Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Växellådeproblem med min Serie sixy two -1956


Frallan

Recommended Posts

Tjenare allihopa, två stora cruisingar som kommer nu inom ett par veckor och jag har just bytt min 66:a de ville mot en 1956 Serie 62.

Ägaren av förra bilen varnade mig innan bytet att man "ibland" var tvungen att gasa på lite för att få bilen att växla. Det funkade ju bra.. I 10 mil. 

Efter det blev det bara sämre och sämre, för att jag skulle kunna komma förbi ettans växel överhuvudtaget så var jag tvungen att stämpla järnet tills den nådde varvstopp och cirka 60KM/H, då först växlade bilen upp till vad jag misstänker är 3an alternativt 4ans växel.

Nu vägrar den växla från 1an alls. 

 

Bilen har en Edelbrockförgasare. ( se bild)

Min första tanke var att "kickdownstaget" var fel justerat, men det känns också konstigt med tanke på att utväxlingen bara blivit sämre och sämre.

I bilden ser ni även att den som bytte förgasare även tagit med antingen fästet från förra gasarn eller tillverkat ett eget. Jag vet att det kan medföra växlingsproblem om dessa stag är feljusterade. 

20180621_161626.jpg
 

 

Snälla finns det någon där ute som känner igen problemet och kan hjälpa mig? Vill inte behöva köpa en ny låda bara för att få igång den till cruisingarna.

 

 

(PS. jag är relativt ny in i "jänkar branchen" so I'm still learning) 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej

Stagets inställning är oerhört viktigt för växellådans växling. Kan tom förstöra växellådan om det är väldigt mycket felställt.

Finns en instruktion i Cadillac 1956 shop manual men det blir lite krångligare när något bytt förgasare och ev trixat med staget

Om du inte har en shop manual så kolla på denna länk
http://cadillac.oldcarmanualproject.com/manuals/1956/1956 Shop Manual/12-Hydra-Matic/b_P0057.jpg
http://cadillac.oldcarmanualproject.com/manuals/1956/1956 Shop Manual/12-Hydra-Matic/b_P0058.jpg

PS! Har du kollat oljenivån i lådan? Skall göras med varm motor och motorn på tomgång.. DS!

MVH / Pierre "Caddysurfer"  
www.caddysurfer.se

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...