Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Ägandet av en STS 2005


Oscar P

Recommended Posts

Får skriva några rader.

Har väl egentligen inte gjort så mycket mer än tankat och kört.

Men i våras fick jag ett stenskott i rutan så den sprack, och den bytte jag nyligen. Var inte så himla dyrt, faktiskt några 20:or billigare än bytet blev på en bekants Peugeot 307. Upplever bilen som något bullrigare, står något om ljuddämpande laminering i materialet till bilen. Pilkington rutan kanske saknar det?

En däcktrycksgivare strular, men har köpt en ny original. Pirat som jag köpte innan hoppas jag någon kan montera på vinterhjulen innan jag ska ha på dem.

Sedan gick dörröppningen sönder IGEN, missade ett par gånger sedan var den stendöd. Beställde en Housing K igen så får jag byta den, skulle gjort det igår men så blev det inte.

Igår spenderades 5timmar på detta: Även om man inte ska behöva byta växellådsoljan så säger proffsen att det skadar inte om man gör det. Så jag köpte på mig 9L Dexron-IV, ett filterkit och en packning. Detta är den nyare olja för GM bilar som rekommenderas även för äldre bilar – de 6-växlade kräver den. Jag var lite förvånad att filterkitet inte innehöll en packning till tråget, det gjorde filterkitet till DeVille. Däremot fick man med nya pluggar. Pallade upp bilen i plan, trasslade mig in under bilen och det finns avtappningsplugg så jag hällde ut 4liter smutsig olja, sedan skulle ”pannan” ner och det satt några 10mm skruv bakom avgassystemet som satt ordentligt illa till. Slet ur filtret och packningen satt kvar i lådan så den fick drar ur med en krok. I med nya filtret och på med pannan. Nu började problemen, påfyllningspluggen sitter väldigt tight mot kardantunneln, och rakt nedanför sitter avgassystemet. I ett desperat försök tänkte jag lossa avgassystemet med följd att en pinnbult gick av som fick borras och pressas ur. Men så fick vi loss pluggen, hade en snäll medhjälpare. Fyllde lådan, startade bilen och körde igenom alla lägen på lådan medan bilen stod uppallad fortfarande. Eftersom det var gott om olja kvar så byttes oljan en gång till, dock utan att öppna pannan.

Det har varit lite svårt att hitta data på volymen i lådan, men jag har läst 8.6L och så ligger kanske hälften i converten.

Magneten hade en del skräp på sig men bara damm, pannan var ren och fin. Oljan luktade inte värre än den brukar.

Bilen växlar en smula bättre, men främst har slirningen minskat när man lägger på ordentligt med moment. Många hade nog inte tyckt det värt besväret, men jag gör det faktiskt.

En liten sak som stör mig är att kommunen har blivit galna och bygger fartgupp överallt. Människor har spenderat tusentals år på att lära sig att bygga släta vägar och DÅ uppfinner någon fartguppet.

När bilen åker sakta så lägger sig MRC:n på en mjuk inställning, så när man saktar in för guppet har man nästan noll i dämpning i bak på bilen. Och högra dämparen gungar mer kall än den vänstra. För att slippa jättegung måste man peta till på gasen så att den styvar upp fjädringen precis vid "landningen". Och då kommer mitt hat mot drive-by-wire som ger den där tiondelen fördröjning som just då inte riktigt är önskvärd. Ett annat alternativ är att helt enkelt hålla full fart över guppet, gärna snabbare än föreskrivna 30km/h då fungerar MRC:n fantastiskt! Hade jag fått bestämma hade jag tagit två snäpp hårdare dämpare bak i den mjukaste inställningen. Rent tekniskt går det att ordna med mjukvara, kan man få en inställning för Kalmar?

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites


  • Replies 82
  • Created
  • Last Reply

Vissa Corvette-modeller kan man ställa in fjädringen steglöst på. Skulle vara fint på våra med.

Vägnätet här omkring är rena skämtet. Efter att ha skakat runt på 136:an mellan Färjestaden och Borgholm njuter man då man kommer till Kalmar, det säger allt :D

Nu är jag fattig student så enda gången bilen rullar är då man ska handla..eller köpa snus...eller till bolaget...eller då solen skiner...eller..

Svårt att låta bli.

Link to comment
Share on other sites

Säg den lycka som varar för evigt.

Nu gungar inte bilen speciellt mycket, nästan lite vibbar av Clio Sport Renault samtidigt som Service supension sys förkunnas i displayen. NU förstod jag varför de andra bilisterna bromsar där de grävt upp vägen. Säkert något skitfel, men man kommer ju inte åt koderna utan TechII på en såhär ny bil. Dämparna verkar fungera för bilen är som sagt stum och fin.

Fått däcktrycksgivarna monterade i vinterdäcken, det finns folk med resurser. Fick ett tips av en bekant och ringde upp igår och visst kunde han fixa mitt bekymmer "imorgon klockan 9". När jag kom fram så insåg jag att det var hans privata garage komplett med däckmaskiner, travers i taket, lyft och ett genuint bilintresse. Vi pratade BMW/Alpina, A-ford, Alfa Romeo och Northstar. Jag imponerade med mina vinterdäck, då jag vaxat fälgarna så de var som nya.

Och dagen innan träffade jag på Jan med familj.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Säg den lycka som varar för evigt.

Nu gungar inte bilen speciellt mycket, nästan lite vibbar av Clio Sport Renault samtidigt som Service supension sys förkunnas i displayen. NU förstod jag varför de andra bilisterna bromsar där de grävt upp vägen. Säkert något skitfel, men man kommer ju inte åt koderna utan TechII på en såhär ny bil. Dämparna verkar fungera för bilen är som sagt stum och fin.

Fått däcktrycksgivarna monterade i vinterdäcken, det finns folk med resurser. Fick ett tips av en bekant och ringde upp igår och visst kunde han fixa mitt bekymmer "imorgon klockan 9". När jag kom fram så insåg jag att det var hans privata garage komplett med däckmaskiner, travers i taket, lyft och ett genuint bilintresse. Vi pratade BMW/Alpina, A-ford, Alfa Romeo och Northstar. Jag imponerade med mina vinterdäck, då jag vaxat fälgarna så de var som nya.

Och dagen innan träffade jag på Jan med familj.

MRC:n up and running igen. Staget mellan givaren och övre länkarmen på vänster framhjul hade gått sönder, lagade provisoriskt och systemet aktiverades igen.

Däcktryckssensorerna från Dorman som jag fått monterat i vinterdäcken fungerar fint.

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

I färskt minne fanns förra vintern med en tämligen tung styrning, och instruktionsboken säger inte ett ord om servovätska.

Men efter lite läsande så skulle Valvoline SynPower Power Steering Fluid vara ett bra val säger diverse folk på olika forum. Så det var bara att köpa sådan – vilket i praktiken visade sig enklare sagt än gjort då det inte är så många som för den. Och när jag väl hittade den så var den ju inte överdrivet billig heller för den delen. Det står inte på flaskan att den skulle vara GM approved så lite chansning är det.

Så en listig metod för att byta med minsta möjliga mängd skulle utarbetas, men efter att ha läst lite i boken Automotive Engineering (Bosch, köps genom SAE) så förstod jag att enda realistiska sättet är att faktiskt offra en massa ny vätska.

