Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Växellådsproblem


Herman1

Recommended Posts

Hej, till en början vill jag tacka Bengt o Janne, för mycket snabbt och bra svar!

Jag har bytt till mig en cadillac sts -93. :D Med växellåds problem.

Någon har sagt att lådan har gått i ett nödläge? (som skulle vara 2:ans växel) jag vet inte. Bilen funkar klockrent på backen och ja nu vilken växel det är som funkar framåt. Rycker inget utan går normalt men långsamt. :huh:

Föregående ägare säger att de körde bilen på kvällen, nästa morgon när de skulle åka växlade den inte upp.

Någon som har idé på vad detta kan vara? har kollat alla "stora" säkringar under huven. även "mini".

Några har pratat om solenoider, vart sitter de? hitta brevid växelföraren. finns det flera?

Link to comment
Share on other sites


Hej!

Kolla vilka felkoder du får fram via klimatkontrollen så kan du få en indikation på vad som är fel!

Solenoiderna sitter inne i lådan,måste ta ner lådan för att komma åt dom!

Roger Martinsen

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jo, jag pratade med Janne Gimo idag. som sade att de satt.

Det ända som står är 12 och 84, vilket jag inte vet om det är felkoder?

Annars står det bara att ac:en ska fyllas;)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Fick ett tips för några år sedan om att får jag problem med lådan så skulle jag kolla någon jordkabel som kanske inte jordar som den ska men var den sitter vet jag inte. Han jobbade med amerikanska bilar på SAAB.

Link to comment
Share on other sites

Hej, till en början vill jag tacka Bengt o Janne, för mycket snabbt och bra svar!

Jag har bytt till mig en cadillac sts -93. :D Med växellåds problem.

Någon har sagt att lådan har gått i ett nödläge? (som skulle vara 2:ans växel) jag vet inte. Bilen funkar klockrent på backen och ja nu vilken växel det är som funkar framåt. Rycker inget utan går normalt men långsamt. :huh:

Föregående ägare säger att de körde bilen på kvällen, nästa morgon när de skulle åka växlade den inte upp.

Någon som har idé på vad detta kan vara? har kollat alla "stora" säkringar under huven. även "mini".

Några har pratat om solenoider, vart sitter de? hitta brevid växelföraren. finns det flera?

Gå in på moderforumet och sök på "shift solenoids". Finns massor där. Om det nu är det..kolla koder enligt länken du fick. I vissa lägen t.ex. om en av "shift solenoids" har lagt av eller av andra anledningar får man bara i t.ex. 1:an och 2:an (förrutom backen).

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Kolla vilka felkoder du får fram via klimatkontrollen så kan du få en indikation på vad som är fel!

Solenoiderna sitter inne i lådan,måste ta ner lådan för att komma åt dom!

Det räcker att ta bort oljetråget och lossa enheten för växlingarna. Gjort på en förmiddag (att plocka ur den och få upp på arbetsbänken) Kladdigt som fan bara. Sök som sagt på "shift solenoids"

I korthet kan man säga att man tappar ur oljan, lossar enheten med spolarna. Delar den försiktigt så man kan återanvända packningarna. Håller reda på de 7 tror jag det var..eller 4 stålkulorna som är backventiler i paketet, byter spolarna, skruvar ihop, monterar in och fyller på olja. Total tid ca 1 dag. Har gjort det själv på min -93:a..Totalkostnad en tusing.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jo, jag pratade med Janne Gimo idag. som sade att de satt.

Det ända som står är 12 och 84, vilket jag inte vet om det är felkoder?

Annars står det bara att ac:en ska fyllas;)

De numren du refererar till är inte felkoder utan de siffror som du ser på instrumentpanelen följt av en text. Siffrorna är till för att du ska kunna hitta en förklaring på ditt hemspråk om du inte förstår texten. Om du har den svenska bruksanvisningen ska det stå vad de betyder. Det kan tex stå "Apply brakes to shift" i några sekunder följt av en siffra XX. Alltså ingen kod utan helt enkelt en siffra som kompletterar varningen/meddelandet du får på instrumenteringen.

I ditt fall tror jag 12 eller 84 följs av "Service transmission"

Läs länken jag skickade dig på mail om hur du plockar koder. I ditt fall som har OBD-I alltså OnBoardDiagnostics version I står koderna i form av en bokstav och en sifferkombination t.ex. P057 som betyder "Shorted 4th Gear Switch Circuit Or Shorted 3-4 Shift Solenoid" ...Vissa Janne länken....

