Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

STS 99 som rycker


MrTuffBoy

Recommended Posts

Hallå nån som har nån ide om mitt problem med min STS 99

Står jag still och gasar på så rycker/skakar det till under huven samma sak om jag ligger i en jämn hastighet å gasar på kraftigt, känns ännu tydligare om jag vid tex 80Km/h först släpper gasen och sedan gasar till, ligger jag på gämn fart så rycker den också till varge gång AC-kompressorn slår till, funderar på om det kan vara nått motorfäste eller så,

Kör jag tex i ca 70-130Km/h och kör över ett brunslock/ broskarv etc etc så kränger hela bilen till den är jättekänslig för detta....

Sen har jag lite problem med ojämn tomgång nån som har ett tips?

Bilen har rullat snart 15000mil tändstiften är nya.

//Peter

Link to comment
Share on other sites


Hallå nån som har nån ide om mitt problem med min STS 99

Står jag still och gasar på så rycker/skakar det till under huven samma sak om jag ligger i en jämn hastighet å gasar på kraftigt, känns ännu tydligare om jag vid tex 80Km/h först släpper gasen och sedan gasar till, ligger jag på gämn fart så rycker den också till varge gång AC-kompressorn slår till, funderar på om det kan vara nått motorfäste eller så,

Kör jag tex i ca 70-130Km/h och kör över ett brunslock/ broskarv etc etc så kränger hela bilen till den är jättekänslig för detta....

Sen har jag lite problem med ojämn tomgång nån som har ett tips?

Bilen har rullat snart 15000mil tändstiften är nya.

//Peter

Alla STS från -98 t.o.m. -04 plågas av samma konstruktion av motorfästen.

Man har alltså slopat "hundbenen" som fanns tidigare (momentstagen i toppen mot fronten på bilen).

Ford hade visst en liknande konstruktion i början av 90-talet och hade vibrationsproblem man aldrig riktigt kom till rätta med.

Problemet för oss med -98 t.o.m. -04 (eller är -03 sista året med den här karossen? ) är att det lättare blir vibrationer i runt 120 km/h. Lösningen är att använda en "road force balance-maskin" Alltså en balanseringsmaskin som tar hänsyn till fälgens högsta punkt och matchar den med däckets lägsta punkt grovt förenklat. Man försöker alltså få hela hjulet så runt som möjligt.

Efter det kan man göra en konventionell balansering.

Vibrationerna kommer sig av att ett däck aldrig är helt perfekt runt (eller en fälg för den delen) och märks extra kraftigt på våra STS:er eftersom drivpaketet bara hålls på plats med totalt 2 växellådefästen och 2 motorfästen.

Konstruktionen med hundben tål mycket mer orundhet innan man får vibrationer...tråkigt men sant.

Svarvade fälgar ger i princip inga problem med orundhet såvida de inte slagit sig, men de tål mycket stryk. Däremot ställs det stora krav på däcken..de röda prickarna man ser på däcksidorna ska som tumregel ligga mitt för ventilhålet i fälgen om fälgarna är ok..

Det man ska tänka på är att första sorteringens däck går till biltillverkaren, andra sortering säljs som ersättningsdäck på artikelnummer hos Cadillac. 3:e sorteringen går till däckmärkesverkstaden (t.ex. Michelin)..4:e sorteringen är väl vad du och jag i regel får... :P

Ska man få runda hjul ska man kontakta en verkstad som har en sådan maskin (Hunter), be dom ta hem 2 till 3 uppsättningar däck

och acceptera däck som ligger under halva värdet som dom rekommenderar till "en vanlig bil"...eller så får man helt enkelt prova och se..inte så himla kul men det är det som är lösningen..

Man behöver ju inte betala för mer än en uppsättning sulor, de som inte funkar kan ju däckfirman returnera, i värsta fall får du betala returfrakten..

Vidare så utsätts motorfästena på vår modell för mer stryk än med hundbenen. Det är i regel alltid det främre (som är jäkligast att komma åt) som ger sig. "Manuell växling" på 1:an/2:an där den växlar vid fullt systemtryck och den Europeiska programmeringen med 2-sekunderspausen (alltså när man i t.ex. 90 km/h trycker gasen i botten) innan 2:an hoppar i är inte så snäll heller.