Så jag körde bort till garaget och i någon slags inlevelse så tog jag med mina aggregatremmar, löprullar o sträckare för att se om jag kunde åtgärda gnölandet som jag hört när man kör med remote-start.

Tömde byttan på vätska, och redan här hade 0.4L gått åt. Sedan så började jag mickla med rembytet. Och för att göra en lång historia kort så töm kylsystemet direkt! Fläkten och fläktkåpan är vass. Fläkten måste lossas och nedre högra fästet sitter riktigt illa till. Det var inte heller så lätt att återmontera sträckaren till generatorn. Går sådär 4st kylvätskeslangar ovanför.

Det står att remmen ska hålla 24000mil och det stämmer säkert, men sträckarens löprulle till generatorn var tokslut. Jag är helt fascinerad av utväxlingen på generatorn, lär vara 25000rpm när man varvar motorn max. Och jag tyckte det var lika bra att byta allt på en gång så är det gjort. Delarna som är okej sparar jag utifall att det behövs bytas.

Servosystemet satte jag en adapter till returen ner i en bytta, slangen till pumpen försågs med en rejäl tratt och fylldes med servo vätska. Sedan starta bilen och ratta allt vad tygen höll, tills pumpen sög luft. Av med motorn, fylla på mer och så fullt rattutslag åt andra hållet och stänga av motorn. Det gick åt 1liter inom loppet av kanske 10sekunder!

Men systemet är tveklöst sköljt ordentligt och lika bra att det blir ordentligt gjort för så kul var det inte att byta. Återmonterade byttan och hela proceduren med remmar tog mig nästan 3timmar.

Det var så spännande detta med en helsyntetisk servovätska så jag hade faktiskt stoppat in flaskan i frysen över natten för att se hur stel den blev. Kluckade i flaskan men det var lite segare än den som stått i rumstemp.

Styrkänslan påverkas, men inte så mycket. Jag tror vätskan är en smula tunnare och det märks vid parkeringsmaövrar att styrningen är lite tyngre. Men det spännande blir att se om styrningen påverkas av kyla eller inte.

Besiktigade i veckan också, röda blinkers var no-no kanske inte helt förvånande. Men det finns vissa frågetecken kring det hela, men eftersom det inte var något mer fel på bilen så var det en villkorspunkt. Får gräva vidare i detta.

Däremot hade LED rampen på bakluckan pajat igen (ena halvan), min lagning höll nog inte så bra (vilket jag nog inte trodde). Får sikta in mig på att köpa en ny helt enkelt. Undrar om emblemet går att flytta för det kostade en slant det också. Eller ska man helt enkelt sikta in sig på ett guld-kit på Ebay och pimpa kärran ;)

Och innan detta så monterade jag en ny låskista i förardörren, för det var inte den kära Housing K som var sönder nämligen. Elmotorn som drar i låset har pajat något sätt (glapp?). Jag vågade inte pilla isär heller för det är nitat ihop. Svenska Posten lade beslag på mitt paket en vecka extra så jag fick leta upp det. Trackningnummer från USPS fungerar även hos Posten lärde jag mig. Nu fungerar dörren som den ska igen, och faktum är att keylessgo är lätt att uppskatta.

1.315L/milen verkar noteringen baserad på 2500mil ligga på.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu har det inte varit någon vidare kyla ute ännu, men styrningen fungerar utmärkt ännu. Så jag är mycket nöjd med bytet till en helsyntetisk servovätska. Inte minsta seghet även fast vätskan är under nollan, då började den gamla vätskan sega. Men vi får se om det kommer någon köldknäpp.

Hittade en firma i staterna som säljer den främre differentialbussningen i polyuretan, tydligen ska det vara samma som till CTS-V (som de säljer delar till). 63USD + 18USD i frakt, men jag känner mig så osäker på om det är rätt. Skrev till dem att det var en tråd på nätet jag läst, fick varken bekräftelse eller förnekelse. Men i övrigt skötte sig firman helt klanderfritt, och bussningen ser seriöst tillverkad ut. Körde bort med bilen till garaget för att se om det gick att byta. Men det får vänta lite, bakre fästena gick lätt att lossa, men främre sitter rejält inknölat mellan avgassystem, hardyskiva, värmesköldar för hardy och subframe till bakvagnen. Och jag hade ingen 21mm nyckel jag ville sätta kapen i för att "anpassa". Så jag siktar in mig på att ta ner avgassystemet istället. Den gamla bussningen är sönder, det kunde jag se. Samma längd som den nya men jag kunde inte bekräfta att diametern är samma. Men det är väl bara att hoppas på att det fungerar.

Annars är det väl mest att den borde få en lackbehandling och lite nytt rostskydd.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Uppdateringarna kommer inte så tätt

Bilen fick en efterkontroll av sitt rostskydd i februari i Oskarshamn. Måste säga att det är väldigt olika svar man får hos de olika firmorna som är anslutna till Tuff-Kote/Dinitrol. Den ena firman totalt dömde ut den mellanbehandlig som gjorts tidigare och ville göra om den från grunden till ett ganska saftigt pris ska sägas. Jag tog den närmaste firman och fick ett mycket lägre pris och de ifrågasade starkt att det skulle behöva göras något alls. Och när jag hämtade bilen hade de gjort en hålrumsbehandling vilket kostade mig 2000:- Annars tyckte de att den behandling innan var i utmärkt skick, vilket stämmer med min egen uppfattning. Men det stod att den skulle in på efterkontroll och det datumet hade passerats med ett halvår.

Lämnade dessutom in bilen på en rekond något efteråt, fick bli polering och vaxning samt inredning. Känns lite lyxigt att få tillbaka en blank och fin bil utan att ha ägnat en enda svettdroppe.

Sedan har jag bara kört, bytte en däcktrycksgivare innan sommarhjulen åkte på.

Jag har i det längsta maskat med differentialbussningen, den bilen som tar plats i mekgaraget har jag inte satt ihop eftersom det varit en packbox restnoterad – men nu är den ihop och påställd.

Körde in STS:en i garaget och tänkte mig ta några stinter under midsommar. Bröt nästan direkt av två ”pinnskruvar” till katalysatorerna. Det är några typer som är ipressade med splines från katalysatorsidan. Sitter ordentligt fastrostade.

Avgassystemet togs ner och jag kunde nu enkelt komma åt den främre bulten till differentialen som ska ha en ny bussning. I korthet så är det väldigt trång eftersom framåt är det en hardyskiva ivägen och bakåt sitter drivaxeln. Sedan är man halvvägs uppe i kardantunneln och jobbar. Det finns inte plats att klubba ut bussningen framåt – drivaxeln sitter ivägen så man kommer inte åt att klubba till den. Jag gav mig på ett tröstlöst försök att knäcka hylsan efter att ha pressat ur innanmätet. Ska man dra ut bussningen måste man ha ett verktyg som har slitsar så att den kan stå över bussningen som har två flänsar som är nästan hela bredden av mothållet (differentialen). Verktyget ska alltså stå mellan flänsarna. Så det fick bli old-school en liten pneumatisk slipmaskin kom väl till pass och så minislägga, huggmejsel, drivdorn och en glidhammare. Sådär 5-6timmar senare hade jag fått ut hylsan. Känns som att det skulle gå fortare men får skylla på mycket fika. Den nya hylsan passade nästan för bra, gick att knacka på plats som ingenting efter att jag slipat rent hålet i differentialen. Använde en sådan trissa med flänsar av sandpapper. Tog kanske 10minuter för att då dit nya bussningen, en gängstång så att det styrde in. Sedan gick det faktiskt att knacka försiktigt med minisläggan så hoppade den på plats. Återmonteringen är inte svår men det är ändå lite passande att lirka tillbaka differentialen.

