Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Felkod E028


Recommended Posts

Hej!

Bränsleförbrukningen är fortfarande 2,5-3 liter milen.

Verkatads killen ringde i går kväll han hade tagit reda på att felkoden hade med växellådan att göra,vi får fundera på om vi skall kosta på det.

Han skulle kolla på bilen i Aug.

M.V.H. Håkan

Hej!

Att felkod E028 har med växellådan att göra var ju det första jag påpekade i post #2 på denna tråd. Samtidigt konstaterade vi att felkod E028 inte finns för STS 1992?! Det var ju där våra tveksamheter om styrdatorn kom upp. Är det rätt styrdator i bilen? Du har inte svarat tydligt på den frågan, bara att den gamla styrdatorn hade rätt artikelnummer.

Jag har formulerat en fråga på det amerikanska moderforumet så får vi se om det ger någon förklaring, men det skulle verkligen vara bra om du kan ge ett entydligt svar på frågan om ECM.

Mvh /Bengt B)

hej, för säkerhets skull så måste jag höra om bilens original PROM eller MEM-CAL har monterats in i

själva styrdatorn -den nya alltså. Om det satt en felaktig PROM i utbytesdatorn så kanske?

dettakan förklara varför E028 dyker upp -fanns ex vis 1990 på 4,5 men ej 1993 på 4,9.

Vad jag vet så programmerar man inte in ngt VIN på 93-94 -det viktiga är bara att montera

rätt typ av PROM i styrdatorn som är densamma för exvis 93-95 Northstar. Jag tror det är omöjligt att

montera i en 4,6 PCM i en 4,5 el 4,9 bil - N* har 3 anslutningskontakter och 4,5-4,9 har 2.

Alltså kolla upp att rätt PROM sitter i den befintliga PCM'en.(Det kanske redan har skrivits om detta?)

Som Cadillac martin skrev så kan den dator (PCM-delen) den för 4,5-4,9 ....2240 på slutet användas

för flera årsmodeller och garanterat för 92 men PROMenheten inuti måste vara den rätta.

/Jan L

Link to comment
Share on other sites


Hej!

Från moderforumet har hittills endast ett inlägg registrerats. Här följer en översättning:

  • Inlägget kommer från Logan, Logan Diagnostics, en mycket erfaren entusiast på just detta område

    ;) "Jag har ingen manual för 1992, men jag har en för 1993

    92:an är utrustad med en 4,9L motor och 93:orna har antingen 4,6L N* (STS) eller 4,9L (SLS)

    Manualen för 1993 innehåller diagnostik för både 4,6L och 4,9L.

    EO användes för felkoder tom 1992. From 1993 användes beteckningen PO. Tekniskt sett är EO- och PO-koder samma sak.

    Det finns ingen EO/PO28 listad för 1993 4,9L

    Det finns en EO/PO28 listad för 1993 4,6L Northstar. "PO28: Transaxle pressure switch / circuit problem." 1993 service manual page 6e-a-94.” ;)

Det betyder att felkoden EO28 är fel i sig och man ska inte lägga ner krut på att riva lådan i första hand. Jlindes föregående inlägg känns mycket riktigt. Se i första hand till att styrdatorn är rätt programmerad/utrustad.

Mvh /Bengt B)

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Det känns bra att slippa börja med växel lådan.

Vi har kontaktat verkstan i dag och vi skall lämna bilen ,så får de kolla styrdatan.

Kan vi använda det PROM som sitter i den gamla styrdatan?

Det känns som vi kommit en bit på väg.

Vi tackar för allt angagemang på detta forum.

M.V.H. Håkan

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Bränsleförbrukningen är fortfarande 2,5-3 liter milen.

Verkatads killen ringde i går kväll han hade tagit reda på att felkoden hade med växellådan att göra,vi får fundera på om vi skall kosta på det.

Han skulle kolla på bilen i Aug.

M.V.H. Håkan

Hej!

Att felkod E028 har med växellådan att göra var ju det första jag påpekade i post #2 på denna tråd. Samtidigt konstaterade vi att felkod E028 inte finns för STS 1992?! Det var ju där våra tveksamheter om styrdatorn kom upp. Är det rätt styrdator i bilen? Du har inte svarat tydligt på den frågan, bara att den gamla styrdatorn hade rätt artikelnummer.