För att kontrollera om det är ett motorfäste som har gått öppnar du huven, lägger i en växel och gasa till kortvarigt (för lång tid ger MYCKET värme till automaten, max ett par sekunder) med växel i och observera om motorpaketet rör sig. Det bör inte röra sig mer än en halv tum eller så. Prova med både D och R.

Visar det sig att det rör sig för mycket? Hissa då upp bilen och ställ den på två pallbockar. Sätt sen domkraften på lämpligt ställe nära främre motorfästet på motorn och hissa lite försiktigt. Kan du lyfta motorn lätt så är det främre fästet antagligen kasst.

Det är ganska vanligt med motorfästena på de här tyvärr. Inga stora pengar men jäkligt irriterande. Plus att man inte vill köra en meter i onödan med allting sladdrande runt där fram.

Symptom är en känsla av "dubbel växling" om du lägger i växel, dunk vid gaspådrag. Prova att bända och lyfta runt de andra fästena med. Se upp så du inte lyfter på något ömtåligt ställe..

Krängningen i bilen, är det i bakänden som det känns? Fishtailing? "vickande på baken"

Ok för dom som vill komma till rätta med "road force balance" fick jag en länk från Bruce (Caddyinfos grundare)

The Hunter Road Force Balancer distributor in Sweden is:

QUOTE

SWEDEN

BILMATERIEL AB (BIMA)

RAVEBERGSVAGEN ANGERED

S405 31

GOTEBORG

SWEDEN

Tel: +46-31-325-0700

Fax: +46-31-325-1611

info@bima.se;hlihv@volvocars.com

www.bima.se

So you might ask them where a convenient location to you is.

För dom som orkar läsa hela posten på engelska vilket jag strarkt rekommenderar!

http://caddyinfo.ipbhost.com/index.php?showtopic=18823

Link to comment
Share on other sites

Symptom är en känsla av "dubbel växling" om du lägger i växel, dunk vid gaspådrag. Prova att bända och lyfta runt de andra fästena med. Se upp så du inte lyfter på något ömtåligt ställe..

Krängningen i bilen, är det i bakänden som det känns? Fishtailing? "vickande på baken"

Hallå tackar för svaret, tror att det är motorfästerna som är slut på kärrar, skall byta dom i vinter....

Ang krängningen i bilen så är det i fram den e så jäkla vinglig......Har du nån ide om detta?

Link to comment
Share on other sites

Symptom är en känsla av "dubbel växling" om du lägger i växel, dunk vid gaspådrag. Prova att bända och lyfta runt de andra fästena med. Se upp så du inte lyfter på något ömtåligt ställe..

Krängningen i bilen, är det i bakänden som det känns? Fishtailing? "vickande på baken"

Hallå tackar för svaret, tror att det är motorfästerna som är slut på kärrar, skall byta dom i vinter....

Ang krängningen i bilen så är det i fram den e så jäkla vinglig......Har du nån ide om detta?

Kontrollera så fort du kan och kör inte i onödan med dåliga motorfästen..det kan mycket väl vara fästena som gör bilen slingrig..

Link to comment
Share on other sites

Ang krängningen i bilen så är det i fram den e så jäkla vinglig......Har du nån ide om detta?

Kontrollera så fort du kan och kör inte i onödan med dåliga motorfästen..det kan mycket väl vara fästena som gör bilen slingrig..

Har kollat motorfästerna nu, det räcker med att man lägger ur en växel för att hela maskinen skall vridas, växlar man mellan backen och driven...så är jag lite fundersam till varför maskinen inte har slagit i huvens undersida.....Man ser att det främre fästet e helt slut, men jag byter även det bakre fästet.......Sen får jag se om den fortfarande e sladdrig på vägen.........Återkommer senare med en uppdatering....har många bollar i luften just nu samt en Cherokee som skall fixas till innan vintern kommer.....

Link to comment
Share on other sites

Har en Cherokee som ska fixas med...-90 med elektriskt bromsservo, krånglande bromssystem, AC:n pajat, dörrlås och oljetrycksmätare skumma etc etc..å så lite rost också..och oljeläcka. Jag ska leka lite med den den här helgen men är det inget som är lätt och billigt fixat åker den på tippen..blir enklare att köpa en begagnad för 10000 i skogsskick ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...