Tyvärr läcker differentialen olja, på vänster sida tror jag det är vid drivaxeln. Undrar vad recallen på diffen gällde, fick intrycket av att det var främre packboxen som de åtgärdade – bilen förefaller dock inte ha fått detta åtgärdat. Men jag tar det som ett senare problem, får hålla kolla på nivån så länge. Har köpt en helsyntetisk olja som har rätt viskositet från Biltema. Det känns fel men det var inte så enkelt att hitta på andra ställen. Undrar dock om det ska vara LSD tillsats på något sätt. Men det är inga mängder det läcker. Hellre nästan rätt olja än ingen olja. Kendall har också ”rätt” olja men det fanns inte på flaska.

Efter ett evigt borrande så fick jag ur de avbrutna skruvarna och kunde ersätta med vanliga M8.

Provkörning återstår!

Det spännande med att gräva i bilars historik. I denna bil hittade jag en golfboll. Att plocka ut ett carfax i USA är ganska dyrt, men det visade sig att man kan göra det härhemma för betydligt mindre med pengar och då får man med det som finns i USA på köpet. Så 99:- bytte ägare. Det stod egentligen inte så mycket mer än det jag trott. Bilen hade gått som privatleasing och sedan sålts vidare i två omgångar (bilauktion) innan den skeppades till Sverige. Det fanns även fyra noterade servicetillfällen. Den 29:e februari 2008 såldes den med 42128miles på mätaren vid en auktion. Den 14mars så fick den en record om att Seat or seat upholstery repaired. 9:e maj såldes den och jag förmodar att den sattes på båt till Sverige. Inga smaskiga detaljer alls.

Men så blev jag lite nyfiken på vad Martin Cadillac var för firma, och lyckades rent av få se bilder från firman. Nästan första googleträffen handlade om att firmas ägare begått självmord genom att hänga sig vid 51år ålder! Tydligen hade myndigheterna hittat åtskilliga kilon kokain i bilar tillhörandes firman. Samma firma som hade rykte om att försörja hip-hop eliten med Escalades. Men det finns andra som hävdar att inga droger var inblandade. Hur som är det tragiskt när en firma kan gå från top-fem (bäst säljade Escalade) till att vara i konkurs på bara något år.

När det verkligen började krisa till sig hade STS:en lämnat landet.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu är bussningen testad. Jag vet inte, kombinationen med Dex4 och hårdare bussning gör en del växlingar ganska hårda men hugget är borta som blev förut vid en del nedväxlingar och det är väldigt skönt att hugget är borta. Men den nya bussningen är hårdare, och den är helgjuten vilket gör att den leder upp mer oväsen. Och nu hörs det transmissionsljud istället. Inte våldsamt mycket men det är nog lite på gränsen för en komfortbil, känns säkert mer okej på en CTS-V som den är avsedd för. Men på totalkontot så är det absolut plus, hellre en smula transmissionsljud under belastning än osnygga växlingar.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Nu var det länge sedan jag skrev något.

En morgon när jag hämtade bilen i garaget skrev det ”theft attempt” och helt uppenbart hade ingen gjort inbrott i varken garage eller bil, och sedan tyckte den huven var öppen och till slut stängde den helt av larmet. Brytaren vid motorhuven hade tydligen tagit in vatten när jag svept med högtryckstvätten. Inte något ovanligt fel, men man får byta hela låset. Ibland måste man älska jänkarna, passformen på huven mot skärmarna är nästan med sugpassning, kanske är 3mm skarv och huvlåset har gigantiska hål och en lika gigantiska bricka så man ska kunna passa in det. Och låset är stämpat STS så det är inget gamalt man hittat på hyllan heller – varför har man inte ungefär samma toleranser? Problemet löst och det är inget ovanligt fel på andra bilar heller.

Växlingarna är ännu inte till belåtenhet, det som förbryllat mig är att lådan växlar helt sömlöst med WOT men med väldigt lite last så missar den. Det är elektroniskt styrt nuförtiden så det är en dator som räknar på hur det ska växlar och får den fel information om belastning så blir det fel. För att göra en lång historia kort så misstänker jag att det är luftmassemätaren (AFM) som sköter belastningsfrågan och sådana brukar gå sönder. Kanske saltet på vintern som sliter ner dem. Normalt är det dyra saker så man byter inte för att det är kul. Cadillac har extraordinärt lågt pris på sin luftmassemätare, och jag köper bara original det är en av de absolut viktigaste givarna på motorn. Jag fick en Siemens pryl i AcDelco låda för lägre pris än folk bökar med piratdelar från Biltema till sina VAG och Volvobilar. Det var nästan en ny bil, den svarar rappt på gasen, ligger kvar längre på växlarna ner i fart. Innan växlade den ner från 5:an vid ungefär 53km/h nu är det 48km/h vilket gör att man har en chans att ligga på 5:an även på 50vägarna. Lådan växlar bättre men inte 100%.

Det som imponerade var just responsen i motorn, och även att lådan direkt svarar på ett snabbt tryck på gasen och kuggar ner.

Bytte även bromsljusrampen, min fusklagning höll inte. Den gamla var made in USA och den nya made in Mexico. Prydligt med nya blanka fina emblem också.

Sedan lite senare var det dags för service. Inga märkligheter, bytte till Kendall 5W-30 4718M som förra gången, oljefilter, luftfilter och kupeluftfilter. Sedan tog jag faktiskt och bytte tändstiften, självklar var jag helt medveten om att 10500mil är för tidigt och stiften såg perfekta ut såklart. Det var lite pill att byta, många kråkfötter, olika spärrhandtag med förlängare och vinklar så gick det. Det sitter rör till AC:n ivägen och en plåt med elkablar. Men det är absolut inget svårt, men inte riktigt så busenkelt som man kanske skulle tro är det i praktiken inte. Kanske tog 2timmar med lite kaffedrickande. Kylvätskan byttes också, knallade in hos OPEL handlaren och skrapade lite med foten och skulle ha den vanliga long-life vätskan i 5L dunk ”Dex-Cool” sade jag lite försikigt. Killen skiner upp ”Ja just det” och snurrar runt dunken och nu står det med stora bokstäver ”Dex-Cool” på dunken. Europabilarna har fått Dex-Cool!!! Nu behöver jag inte ens ha dålig samvete. 270:- för 5liter och så destilerat vatten från Biltema. Efter att jag fått bort plastskölden under kylaren så fanns det en liten kran att tappa ur vattnet med.

Beställde nya skivor och belägg runtom, men firman i Staterna som hade rimlig frakt har inte levererat något. Det kostar en slant allt som allt men jag för göra ett nytt försök.

Besiktigade bilen också. Detta året så hittade man att reflexen bakom bakhjulet inte fick ha en lampa, det får vara en röd reflex men inte någon lampa i den. Suck!

