Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Jag vill bli Cadillac ägare!


Massa

Recommended Posts

Hej!

Jag funderar på att köpa mig en Cadillac! Jag tittar främst på STS av årsmodell från 1992 - 1997.

Jag är dock lite fundersam över hur dessa lyxbilar är nu när de är 15 år gamla. Hur är det med elektronikfel???

Någon som kan ge tips om vad jag ska tänka på och titta extra på vid köp. Tex. några kritiska miltal då dyra servicar måste göras osv...

Mycket tacksam för svar!

Mvh

Cadillac STS -1996

Ford Mustang Convertible -1967

Ford Mondeo -2009

Ford Fiesta -2009

Klippo gräsklippare -19??

Link to comment
Share on other sites


Hej!

Jag funderar på att köpa mig en Cadillac! Jag tittar främst på STS av årsmodell från 1992 - 1997.

Jag är dock lite fundersam över hur dessa lyxbilar är nu när de är 15 år gamla. Hur är det med elektronikfel???

Någon som kan ge tips om vad jag ska tänka på och titta extra på vid köp. Tex. några kritiska miltal då dyra servicar måste göras osv...

Mycket tacksam för svar!

Mvh

Mitt tipps är att välja en bil som är riktigt välvårdad även om ett sådant exemplar är något dyrare. Ska du ha bilen som entusiastbil eller vardagsbil? Ska du inte fickparkera i trånga p-rutor varje dag så rekomenderar jag dig att titta även på den lite rymligare DeVillen som förutom traditionellt säte och golvväxel även finns med rattväxel och soffa fram vilket ger dig mer utrymme än STS'en. :welcomesmiley:

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag funderar på att köpa mig en Cadillac! Jag tittar främst på STS av årsmodell från 1992 - 1997.

Jag är dock lite fundersam över hur dessa lyxbilar är nu när de är 15 år gamla. Hur är det med elektronikfel???

Någon som kan ge tips om vad jag ska tänka på och titta extra på vid köp. Tex. några kritiska miltal då dyra servicar måste göras osv...

Mycket tacksam för svar!

Mvh

Mitt tipps är att välja en bil som är riktigt välvårdad även om ett sådant exemplar är något dyrare. Ska du ha bilen som entusiastbil eller vardagsbil? Ska du inte fickparkera i trånga p-rutor varje dag så rekomenderar jag dig att titta även på den lite rymligare DeVillen som förutom traditionellt säte och golvväxel även finns med rattväxel och soffa fram vilket ger dig mer utrymme än STS'en. :welcomesmiley:

Är du van vid att åka en 15 år gammal Volvo eller Saab så kommer du inte att bli besviken. Du slipper rost, skrammel, buller och konstiga irriterande elfel. Dessutom får du en bil som är kul att köra och som du både kan glida och köra rally med.

1) Bilelektroniken kan man nog klassa som idiotsäker. Det du ska tänka på är att de flesta bilarna är mogna för stötdämparbyte. Ser du ett meddelande där det står "Service ride control" lär det vara dags för nya dämpare vilket är dyrt och till de äldre modellerna dessutom svårt att få tag i (om du vill ha originaldämparna med automatisk variabel dämpning). Det finns vanliga "dumma" dämpare som inte kostar mer än till vilken bil som helst men gör också att bilen fjädrar som vilken bil som helst.

2) Det kan också vara dags för nya bakre ljuddämpare. Det kostar också några spänn men så håller dom i 10 år till.

3) Kolla vilken olja tidigare ägare har kört med. Det ska vara 10W-30 till de flesta årsmodeller av de äldre. Dessutom ska han/hon ha haft rätt klassning på oljan och inte använt en t. ex. 10W-30 klassad SL eller SM eftersom de moderna oljornas sammansättning inte är snäll mot de 32 ventilerna och kamaxlarna.

4) Kylvätskebyte är det som håller topplockspackningarna i god form. När vätskan blir gammal och frätande går det fort utför med packningarna. Blåser man dom är man inne på 40 h jobb i garaget och lite specialverktyg.

5) Service? Vad är det? Min -02 har sin första stora service vid 16000 mil (skulle man lyssna på de svenska verkstäderna skulle man lämna in bilen varje 500 mil). De äldre bilarna har lite tätare intervall.

Det som behövs är i grova drag nya tändstift vid 16000 mil (på Northstarmotorn), nya hjälpaggregatremmar, luftfilter, rensning av EGR-ventil etc

De här bilarna kräver väldigt lite service men får tyvärr ofta inte ens det. Är bara oljebytena gjorda och kylvätskan är regelbundet bytt är det helt ok.

