Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

"Hjälp" Dragkrok till STS.


stig.a-son

Recommended Posts

:bluesbrothers::fighting0030: Med detta inlägg i vårt forum hoppas vi få en lösning på hur de STS-ägare som har behov av godkänd dagkrok kan lösa detta oftast förekommande problem med bilbesiktningen som ständigt återkommer. Äldre Cadillacmodeller är inget större problem, men de nyare verkar mest omöjligt i dagsläget ? Mycket handlar om bakvagnens upphängning o konstruktion enl de uppgifter jag fått av de som inte fått godkännt av bilprovningen.

Ni som möjligen har det rätta svaret så skriv in det här i forumet, då glädjer ni flertalet STS-ägare.

Mvh Stig.A-son.

Stig A-son
Link to comment
Share on other sites


Jag har skickat en förfrågan till en firma som hjälpt mig tidigare. De gör enstaka drag till bilar och de kan kanske hjälpa oss med dragkrokar som går att få besiktade.

Vilka årsmodeller gäller det och har någon av er som behöver en dragkrok några tydliga bilder på hur det ser ut där kroken ska fästas?

Link to comment
Share on other sites

Jag har skickat en förfrågan till en firma som hjälpt mig tidigare. De gör enstaka drag till bilar och de kan kanske hjälpa oss med dragkrokar som går att få besiktade.

Vilka årsmodeller gäller det och har någon av er som behöver en dragkrok några tydliga bilder på hur det ser ut där kroken ska fästas?

Vi har fått svar ifrån Jonny på BOH AB: http://www.boh.se/

"Drag kan vi alltid ordna så länge det finns infästningspunkter på karossen

att gå efter.

På bilar efter 2005- måste draget dock Eg-tested och typgodkännas enl.

94/20. (Testnorm).

Avtagbart eller fast kan vi erbjuda.

Pratade lite med chefen om priser och framtagningskostnader...

Vid köp/ beställning på 10st typgodkända drag(2005-) blir kostnaden ca.6000

sek + moms/st

Beställning av 10st, godkända enl. gamla reglerna ca. 4000 sek+moms/st

(Detta pris ganska beroende på hur enkelt draget bli att tillverka...)

Obs! Detta är cirkapriser..."

BOH har tidigare gjort ett drag till min DeVille -90 ( http://www.geocities.com/cadillacsedandeville1990/ ) som jag är nöjd med och bilar tom 2004 går att besikta med de enklare reglerna vilket gör att även enstaka drag går att ordna.

Så ni som har nyare bilar får väl göra en beställning ihop, själv har jag redan mitt drag.

mvh Ingemar

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Detta har ni kanske redan tänkt på, men för säkerhets skull: kolla i bilens instruktionsbok vad den klarar innan ni monterar dragkrok. Om man t. ex. tänker dra en stor husvagn måste ju både fjädringen bak och drivlinan vara anpassade till detta. Nyare Fleetwood med dragpaketet tar flera ton, men exempelvis min DeVille -97 skall inte dra mer än 1000 lbs tror jag (det är mindre än 500 kg). Det vore ju synd att först montera dragkrok, och sedan upptäcka att det inte var en så bra ide att hänga på den där jättehusvagnen eller gruslasten.

Med vänliga hälsningar,

Jonas

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Hallå där.

Jag var ute körde idag och fick syn på en STS med dragkrok.

Jag pratade med honom och han sa at den satt på när han köpte bilen.

Hans var avtagningsbar.

Var kan man få tag på en dragkrok till en STS som är avtagningbar och godkänd för svenskt bruk.

Mvh.

// Janne

Link to comment
Share on other sites

Dragkroksproblemet till STS kommer ständigt upp till förfrågan och tycks inte vara helt lätt att lösa.

Genom ett tips ytterligare har jag kontaktat en specilalfirma i Skåne som återgett följande svar till mig.

De bygger släpvagnsdrag och färdigmonterar direkt på bilen, men det gäller i första hand STS-modeller före 1998, nyrare årsmodeller finns bestämmelser som försvårar uppgiften med (helbilgodkännande) enl Vägverket, alltså typgodkänt drag.

Men kontakta aktuell firma för de utger sig för att fixa det mesta.

Här är adressuppgiften: RAPID VAGNSERVICE Helsingborgsvägen 17. PÅARP. tfn 042-227071. Mailadress soderstjerna.k@telia.com

Passa på och ta en kontakt med dem så kanke det ordnar sig, och om ni får ett resultat så återsvara gärna på detta forumupplägg så fler kan få hjälp med detta problem.

Hälsn Stig. A-son.

Stig A-son
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Vad är det som gäller vid inkoppling av elen till dragkroken på en STS?

På t ex BMW skall man ju använda ett interface (relä-sats som gör att bilens belysningssystem inte överbelastas) emellan bilen och krok-kontakten.

Kan se ut så här http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Cadillac-CT...sQ5fAccessories

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hejsan!

