Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Navigation i föregående Seville, XLR och SRX


Jan Olsson

Recommended Posts

För oss som har navigationssystemet i 2002 och 2003 års Seville och SRX och XLR fram t.o.m. 2005 eller så, skulle det ju vara roligt att få en fungerande kartskiva...alltså nyare än 2004.

Jag började reda i detta år 2007...våra kära experter på Klintberg & Way hävdade med den drucknes envishet att det inte gick att få tag i en nyare skiva än 2004 tills jag visade dom ett TSB (Technical Service Bulletin där klart och tydligt 2007 års skiva fanns med. De hade alltså förväxlat kolumnerna i dokumentet och sagt till sveriges samtliga underleverantörer att skivan ej fanns.

Nu kommer nästa roliga steg. För att kunna använda en navigationsskiva från 2007 eller nyare MÅSTE mjukvaran i navigatorn uppdateras.

I USA är det inget som helst problem, där kan du beställa hem den via www.navdisc.com. Tyvärr skiljer sig den Europeiska varianten från den amerikanska bl.a. med TV, satellitradio etc. så den uppdateringen kan låsa hela den europeiska enheten.

Navigatorn är amerikansk men tyvärr är den tillverkad i Japan och de små gula står sig helt kallsinniga till någon som helst support eftersom de (helt rätt iofs) anser sig ha fullgjort sin del av avtalet.

GM:s servicecenter här i Europa är sorgligt oinformerade om vad man behöver göra. Nu har jag letat efter en motsvarande uppdateringsskiva till våra Europeiska navigatorer utan framgång men inser att problemet är lite annorlunda här i Europa eftersom andra bilar med Densonavigatorer (SAAB, Ford, Jaguar, Lexus, Cadillac etc etc) har haft samma problem..

I de fallen och antagligen i vårt fall finns uppdateringen (som bara är en fil LOADING.KWI) med på 2006 års kartskiva...vilken inte lär vara såld i Sverige överhuvudtaget eftersom den ju inte fanns enligt Klintberg & Way...

Lösningen är alltså att slänga in 2006 års skiva för uppdateringen, därefter funkar inte de äldre kartorna utan bara de nyare (2006 och framåt).

Är det någon som har den skivan?? Kan denne någon kontrollera om LOADING.KWI finns på den?

Jag är beredd att mörda för den... :fighting0025:

Observera att jag talar om den första DVD-baserade navigatorn...de nyare används som ett totalt informationscenter, med bilinställningar etc styrda genom den..de gamla kan inte göra det.

Jag har varit i kontakt med underleverantörer, förståsigpåare a la nisse i skogen, forum, Cadillac & Corvette Europe som vägrar svara eftersom de bara svarar på frågor till dealers, GMnavdisc och vår egna "support" här i Sverige....om jag nu ska skryta så är det tack vare mig man nu erkänner att upp till 2006 års skiva går att använda i våra enheter men idag fick jag ett svar som konfunderar mig och som jag här publicerar.

Varning lååång post....

Link to comment
Share on other sites


Till Cadillac & Corvette Europe 20071001

Hi!

I’ve got a -02 Cadillac STS (the DVD-based navi) and purchased the latest navigation DVD (15923712) for 2007. On the back of the DVD-box and in your bulletin ASPABUL012-2007 it says that I need the navigation system software update. My question is how it is performed? Is it a firmware upgrade done by inserting a CD or is it done with a scan-tool? If it is done with a CD what part no. does it have and is it possible for me to buy it? The reason I have to write to you in person is because I have been talking to Cadillac Sweden, Svenska bil (general distributor), all dealers in the entire southern Sweden, GM Sweden, Klintberg&Way (general parts importer) etc..

According to them they have:

1) No available maps after -04 since there aren’t any available witch I know it’s not true since your bulletin mentions no. 15923712 for 2007-10-01

2) No idea what so ever

3) To replace my navi since it doesn’t work with the new map DVD (The map DVD reads but map gets stuck, works slow, voice recognition works slow, address functionality is lost etc. The player is trying to read from the DVD and sounds like it’s stuck (repeatingly sounding like it’s trying to eject)

But why does it work with the old map then?

I’m very frustrated and I’m getting absolutely no help or answers from the “authorized personnel” here in Sweden.

Today I received a update CD via a Cadillac forum in USA. The part no. on it is 19115256. Reading the fine print it says that it´s for US domestic navigations only…please help.

Jan Olsson

Sweden

Link to comment
Share on other sites

Svar 20071004

Good morning,

I've read your mail, and I can imagine it's frustrating.

I will try to search it out for you as soon as possible. I know that for a Cadillac STS 2002, you normally need navigation disc 15923712, because Cadillac STS 2002 used to be the Seville 2002 (and therefor we use 15923712). But anyway, to be sure about everything and to answer all your questions correctly, I'm checking with my colleagues in the Netherlands.

