Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Tomgångsfel


STS-95

Recommended Posts

Är det någon som känner till om man kan nollställa med instrumenteringens knappar eller måste man ha en data?

Har tio mil till närmaste verkstad som har data.

Link to comment
Share on other sites


Beror på om det är ett kvarstående fel. Är det det så kan du givetvis inte trolla bort varningen. Använd länkarna högre upp på sidan för att hitta metod för utläsning och eventuell radering av koder för just din modell.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej,min gaspedal på min Cadillac STS 1995 lever ett eget liv under foten

och tomgången går upp och ner när jag startar och står still är det någon som

varit ute för detta och kan tipsa mig vad som är fel så jag kan åtgärda detta.

Link to comment
Share on other sites

Beror på om det är ett kvarstående fel. Är det det så kan du givetvis inte trolla bort varningen. Använd länkarna högre upp på sidan för att hitta metod för utläsning och eventuell radering av koder för just din modell.

Har fått bort felkoderna men felet kvarstår tomgången åker hiss fortfarande och gaspedalen lever sitt eget liv,har någon nåt bra svar på detta?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tomgången vill gå upp av sig själv,har kollat felkoder men det finns inga,jag känner att gaspedalen försvinner under foten och det är jävligt jobbigt vid rödlysen t.ex.man får verkligen vara beredd med bromsen. Vad kan det vara har någon varit ute för detta?

Link to comment
Share on other sites

Idag visade det sig att när temperaturen gick upp till ca:103 så vart gasen mera galen och när

tempen gick ned till under 100 så gick det lite lungnare men felet kvarstår, är det någon som

förstår vad felet är?

Link to comment
Share on other sites

Nu kan jag din bil för dåligt men på DeVille -95:an jag har så kan man få ut realtidsdata från alla givare som stydatorn förfogar över via färddatorn. Det kan ge en hint om något värde är knas. Koder sätts bara när något är bekräftat felaktigt, vissa data har ganska vida intervall. Nu vet jag inte alls om det är så på din STS men på 4.9L motorn så har man en liten motor som justerar stoppet på gasspjället för att ställa tomgången.

Då skulle man kunna försöka härleda detta till vad som kan påverka spjällets läge, jag skulle t.ex. kunna tänka mig att en motortempgivare som spökar och indikerar kall motor skulle kunna orsaka att styrboxen vill höja tomgången.

Eller är det cruise control som fått spelet, ibland sitter det en burk på sidan om som styr spjället med en extra wire. Det skulle nog vara bra om någon kunde ta en titt under huven vad det är som verkar flytta på gasspjället. Jag gissar att det antingen är en strulande tomggångsreglering eller så har det med farhållaren att göra. Om det är en STS 1995 du har, så borde det vara något annat än en Northstar LH2 som det står i din profil (L37?).

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Några varningar på displayen eller några felkoder?

Jag är inte glad i att gissa utan att veta vad du har (eller inte har) för koder.

I det här fallet är jag säker på att det är din tomgångsreglerande enhet som spökar.

Det är en liten elmotor+växellåda som påverkar gasspjället via en kolv. När den enheten inte får signal om vart gassjället är (dvs. om det vilar mot enhetens kolv eller inte) börjar den reglera tomgången då den inte ska. Det kan kännas som att bilen börjar gasa av sig själv men det är inte som på en Toyota Prius där du får gasen i botten samtidigt som bromsarna kopplas ut :P

Enheten jag pratar om är en rektangular historia som sitter med 3 skruvar precis vid ditt gasspjäll. Du kan inte missa det.

Plocka bort enheten och plocka isär den. Rör inte justeringen som finns i änden på stålkolven. Du kan med fördel fetta av allting och smörja upp växellådan med lite kullagerfett fast det är överkurs.

Se däremot till att rengöra de två elektriska kontakter som finns (har för mig det var två iaf) med en rejäl dos WD-40 och puts på kontaktytorna med papper.