6) Kolla om det är blött i bagageutrymmet. Klassikt med läckage runt ett bakljus. Bara att torka ut och täta med lite ny silikon.

Övrigt

De här bilarnas automatlåda är så stryksäkra som de kan bli. Man måste misshandla dom för att lyckas ta kål på dom. Väljer du Northstarmotorn (som levererar ca 300 hp till i princip samma soppaförbrukning som den gamla stötstångsmotorn på max 200 hp) kan du vara lugn. Den är gjord för att gå hårt och mycket.

Är den gubbkörd så lär du få göra en behandling som kallas WOT. Trevlig behandling som är gratis och skoj! Man lägger i 2:an gasar upp bilen till ca 70mph (113 km/h) motorbromsar ner tilll ca 40 mph (ca 64 km/h). Det här upprepar man 10-15 gånger för att genom det höga vacuum som skapas tvinga kolvringarna att röra sig och jobba så att sot lossnar. Dessuom lossnar övriga avlagringar i motorn som annars kan börja glöda för att orsaka brända ventiler (ovanligt men händer)

Det kan liknas vid den unge killen som tar ut mormors bil för att köra lite hårt. Så länge mormor kör som hon gör går bilen ok, men när killen kört hårt ett tag så pajar något. Gör WOT tills du inte ser någon sot komma ut i avgaserna längre så är det rent nog.

Det här är ingen konstruktionsmiss som många verkar tro. Bilens kolvringar är med avsikt designade så dom är väldigt "slappa" för att ge låg inre friktion och fina högvarvsegenskaper (m.a.p. bensinförbrukning). Ventilstyrningarna är gjorda med stort spel för att kunna tåla de stora temperaturutvidgningar som blir efter timme efter timme på Autobahn i fullgas. Cylindarna har en extremt aggressiv honing för att få bra smörjning etc..

Med andra ord. När den här motorn kom var den gjord med tanke på att folk skrek efter högre effekt i Cadillacs. Ett av valideringstesterna bestod av att en hel flotta motorer fick gå 300 timmar på full gas. Med en liter för lite olja....lutad 45 grader dessutom...Det klarade dom naturligtvis alldeles utmärkt.

På det amerikanska moderforumet fanns under flera år en motorkonstruktör inne som helt enkelt blev benämnd "gurun". Han brukade säga att de motorer som fått gå hårdast alltid var de motorer som såg bäst ut inuti (m.a.p. slitage)

Som avrundning rekommenderar jag att du själv kollar om bilen har några koder vid ev köp. De här bilarna har ju en interndiagnostik som du (till skillnad från alla Svenssonbilar) kan komma åt via instrumenteringen och därigenom kan läsa av koder för att se om det finns "dolda" fel som du kan göra prisavdrag för. För att kolla koder se http://myweb.accessus.net/~090/resources-cad.html

Längre ner på sidan finns en rubrik "MAINTENANCE, ONBOARD DIAGNOSTICS AND REFERENCE"

Där väljer du OBD I om bilen är från 1995 eller äldre och OBD II annars.

Lätt att göra och kan spara många sköna tusenlappar.

Sist vid köp återstår att kolla det gamla vanliga. Alltså om allt verkar funka med reglage etc. Hur låter fram och bakvagn? Kanske dags att byta lite bussningar? Ofta inga stora pengar. Dags för nya bromsskivor? Funkar stereon? Bose skivspottarna har en fömåga att lägga av efter 10-15 år. Dags för en ny laser antagligen. Det finns firmor i USA som fixar dom till en hyfsad penning.

Det är sent nu när jag skriver det här men jag tror jag fick med det mesta. Jag är inne på min 3:e Cadillac nu och skulle ha väldigt svårt att känna mig tillfreds i någon annan bil. Jag kan helt enkelt inte tänka mig någon annan.

Möjligen en Cadillac STS-V med kompressormatad Northstar på 469 hp :P

Hittills har jag kört sammanlagt ca 21000 mil med Cadillac och ungefär lika mycket med Volvo. Jag kommer aldrig mer att köpa en Volvo, det är kanske svar nog :D

Det som ligger en i fatet om man väljer att köra en udda bil är att verkstäder som kan de här bilarna inte växer på träd. Oftast kan verkstäderna inte men vill gärna försöka på din bekostnad. De är lättskruvade bilar med rejäl mekanik men verkstäderna vill få en att tro att de är svårskruvade och har en massa hokus pokus under huven som kostar gott om klöver att fixa om det pajar.