A little question, could you send me your dealercode perhaps next time, because I'm not sure anymore about yours? Thank you.

Kind regards,

Sofie

Link to comment
Share on other sites

Mitt svar 20071004

Hi!

I don’t have a dealer code. I’m a private person. I’ve found this service bulletin from a guy here in Sweden that works for a general service place for just about any vehicle. This means that the only company who knew anything at all about my navigation is NOT an authorized service department for Cadillac or GM. Cadillac/Corvette/Saab in Växjö (a town in south Sweden) uses his services when it comes to Cadillac. In their own words “we don’t know much about Cadillac, but we usually let him handle Navigation problems”

So is it ok for me to ask you this anyway? I could correspond with you through a dealer, but this saves me a lot of time and money.

Any help would be extremely appreciated and when I have an answer from you I can show all these dealers/service departments etc. that it IS possible to buy a new map and make it actually work….imagine that.

Sincerely

Jan Olsson

Link to comment
Share on other sites

Deras svar 20071004

Dear Mr Olsson

We are the Parts assistance Center (called PAC). We only give service to official Cadillac, Corvette and Hummer dealers through Europe. Private persons driving a Cadillac, Corvette or Hummer cannot contact with us. They can contact either with CAC (customer assistance center) or your official dealer.

Please contact CAC or your dealer and they will deal with your request.

I am affraid we - PAC - cannot help you any further.

By the way, who has givin you the service bulletin?

Best regards

Jan De Pauw

Teamleader PAC

Link to comment
Share on other sites

Mitt svar 20071005

Hi.

Ok first of all…I’ve been in contact with the CAC and they said that they couldn’t help me, they asked me to ask the dealer. The same dealers (authorized) tells me that there were no map available after 2004. They couldn’t even tell me the right part number for the map (witch I found in the service bulletin).

I would like to tell you that “Klintberg & way” who is the main parts supplier for GM here in Sweden are telling every authorized dealer that there are no maps available after 2004 thus the dealers lack of knowledge about the navigation firmware upgrade. Give me a name of an authorized dealer here in Sweden who knows about the availability of maps and then perhaps they can tell me how to do a firmware upgrade? There are few authorized dealers in Sweden and they don’t know.

Or perhaps you could give me a name and a telephone number to a person at CAC who knows?

The person who gave me the bulletin is working on a none authorized service department. He himself is trying to find someone who knows just like me…The authorized dealer in Växjo for instance uses his services when in need of navigation answers. Imagine that…

Please try to understand my situation, of course you can not have everyone calling or mailing you for every little problem, but I have tried for the last 3 months without success. I really don’t know what to do.

Reguards

Jan Olsson

Link to comment
Share on other sites

Nu tar jag tjuren vid hornen (cadillac europe)..fick aldrig något vettigt svar..

Hi.

I would like to update my factory navigation system on my 2002 STS. On the back of the DVD-case for the 2007 year map that I’ve bought it says that

“a service CD update may be required if the address destination entry no longer functions”

This is the case for me. I insert the new map and it’s not possible to use any command..can’t even get the map to follow my car when driving.

I have been in contact with dealers in the entire of Sweden and they all tell me that it is not possible to upgrade the navigator. Why would it be mentioned on the DVD-case then? They also tell me that there is no maps newer than 2004 (but I have 2007 here..)

I’ve also been in contact with GM Navigation Disv center and they tell me that it is the manufacturer (Cadillac) who has the update discs. I’ve contaced Cadillac Sweden but they don’t know what I’m talking about.

I have even tried PAC (Parts and Accessories Center for Cadillac and Corvette Europe) but they refuse to help me and refers me back to dealers telling me it is not possible (but how can they know if they even don’t know that there is something like PAC.

Of course it must be possible. In the USA there is a CD update available, but it won’t work here in Europe since they have different standards for TV an radio channels. Please help and take a look at the attached file (from PAC).

Regards

Jan Olsson

Link to comment
Share on other sites

Nu börjar jag tjata med den svenska supporten... 20080125 (cadillac europe dirigerade mig dit mot min vilja)

Hej.

Mitt registreringsnummer är XOD193. Jag köpte skivan hos SAAB i Kalmar, dom beställer den i sin tur från Klintberg&Way i Stockholm.

Enligt Klintberg&Way finns det inga skivor nyare än 2004, dom var minst sagt okunniga, ohjälpsamma och otrevliga. Tyvärr är det inte första gången som de beter sig så mot betalande kunder och det kan inte bero på någonting annat än att de har monopol på reservdelsförsäljningen här i Sverige för GM-bilar.