Jag hade länge letat efter dragkrok till min STS '92. Hittade ett antal drag i USA men jag blev osäker om godkännandet från SBP. Tröttnade till slut. Jag som tidigare ägt en blandad skara Chevor (El Camino, Caprice, Van, etc) och alltid svetsat ett eget drag till dessa bilar, tänkte att varför inte göra ett eget darg till Caddyn oxå?!

Så började jag skissa ihop ett drag, med lite hjälp av bilder från Cadillac drag i USA. Vips så var skissen klar och dags att skrida till verket. Fram med fyrkantsprofil, plattjärn och svets. Två dagar senare hade jag ett nysvetsat och nylackat drag. Bokade tid hos SBP och monterade draget. Besiktningen kostade 380,- och ingen vägning krävdes pga att det idag kallas "förenklad reg.besiktning" när man monterar dragkrok. På grund av det goda materialvalet (enligt besiktningsmannen) fick jag det maximala dragvärdet för egentillverkat drag, 1500kg! :lol:

Jag kan ju inte hänga någon jättecamper på kroken, men ett släp eller en SMV funkar ju.

Hänger upp bilder och skisser här på forumet så fort jag laddat ner dom.

Ha det

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Gjorde du en egen monteringsanvisning? Jag har 2 st Trans Am:er och har monterat drag på den ena och skulle vilja flytta över draget på den andra men det får jag inte göra enligt bilprovningen för att jag inte har någon monteringsanvisning kvar för den behöll dom ju vid regbesiktningen. Firman som gjorde draget finns inte kvar så där får jag ingen hjälp. Dessutom är draget så enkelt att det är bara en rak tvärbalk och två plattjärn på vardera sidan. Draget kostade 7000 kr att tillverka 1999. Så jag har ingen lust att lägga 10000 på ett drag igen. Jag ska sälja den bilen som har draget nu. Jag har ringt teknikavdelningen på bilprovningen men dom är kallsinniga, ingen monteringsanvisning ingen överflyttning.

Någon som har en idé?

Link to comment
Share on other sites

Jag frågade om monteringsanvisningen och dom svarade att det är inget dom spar utan det kastas. Då tycker ju jag att sånt ska man ju ha tillbaka. Jag hoppas att nu när bilprovningen släpps lös så kan det ju bara bli bättre än det är idag fast jag borde kanske vara tyst som ska besikta imorgon. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Hur gick det på besiktningen, Eero?

Ett tips om din Trans Am med krok som du ska sälja. Du kanske har redan tänkt på följande men värt att nämna iaf. Om du tar bort kroken, så måste du göra en förenklad reg.besiktning. Annars får nya ägaren problem vid nästa kontrollbesiktning om kroken inte finns kvar på bilen.

Köper man en dragkrok på skroten måste man alltid be om monteringsanvisning. De flesta firmor som tillverkar dragkrokar förser allmänheten med monteringsanvisningar på internet. Då är det bara att skriva ut anvisningarna och besiktiga. Problem uppstår när firman/verkstaden som tillverkat dragkroken gått i konkurs. Man kan ju kanske försöka jaga fram en likadan Trans Am med dragkrok på t.ex blocket och ringa o be om att få "köpa" en kopia på monteringsanvisningen. Ett annat alternativ är ju att montera bort kroken, tillverka själv en identisk kopia av draget och besiktiga den som egentillverkad. Då får du själv som tillverkare skriva ett tillverkarintyg samt monteringsanvisning.

Skisser och bilder på mitt drag kommer senare idag.

Link to comment
Share on other sites

Har för klen svets för att kunna göra det själv. Kanske kan anlita någon som kan göra det under vintern. Den är ju lätt att plocka bort.

Vore kul att få drag även på cabben som ju är den riktiga sommarbilen. Ingen som vet av en hopfällbar husvagn? Ingen tältvagn utan riktiga fällbara väggar. Svåra att få tag i.

Jo besiktningen gick bra, rena papper men ska byta bromsklossar fram för det var inte så mycket kvar av dom.

Link to comment
Share on other sites

Här kommer lite bilder på draget som jag svetsade till min STS.

Materialval:

*Fyrkantsprofil 70x70mm DIN 2395

*U-balk 65x42mm DIN S235JR

*Ramfästen (plattjärn) 37x11mm DIN 2333

*Stötfångarfästen (stålplåt) 5mm tjock

*Förstärkning (plattjärn) 60x5mm

*Dragkula ISO 50 mm

post-12411-1255503858_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju även färdiga dragbalkar att köpa från USA, här är en sida som säljer Drawtite dragbalkar och som enligt uppgift skickar internationellt!

http://www.autoanything.com/towing/61A3389A0A0A2669443.aspx

Kostar 236 USD samt 50 USD i fraktkostnader!

Fyrkanthålet är 1 1/4" i dragbalken!

Sen finns det ett företag i Sthlm som säljer standardiserade eu typgodkända dragkrokar som passar i fyrkantfattningen!

www.beckab.se

Roger Martinsen

Roger Martinsen

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tjena Jänkarn!

