcklig för mig.

Mvh/ Peter

Det bästa sättet är att utgå från VIN (Vehicle Identification Number). Du kan se det genom framsidan på vindrutan, utifrån, framför ratten. Skriv av numret och ring (eller åk ut till) Klintberg & Way eller Svenska Bil och fråga om de kan ta ut en lista på specifikationerna om din bil. B)

VIN -koden är:

Pos 1 = Tillverkningsland; 1 = USA

Pos 2 = Tillverkare; G = GM

Pos 3 = Märke; 6= Cadillac

Pos 4-5 = Modell; KY = Seville Touring

Pos 6 = Body style; 5= 4 door Sedan

Pos 7 = Restraint system; 4 = Passive (Automatic) Belts

Pos 8 = Motor typ; Y= L-37 V8 MFI 4.6 (275 hp); 9= LD8 V8 MFI 4.6 (300 hp)

Pos 9 = Kontrollsiffra

Pos 10 = Modell år; W= 1999

Pos 11 = Fabriks ort; U = Hamtramck

12-17 = Serienummer.

Lycka till med identifieringen!

Mvh /Bengt

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...