Jag fick bl.a. som svar att:

1) dom inte visste vilken skiva som var nyast utan tyckte jag skulle prova…. Han hade många nummer att prova på…

2) det inte finns en nyare skiva än 2004. Det beror på att de inte kan läsa innantill i vad som står i servicemeddelandet (som jag bifogade till er). På sidan 2 står ett artikelnummer för skivan för 2007 för Cadillac Seville (jag har en STS=Seville Touring Sedan) MY (model year) 02-04. Artikelnumret 15923712 är numret på den skivan som jag skaffade.

Under samtliga samtal fick jag intrycket att jag var besvärlig som inte accepterar att köra runt med en 5 år gammal Europakarta som dessutom bara täcker 2/3 av Sveriges yta.

Till slut hänvisade dom mig till ett artikelnummer :15924193 som om man läser innantill är för en Cadillac STS årsmodell 05-07 vilket naturligtvis inte funkade.

Jag stoppade in den skivan i min navigator och det hände absolut ingenting. Efter att jag fick fatt i det här servicemeddelandet såg jag direkt att det var fel nummer. Efter att påtalat det för SAAB I Kalmar ansåg dom att det var fel på den nya skivan.

Jag krävde sedan att få art. nr. 15923712 (som är det rätta) men fick inte igenom det utan att först själv ha varit tvungen att trycka på Klintberg&Way.

När jag sedan skaffat den och testat den kunde jag se att skivan fungerar förutom precis det som nämns på baksidan av kartfodralet och på sidan 1 i service-meddelandet. Adressfunktionaliteten fungerar inte, dessutom flyttat sig kartan inte efter bilen men det hänger säkert ihop. Kartan kan inte röra sig eftersom navigatorn letar information på skivan som inte finns eller är i fel format (därav uppdateringen).

I USA som sagt har de precis samma navigator bortsett från andra TV och radioinställningar, där måste man också uppdatera för att använda nyare kartor. Uppdateringen består av en CD-skiva som matas in med tändningen påslagen, sen är det bara att följa instruktionerna. Tar ca. 18 minuter.

SAAB i Kalmar sade att det var ett ”specialverktyg” som krävdes och att jag var tvungen att åka till Stockholm, skitsnack!

Efter att ha kontaktat Cadillac i Jönköping (som inte visste någonting alls om detta), Cadillac i Växjö (som inte heller visste något men hänvisade mig till ”nån kille” som dom brukar använda sig av, som inte heller visste något) försökte jag med Bilpartner i Skåne där jag köpte bilen i Juli förra året. Jag väntar fortfarande på svar. Sedan provade jag med Cadillac Sverige där jag fick tala med någon glad telefonist som skulle lägga upp mitt ärende..i höstas.

Nu var jag innerligt trött på allt vad svensk ”support” hette så jag tog kontakt med PAC (Parts and Accessories Center) för Cadillac och Corvette Europe. Dom vägrade hjälpa mig utan hänvisade mig till en återförsäljare som säkert skulle kunna hjälpa mig..

Till slut testade jag med GMnavdisccenter.com. Pratade med dem och fick fram att det inte var karttillverkaren som sådan som hade uppdateringar tillgängliga utan biltillverkaren. Tillbaks till ruta 1 igen. Just nu har jag kontakt med en auktoriserad GM-tekniker i USA som försöker hjälpa mig eftersom uppenbarligen hela Sveriges återförsäljarnät verkar vara inkompetenta eller ovilliga att hjälpa till.

Nu kommer en liten utvikning som kanske gör att ni bättre förstår vad vi svenska Cadillacägare dagligen utsätts för av era återförsäljare.

Jag skulle köpa bromsbelägg och fick ett pris på över 3000 kr för belägg runt om. När jag undrade hur det kunde var så xxx dyrt var deras kommentar var ”det kostar att ha en sådan bil”. När jag sedan påtalade att det är 3 ggr så mycket som det kostade till mina tidigare Cadillacs (en -88 Eldorado och en -93 STS) fick jag inget svar mer än ”Vi köper från Klintberg&Way”. Jag kontaktade en auktoriserad AC-Delco återförsäljare som jag har en bra relation till sedan tidigare (Affes bilservice i Kävlinge) och han kom inte upp i det priset även om han tog de dyraste beläggen han kunde hitta. Han köper också från Klintberg&Way.

Efter att ha insett att SAAB i Kalmar är fullständigt inkompetenta till att få sälja och ge service åt Cadillac kommer jag inte ens att handla ett oljefilter där (som för övrigt är 30% dyrare än hos Affes) 130 kr kontra 101 kr.