Förra året var det röda blinkers bak som klagades på. I år hade jag monterat ett par fula LED blinkers med häftmassa på bakluckan. Efter att ha läst elschema noga så har Cadillac en separat box för lamporna och så kommer det verkligen blinksignal till lampan. Och läser man mer noga så finns det på EU bilarna dessutom ett uttag för släpkärra. Då ska man alltså kunna koppla in en lampa där. Och sladden visade sig redan vara kapad och skarvad. In med lampan. Blink-Blink sedan satte blinkersen full fart! Lampfel. Jag funderade på om min LED lampa drog för lite ström och lade på ett motstånd som skulle lasta det hela. LED lampan på bilen drar ungefär 6W. Nähä, efter att ha stressat lite hittade jag en sladd i schemat ”Lamp outage” som går till styrboxen. Det finns alltså kommunikation tillbaka till styrboxen att lampan gör det som det skickas information till den om. Jag fick igenom bilen trots fel blinkfrekvens och får undersöka det där interfacet ytterligare. Men eftersom det är tre lampor i samma armatur och jag antar att de alla använder samma sladd så kan det bli knepigt. Någon form av kodad signal. Klurig lösning. Får titta närmare på det till våren, eftersom jag gjort en liten snabbkoppling så kunde jag lätt återställa bilen så nu är det som vanligt igen.

Bilen har i dagsläget rullat 107000km

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nya bromsskivor och belägg fram. Har haft lite obalans men bromsverkan har varit okej. Har inte engagerat mig i det hela utan beställde belägg och skivor. När jag plockade ner det hela visade det sig att beläggens stålplatta rostat lite och kärvat mot de inlägg i rostfrittstål som de ska glida mot. Det är lätta och smidiga flytande 2-kolvsok i aluminium. Inre belägget hade börjat separera från stålplattan. Så hade jag bara lossat belägget och gjort rent ordentligt så hade det fungerat. Borde gjort det tidigare. Så lärdomen är att man kanske ska se över det hela emellanåt vid hjulskiftet. Nya skivor vägde 10kg, den vänstra 9kg och den högra hade en sönderdragen skruv som fixerar skivan (= varit bortmonterad förr) vägde 8.55kg så den har möjligen svarvats.

Nya belägg och skivor och det fungerar som det ska igen, lyckades inte borra ur den avdragna skruven från hjulhubben så skivan får väl hänga löst (tills man skruvar fast hjulet).

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja har en STS 2005 3,6. Den har jag haft i 2 1/2 år. Jag köpte den som andra ägare vid 3900 mil och nu har den gått 8900 mil, bara landsväg. Den är i kanonskick och jag har rostskyddsbehandlat den och skött den väl, men...........

Den är svensksåld och jag köpte den på firma, vilket var tur. Båda främre dörrhandtagsenheterna fick bytas då key-less entry slutade fungera.

Sedan blev det något fel på det elektriska rattlåset så att bilen inte gick att starta. De fick byta hela rattstången och bara rattstången med rattlås och rattstångsdator kostade 23 000:- Men det gick på maskinskadeförsäkringen. Nu har vänstra främre strålkastaren gått sönder och släpper in fukt, en ny strålkastare kostar 23000:-!!!!!!!!! Dessutom har styrservot slutat fungera. Båda dessa kanske går på maskinskadeförsäkringen.

Jag är en av de sista USA-bilentusiasterna. Men nu ger jag upp snart. Det får bli en Lexus eller Toyota nästa gång. Synd för bilen är underbar annars, men det är oacceptabelt med så mycket fel. Och GM's hela attityd är att skrämma bort kunder. Ta tex navigationsskivorna , vilket idiotsystem och så försöker man sälja nya skivor för 8000 :-. Det är väl bara att ge bort skivor nästan gratis för att inte reta kunderna ännu mer?

Link to comment
Share on other sites

Hej stroker49

Jag tycker du tar upp viktiga frågor. Jag kan nog hålla med om att bilen inte riktigt rakt igenom håller premiumkvalitet, den är väl mest som bilar är - saker går sönder. Men om det stannar där, att det är ett besök hos verkstaden och så är det återigen glada miner vore allt väl. Men det är ju inte så enkelt, utan många många delar är förbaskat dyra. Och ännu mer frustrerande är det att de på andra sidan atlanten är i nivå med andra premium märken.

Jag är lite fundersam på hur GM resonerar, ATS är t.ex. en bil som skulle ha stor potential här i Europa. Den har det mesta faktiskt, när tyskarna (BMW) erbjuder turboladdade 4:or har Cadillac en rapp V6 i en lätt bil. Men det ska ju fungera med servicekostnaderna också. Skulle köpa kylvätska för några år sedan och man vill ha närmare 700:- för en gallon!!! Fick ett tips av en kille här på forumet som gav mig ett alternativt nummer med Europa vätska. Idag är det numret "Dex-Cool" också och 5liter dunken kostar 250:-. Det är ett påslag på 4ggr. Motorolja är samma sak, fick tips (på ett annat forum) av Fredrik Langedorf (auto motor & sport) om en firma som säljer Olja och de har efterträdaren till 4718M specade oljor. 80:-/litern förutsatt att man köper 12 gallon på en gång. Kendall oljan jag har i min bil brukar man inte skämmas för att ta uppåt 200:-/gallon för.

Navigatorskivan är ett lysande exempel, förvisso är det en DVD med hela Europa men det är en packe tusenlappar för mycket (kostade 5100:- när jag frågade). Men VEM har de tänkt sig ska köpa skivan, i USA är det 200USD för en skiva. Men de säljer inte Europa skivor.

MEN ge inte upp, det finns mycket delar på Ebay och firmor som Rockauto. Det tar visserligen några dagar extra att få leveransen men ibland kanske det är värt det. Hitta en bra verkstad som gillar att skruva med bilen och som tycker det är okej att du tar med delarna dit. För någonstans så är bilarna ändå lite mindre "hopbyggda" elektroniskt än man skulle kunna tro. Det är mycket som går att lösa utan att ha fabriksdatorn (Tech II) i handen. Finns också underbara firmor, skulle beställa skivor fram från USA och han gjorde allt som överhuvudtaget gick för att få ner frakten och packa så effektivt det bara gick.

Posten i Sverige lyckades fullkomligen dränka paketet, kom till mig genomblött med rostiga skivor (nåja inte så farligt) men världen krymper.

Lampan förbryllar mig lite, är det Xenon?

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja, det är Xenon. Jag hittade strålkastare i USA. En hel strålkastare kostade 300 usd, men den hade utgått från GM. Så den enda som fanns var en komplett med eldon, motor och allt. Då kostade den ca 1000 usd (observera att man måste ha exakt rätt p/n då vi i Europa har annan strålkastare än i USA). 1000 USD är dyrare än till en BMW 5-serien men i alla fall inte orimligt. Men i Europa vill man ha 23000kr, det är att pissa på konsumenterna! Efter överklagande fick jag i alla fall försäkringsbolaget att betala detta! Annar hade jag natruligtvis beställt från USA. Jag har inget större förtroende för någon av de större verkständerna här i Linköping, men jag har fått bra service hos RT Johnson i Huskvarna. Men det är många mil att åka varje gång (13 mil enkel).

