Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Elproblem med en STS -97


Recommended Posts

Hej Cadillac Club Sweden.

Jag har den STS årsmodell 1997. Jag har under ett par års tid haft problem med att batteriet laddas ur när bilen stått stilla ca 1-2 månader trots att jag har haft nya batterier hela tiden.

Senaste månaderna har problemet ökat ytterligare. Trots att jag köpte ett helt nytt batteri i maj.

Efter att laddat upp batteriet och jag har varit ute och kört kan bilen stå ca 1 dygn innan spänningen har fallit så mycket att den inte räcker till att starta bilen.

Jag har haft bilen inne för genomgång hos en bilfirma men de lyckades inte hitta problemet. Det känns dock som det är någonting konstigt med larmet/startspärren.

Vet någon var jag kan vända mig med problemet eller är det någon som har råkat ut för samma problem.

Tacksam för hjälp så att jag kan använda min Cadillac!

Bästa hälsningar,

Janne W

Link to comment
Share on other sites


Hej!

Det första du beskriver, alltså att bilen kan stå 1-2 månader innan batteriet är tomt är inte så konstigt. Det rekommenderas att batteriet kopplas bort om bilen ska stå mer än någon månad (på de flesta moderna bilar idag inte bara Cadillac..). Elektronik och larm framför allt tar lite kräm. Lossa bara polerna då den ska stå en längre tid så är det lugnt.

Det sista du beskriver däremot är något helt annat. Är du säker på att batterierna var dåliga? Mät spänningen över polerna med en voltmeter. Är spänningen ok har du kontaktproblem såsom oxiderade anslutningar. Är laddningen ok enligt bilen? (du får varning då det inte blir laddning, eller vid för låg eller hög spänning)

Jag gissar på att du har dålig kontakt eller dålig jord om du inte får några varningar från bilen. Kolla anslutningarna vid batteripolerna, kolla också under plasten så det inte är oxid där (plasten som täcker anslutningsskruvarna för batteriet). Kolla också anslutningar vid generator och startmotor. Kolla också jordpunkter (framförallt den på frontplåten vid kylaren). Lossa, borsta rent och använd kopparfett eller dylikt. Tvätta bort oxid vid kabelskorna med vatten (när de är lösa så klart ;) ) och torka rent.

Link to comment
Share on other sites

Hej! Appropå senaste inlägget. Jag har också elproblem. Den här jordningen som sitter vid frontplåt (kylaren) har jag letat efter men ej funnit. Kan detta utvecklas mer. Gärna bild eller en målande beskrivning?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...