Jag har formulerat en fråga på det amerikanska moderforumet så får vi se om det ger någon förklaring, men det skulle verkligen vara bra om du kan ge ett entydligt svar på frågan om ECM.

Mvh /Bengt B)

hej, för säkerhets skull så måste jag höra om bilens original PROM eller MEM-CAL har monterats in i

själva styrdatorn -den nya alltså. Om det satt en felaktig PROM i utbytesdatorn så kanske?

dettakan förklara varför E028 dyker upp -fanns ex vis 1990 på 4,5 men ej 1993 på 4,9.

Vad jag vet så programmerar man inte in ngt VIN på 93-94 -det viktiga är bara att montera

rätt typ av PROM i styrdatorn som är densamma för exvis 93-95 Northstar. Jag tror det är omöjligt att

montera i en 4,6 PCM i en 4,5 el 4,9 bil - N* har 3 anslutningskontakter och 4,5-4,9 har 2.

Alltså kolla upp att rätt PROM sitter i den befintliga PCM'en.(Det kanske redan har skrivits om detta?)

Som Cadillac martin skrev så kan den dator (PCM-delen) den för 4,5-4,9 ....2240 på slutet användas

för flera årsmodeller och garanterat för 92 men PROMenheten inuti måste vara den rätta.

/Jan L

Helt rätt. Jag är så insnöad på OBD-II nu för tiden :P OBD-I har ett minneschip som måste vara rätt, de nyare flashar man om. Frågan kommer tillbaka igen. Hur kom man fram till att den första styrdatorn var fel? PROM:en från den gamla borde vara ok iaf. Testa, det kan ju inte bli sämre...

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Från moderforumet har hittills endast ett inlägg registrerats. Här följer en översättning:

  • Inlägget kommer från Logan, Logan Diagnostics, en mycket erfaren entusiast på just detta område

    ;) "Jag har ingen manual för 1992, men jag har en för 1993

    92:an är utrustad med en 4,9L motor och 93:orna har antingen 4,6L N* (STS) eller 4,9L (SLS)

    Manualen för 1993 innehåller diagnostik för både 4,6L och 4,9L.

    EO användes för felkoder tom 1992. From 1993 användes beteckningen PO. Tekniskt sett är EO- och PO-koder samma sak.

    Det finns ingen EO/PO28 listad för 1993 4,9L

    Det finns en EO/PO28 listad för 1993 4,6L Northstar. "PO28: Transaxle pressure switch / circuit problem." 1993 service manual page 6e-a-94.” ;)

Det betyder att felkoden EO28 är fel i sig och man ska inte lägga ner krut på att riva lådan i första hand. Jlindes föregående inlägg känns mycket riktigt. Se i första hand till att styrdatorn är rätt programmerad/utrustad.

Mvh /Bengt B)

Rent generellt kan man säga att krånglar något är det i flesta fall en givare som gett upp eller dålig kontakt. Koderna talar om att en funktion inte kan utföras, först och främst ska man alltid misstänka ett elektriskt problem (för att det är troligast) innan man misstänker mekaniken. När nu som i detta fall du får en kode som inte finns är det ett solklart elfel. I detta fall säkert fel PROM.

Logan är stabil, det han inte vet om elsystem/datorer i de här bilarna är inte värt att veta.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Det känns bra att slippa börja med växel lådan.

Vi har kontaktat verkstan i dag och vi skall lämna bilen ,så får de kolla styrdatan.

Kan vi använda det PROM som sitter i den gamla styrdatan?

Det känns som vi kommit en bit på väg.

Vi tackar för allt angagemang på detta forum.

M.V.H. Håkan

Om det nu visar sig att det är fel PROM så se nu för fasen till att betala enbart för byte av de delar som verkligen var fel (dvs på sin höjd en amerikansk styrbox utan PROM). Plocka koder och byta box blir väl 2 timmars arbete skulle jag tro (sitter väl i eller under handskfacket). Du ska inte behöva betala för feldiagnosticering om de själva genererat koden genom att ha fel prylar i. Tråkigt för dom om de plockat med bilen i en månad.

En annan tumregel kan vara att gå in på forumet innan man går till verkstaden för att tala om vad de ska göra. Då blir det inget snack om slutpriset. Nu lär du få betala för ett halvårs felsökning..som dessutom kanske blir fixat mha forumet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...