Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

1964 felaktigt indikerad motor temperatur


Anders Strömstedt

Recommended Posts

Hej

Har ett problem med indikeringen av motorns temperatur. När motorn och nyckeln vrids till startläge visar tempmätaren på hel+t korrekta noll. Efter någon minut vandrar visaren snabbt upp till högsta temperatur. Detta långt innan motorn uppnått arbetstemperatur. Har bytt givare och samma resultat, med andra ord ingen skillnad. Det är inget jordfel eller dålig krets eftersom då skulle det inte indikera alls. Det sitter självklart ingen isolerande teflontejp utan det är direktkontakt mellan blocket och givarens rörgänga .
Det verkar som att "skalan" för mina tempgivare ger ett värde som inte harmonierar med mätaren i instrumentpanelen. Har läst manualen och hittar inget som verkar passa in. Tempgivarna är dels det gamla (ålder okänt) som satt i bilen när jag tog över den samt ett nyinköpt från Hansen och skall vara rätta för denna bil. 

Eftersom felaktig motortemperatur kan ge både mig och bilen hjärtinfarkt så har jag bytt både kylarvatten samt termostat. Har även dubbelkollat att termostaten öppnat vid rätt temperatur för att inte koka motorn eller värre som att förstöra den. I helgen har det blivit cirka 16 mil körda med denna ofullständiga information och allt har gått perfekt dock med frekventa stopp för att kolla motortemperaturen. Felet ligger med andra ord i "snacket" mellan givare och mätare.

 

Har någon något förslag?

 

 

Hälsningar

Anders

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har varit i kontakt med ett företag som reparerar bilinstrument. Han sade att oftast är det givarna som inte fungerar. Påstod att han vet Cadillac-ägare som bytt temp-givare 4-5 gånger innan det visar rätt. Funderar dock på att i vinter skicka min mätare för kontroll ändå. Skickar jag med givaren så kan han mäta att de fungerar tillsammans.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...