Jag har fått höra mycket, en klassiker är från en reservdelssäljare på Smålands Motorcentrum i Kalmar "Det kostar att ha såna här bilar" som svar på frågan hur i helsike bromsbeläggen kunde vara 3 gånger så dyra till min -02:a som till de Cadillacs tidigare jag haft. Jag beställde förresten nya belägg runt om till samma bil nu över nätet. 1000 kr för belägg runt om..original så klart. Moms och tull på ett par hundra tillkommer. Borde ha prylarna nästa vecka. Lite skillnad mot 3500 kr...

Dessutom är Cadillacs support obefintlig i Sverige. Supporten består av missnöjda SAAB anställda som egentligen hellre skulle vilja jobba med något annat och i bästa fall kan beskrivas som lindrigt efterblivna...

Bilarna är underbara och kan man bara greja med en bil vilken som helst så klarar man av de här med :)

Link to comment
Share on other sites

När det gäller modell är Seville Touring Sedan (STS) det självklara valet när det gäller en avvägning mellan körglädje och komfort. Den kan vara både och.

Sevillen är lite mer vardagsglid. Devillen är mer en "landyacht" som dom säger i det amerikanska forumet.

STS:en är törstigast med 295-305 hp och en lite högre utväxling. SLS och Seville är snålare. En STS och en SLS är ganska så jämna från 0-160 km/h eller så, först däröver sticker STS:en på allvar.

STS har mer utrustning som standard och många prylar som extrautrustning som inte varken Seville eller SLS har.

Devillen ska vara ytterligare lite snålare ändå..

Soppaförbrukning ligger på ca 1 l/mil i 120 km/h (riktiga kilometer inte mätarkilometer) för STS om den går som den ska, de äldre kanske 1,1, Däck spelar stor roll där.

Jag brukar ligga på 1,1-1,3 l/mil på en tank beroende på körsträcka och körtyp (stads / landsvägskörning)

Link to comment
Share on other sites

Efter Jannes båda inlägg ovan, finns egentligen inte mycket att tillägga. Jag kan bara hålla med och möjligen förstärka något. Har själv en STS 99:a som jag stortrivs med. Den har varit min i sju år nu och hade bara rullat drygt 1200 mil (efter första året) när jag köpte den. Varje gång jag sätter mig i den och vrider om nyckel blir jag lycklig och känslan bara förstärks när man glider iväg eller när man trycker pelle i botten. Det är en ulv i fårakläder.

I området kring Stockholm/Uppsala finns ett par bra verkstäder som jag känner till, Adeståls Bilservice i Uppsala http://www.adestal.com/ och PO USA verkstad i Stockholm/Högdalen http://www.pousaverkstad.se/. Båda dessa verkstäder får goda vitsord från flera klubbmedlemmar. Jag vet att det finns fler, men jag kan inte uttala mig om dessa.

Lycka till med ditt bilköp! :D

Mvh /Bengt

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Woow!!! Vilket svar från Jan! :D

Angående vilka bilar jag kört förut så är det hela spektrat...Tillvardags en V70 diesel -08:a, andrabil en gammal gubbkörd 740 -86:a som bara gått 14 000 mil. Jag har även en gammelbil i form av en Mustang cab -67:a (vågar man väl knappt nämna här på ett cadillac forum... ;) ). Med andra ord så är jag van vid både traktorkänsla och gnissel och skrammel... :lol:

Jag tror att jag kommer att trivas med en Cadillac och ska söka med ljus och lykta efter ett bra exemplar.

Tänkte är att Cadillacen ska bli en trevlig andrabil (men risken finns ju att jag trivs så bra med den så att den blir en förstabil...).

Jag tackar för alla svaren, och hoppas att jag snart kan återkomma till forumet i form av caddyägare!

Mvh

Massa

Cadillac STS -1996

Ford Mustang Convertible -1967

Ford Mondeo -2009

Ford Fiesta -2009

Klippo gräsklippare -19??

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej igen!

Har varit och tittat på en STS av Årsmod 1996.

Jag har lite problem med felkoder och undrar om någon kan hjälpa?