OBS OBS!!! Använd inget slipande föremål på kontaktytorna för att bli av med oxiden, då kommer den tillbaka dubbelt så fort. Använd inte heller 5-56 av samma anledning.

Skruva ihop och montera tillbaka och du har en bra tomgång igen.

Se till att kolven är tillbakabackad då du monterar enheten.

Link to comment
Share on other sites

Vi vore tacksamma om du håller frågan till en och samma post. Det finns, med den här inräknad, tre olika poster för samma fråga från dig vilket blir förvirrande för oss som vill svara på din fråga.

Jag slår ihop dina poster till en och samma för att underlätta.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Några varningar på displayen eller några felkoder?

Jag är inte glad i att gissa utan att veta vad du har (eller inte har) för koder.

I det här fallet är jag säker på att det är din tomgångsreglerande enhet som spökar.

Det är en liten elmotor+växellåda som påverkar gasspjället via en kolv. När den enheten inte får signal om vart gassjället är (dvs. om det vilar mot enhetens kolv eller inte) börjar den reglera tomgången då den inte ska. Det kan kännas som att bilen börjar gasa av sig själv men det är inte som på en Toyota Prius där du får gasen i botten samtidigt som bromsarna kopplas ut :P

Enheten jag pratar om är en rektangular historia som sitter med 3 skruvar precis vid ditt gasspjäll. Du kan inte missa det.

Plocka bort enheten och plocka isär den. Rör inte justeringen som finns i änden på stålkolven. Du kan med fördel fetta av allting och smörja upp växellådan med lite kullagerfett fast det är överkurs.

Se däremot till att rengöra de två elektriska kontakter som finns (har för mig det var två iaf) med en rejäl dos WD-40 och puts på kontaktytorna med papper.

OBS OBS!!! Använd inget slipande föremål på kontaktytorna för att bli av med oxiden, då kommer den tillbaka dubbelt så fort. Använd inte heller 5-56 av samma anledning.

Skruva ihop och montera tillbaka och du har en bra tomgång igen.

Se till att kolven är tillbakabackad då du monterar enheten.

Nej ,jag har inga felkoder vad jag kan se i så fall ligger dom djupare in än vad jag kan se. Den rektangulara historian du pratar om kan du säga mer exakt vad det är och var den sitter.

Link to comment
Share on other sites

Följ inloppet till insuget tills du är framme vid motorn. Den änden är fastgjord i "throttle-bodyn" dvs. spjällhuset. Till höger på den grunkan sitter två wirar. En från gaspedal och en från farthållare. Tittar du närmare ser du en nock som sitter på spjällaxeln. Nocken påverkas av en tomgångsreglerande enhet via en "kolv".

Enheten sitter under insugets inlopp.

Fasen jag får nog hitta en bild :D

Link to comment
Share on other sites

Under farthållaren sitter din ISC (Idle Speed Control).

Tack så hemskt mycket ska ta tag i detta imorron.

Har nu haft tomgångsmotorn borta och ordninggjord men felet kvarstår men kompisen har en t-motor som

har suttit på en Dodge och den ser exakt lika dan ut,går den att använda tro?

Link to comment
Share on other sites

Under farthållaren sitter din ISC (Idle Speed Control).

Tack så hemskt mycket ska ta tag i detta imorron.

Har nu haft tomgångsmotorn borta och ordninggjord men felet kvarstår men kompisen har en t-motor som

har suttit på en Dodge och den ser exakt lika dan ut,går den att använda tro?

Felet är bättre idag, motorn vill liksom hjälpa till att gasa lite bara och den går inte upp i varv till 2-3000 efter kortstopp.Men det är något mer,kan det vara inställningen på skruven till t-stabilisatorn eller är det någon som har ett bra tips.

Link to comment
Share on other sites

Har du låtit den gå ett par hela körcykler? I pricip kallstart och en kvarts körning under varierande förhållanden x 2. Den behöver alltid ställa om sig efter sådant byte!