Helt rätt, dragkulan från Biltema eller Jula är ej godkända av SBP. Det fanns däremot godkända dragkulor på Micro, men de har ju konkat.

Jag köpte min dragkula på Swedol i Norrköping och den är godkänd. Det ända som krävs är att den har ISO stämpel eller dyl. Den är ej svetsad i U-balken utan fäst med M24 mutter.

Ring och hör med din närmaste Swedol butik för att det kan variera mellan butikerna, nämligen de i Sthlm har inte den godkända kulan.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 6 months later...

Här kommer lite bilder på draget som jag svetsade till min STS.

Materialval:

*Fyrkantsprofil 70x70mm DIN 2395

*U-balk 65x42mm DIN S235JR

*Ramfästen (plattjärn) 37x11mm DIN 2333

*Stötfångarfästen (stålplåt) 5mm tjock

*Förstärkning (plattjärn) 60x5mm

*Dragkula ISO 50 mm

Hej.

Snyggt jobb, jag är djupt imponerad, fick du det godkännt för vanlig husvagn, min caddy får dra 1600 kg totalt, och min husvagn har enb totalvikt på 1300, så jag undra som flundran.....

:hatsoff:

Skulle du kunna tänka dig att bygga ett likadant drag till min bil, en eldorado -93, och det är samma som till din bil.

Link to comment
Share on other sites

Dragkroken håller säkert men problemet är att bilen inte är byggd för att dra med släp. Motor, växellåda och bromsar klarar det galant, men man måste ju ha nånstans att sätta kroken eller hur?

Varför bygger man inte bilen så man får dra släp undrar medelsvensson då? Jo, den typiske Cadillacägaren är inte intresserad av att dra runt med släpvagn eller husvagn, han vill njuta av sin bil, det har man tagit fasta på vid konstruktionen och därmed lagt de extra kilona på att bygga en extremt styv bottenplatta för bra vägengenskaper och ljudisolering där det krävs.

De som vill dra släp har som regel en 4x4 eller motsvarande för sådana övningar, Cadillac har då SRX och Escalade att tillgå. Då pratar vi släp...

Jämför gärna analogin med att man köper frun en Volvo så hon har något säkert att åka i till och från affären.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Har köpt en STS 2005. Den får dra 1928kg, det är ju bra. Men det finns inga dragkrokar! Efter 2005 skall det tydligen vara EU-godkännande och hela baletten.

Vad gör man?

Till SRXen som är byggd på samma plattform finns drag, kanske kunde funka men så är det det där med godkännandet. Det är ju konstigt (bra) att det går att bygga chopper eller hot rod. Men drag får man inte fixa själv. Hur många dör pga drag som går av? Typiskt med regler som krånglar till det men inte löser några problem!

Link to comment
Share on other sites

Har köpt en STS 2005. Den får dra 1928kg, det är ju bra. Men det finns inga dragkrokar! Efter 2005 skall det tydligen vara EU-godkännande och hela baletten.

Vad gör man?

Till SRXen som är byggd på samma plattform finns drag, kanske kunde funka men så är det det där med godkännandet. Det är ju konstigt (bra) att det går att bygga chopper eller hot rod. Men drag får man inte fixa själv. Hur många dör pga drag som går av? Typiskt med regler som krånglar till det men inte löser några problem!

Hej,

Jag har inget svar, men kanske en bakgrund till att det är svårt att hitta godkänd krok.

Först:

Dragkrok är lite intressant, Jan har en poäng med detta med karosstrukturer. På ett annat forum läste jag någon som var så glad över att han hade dragkrok på bilen när den på tillknuffad. Då skrev någon som jobbade i ambulans att dragkrok var ett av de effektivaste sätten att skapa en whiplashskada vid påkörning då man ”kortsluter” bilens bakre deformationszon.

Kan vara något värt att tänka på i vart fall, när ”folk” köper världens säkraste Volvo med dragkrok som placerar krockskyddet strax under en -80 tals japs (vid påkörning bakifrån).

Nåväl, STS 2005-

Jag är väldigt osäker på dragvikten, det som förvånar mig är att EU sålda bilar får dra 4250lbs (1928kg), däremot om man tittar på USA specar så får bilarna bara dra 1000lbs. Detta verkar gälla alla modeller, från V6 till AWD till de med performance package.

Kroken/armaturen rockauto säljer för 133USD är godkänd för 2000lbs, men det är normalt att kroken tål mer än vad man får dra. Det är en Class 1 krok, dvs den är bultad rätt genom bagagerumsgolvet och sitter inte i några starka balkar i bilen.

För SRX om jag förstår saken rätt så får den dra 2000lbs, men genom en option V92 så får man dra 4250lbs.

http://www.cadillacfaq.com/gi/05sts.html

http://www.cadillac.com/cpo-showroombyyear/?modelId=1157

http://www.cadillac.com/cpo-showroombyyear/?modelId=1001

www.curtmfg.com

Egentligen är jag bara avundsjuk att min import STS inte får dra något släp alls enligt trafikverket (eller vad de heter för dagen) ;)

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...