Jag skickade synpunkter till GM och fick svar, men det var jag som hade fel och var dum kan man kortfattat förklara det som . De tyckte att jag kunde köpa en BMW eller Lexus då de hade fler och bättre service i ett sådant glesbefolkat land som Sverige. Men varför säjer GM bilar här då men den attityden?!

Styrservopumpen var visst inte så dyrt och det gick också på försäkringen.

Jag har beställt från Rockauto flera gånger till denna bil och tidigare bilar. Filter, vinderutetorkare etc. Biltemas GM longlife har rätt specifikation men kostar 100kr/l. Så nu köper jag GM original-olja från Tyskland, hemma och klart för 50kr/liter!

Om ett år gäller inte maskinskadeförsäkringen längre, vågar man ha kvar bilen då? Fast nu kanske den går felfritt i tio år, vem vet.

Det är annars en härlig bil och det är kul att ha en ovanlig kärra. Hur vanlig är inte BMW och Mercedes? Då kan man lika gärna köra Toyota som är bra men tråkiga (jag har haft tre nya Toyota i mitt liv. Helt otroligt bra och otroligt tråkiga).

Ok. andra bilar har ju också problem VW spränger växellådor, Audi motorer och många dieselbilar skall ha partikelfilter ibland för 15000-20000kr.

Link to comment
Share on other sites

Lite vårfix med bilen:

Bytte bakdäcken och efter mycket funderande så blev det Continental SportContact5 som även ska gå att hitta till framhjulen (olika dimension). Det blev som det brukar bli med nya däck, går mjuk och tyst och har fint grepp. Bytte även en däcktryckssensor i ena hjulet (den andra är redan bytt).

Men jag blir verkligen inte klok på detta med däck och vilka egenskaper de har, tillverkarens uppgifter kan vara helt olika mot det som tester påvisar.

Sedan har jag oroat mig för vad det är som klapprar i framvagnen, men beställde på vinst och förlust nya krängningshämmarstag. Valde piratdelar från Moog (Federal Mogul) och det var något de kallade ”Problem solver” och döm om min förvåning när det visade sig vara smörjnipplar! Och fettpumpen var utlånad så där stod man…

Bytte även bromsvätskan det visade sig att det var 3år senast. Kanske i längsta laget men bättre det än aldrig. Det är egentligen en ganska enkel operation när man har av hjulen vid skifte mellan sommar och vinterdäck.

Jag tycker oväsen från framvagnen är mycket bättre nu, men frågan är om det är 100%.

Annars är det mesta som det brukar, det dräller lite olja från motorn och växellådan har något hyss för med 3:ans växel emellanåt då den växlar extraordinärt hårt. Men det är väl förmodligen bara att ta på sig spenderbyxorna om man verkligen vill göra något åt det.

***

Och som svar på stroker49 :s inlägg.

Det är intressant attityd GM har, jag förstår självklart att detta är en liten marknad. De vill bygga bilar som är ”Europeiska” och vore det då inte ett ultimat test att utmana på den Europeiska marknaden?

Så många bilar rullar det inte, så det vore mer smart att plocka in kommentarer härifrån och använda det för att förbättra sina produkter (subventionera en smula och tacka för feedbacken). På något sätt så är det först när man ger sig in i leken på allvar som man förstår vad det är som krävs. Och just då kan det vara så att den stora styrkan är att man kan betrakta vad som sker med en viss distans. Vi kanske inte heller gillar stenhård fjädring t.ex. och då ska man inte jaga efter något kunderna inte vill ha.

Cadillac skulle kunna sälja mängder med ATS i Europa till rätt pengar, med de bilar man gjort på senare tid vore Europa en utmärkt marknad. Och man ska heller inte glömma att varje såld Cadillac här är en smula färre Euro i kassakistan hos BMW eller vad nu kunderna nu valde att inte köpa. Ibland är det viktigare att se till att konkurrenten inte tjänar ”onödigt mycket” pengar än att maximera sin egen vinst. Men jag skulle misstänka att mitt tankesätt skulle sågas over-there också.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

De flesta kunder är inte som jag som gillar Amerikanska bilar och Amerika. De flesta väljer mellan BMW, Mercedes, Lexus och skall de överväga en Cadillac så måste kvaliteten vara top notch och servicen bra. Om en strålkastare till en BMW 525a kostar 5500kr så accepterar man inte att betala 23000kr för en till en Cadillac.

Förra året köpte jag nya däck, men det var svårt att hitta likadana däck till alla fyra med de olika dimensionerna. Så jag gick ner till 235 runt om, lite gubbigt men det funkar bra.

Däcktryckssensorerna kostar 1500 kr/st och de innehåller ett ingjutet batteri. Dessa bör man byta vid varje däckbyte då de max håller 5-7år. Men det är ju dyrare än däcken!!

Så jag pillade isär mina och lödde dit nya batterier på kretskortet och smackade igen med silikon som gjutmassa. Funakr bra. Total kostnad 100 kr och kanske 45 min jobb.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Lite updatering

När det skulle bytas till sommarhjulen så kom jag ihåg att däcken börjar sjunga på sista versen. Och det är ganska lustiga däckdimensioner så att hitta något som finns både fram och bak var inte så enkelt. Kuhmo eller Continental, det skiljer en slant mellan dessa däck. Kuhmo hade av de jag läst om på nätet fått bra kritik men de skulle ha ganska begränsad livslängd, högljudda och tungrullade. Det slutade med 2st 255/45-17 Continantal Sportcontact 5 bak och en ny TPMS givare på den sidan som inte fick bytas i förtid. Fram tar jag nästa år.

Och egenheten att man vid sådär 120km/h med 5:an spärrad med fullgas får ”Traction active” försvann. Tydligen blev det så mycket slip med de gamla Kuhmo All Seasson att traction tyckte det var hjulspinn.

Priser på däck kommer jag aldrig bli klok på, och inte heller vad de presterar. Har inga större synpunkter på Continentaldäcken de gör vad de ska - så frågan kring prisvärdhet lär handla om livslängd.

Har haft ett bekymmer att bilen när man kört in och ur garaget utan att den fått bli varm - då kan den missa på någon cylinder så att motorn skakar illa. Och på senare tid så har jag märkt det även på tomgång med varmkörd bil. I början misstänkte jag stiften (de var billigast) och dessa byttes och problemet var bortglömt ett antal månader (blev bättre). Men nu blev det sämre igen. I med en flaska injector cleaner utan någon skillnad. Funderade på om det var en tändspole som gett upp, kanske man skulle kolla felkoder (bara via OBD-II kontakten) men jag orkade inte riktigt googla fram vad som fungerade och inte fungerade till STS:en och man vill gärna ha realtidsdata om det ska felsökas på riktigt. Åka till verkstad, njaa den som jag kom att tänka på var inte på plats och ville inte köra bilen i onödan heller.
Beställde en komplett modul med 4st spolar och bytte på höger cylinderbank. Och försökte bygga en hel av de spolar jag hade. Man kan byta spole för spole eller hela plattan med alla spolar. Det gjorde rätt stor skillnad med 4st nya spolar. Motorn känns starkare på mellanlast precis som att den tänder bättre. Men den småmissar lite fortfarande, det märks om man vet om det men jag tror inte gemene man hade märkt något. Har försökt mäta tändspolarna. Inte så himla enkelt då de har inbyggda tändsteg, inte en enda spole mäter som någon annan på det som går att mäta. De nya mätte lika på alla fyra. Så kanske är det så illa att alla spolar är på upphällningen. Men nu efter att ha flyttat runt mellan spolarna så beter sig det hela som jag förestället mig att trasgia spolar ska göra. På tomgång med lite vakkum så går den okej, trampar man på missar den mer och vid högre varvtal märker man inte missarna. Finns säkert en massa intressant loggat i PCM boxen. Men jag är uppriktigt förvånad över att den tillåter detta utan check engine blinkar. Misständningar får lambdaregleringen att löpa amok och kommer det om aldrig så lite luft med så fetar den upp blandningen väldigt snabbt, vilket inte gör det enklare att lyckas tända. Det betyder att styrsystemet måste gå på hårdknackade värden (limp home) och gör den det för ofta så brukar lampan tändas.