Link to comment
Share on other sites

Hej

Fick ett tips för några år sedan om att får jag problem med lådan så skulle jag kolla någon jordkabel som kanske inte jordar som den ska men var den sitter vet jag inte. Han jobbade med amerikanska bilar på SAAB.

Grunden vid all felsökning är att 1) Kolla koder, 2) Om inte koder finns gå igenom de troliga felscenarierna i den ordning de beskrivs i FSM där de är listade i "troligast ordning"

Annars är man ute på hal is när man börjar riva och slita i allt genom att bara chansa, det kostar både pengar, tar tid och blir enormt frustrerande. Visst kan underliga saker hända men man får ju börja i rätt ordning.

Du har iofs rätt i att alla datorerna är beroende av en bra jord och bra kräm. Det ska finnas 7 jordpunkter (eller 5? minns inte) som det ska vara bra kontakt på. Personligen tror jag att man får många andra problem med om den jordpunkten inte är som den ska.

Link to comment
Share on other sites

För ca 5 år sedan inköpte jag en reservPCM (Coral Cadillac dealer i Miami) till min Eldorado93a som jag monterade in för att se om allt fungerade OK. Efter några månader så gick automatlådan in i ngt slags nödläge = hårda växlingar. Detta hände några gånger -jag kommer inte ihåg om jag bara

vred på nyckeln för att starta om eller om jag 'clearade koden P076 tror jag'. Bytte sedan tillbaka

till min originaldator och felet har ej kommit igen. Har kört ca 3000 mil sedan dess.

Med detta vill jag bara säga att felet kan ligga i PCM'en så det kan vara värt att prova med en annan sådan. Gäller bara att hitta en som är garanterat OK till vettig peng.

/Jan L

Link to comment
Share on other sites

Enligt manualerna så sitter den innanför det övre vä ventilhuset som måste bort dvs vä drivaxel

och vä motorfäste måste bort - vet ej om den kåpan överhuvudtaget går att få bort utan att

montera ur vx-lådan. Beskrivningarna för denna enhet ingår inte i det som kallas 'on vehicle service'

så normalt så måste vx-lådan tas ur bilen enligt vad jag förstår men jag har inte gjort detta jobb

-det känns definitivt inte som ngt enkelt.

/Jan L.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag minns ändrade man så den blev lättare att komma åt efter -95 eller så..fast det är ju en klen tröst. Vad får dig att tro den är skum då?

Link to comment
Share on other sites

Vad jag minns ändrade man så den blev lättare att komma åt efter -95 eller så..fast det är ju en klen tröst. Vad får dig att tro den är skum då?

äh, jag lämnade in den och lådan ville växla men gör det inte så han sa den var paj, men han fick ingen kontakt med den givaren så jag pratade åter igen med janne gimo, och ha sa då att den var viktig.

¨å tänkte det var värt att testa! ;)

Link to comment
Share on other sites

Vad jag minns ändrade man så den blev lättare att komma åt efter -95 eller så..fast det är ju en klen tröst. Vad får dig att tro den är skum då?

äh, jag lämnade in den och lådan ville växla men gör det inte så han sa den var paj, men han fick ingen kontakt med den givaren så jag pratade åter igen med janne gimo, och ha sa då att den var viktig.

¨å tänkte det var värt att testa! ;)

Har du ingen felkod på den så är det antagligen inget fel på den. Visst är lådan paj om den inte vill växla men steget till att den behöver bytas eller plockas ut är extremt långt....För att hålla ihop posterna tycker jag diskussionen ska fortsättas i den ursprungliga posten.

I den posten har jag ett antal gånger begärt att få reda på vilka felkoder du har, jag har också sagt att de siffror du gett mig inte är några felkoder. Jag vill att du följer instruktionerna för att läsa av koderna och återkomma med vad du har för felkoder annars kan vi sitta och gissa oss igenom precis allt som kan vara felet med din bil. Det är vanlig svensk felsökning att byta ut allt på hela bilen istället för att ta reda på vad som är fel och åtgärda det. Det kostar dig pengar och tid och gör killarna på verkstan glada som tar 500 spänn bara för att dra på sig overallen.