Den korrekta instruktionen för inlärning av tomgång:http://www.caddyinfo.com/idlelearn.htm

Link to comment
Share on other sites

Under farthållaren sitter din ISC (Idle Speed Control).

Tack så hemskt mycket ska ta tag i detta imorron.

Har nu haft tomgångsmotorn borta och ordninggjord men felet kvarstår men kompisen har en t-motor som

har suttit på en Dodge och den ser exakt lika dan ut,går den att använda tro?

Endast vid ca: 50 km/tim känns gasen under foten och jag får bromsa för att få ned farten så lite plus har det blivit,har också skickat efter en ny MAP och spjällägessensor från USA så jag sätter väl dit det också så får vi se sen.Skulle felet kvarstå så får jag väl åka till Kisa och koppla in en dator som går in på djupet.

Tack alla som har hjälpt mig.

Link to comment
Share on other sites

Återigen samma fråga...har du några felkoder?

Som jag sade innan är jag inte glad i att gissa vad som är fel utan att veta om du har felkoder eller inte...nu har du specificerat dtt problem ytterligare. Hade vi från början vetat att din bil gör 2-3000 rpm hade jag inte sagt tomgångsmotorn, då hade jag gissat på spjällägesgivare eller kontakten till den.

Kör inte med bilen förrän problemet är fixat. Du kan sabba automaten om du envisas med att växla mellan PRND vid höga varvtal.

Det är dumt att inte dra nytta av interndiagnostiken när den är så lätt åtkomlig, se länken högst upp angående hur du plockar fram dina felkoder. Dels slipper vi gissa på vad det kan vara för fel och dels slipper du köpa reservdelar så att du kan bygga dig en ny bil.

Det finns ingen anledning för dig att åka till en verkstad och betala 500 kr för något du kunde tagit reda på själv, gratis, på 30 sekunder.

Spjällägesgivaren brukar vara lurig att diagnosticera eftersom den sällan sätter koder men det är också en hjälp för oss på vägen. Som sagt, kolla koder och återkom.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Återigen samma fråga...har du några felkoder?

Som jag sade innan är jag inte glad i att gissa vad som är fel utan att veta om du har felkoder eller inte...nu har du specificerat dtt problem ytterligare. Hade vi från början vetat att din bil gör 2-3000 rpm hade jag inte sagt tomgångsmotorn, då hade jag gissat på spjällägesgivare eller kontakten till den.

Kör inte med bilen förrän problemet är fixat. Du kan sabba automaten om du envisas med att växla mellan PRND vid höga varvtal.

Det är dumt att inte dra nytta av interndiagnostiken när den är så lätt åtkomlig, se länken högst upp angående hur du plockar fram dina felkoder. Dels slipper vi gissa på vad det kan vara för fel och dels slipper du köpa reservdelar så att du kan bygga dig en ny bil.

Det finns ingen anledning för dig att åka till en verkstad och betala 500 kr för något du kunde tagit reda på själv, gratis, på 30 sekunder.

Spjällägesgivaren brukar vara lurig att diagnosticera eftersom den sällan sätter koder men det är också en hjälp för oss på vägen. Som sagt, kolla koder och återkom.

Lite gammal tråd, men använder den ändå

Vad heter spjällägesgivare på Cadillaciska? Dvs i verkstadshandboken? Min har börjat bete sig lika dant nu. -97 STS med -99 deville motor. Kört nästan ett år helt utan problem, så det har inte med uddamotorn att göra. Funkar bra för det mesta, men felet uppträder i bland. kanske nån gång i veckan. Dåå kan den vara så i en hel dag, medan att övriga dagar märks inte problemet av alls.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Har bytt både MAP_sensor och Tomgångsregulator till original men det funkar inte tomgång går fortfarande upp och ned. När jag fick tomgångsregulator så låg skruven bredvid och inga inställningssheman för skruven så är det någon som har dom rätta värdena på skruven så jag kan ställa in den och utesluta denna och gå på nästa,MAP-sensorns inställning. och har någon MAP-ens inställning så blir jag dubbelt så glad.