Det kan såklart vara något mer än spolar...

Check Engine lampan började lysa igen (lysa = mindre fel, blinka = stort fel) och helt plötsligt framstod inte det felbeställda tanklocket som så dumt, mycket riktigt hade tryckventilen i tanklockat gett upp igen och när den inte lyckades hålla vakkum i tanken tändes lampan. Dit med nya locket och 10mil senare slocknade lampan. Men snälla GM vore det inte bättre att fixa tanklocket. Made in Germany...

Och så har den fått åka till bilrekonden för lite vax och allmän puts, hämtade den på morgonen idag.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Uppdatering

Bytte även den andra tändspolemodulen, rätt eller fel men då är den bytt. Inga missfire och motorn drar bra genom hela registret.

Har haft lite oljud fram och bytte hjullager vilket var lite finmek då lagren sitter med 3st skruvar i en enhet ihop med ABS givaren. Inte så farligt dyrt. Fettet i de gamla lagren var stelt och hårt och något oljud försvann men det hade fungerat ett tag till.

Så var det då det gnisslande ljudet från motorn. Jag stod och letade med stetoskopet och hittade inte direkt något som kunde orsaka ljudet. Tills jag tittade in i fläktkåpan och såg fläkten, som var "all over the place". Stannade motorn och ruckade på fläkten och fick en uppenbarelse kring vart skruven som låg under luftburken kunde höra hemma. Mycket riktigt. Satte dit skruven och fläkten var fortfarande lös. Material utmattning i plåtdelen i mitten, sprickor både här och där. Fläkten säljs ihop med viskokopplingen vilket gör det tungt och dyrt att skicka. Och även stödlagret var slut. Det sistnämnda tog jag resolut och bytte lagret i då det visade sig vara ett vanligt förekommande lager för AC-kompressorer. LIte pill att få ur lagret men till slut gick det. Har inte monterat tillbaka lagerhållaren ännu.

Fläkten försökte vi oss på att laga med TIG svetsen med måttlig framgång. Materialet ger en dålig svetsfog och det fortsätter spricka när det svetsas. Men det finns två elfläktar som backup så det är ingen superpanik.

Så skulle det byts framdäck och jag beställde två Sportcontact 5 från pop-gom (de enda som hade dess däck - gissa varför). Som de senare inte kunde leverera utan det fick bli Sportcontact 3. Det gick inte snabbt, däcken var verkligen på gränsen åldersmässigt. Men det blev väl hyggligt billigt om man ska säga något positivt. Lite blandade känslor inför Sportcontact 3. Kumho däcken jag hade innan hade troligen hårdare däcksidor så de gav lite mer styr feedback. Men de nya däcken rullar tystare och de greppar bra. Lite Mercedesvarning på det hela.

Så en hjulinställning på detta. Bilen har gnagt ner innerkanten på ena framhjulet men det känns ändå som att det var inom rimlighetens gränser. De kunde bara mäta fram eftersom en givare gått sönder. Och fram stod det inom toleransgränserna. Men de justerade toe en smula. Camber sklijer en halv grad fram mellan hjulen.

Förstår inte riktigt hur man justerar framvagnen på den. Främre infästningen på nedre länkarmen sitter i ett ovalt hål. Men det borde justera både caster och camber. Sitter månne det övre fästet justerbart på något sätt. Verkade inte vara så aggressiva hjulvinklar på den. Sparsamt med både toe och camber.

Så lät jag GPS:en sköta vägvalet åt mig under en semesterresa. Och eftersom det skulle köpas saker hos Verktygsboden i Borås så gick färden dit och så lät jag GPS:en leda mig vidare mot min destination - och färden gick rätt upp i ett villaområdet. Och ut bland vindlande småvägar som tycktes slå knut på sig självt. Väldigt spännande att känna hur MRC chassit försökte hitta grepp och hålla bilen i balans medan jag försökte styra undan de värsta groparna. Till slut kom jag ikapp en äldre Volvo med bakhjulsdrift som ökade på farten och att han hade mer problem än jag syntes helt uppenbart, föraren kunde vägen den saken var klar. Till slut släppte han helt resolut förbi mig. Började faktiskt fundera lite där, det brukar vara helt ofelbart att kunna vägen (för det kunde föraren). Men ska man ändå åka undan ska man ha en liten smidig bil som lätt byter kurs - som 1.9ton Cadillac?!?!

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tog mig en funderare kring hur jag skulle lösa detta med blinkers inför årets besiktning.

Det sitter en drivbox som kan mata även en släpkärra. Så det går 12V in till lamparmaturen som "blinkar", problemet är att om kan klipper den sladden och monterar sin reglementsenliga orange lampa på bakluckan så skickas ingen "lamp outage" signal till styrboxen och felinikationen för trasig lampa aktiveras.

Jag mätte upp kommunikationen mellan lampa och styrboxen. När lampan tänds ska lamp outage jordas. Genom att låta N-kanal MOS-FET transistor jorda lamp outage när min eftermonterade lampa lyser så var alla glada och nöjda. Tänk att de lyckats göra något så komplicerat så enkelt. Det där var riktigt begripligt. Tog mig två timmar att fixa med lite komponenter jag hade liggande. Så nu så är det bara att välja mellan "USA stuk" eller rycka en bygel och koppla in en orange LED lampa som klistras fast på bakluckan med häftmassa.

Besiktningen nöjd och jag nöjd, gick igenom med blankt papper.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tack för en bra tråd, har läst den med stort intresse! Går själv i tankarna att köpa en STS från 05-07 och den här tråden är nog det mest läsvärda jag hittat på Svenska. Ber om ursäkt för att jag kapar den lite.

Har själv kört Alfa Romeo ett antal år och är väldigt less på att bli ruinerad av bristande kvalité, motorras och elproblem. Farsan köpte just en CTS och det fick mig att börja fundera på något liknande.

Trodde Cadillac stod för hög kvalité men strokers inlägg avskräcker en del. Låter som enormt mycket dyra elfel på en förhålladevis ny bil. Är STS känd som en "problemmodell"? Upplever ni att det är mer småfel än på motsvarande europeiska bilar?

Jag bryr mig inte så mycket om bränsleförbrukning men vilken motor har rykte om sig att ha minst problem, V6 eller V8? Är 8:an betydligt dyrare i underhåll och delar?