Jag skulle ha torkarblad. ”Hur långa är dom?” ”Jag vet inte det måste jag mäta isåfall” ”Kan du inte få fram den informationen på datorn med hjälp av mitt chassienummer?” ”Vi har inte det systemet” Ingen stor grej i och för sig men man måste veta själv vad man ska ha, jag brukar ge dom artikelnummer efter att ha varit inne på AC-Delcos hemsida…

Jag skulle ha bättringsfärg (bättringspenna) ”Vilken färg har du?” ”Blue onyx, den enda blåmetallic på Cadillac det året” ”Vilken färgkod?” Jag läste upp de fält han bad mig läsa och sa han inte hittade något. Sedan rekommenderade han mig att åka till en färghandel för färg.

Just nu har jag några saker som ska fixas på bilen som jag inte hinner med att göra själv. Jag tänker köra bilen ner till Skåne från Öland där jag bor, en sträcka på ca 30 mil enkom för att få en service på bilen av en kompetent människa. Jag skulle inte låta idioterna i Kalmar torka en fågelskit på min vindruta ens en gång.

Det här sistnämnda kan ta livet av vilken entusiasm som helst som finns för detta fina bilmärke. Jag gör alltid allt arbete själv på mina bilar (förutom det som nu ska fixas eftersom jag inte har tid). Man undrar ju hur mycket det kostat mig om jag lämnat in bilen varenda gång något krånglat och våra ”duktiga återförsäljare/verkstäder” skulle fixat det åt oss. Ge Affes bilservice i Kävlinge rättighet till att vara en auktoriserad Cadillacverkstad. Han vet mer än vilken auktoriserad verkstad som helst.

Med hopp om god support

Jan Olsson

--------------------------------------------------------------------------------

Från: Anna-Karin Svedberg [mailto:Anna-Karin.Svedberg@gm-customercare.com] För Chevrolet.se

Skickat: den 25 januari 2008 10:23

Till: jan.ol-sson@telia.com

Ämne: 1-770705263

Hej Jan,

Vi håller som sagt på att undersöka detta. för att kunna göra detta på bästa sätt behöver vi ha ytterligare information av dig.

Vänligen återkom med registreringsnummer till din bil samt vilken återförsäljare som levererat dig denna skiva. Har du

artikelnummer till den DVD skiva din förfråga berör vore de också bra om du kan tillhanda hålla oss det.

Tack på förhand.

Med vänliga hälsningar

Cadillac & Corvette Europe

Kundsupport/ Anna-Karin Svedberg

Link to comment
Share on other sites

Efter detta kom mycket telefonkontakt och mellanspel med olika personer på olika forum etc etc. 20080522

Hej Anna-Karin

Jag tänkte skicka ytterligare information som kan hjälpa i det här ärendet.

Som sagt har jag en Cadillac Seville Touring Sedan (STS) -02.

Min DVD-baserade fabriksinstallerade originalnavigator är tillverkad av Denso som är ett japanskt

företag. Eftersom den är japansk sker alla uppdateringar av navigatorn med hjälp av en CD-skiva som skickas av Denso till GM-återförsäljare i Europa.

Naturligtvis har ni rätt att kräva information från Denso vilken uppdateringsskiva som gäller eftersom de är skyldiga att leverera programvara till återförsäljare om en enhet skulle låsa/hänga sig.

Navigatorn finns i 3 utföranden. Beroende på vilken RPO-kod man har ser navigatorn lite olika ut (utrustningsinformationskod som återfinns på dekal i bilens bagageutrymme och som

också kan hittas via mitt VIN-nummer (Vehicle Identification Number) vilket är 1G6KY54972U283308

RPO-kod U3R innebär att navigatorn är gjord för USA-marknaden och kan då uppgraderas med skiva GM art. nr. 19115256, Denso art. nr. 464410-6080 (som jag har hemma)

Utrustning: AM/FM Weatherband (WX), CD, DVD, RDS, DSP, Bose förstärkare

RPO-kod U3Q innebär att navigatorn är gjord för Japan-marknaden GM art. nr xxx, Denso art. nr. xxx

Utrustning: AM/FM, CD, DVD, DSP, Bose förstärkare

RPO-kod U3S innebär att navigatorn är gjord för EU-marknaden GM art. nr xxx, Denso art. nr. xxx

Utrustning: AM/FM/LW, CD, DVD, RDS, DSP, Bose förstärkare

Vidare kan man säga att har man en U3R (jag har en U3S, GM art. nr. på enheten 25740478, Denso art. nr. 462200-8032) kan man uppgradera den med den nämnda

uppdateringsskivan och använda sig av de senaste Europakartorna…

Kartor finns för 2007 och antagligen är 2008 ute nu. Det går att använda dem om man har en importerad bil från USA, självklart måste det gå med en europasåld modell.

Min navigator återfinns i Cadillac STS 02-04 års modeller, SRX 04-06 års modeller, XLR 04-07 års modeller och bl.a. i vissa Chevrolet Corvette.