Jag gjorde enligt instruktioner ovan (tackar för deta tips!) och fick följande koder:

PC 0603 History

IP 1552 History

No ACM

No SDM

NO RSS

P 21552 History

P 21971 History

P 21982 History

P 22473 Current

IR 2255 History

NO RFA Data

NO CCP Codes

Om jag förstått det hela rätt så spelar det egentligen inte någon roll om det är History eller Current. Felet är inte åtgärdat och History säger bara att felet fanns förra gången man gjorde testet...eller?

Det skumma är att de flesta av felkoderna ovan inte finns på den sidan som Jan hänvisar till. Jag har sökt på nätet men hittar inget.

Vet någon var jag kan hitta vad felkoderna betyder?

Cadillac STS -1996

Ford Mustang Convertible -1967

Ford Mondeo -2009

Ford Fiesta -2009

Klippo gräsklippare -19??

Link to comment
Share on other sites

Du kollar inte i en Cadillac.

Skojar bara :P

History-coder betyder att koden har förekommit men försvunnit.

Current är en för närvarande gällande kod.

Att du inte hittar en del av dom är för att det står tex så här "IPC U1016"

Alltså leta efter U1016 som drabbat delsystemet IPC (Instrument Panel Cluster)

Jag sökte lite på vårt eleganta moderforum iaf och hittade det här.

PC 0603 (PCM P0603 antar jag)...PCM....keep alive memory reset. Verkar som batteriet varit frånkopplat, är ok om det har varit bortkopplat.

IP 1552 (...loss of keep alive memory...battery disconnect....IPC, samma sak som ovan.

Jag skulle vilja be dig att kolla koderna en gång till noga och skriva ner vad det är för några. Jag misstänker dessutom att du skrivit av fel där du nämner 5 siffror.

Utan att veta för mycket gissar jag på att de flesta koderna kommer från att batteriet varit ifrånkopplat en längre tid.

Men kolla en gång till noga så kan vi se vad som är fel.

Link to comment
Share on other sites

Jag filmade testet med digikameran så det var en lätt match att titta på koderna igen.

Denna gång laddade jag över filmen i datorn så jag fick lite större bild och kunde då se att du har rätt om de fem siffriga koderna. Den första tvåan ska vara ett Z!

Alltså:

PZ 1552 History

PZ 1971 History

PZ 1982 History

PZ 2473 Current

IR 2255 History

...men jag hittar tyvärr inte dessa koder heller.

Cadillac STS -1996

Ford Mustang Convertible -1967

Ford Mondeo -2009

Ford Fiesta -2009

Klippo gräsklippare -19??

Link to comment
Share on other sites

Jag filmade testet med digikameran så det var en lätt match att titta på koderna igen.

Denna gång laddade jag över filmen i datorn så jag fick lite större bild och kunde då se att du har rätt om de fem siffriga koderna. Den första tvåan ska vara ett Z!

Alltså:

PZ 1552 History

PZ 1971 History

PZ 1982 History

PZ 2473 Current

IR 2255 History

...men jag hittar tyvärr inte dessa koder heller.

PZ 1552 - B1552 - Keep Alive Memory (KAM) Error

PZ 1971 - B1971 - Inadvertent Power

PZ 1982 - B1982 - Device power circuit high

IR 2255 - Loss of serial data

PZ 2473 - B 2473 High beam fault

Ok, det verkar som batteriet varit frånkopplat. Bilen har iaf varit strömlös. Fråga ägaren om han haft det bortkopplat. Helt ok isåfall.

Det är alltså varningar som du fått p.g.a. det.

Den enda koden som verkligen visar ett fel är B 2473 (PZ 2473). Det är något skumt med helljuset, lampa eller jordfel? Inget allvarligt iaf.

Är den bra i övrigt och verkar gå fint?

Rensa alla koder och kör en riktigt provtur, kolla om någon kommer tillbaka. Prova alla strömförbrukare på samtidigt för att se så det inte är batteriet som börjar bli dåligt, då kan du ju pruta nån tusenlapp iaf ;)

Hör av dig igen!

Link to comment
Share on other sites

Ok, tackar så mycket!

Två frågor:

# Hur visste du förresten att PZ = B???

# En annan sak som jag hört från säljare när jag letat bil är att man ska akta sig för den första årgången av Northstarmotorn (1993). Detta pga att toppen lätt skulle slå sig och leda till motorhaveri. Detta ska vara åtgärdat till -94 års modell. Någon som vet om detta är sant...?

Cadillac STS -1996

Ford Mustang Convertible -1967

Ford Mondeo -2009

Ford Fiesta -2009

Klippo gräsklippare -19??