Har inte hittat så mycket annars om Cadillacs kvalitét men hade förväntat mig att den skulle vara minst i nivå med övriga amerikanska GM-produkter och t ex Chrysler.

Levde i tron att jänkarna bygger robusta grejer ( kör själv 70-tals Hallik-Trans Am och flyger amerkanska helikoptrar i mitt arbete, båda är enormt mycket mer robusta än sina europeiska motsvarigheter. Farsan har dessutom kört nyare Chrysler i många år vilket jag upplever som närmast japanskt problemfritt ).

Link to comment
Share on other sites

Trådkapning går utmärkt...

Jag har själv kört några Alfa genom åren.

På en del sätt så kanske man kan lika Alfa och Cadillac, det är uddabilar på våra breddgrader och det som smidigt löses med ett verkstadsbesök har helt plötsligt blivit både lite svårt och komplicerat.

V6:an är i grund och bott samma maskin du hittar i Alfa 159 m.fl. Cadillac har dock maxat ur cylindervolymen. Problembilden är ungefär samma, kamkedja på riktigt tidiga motorer - men det är förhoppningsvis löst vid service eller liknande.

Northstar V8:an hade en del barnsjukdomar men de är lösta till den sista utgåvan som sitter i STS:en. Det är en i det närmaste (tänkt som) en servicefri motor, enligt boken så gör man inget annat än byter olja de första 5åren. 16000mil byter man stiften som kostar 50-60:-/st (jfr gärna med Alfa som tar runt 400:-/st för 10000mil). 24000mil remmar och sträckare. På min bil hade en löprulle börjat föra oväsen vid 10000mil men remmar och sträckare var i utmärkt skick. Kamkedja.

En del saker är verkligen billiga som luftmassemätare och elektroniskt gasspjäll. Men egentligen är inte motordelar speciellt dyra relativt andra prestandamotorer.

Cadillac är teknologisk spets i staterna. Man får ta lite av det goda med det onda skulle jag säga. Det är avancerade bilar med mängder av elektronik, och det mesta fungerar utmärkt. Men det känns ibland lite som att bönräknarna gjort sitt och tagit någon lite för billig del från övriga GM programmet. Men någonstans så är det också klokt konstruerade bilar, rättfram lösningar även om det kostade en krona extra (fungerar när chefen inte ser på). Men det underlättar om man (precis som med Alfa) har en bra verkstad som är genuint intresserad av bilen.

Är man lite om sig och kring sig så går det trots allt att komma undan med vettiga pengar.

Det är mest om man orkar/kan/vill ... själv kanske jag tycker det gör ägandet en smula mer komplicerat än vad som behövs.

Men varför köper man då en STS?

Bottenplattan är samma som i CTS, Sigma. Personligen föredrar jag att bilen är neutral i folks ögon, de kan inte placera den och sällan har den föranlett pinsamheter. Visst syns den, men den sticker inte i ögonen. Körmässigt har den sina poänger, bakom en rätt sävlig styrning så döjer sig en välbalanserad bil. Det går att åka undan riktigt fort längs krokvägarna, vad den saknas i styrfeedback finns i ryggslutet och gaspedalen. Det är självklart ingen GTI bil men den löper lätt och ledigt på landsvägen. Det finns en liten buspojke där inne. Northstar motorn må vara väldresserad, men någonstans vid 3500rpm så lättar den på slipsknuten och får en fantastisk respons, den varvar glatt som en Alfa mot rödmarkeringen. Samtidigt har den en spröd, ljus stämma som låter dig tro att den nästan inte tar i alls, det bara flyttar 1900kg av ren glädje. Det går snabbare än det känns. Minns när jag kommenterade någon som gasade med sin vad det nu var ”Oj det där lät ju inte så inspirerande mot slutet” varpå kompisen replikerar ”Nää, knepet är att kugga upp INNAN det börjar låta ansträngt”. Northstar maskinen är liksom inte den som låter ansträngd.

Man vill ofta jämföra med BMW eller Mercedes eller något. Men jag vet inte riktigt om jag vill det. Jag tycker att Cadillac ändå hittat en lite annan nisch, där BMW verkligen finslipat körupplevelsen i varje aspekt så har Cadillac ändå försökt göra ett statement. Man har nästan orden på tungan ”It aint your graddads Cadillac”, samtidigt som man inser att köpgruppen kanske inte alltigenom vill ha en alltför rå upplevelse. Men där så har man mitt i allt ändå hittat en nisch där det inte blir en kopia på BMW. Man vill gärna ha BMW kunderna men man har ändå gått en lite annan väg. BMW:s antisladd system hade säkert med perfekt förfining hjälpt föraren när man kom till gränsen på vintervägen. Cadillac tillåter dig att åka en liten smula på tvären på vintern (så man inser att det är halt), men straffar om du går för långt. Jag älskar verkligen att den tillåter mig att köra lite som jag vill - att den sedan om jag inte håller mig inom ramarna straffar mig köper jag. Uselt antispin och antisladd tror jag fackpressen kallade det.

Men visst lirar bilen i dyr division, å andra sidan om man jämför i lyxbilsklassen så kommer man aldrig billigt undan och jag tror inte den är så mycket värre än något annat. Men det blir lite lättare att leva med egenheter om man i vart fall budgeterat för en del småfixande.

Själv valde jag RWD med V8, AWD är säkert väldigt bra på många olika sätt men det bidrar med en mer komplex lösning och då tänkte jag att varför utmana ödet.

Sedan gällande robusthet - man är mästare på att fundera igenom vad som händer OM något går sönder. Hur ska bilen kunna köras utan kylvätska, hur ska man kunna öppna tanklocket om elöppningen slutar fungera, hur ska man hindra att motorn hamnar snett när ett motorfäste går sönder osv. I vart fall de tidigare bilarna kunde köras med utslagen motorstyrning. Lådan gick på 3:an, tändningen fick klara sig på egen hand och klimatanläggningen skötte bränslet.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Intressant det du skriver! Tror vi har ganska lika attityd till bilägande även om du nog är lite händigare än mig. Har fortfarande funderingar på att köpa en STS trots att tankarna ibland glider iväg mot Chrysler 300C och Lexus GS.

Läser man runt lite på olika forum så verkar elektroniska fel vara ganska vanliga. Du nämner kamkedjeproblem på 6.orna och du drabbades ju själv av en läckande differential, är det saker som Cadillac åtgärdade på garantin?

Om det nu blir en STS för mig så är nog verkstaden i Husqvarna den närmaste auktoriserade. Tror den nämndes i tråden också, någon som har erfarenheter av dem?

Hur många bil har du hunnit rulla med bilen nu? Måste ju säga att det känns som om du drabbats av en hel del fel, men du verkar ju andra sidan vara en kille som inte har något emot att skruva lite :)

Läste på en del om CTS innan farsan skaffade sin. Där verkar det vara en allmän uppfattning att Cadillac fick lite bättre ordning på sin kvalitets kontroll efter -08, är det något som verkar stämma på STS också?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har inte uppdaterat på ett tag.