Mitt förslag är att Cadillac Sverige kontaktar Denso och kontrollerar vilket art. nr. uppdateringsskivan har till deras enhet, Denso art. nr 462200-8032 / GM nr. 25740478

De har uppgifter på vilken programvara som är den senaste och vilket artikelnummer den har.

Uppdateringsskivan jag har är för övrigt till enheter GM nr. 25734875, 25743430, 25744040, 25755059 och 25764007

Jag är smått desperat nu i jakt på en uppdatering som jag vet finns. En möjlighet vore att göra en uppdatering av min navigator med den programvara som jag har vilken är avsedd för

en USA-navigator. Eftersom de har andra inställningar för sina radiostationer är det stor risk att jag tappar mottagning på de flesta stationer, dessutom lär inte TV-modulen fungera som den ska efteråt.

Den största risken är naturligtvis att enheten blir helt låst och obrukbar. Det normala förfarandet är då att ominstallera programvaran till den senast gällande vilket gör att jag är tillbaks på ruta ett igen.

Hur ställer sig Cadillac Sverige till att man säljer fabriksmonterade enheter där man inte enligt er kan använda kartor nyare än 2004? Kartor som dessutom är sorgligt ofullständiga? 2008 års kartor innehåller information för att göra röststyrning fullt möjlig i hela Sverige och samtliga vägar har fullt sökbar information.

Det kan inte vara meningen att man ska betala i storleksordningen 24000 SEK extra för en enhet som inte är möjlig att uppdatera.

Ännu märkligare är att jag hade haft möjlighet att köra med de senaste kartorna om jag köpt bilen i USA från början.

Mvh Jan Olsson

Link to comment
Share on other sites

Nu är det 20090815

Hej!

Förra året hade vi en långdragen diskussion om hur ny skiva (karta) jag skulle kunna tänkas använda till mitt navigationssystem i min Cadillac. Sista budet jag fick från er var 2006 års skiva. Nu vet jag att det finns nyare skivor än så tillgängliga.

Mitt problem var att alla i världen förekommande navigatorer (inklusive min) kräver en uppdatering av programvaran för att kunna använda kartor från 2007 och framåt.

Ni med flera säger att det inte finns en sådan uppdatering vilket naturligtvis inte stämmer eftersom man som sagt fortfarande gör skivor för mitt navigationssystem. De skivorna skulle vara onödiga om de inte kunde användas någonstans eller hur..så det finns alltså en uppdatering av programvaran.

De senaste budet jag har fått visar på att Denso som tillverkat navigatorn till min bil och även till andra Cadillacmodeller, Ford, Jaguar, Lexus, Chvrolet, SAAB mfl. har låtit inkludera uppdateringsfilen i kart-DVD:n.

Min önskan är att ni återkommer med information till mig om:

1) 2006 års navigations-DVD fortfarande är tillgänglig (vilket den borde vara eftersom den ju är den sista enligt er)

2) Om det finns en fil på skivan som heter LOADING.KWI

3) Rekommenderat pris hos återförsäljare på skivan

Med vänligaste hälsningar!

Jan Olsson

Link to comment
Share on other sites

Svar 20090817

Hej Jan,

tack för ditt e-brev.

Vi underösker detta och återkommer till dig när vi har ytterligare information.

Ha en fortsatt trevlig dag.

Med vänliga hälsningar

Chevrolet Kundtjänst

Kundsupport/Anna-Karin Svedberg

Tele: 08-519 923 48

E-mail: info@chevrolet.se

www.chevrolet.se

Vi ber er notera att vid svar på förfrågan kommer vi att lagra era personuppgifter samt eventuell brevväxling i vår kunddatabas.

This mail has been sent from General Motors Norden AB

Registered in Sweden, Registered Office Box 44080, SE-100 73 Stockholm, Sweden

Reg Num 556036-4902 VAT Number SE55603649 0201

Link to comment
Share on other sites

Svaret kom idag 200909..nästan en månad senare. Det är service!

Hej Jan,

Vi har nu undersökt detta vidare och har fått infomration att 2006 års kartdata inte längre är tillgänglig- senaste kartdatan är för 2009 och har P/N 25979961.

Huruvida denna har filen LOADING.KWI vågar vi inte svara helt säkert på men troligtvist ja, då denna används för uppdatering av själva navigationsenheten.

Priser för denna skiva kan variera hos de olika auktoriserade återförsäljarna då de är oberoende företag och har rätt att sätta sina egna priser. Men en prisuppgift vi

har erhållit från exempelvis Klintberg & Way (tel: 08-680 88 80) är ca 2800kr+ moms.

Med vänliga hälsningar

Chevrolet Kundtjänst

Kundsupport/Anna-Karin Svedberg

Tele: 08-519 923 48

E-mail: info@chevrolet.se

www.chevrolet.se

Vi ber er notera att vid svar på förfrågan kommer vi att lagra era personuppgifter samt eventuell brevväxling i vår kunddatabas.

