Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Brytarlöst tändsystem?


Caddy 54

Recommended Posts


Jag har skickat ut din fråga på det stora US-english språkiga forumet. Vi får snart se om det ger något. :huh:

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Det kom tre responser på frågan:

1. Från Bruce, admin på Caddyinfo.com

Hans inlägg handlar om en länk till ett ställe där man kan hitta verkstadshandböcker och annat smått och gott : http://www.allcads.com/parts.html

2. Från Jim's_ETC_97 kom ett kvalificerat inlägg där han hänvisar till http://www.malloryperformance.com/

Han säger att Cadillac 1954 använde samma fördelare som de flesta av GM:s bilar fram till 1957, den senaste modellen var Pontiac 347 cid 1957 även Corvetten 1955 och 56 hade samma fördelartyp. Mallory Accel gör brytarlösa system som skall passa, men det är viktigt att dubbelchecka att man får rätt typ av fördelare.

3. Från BodyByFisher kom ett annat insiktsfullt inlägg där han hänvisar till att hans föräldrar hade en Caddy 1955. Han hänvisar till två länkar där man kan få info om brytarlösa system http://www.lectriclimited.com/breakerless_se_mainpage.htm och denna länk http://www.breakerless.com/index.html, som startar vid 1957 års modeller. Mht vad Jim's_ETC_97 tidigare nämnde om att 1954 års modell av fördelare användes fram tom 1957, kanske detta är OK ändå.

Min översättning blev lite fel när jag rubricerade frågan på engelska, då jag skrev "Distributorless ignition", men de fattade att jag menade "Breakerless". DU kan se hela inläggen på Caddyinfo.com Discussion forum. Hoppas att du kommer framåt med detta. :)

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Tackar för tips.

Det verkar som att det inte är några "skruvare" här. Min erfarenhet och tjusningen med ett forum efter många år med motorcyklar och bilar är att man kan delge varandra erfarenheter när man meckat och iordningställt ett fordon. Ge tips om egna misstag och erfarenheter. Delge kunskap om vad som passar och inte passar, vilka ev ombyggnationer som krävs etc.

Här kommer ett tips som jag kan dela med mig av.

Ignitor är ett system som passar samt generatorn från en Saab 9000.

Det var ett sådant tips jag ville ha.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag rekommenderar Ignitor I eller II. Jag har använt det på flera GM-bilar bl a min tidigare Cadillac 1955 (331 motor).

Det är mycket enkelt att montera, oftast behöver man inte ens ta bort fördelaren.

Vill man går det även att montera Flamethrowers tändspole.

Det man får tänka på är att använda kablar som är så lika originalet i färg och dölja dem.

Var försiktig med att använda typ Biltema kabelskor, då den blåa färgen inte är vacker på en gammelbil.

Fördelar:

Mycket jämnare gång på motorn, man behöver inte mer ställa tändläget och byta brytarspetsar.

Finns att köpa hos BM Classic samt hos Hansens återförsäljare.

Hälsningar

Janne

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag rekommenderar Ignitor I eller II. Jag har använt det på flera GM-bilar bl a min tidigare Cadillac 1955 (331 motor).

Det är mycket enkelt att montera, oftast behöver man inte ens ta bort fördelaren.

Vill man går det även att montera Flamethrowers tändspole.

Det man får tänka på är att använda kablar som är så lika originalet i färg och dölja dem.

Var försiktig med att använda typ Biltema kabelskor, då den blåa färgen inte är vacker på en gammelbil.

Fördelar:

Mycket jämnare gång på motorn, man behöver inte mer ställa tändläget och byta brytarspetsar.

Finns att köpa hos BM Classic samt hos Hansens återförsäljare.

Hälsningar

Janne

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Har bytt till brytarlöst Pertronix Ignitor II with Flamethrower II Coil (tändspole) på min 58 med 365 CUI.

Gick ganska lätt när man insåg att man måste montera bort tändfördelaren mm. Se min hemsida www.caddysurfer.se under "My Own repairs" för bilder och lite instruktioner. Pertronix Ignitor II är något mer avancerad än typ I och kostar lite mer. Köpte via Ebay kostade totalt ca 600 - 700 kr (120 USD).

Nog finns det skruvare på detta forum men vi har annat att göra än att sitta och vänta på frågor vid datorn......lugn å fin så kommer svaren......

Ha de bra och mys i garaget // Caddysurfer :)

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Har bytt till brytarlöst Pertronix Ignitor II with Flamethrower II Coil (tändspole) på min 58 med 365 CUI.

Gick ganska lätt när man insåg att man måste montera bort tändfördelaren mm. Se min hemsida www.caddysurfer.se under "My Own repairs" för bilder och lite instruktioner. Pertronix Ignitor II är något mer avancerad än typ I och kostar lite mer. Köpte via Ebay kostade totalt ca 600 - 700 kr (120 USD).

Nog finns det skruvare på detta forum men vi har annat att göra än att sitta och vänta på frågor vid datorn......lugn å fin så kommer svaren......

Ha de bra och mys i garaget // Caddysurfer :)

Tackar för goda tips.

Du vet som pensionär har man ju väldigt lite tid därav otåligheten ;)

Mvh

eilert

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...