En synnerligen skum sak hände för ett tag sedan, bilen startade inte! Startmotorn går och så händer inget mer. Efter att ha läst lite manualer så förstod jag att man håller inne ACC knappen 5-6sekunder så slås tändningen på. Lyckades komma fram till att bränslepumpsrelät inte slås till, byglade relät och körde ett tag sedan fungerade det som det skulle. Högst irriterande, men nu medföljer det en kortslutningsbygel vid färd. Hände för 4år sedan också, verkar inte helt ovanligt på USA forumet.
Jag har känt att det fladdrar till höger fram när man kör över t.ex. ett brunnslock och det kan klappra lite. Bytte därför krängsningshämmarstagen, men det blev bara något bättre. och det är ”fukt” vid dämparen som har hållt rostskyddsmassan fräsch under dammskyddet. Så jag har helt klart misstänkt en trasig stötdämpare, och då bilen har MRC så byter man inte gärna på chans. Dämparna är av en smart konstruktion som ska vara outslitliga tills den går sönder, gasen åker ut eller den läcker. Till slut så beställde jag en ny dämpare. Jag tänkte att det skulle bli knöligt att byta med tanke på dubbla triangellänkar. Men det var faktiskt riktigt enkelt. Och mycket riktigt var det dämparen, bilen gick mycket bättre på vägen efteråt. Tänk vad man vänjer sig. Efter att ha lyckats lista ut vilket artikelnummer dämparen hade så blev det bara dyrt. Slutade på under 4000:- inkl moms o frakt. Så några 10000:-/st är det inte.
Så tändes check engine, och jag pluggade in en felkodsläsare som sade katalysator med låg verkningsgrad, nollade och ny check engine 10mil senare. Sedan 100mil utan något. Undrar om det var någon dålig bensin jag tankat. Inte helt ovanligt med att katalysatorer går ner sig förvisso, men jag tänker inte byta innan den mer frekvent påstår att den är sönder.
Så har något hänt som jag inte förstår riktigt, kärvande bromsar i det närmaste runt om. Eftersom jag åker samma sträcka och för bok över tankningarns så hade något hänt insåg jag och undersökte noga om någon broms gick varm. Vänster fram lokaliserades, motionerade oket och sprayade in lite oxidlösare bakom damasken. Då flyttade problemet sig till höger fram, samma medicin men där hittade jag ett trasigt dammskydd (hur gick det till?). Undersökte var ett renoveringskit skulle kosta, men hade en väldigt tur så det fanns två renoverade ok utan core avgift och med belägg … En vecka senare hämtade jag ut två renoverade originalok i nyskick från posten, behöll dock mina tämligen nybygga belägg. 1900:- för allt… det är ju vad folk betalar för Kina prylar hos Biltema. Problemet är att renoverar man och något går snett så står man utan bilen ett tag. Då kärvar en broms bak och där fanns inget utbytes men den nöjde sig med lite motionerande. Men nu är bränsleförbrukningen behagligt låg igen :)
Det ska tilläggas att det är aluminiumok runt om, och sådana har begränsad livslängd i vårt saltslask. Dyrt men lätt.
Oljebyte närmar sig med stormsteg.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Gjorde en liten service, bytte olja (Kendall 5W-30) och filter. Körde ner mot 6% på indikatorn. Efter att ha tittat på oljan och faktiskt öppnat filtret så kan man konstatera att oljan gjort sitt jobb och det var dags för byte. Man ska nog inte köra längre om man är rädd om motorn, eller rättare sagt ska ha ut maximal livslängd av kamkedjor m.m..

Tog även och bytte kylvätskan, finns en tappkran längst ner på kylaren - men det är förvånansvärt lite man får ut. Kan vara idé att starta motorn en kort stund så tyngdlagen kan får en andra chans.

Bytte även till sommardäcken. Continentaldäcken låter mycket när de är kalla, och bilen spårar en del men väl uppe i temperatur rullar de tyst, mjukt och har ett härligt grepp i både vått och torrt.

Inget annat konstigt som hänt, allt fungerar som det brukar.

Fick med mig ett par motorfästen hem från en tjänsteresa i USA, ska byta dem framöver och se om det påverkar växlingskomforten i någon riktning.

Snurrade runt i Fort Worth och såg ungefär 10000st Escalade, ett par av de nya modellerna. Men STS var det ovanligt med, totalt såg jag 3st (om jag inte missade någon) generation 4. Såg faktiskt några av den första generationen också. De gillade Pickup:s helt klart. Såg något fler SLS när jag var i Kina härom veckan.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

STS -05 3,6 V6. Det var länge sedan jag var här, lite uppdatering. Bilen har nu precis passerat 10 000 mil och inget endaste lilla problem har uppstått sedan sist då jag var lite uppgiven. Oscar, du har ju också haft alltför många problem för att det skall vara acceptabelt.

Men nu gillar jag bilen igen och den går fint och 1 l/mil är väl inget att bråka om. En ny snål bil tappar ju 4000 kr/månaden, då är det roligare att köpa lite mer bensin. Jag funderar lite på att sälja den då jag nu cyklar till jobbet och den rullar väldigt lite, men kanske får den vara kvar.

Försäkringsbolaget IF genom Cadillacklubben ville tokhöja min försäkring sist, så jag bytte till en vanlig försäkring på LF. Jag frågade varför de höjde så mycket, de sade att det berodde på alla reparationerna. Jag tycker det är lite konstigt att "bonusen" påverkas när det är maskinskadeförsäkringen som används. Det är ju skillnad om jag åkt omkring och krockat!

Jag ser inte att det är någon speciell servicepunkt på att byta drivremmar. Men borde jag inte göra det i vilket fall nu? De ser ganska hyfsade ut men man vill ju inte bli stående med brusten drivrem? Skall man i så fall byta alla spänn-rullar och sådant?

Sedan funderar jag på växellådsoljan, den skall man ju aldrig byta. Men det vet man ju hur det är med det! Samma med bakaxeloljan?

Bromsvätska och kylarvätska har jag bytt så det mest är fräscht.

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar lite skämtsamt säga att bilar som rullat 30000mil är bra, de är utsorterade - alla dåliga delar är bytta och det är bara de bra kvar.

Minns jag rätt var det 24000mil på remmar, men jag har bytt inkl sträckare/löphjul. Ett löphjul var slut annars var det som jag plockade bort i gott skick. Då hade bilen gått ungefär som din. Byt sträckare och löprullar om du byter rem, det är nog oftare att de havererar än själva remmen.

Växellådan är en bra fråga. Bilar i kommersiell drift ska ha byte 8000mil eller 16000mil (minns inte). Jag resonerar som så att det finns alltid lite rester från tillverkningen som är bra att få bort så ett byte kan man nog kosta på sig runt 10-15000mil. Men förmodligen är det inget som man har någon glädje av innan 25000mil eller så. Det har kommit en nyare transmissionsvätska som är helsyntetisk Dexron4, passa på att byt till den. Tyvärr sitter saker lite illa till. Förstår inte riktigt hur proceduren är tänkt med att fylla lådan. Man ska ha rätt nivå med motorn igång och varmkörd låda. Exakt hur man i det läget ska kunna skruva fast pluggen som befinner sig rätt ovanför avgassystemet förstår jag inte.

Bakaxel vet jag inte men det finns vettiga påfyllnings och avtappningshål. Antar att det ska vara LSD tillsats för en bil med differentialbroms.

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.



×
×
  • Create New...