This mail has been sent from General Motors Norden AB

Registered in Sweden, Registered Office Box 44080, SE-100 73 Stockholm, Sweden

Reg Num 556036-4902 VAT Number SE55603649 0201

Link to comment
Share on other sites

Mitt svar idag 20090909

Hej

1) Vem har ni frågat om 2006 års skiva är tillgänglig? Inte Klintberg & Way hoppas jag för det var genom min försorg de till slut insåg att de inte kunde läsa innantill.

De hävdade fram t.o.m. förra året att det inte fanns en nyare skiva än 2004 och för allt jag vet kan det fortfarande förhålla sig så.

Det är inte första gången som samma person (med ett utländskt namn jag nu inte kommer ihåg) har lekt expert mot mig och andra (bortsett från rena drygheter och otrevligheter).

Klintberg & Way ska hålla sig till det dom kan, dvs. sälja delar, inte leka experter.

2) Nu kommer vi tillbaka igen till samma fråga som jag ställt utan något som helst resultat till verkstäder, underleverantörer och till er kundservice.

Eftersom det bevisligen finns senaste årets skiva, HUR ÄR DET TÄNKT ATT MAN SKA KUNNA ANVÄNDA DEN UTAN DEN MJUKVARUUPPDATERING SOM KRÄVS??

Citat "Huruvida denna har filen LOADING.KWI vågar vi inte svara helt säkert på men troligtvist ja, då denna används för uppdatering av själva navigationsenheten."

Jag undrar då på vad man syftar i texten. Syftar man på att filen LOADING.KWI används för uppdateringen? Det visste jag isåfall....det var däför jag frågade om den....

Syftar man istället på att 2006 års skiva används för mjukvaruuppdateringen ställs frågan i ett helt annat ljus. Då vill jag veta vart jag åker för att få min navigationsutrustning uppdaterad så att jag kan inhandla 2009 års karta!

Enkelt uttryckt behåller ni lättare nöjda kunder genom att erbjuda dem en service (med potentiella framtida inköp).

Jag är en flitig skribent på ett amerikanskt Cadillacforum med ett svenskt underforum (skapad i samarbete med den svenska Cadillacclubben Cadillac Club Sweden).

Det vore i högsta grad i ert intresse att komma med en tillfredsställande lösning på problemet eftersom inte bara jag utan den föregående generationen av Cadillac Seville, SRX och XLR använder samma navigationssystem.

Den information som har cirkulerat är just att det inte går att använda en nyare kartskiva än 2004. Räknar man med ett pris på 2800 kr per karta under 5 år får man 7000 kr i minskade intäkter per fordon utrustat med navigationsutrustning även om man bara köper en karta vart annat år i snitt...

Anser ni inte också att uppskattningsvis 50 bilar a 7000 kr är lite för mycket att ignorera?

Emotser med största spänning på svar vilket kommer (liksom det här mailet) att publiceras på det nämnda forumet.

Med vänliga hälsningar

Jan Olsson

Link to comment
Share on other sites

Underbart...fick svar från kundservicen..

Några väl valda ungefärliga citat från minnet (via telefon)

"Ehh ja nu har jag information om din Chevrolet"

"Cadillac..."

"Ehh ja just det"

"Vi har en person på Klintberg & Way som kan svara på dina frågor"

"Vad har dom med saken att göra?"

"Vi har ett samarbetsavtal med Klintberg & Way"

"Gäller det även support?"

"Ja"

"Varför skulle dom veta? Det är tack vare mig som de inte längre envisas med att påstå att 2004 års skiva är den nyaste. Varför skulle dom kunna hjälpa mig? Dom vet inte vad dom pratar om"

"Det är den information jag har"

"Du måste väl kunna svara på om dom kan hjälpa mig eller inte?? Det måste du väl i alla fall kunna svara på"

"Ehh, jag har inte den informationen tillgänglig"

Fy fan.

Ska ringa numret jag fick idag.

Link to comment
Share on other sites

Hehe...verkar va ett hopplöst ärende för dej? Kanske bättre att prata med en vägg istället!!!

Över lag gissar jag på att Chryslerkoncernen har bättre support och service i alla led här i Europa ända sedan handelstullar och straffskatter gjort det för dyrt att ta in "riktiga" bilar (Läs GM-bilar)

Verkstäder med Chevroletkompetens finns säkert men Cadillac är en för dyr bil att köpa ny, därav den usla servicen (dåligt kundunderlag=dålig personal med obefintlig kompetens), synd eftersom den egentligen bara kostar hälften av vad man får ge i Sverige...

Så man låter apatiska SAAB-människor sköta "supporten", människor som för övrigt verkar anse (i likhet med min svärfar) att man får skylla sig själv om man köper amerikanskt.