Kommer man in på ett forum med en fråga tillhör det vanligt hyfs att åtminstone försöka svara på de följdfrågor man får om man förväntar sig någon hjälp. Det är helt upp till dig att bestämma vilka råd/personer du vill lyssna på men då får du också förvänta dig att inte få något svar i sin tur...

Link to comment
Share on other sites

Vad jag minns ändrade man så den blev lättare att komma åt efter -95 eller så..fast det är ju en klen tröst. Vad får dig att tro den är skum då?

äh, jag lämnade in den och lådan ville växla men gör det inte så han sa den var paj, men han fick ingen kontakt med den givaren så jag pratade åter igen med janne gimo, och ha sa då att den var viktig.

¨å tänkte det var värt att testa! ;)

Har du ingen felkod på den så är det antagligen inget fel på den. Visst är lådan paj om den inte vill växla men steget till att den behöver bytas eller plockas ut är extremt långt....För att hålla ihop posterna tycker jag diskussionen ska fortsättas i den ursprungliga posten.

I den posten har jag ett antal gånger begärt att få reda på vilka felkoder du har, jag har också sagt att de siffror du gett mig inte är några felkoder. Jag vill att du följer instruktionerna för att läsa av koderna och återkomma med vad du har för felkoder annars kan vi sitta och gissa oss igenom precis allt som kan vara felet med din bil. Det är vanlig svensk felsökning att byta ut allt på hela bilen istället för att ta reda på vad som är fel och åtgärda det. Det kostar dig pengar och tid och gör killarna på verkstan glada som tar 500 spänn bara för att dra på sig overallen.

Kommer man in på ett forum med en fråga tillhör det vanligt hyfs att åtminstone försöka svara på de följdfrågor man får om man förväntar sig någon hjälp. Det är helt upp till dig att bestämma vilka råd/personer du vill lyssna på men då får du också förvänta dig att inte få något svar i sin tur...

Hej!

Som moderator för forumet stöder jag Jannes linje. Därför har jag lagt ihop de tidigare två trådarna, som ju klart hänger ihop, och jag tycker också att vi bäst utvecklar trådarna på forumet med frågor och svar i ett tydligt växelspel .

Mvh /Bengt B)

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Ja, men det är det jag har gjort:)

Lämnat in den och han får kontakt med lådan och den vill växla, men den gör det inte.

Han sa endast att han inte fick något svar från "transaxle input speed sensor" den som mätter motorns varv helt enkelt.

och denna undrar jag över hur man lättast byter denna, finns den någon möjlig het att byta den så länge lådan sitter kvar?

Den sitter mellan kedjedreven i lådan (alltså så långt in man kommer i lådan från vänster sida ;)

Någon som vet om man får bort vänster sidokåpa (där man häller i olja, utan att ta ur den?

Link to comment
Share on other sites

Ja, men det är det jag har gjort:)

Lämnat in den och han får kontakt med lådan och den vill växla, men den gör det inte.

Han sa endast att han inte fick något svar från "transaxle input speed sensor" den som mätter motorns varv helt enkelt.

och denna undrar jag över hur man lättast byter denna, finns den någon möjlig het att byta den så länge lådan sitter kvar?

Den sitter mellan kedjedreven i lådan (alltså så långt in man kommer i lådan från vänster sida ;)

Någon som vet om man får bort vänster sidokåpa (där man häller i olja, utan att ta ur den?

Jag vet att en gjort det på plats. Alltså delat motor/automat på plats i bilen men det verkar trångt, jäkligt och lätt att få in skit. Visst om man fettar av riktigt grundligt innan i hela motorrummet så, fast jag hade nog lyft karossen och rullat bort underdelen som ett paket.

Men återigen så misstror jag verkstäder. Killen kanske är duktig men ska jag kunna uttala mig om han är på rätt spår eller inte så vill jag veta om du har felkoder eller inte. Dessutom kan jag upplysa om att den givaren visserligen styr växlingarna men PCM:en går på VSS (vehicle speed sensor istället). Det som händer är endast att lock-upen inte går i. 2-300 rpm i minuten mer, mjuka växlingar, högre soppaförbrukning i övrigt inte något annat.

Det är det jag tycker är skumt.

Jag antar att han kontrollerade koder och sen försökte få den att aktivera sig manuellt via Scan-tool?