Link to comment
Share on other sites

Har bytt både MAP_sensor och Tomgångsregulator till original men det funkar inte tomgång går fortfarande upp och ned. När jag fick tomgångsregulator så låg skruven bredvid och inga inställningssheman för skruven så är det någon som har dom rätta värdena på skruven så jag kan ställa in den och utesluta denna och gå på nästa,MAP-sensorns inställning. och har någon MAP-ens inställning så blir jag dubbelt så glad.Kopplade bort den elektriska kontakten till farthållaren idag för att testa lite och den gick genast lite bättre kan detta ha något samband och vad är isåfall felet?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har gjort allting efter instruktioner och ställt ner kolven på tomgångsregulatorn och satt skruven på kolven på 0,030 mot plunchen och det går bra ett tag tills jag får felkod P070 och jag clearar men det återkommer efter ett tag , vad är felet då. Vad jag får fram så är det "traction control aktiva under cruise operation" vad nu det betyder och vad skall göras åt det. Tacksam för svar.

Link to comment
Share on other sites

Gasspjällsgivare heter throttle position sensor (TPS) på Cadillaciska ;). Jag har själv bytt den för ett antal år sedan på min DeVille '97, och även jag hade symptom såsom att tomgångsvarvet kunde dra iväg uppåt 2-3000 rpm. Jag har även gjort rent min tomgångsregulator (idle air control, IAC), vilken består av en liten kolv som rör sig i en separat luftkanal, vid sidan av den ordinarie insugskanalen (den med gasspjället). Eftersom tomgångsregleringen på min bil är frikopplad från gasspjället och därmed gaspedalen, så kan gaspedalen inte försvinna under foten pga fel på TPS eller IAC (vilket den inte heller gjorde för mig, gaspedalen höll sig stilla).

Antingen så har din tidigare Northstar en sådan reglering som Oscar beskriver för 4.9-litersmotorn, med en motor som rör gasspjället, i vilket fall det skulle kunna vara gasspjällsgivaren som krånglar, eller så är det något annat. Om det är något annat så är det nästan bara farthållaren kvar -- vad annars skulle kunna röra på gaspedalen? Möjligen skulle det kunna vara någon fjäder som ska dra tillbaks gaspedalen som är trasig, eller något som kärvar (men om den som du säger lever sitt eget liv låter nästan en aktiv komponent såsom farthållaren mer trolig).

Edit: smiley.

Link to comment
Share on other sites

Har gjort allting efter instruktioner och ställt ner kolven på tomgångsregulatorn och satt skruven på kolven på 0,030 mot plunchen och det går bra ett tag tills jag får felkod P070 och jag clearar men det återkommer efter ett tag , vad är felet då. Vad jag får fram så är det "traction control aktiva under cruise operation" vad nu det betyder och vad skall göras åt det. Tacksam för svar.

P070 (E070) ................................................ Intermittent TPS Signal

http://myweb.accessu...tcobd1.html#cus

Antingen så läste du snett i listan, eller så har minst en av oss hittat en felaktig lista. Om vi utgår från att ovanstående är korrekt, så har du nog hittat felet (se din andra tråd). Det blev lite rörigt fram och tillbaka med trådarna, men jag såg inte att du förmodligen angett fel betydelse för koden förräns jag (nyss) kollade upp vad koden betyder när jag svarade på din andra tråd. Kolla svaret där. Obs: läs hela tråden innan du beställer något, eftersom det finns ett felaktigt svar i mitten och rättelse senare (svaret i sig är inte felaktigt då det bygger på antagandet att du har OBD II, men eftersom du har OBD så gäller svaret inte för din bil).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...