För övrigt anser jag att SAAB ska förstöras (för att travestera Julius Caesar)

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt...SAAB=Skrota Aset Annars Byt! Har aldrig gillat SAAB eller dess förare, är det nån som ligger och trycker i baken eller som kör om vid spärrlinjer så är det alltid en SAAB!

Han får väl ångra sitt misstag Koeningsegg efter ett par år när han inser vilken sits han satt sig i!

Roger Martinsen

Link to comment
Share on other sites

:fireman:

Man kan lätt förstå frustrationen när man gång på gång försöker hitta någon som kan få fram rätt information. Vissa vill inte prata med en eftersom man bara är en privatperson och andra försöker slingra sig fram men det lyser igenom att de egentligen inte vet någonting. Tyvärr kan vi inte göra så mycket åt det. Det vi kan göra här på forumet är att hjälpa varandra genom att dela med oss av kunskaper och erfarenheter. Men, jag tycker att vi ska avstå från ren smutskastning.

Mvh /Bengt B)

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

:fireman:

Man kan lätt förstå frustrationen när man gång på gång försöker hitta någon som kan få fram rätt information. Vissa vill inte prata med en eftersom man bara är en privatperson och andra försöker slingra sig fram men det lyser igenom att de egentligen inte vet någonting. Tyvärr kan vi inte göra så mycket åt det. Det vi kan göra här på forumet är att hjälpa varandra genom att dela med oss av kunskaper och erfarenheter. Men, jag tycker att vi ska avstå från ren smutskastning.

Mvh /Bengt B)

Smutskastning i mina ögon är när man far med osanning. Det enda jag har gjort är att redovisa fakta..ord för ord. Tar nu de berörda åt sig är det tråkigt för dom, förhoppningsvis lyssnar de på sina samvetens innersta röster och byter jobb till något de kan klara av.

Link to comment
Share on other sites

Idag fick jag ett samtal från Klintberg & Way vilka har fått tagit över supporten.

I vårt 28 minuter långa samtal fick jag prata med en mycket sympatisk man som delvis kanske kan hjälpa mig (oss?).

Nu kommer jag att tolka in en del i vad som sades i samtalet. Man kan i princip säga att man inte är intresserad av att supporta en så gammal bil som min från GM Europas sida (till skillnad från USA där man nu t.ex. har 16000 mils drivlinegaranti)...gammal ja. 7 år är den nu och den var 5 när jag ville ha hjälp. Dessutom finns det ju faktiskt de som har -04:or som säkert hade problem 2007 dvs. de var 3 år gamla.. Jag kan tolka det som att inte så många orkat klaga eller att man skiter i lågvolymkunderna..dessutom hade information gått ut över hela Europa att 2004 var sista kartåret så vem orka klaga då (mer än jag :P)

Det här är ju inte Cadillacs fel eller konstruktionens fel, däremot är det GM som allvarligt borde se över sin organisation i Europa...Cadillac är absolut inte stora i Europa och min generation av STS såldes i inte allt för många exemplar men det är ingen ursäkt för dåligt stöd av sålda produkter. Sådant skapar inte förtroende eller inbjuder till nyköp. Fast i mitt fall som älskar bilen och märket och inte är så beroende av verkstadsservice är det skit samma utom i de fall då det behövs input för att uppdatera mjukvara till navigatorer..det är enda fallet jag kan tänka mig som gör mig tvungen att söka hjälp.

Fortfarande vet vi inte om det går att uppgradera den här navigatorn eller inte men jag vågar till 95 % säga att svaret är ja. Den efterfrågade filen LOADING.KWI finns på 2008 års skiva och borde finnas på 2009 års skiva med (information får jag om 1-3 veckor). Det roliga är att endast SRX och XLR är omnämnda så man undrar ju. Fast eftersom LOADING.KWI innehåller information enbart för uppgraderingen av navigatorn borde det funka även på min (vår).

Jag blev tipsad om att det finns ett företag som har rättigheterna att mecka med navigatorerna i Europa och frågan kunde ställas till dom...fast det var ju inte säkert att man kunde få svar...

Inget sades rakt ut men man har ingen bil att testa på så jag får själv ta ställning till om jag vill ha den senaste skivan och isåfall köpa den. Står det att bilen funkar till en 02-04 Seville är saken biff, då funkar det. Står det att den är för SRX och XLR får jag göra uppdateringen på egen risk...eller ställa frågan till navigatorreparatörerna om det är möjligt att blåsa om navigatorn med en tidigare version av programvaran, vilket borde gå..när man stoppar in en uppdateringsskiva läser navigatorn in den endast om det är en nyare version än den befintliga, men man borde kunna backa (i likhet att formatera en hårdisk och lägga in systemet igen..vore konstigt annars, fast det är min egen personliga reflektion).