Återigen. Återkom med koder..alla oavsett history eller current.

Link to comment
Share on other sites

Okej, jag ska ringa och höra med han om han fick fram några fel koder. Men den säger inget på displayen, i bilen.

Ska den göra det?

Hur menar du med losa hela? hur mycket måste man demontera för att plocka ur hela paketet?

Hur lång tid skulle du uppskatta det tar att få ur lådan eller motor och låda ur bilen?

För en som är rätt van vid att mecka?

Link to comment
Share on other sites

Okej, jag ska ringa och höra med han om han fick fram några fel koder. Men den säger inget på displayen, i bilen.

Ska den göra det?

Hur menar du med losa hela? hur mycket måste man demontera för att plocka ur hela paketet?

Hur lång tid skulle du uppskatta det tar att få ur lådan eller motor och låda ur bilen?

För en som är rätt van vid att mecka?

Om han inte får fram några felkoder förutom att sensorn inte har kontakt. vad gör jag då? är de = slut låda?

Link to comment
Share on other sites

Okej, jag ska ringa och höra med han om han fick fram några fel koder. Men den säger inget på displayen, i bilen.

Ska den göra det?

Hur menar du med losa hela? hur mycket måste man demontera för att plocka ur hela paketet?

Hur lång tid skulle du uppskatta det tar att få ur lådan eller motor och låda ur bilen?

För en som är rätt van vid att mecka?

För att plocka koder på din bil så att du får fram det på displayen måste du följa anvisningarna i den här länken.

http://myweb.accessus.net/~090/dtcobd1.html

Jag menar att man lossar slangar, kablage, rör och fjäderben så att man genom att höja karossen kan rulla ut hela paketet motor/växellåda/hjulupphängning. Men börja nu inte riva loss något förrän felet är diagnosticerat. Mindre än en dag skulle jag tro?

Link to comment
Share on other sites

Okej, jag ska ringa och höra med han om han fick fram några fel koder. Men den säger inget på displayen, i bilen.

Ska den göra det?

Hur menar du med losa hela? hur mycket måste man demontera för att plocka ur hela paketet?

Hur lång tid skulle du uppskatta det tar att få ur lådan eller motor och låda ur bilen?

För en som är rätt van vid att mecka?

Om han inte får fram några felkoder förutom att sensorn inte har kontakt. vad gör jag då? är de = slut låda?

Är det bara koder som pekar på den sensor så är det inget fel eller någon fara med lådan i sig. Då får sensorn bytas. Nu är frågan hur lådan är skött. Är oljan mörk och luktar bränt eller är den ok? De här växellådorna är bland de stryktåligaste som finns på planeten till peronbilar så det ska till en hel del misshandel för att ta kål på dom. Utan olja/ alldeles för lite olja, varmgång, vatten i oljan etc etc. Vet du historien på bilen och den är ok så skulle jag inte tveka på att bara byta givare. Slänger du i en begagnad vet du inte vad duy får. Dessutom ska du under inga omständigheter låta någon göra en växellådespolning eller dylikt! Du vill inte ha loss eller få in en massa skit i systemet!

Link to comment
Share on other sites

Den luktar inte bränt. Men jag har bytt till mig den, och de säger att den gick dagen innan dagen efter växlade den inte.

Oljan ser fin ut om man kollar på stickan.

Han sa att han inte fick någon kontakt med givaren.

Det är vad jag vet, och han har tagit semester. Han sade även att den "vill växla" men gör det inte.

De jag har pratat med om den här givaren. Säger att den inte "vill/kan" växla då den inte vet vad motorn har för varv, och tycker därför att den in behöver växla.

Går det att ta bort lådan utan att ta ur motorn?

Link to comment
Share on other sites

Jag fick bort T072 och T073.

Men jag kolla transaxel input speed sensor. PD084 lr vad den hete. och den funkar så länge inte någon växel är i... så ja varför?

Jag tycker de låter el fel? och inte lådras eller är jag ute o cyklar?

Link to comment
Share on other sites

Jag fick bort T072 och T073.

Men jag kolla transaxel input speed sensor. PD084 lr vad den hete. och den funkar så länge inte någon växel är i... så ja varför?

Jag tycker de låter el fel? och inte lådras eller är jag ute o cyklar?

Alltså den funkar med läge "p" eller "n"

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...