Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Byte topplockspackning caddy-54, 331??


ejje

Recommended Posts

Har upptäckt att det droppar från bakre delen av motorn på hö sida. Tydligen har topplockspackningen farit. Hur byter jag den lättast?Måste jag demontera förgasare och insug eller räcker det med att ta bort bultarna på insuget?Ska jag ta bort grenröret eller kan det sitta kvar?Skulle det fixa sig med kylartätning?

En liten undran, motorn har bara gått c:a 500 mil sedan helrenovering. (5 år sedan) kan jag åberopa någon form av garanti??

Link to comment
Share on other sites


Mest ombyggda motor garantier har tidsbegränsning samt en körsträcka gräns. Om detta var för fem år sedan, är nästan säkert garantin utgått. Du kan fråga, men eftersom topplockspackning misslyckanden på 331 cid Cadillac V8 är oerhörd, och det är nästan säkert en dålig installation.

Jag rekommenderar inte att du försöker lämna intaget grenrör till dra huvudet. Du kan lämna förgasaren på insuget och ta bort dem som en församling.

CTS-V_LateralGs_6-2018_tiny.jpg
-- Click Here for CaddyInfo page on "How To" Read Your OBD Codes
-- Click Here for my personal page to download my OBD code list as an Excel file, plus other Cadillac data
-- See my CaddyInfo car blogs: 2011 CTS-V, 1997 ETC
Yes, I was Jims_97_ETC before I changed cars.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Är du säker på att det är topplockspackningen ? Har du kollat kompression eler att det bubblar i kylet när motorn går......

Jag har haft problem med att det droppade olja från min bakre vänstra topp och det visade sig vara ventilkåpspackninen som läckte....

http://www.caddysurfer.se/?p=1055

MVH / Caddysurfer

Link to comment
Share on other sites

Tja, nu är det ju skillnad på olja och vatten.

Ja, det var packningen som blåst.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...