Vidare får jag naturligtvis bekosta kalaset på egen hand..ingen goodwill här inte, jag frågade iofs inte men det kändes redan som om slaget var förlorat. Jag tänker iaf ta upp det i nästa samtal.

Link to comment
Share on other sites

:fireman:

Man kan lätt förstå frustrationen när man gång på gång försöker hitta någon som kan få fram rätt information. Vissa vill inte prata med en eftersom man bara är en privatperson och andra försöker slingra sig fram men det lyser igenom att de egentligen inte vet någonting. Tyvärr kan vi inte göra så mycket åt det. Det vi kan göra här på forumet är att hjälpa varandra genom att dela med oss av kunskaper och erfarenheter. Men, jag tycker att vi ska avstå från ren smutskastning.

Mvh /Bengt B)

Smutskastning i mina ögon är när man far med osanning. Det enda jag har gjort är att redovisa fakta..ord för ord. Tar nu de berörda åt sig är det tråkigt för dom, förhoppningsvis lyssnar de på sina samvetens innersta röster och byter jobb till något de kan klara av.

Hej!

Det var inte så jag menade. Jag tycker det är helt rätt att det finns en kompetensbrist på märkesverkstäder som företräder Cadillac i Sverige. De duktiga mekarna slutar och öppnar eget. Jag har själv ett exempel på en verkstad i stockholmstrakten som kastade in handduken på att reparera en CTS 2003 när de inte fick ordning på maskinen. Det blev för dyrt att fortsätta. Först hade de bytt PCM ett par ggr, vilket de verkar göra som en första åtgärd på vinst och förlust. Jag bidrog med en fullt rimlig felkodsanalys och förslag på åtgärder mha moderforumet Caddyinfo.com, men då var det för sent. Kunden (vår medlem) fick bilen inlöst till ett rimligt marknadspris.

Jag menar mer att vi inte ska kasta skit på andra bilmärken här på forumet, oavsett vad vi själva egentligen tycker. Vi är förstås alla Cadillac-fans och det är allt som betyder något på detta forum. Jag tycker kanske att Jans anspelning var mer skämtsam, men den ledde till lite grövre skit från en annan medlem. Och så kan det rulla på .....

Mvh /Bengt B)

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

:fireman:

Man kan lätt förstå frustrationen när man gång på gång försöker hitta någon som kan få fram rätt information. Vissa vill inte prata med en eftersom man bara är en privatperson och andra försöker slingra sig fram men det lyser igenom att de egentligen inte vet någonting. Tyvärr kan vi inte göra så mycket åt det. Det vi kan göra här på forumet är att hjälpa varandra genom att dela med oss av kunskaper och erfarenheter. Men, jag tycker att vi ska avstå från ren smutskastning.

Mvh /Bengt B)

Smutskastning i mina ögon är när man far med osanning. Det enda jag har gjort är att redovisa fakta..ord för ord. Tar nu de berörda åt sig är det tråkigt för dom, förhoppningsvis lyssnar de på sina samvetens innersta röster och byter jobb till något de kan klara av.

Hej!

Det var inte så jag menade. Jag tycker det är helt rätt att det finns en kompetensbrist på märkesverkstäder som företräder Cadillac i Sverige. De duktiga mekarna slutar och öppnar eget. Jag har själv ett exempel på en verkstad i stockholmstrakten som kastade in handduken på att reparera en CTS 2003 när de inte fick ordning på maskinen. Det blev för dyrt att fortsätta. Först hade de bytt PCM ett par ggr, vilket de verkar göra som en första åtgärd på vinst och förlust. Jag bidrog med en fullt rimlig felkodsanalys och förslag på åtgärder mha moderforumet Caddyinfo.com, men då var det för sent. Kunden (vår medlem) fick bilen inlöst till ett rimligt marknadspris.

Jag menar mer att vi inte ska kasta skit på andra bilmärken här på forumet, oavsett vad vi själva egentligen tycker. Vi är förstås alla Cadillac-fans och det är allt som betyder något på detta forum. Jag tycker kanske att Jans anspelning var mer skämtsam, men den ledde till lite grövre skit från en annan medlem. Och så kan det rulla på .....

Mvh /Bengt B)

Fast Volvo ska vi inte tala om ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Nä. 2006 är den sista kartan som funkar. Deville och Seville har samma navigator så finns filen loading.kwi på 2008 års skiva är allt ok, har inte kunnat verifiera det. 2007 års har inte iaf...

Klintberg tror en massa men de vet inte, de vill inte heller ta ansvar för om det inte funkar, det är deras support i ett nötskal.

Loading.kwi finns ju på skivorna till XLR och SRX så det borde finnas en motsvarande Seville/Deville skiva.

Får se om jag orkar ett frest till nu till vårkanten ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...