Link to comment
Share on other sites

Ok, tackar så mycket!

Två frågor:

# Hur visste du förresten att PZ = B???

De nyare datorerna visar B, de äldre PZ fick jag lära mig igår.

# En annan sak som jag hört från säljare när jag letat bil är att man ska akta sig för den första årgången av Northstarmotorn (1993). Detta pga att toppen lätt skulle slå sig och leda till motorhaveri. Detta ska vara åtgärdat till -94 års modell. Någon som vet om detta är sant...?

Det bästa råd jag kan ge dig är att inte lyssna på säljarna, dom har ingen kunskap om enskilda modeller, knappt ens om ett enskilt bilmärke men är snabba att plocka upp myter och skrönor.

En-93:a och en -94 är precis likadana. Jag har aldrig hört om skeva toppar. Det låter som någon har suttit på sin kammare och filosoferat över varför en motor har överhettat. Kylvätskebytena är den enskilt största faktorn för att undvika sådant. Sen händer det att topplocksbultar släpper, men det är en följdverkan av att packningen gett sig och/eller beroende på porer i godset. Då är man inne på en sådan sannolikhetsnivå där så att säga allt kan hända. Den blåser inte en packning oftare än någon annan bil. Däremot är det lite pyssel att byta.

Jag hade en -93 som tydligen snart har rullat snart 24000 mil. Jag sålde den för ett år sen och den såg kanonfin ut i motorn..

Link to comment
Share on other sites

Det jag hörde var att 93:an Northstar motor skulle ha alutopp men blocket skulle vara av gammal typ (gjutjärn??). I 94:an var hela motorn i alu.

Cadillac STS -1996

Ford Mustang Convertible -1967

Ford Mondeo -2009

Ford Fiesta -2009

Klippo gräsklippare -19??

Link to comment
Share on other sites

Det jag hörde var att 93:an Northstar motor skulle ha alutopp men blocket skulle vara av gammal typ (gjutjärn??). I 94:an var hela motorn i alu.

Kanonbra exempel på en som hellre skulle hållt tyst :)

Alla Northstarmotorerna är på 4.6 liter och helt i Aluminium. Föregångaren var en aluminiummotor på 4.9 liter och med 200 hk med gjutjärnstoppar. Alltså, man sparade vikten där den märks men bibehöll topparna i gjutjärn för att bättre klara temperaturutvidgningar etc etc.

I jakten på att få en lättare drivlina blev Nortstarmotorn helt i Aluminium (bortsett från allt skrot som snurrar runt så klart) med andra konstruktionslösningar exempelvis större ventilspindelspel för att klara temperaturutvidgningar.

Innan dess..dvs innan 1984 eller så (och kanske på Fleetwooden som hade en Chevroletmotor) kanske man hade enbart gjutjärn..

Vilken motor som du än väljer har du gjort ett lyckat val. 4.9:an är väl i princip så bra som en motor kan bli ur slitagesynpunkt, det är de 100 extra hästarna till samma bensinförbrukning och skillnaden mellan en motor med stötstänger och 2 ventiler per cylinder (läs bottenvrid) och en motor med dubbla överliggande kammar (bäst vrid i det högre mellanregistret).

4.9:an fanns bara -93 och -94 om jag inte minns helt fel. Sen kom SLS (Seville Luxury Sedan) med en 272 hk variant av Northstarmotorn (bättre bottendrag, jämnare gång, snålare utväxling i transmissionen etc.)

Link to comment
Share on other sites

B-koder är samma sak som PZ-koder (verkar som det hette PZ när OBDII introducerades)

Det är en jäkla massa delsystem, däremot är det bara 4 typer av koder. Det kan vara användbart om man har t.ex. U1016 då ser man mellan vilka två enheter koden skapades.

En klassiker är komforturstigningen med ratt och stol. Väntar jag en viss tid med att öppna dörren och gå ut efter jag stängt av bilen rör sig bara ratten och inte stolen, eller om det är tvärt om :)

Det beror på att den ena kretsen blivit strömlös (ratten går antagligen på en annas timerstyrd strömkrets än stolen).

Eftersom den ena kretsen blivit strömlös fås då U1016 (Loss of serial communication eller nåt sånt) På BÅDE TTM (Tilt and Telescopic Module) och på MSM (Memory Seat Module).

I mitt fall vet jag inte om det är en bugg eller någon särskild avsikt med det.

Link to comment
Share on other sites

NU ÄR JAG CADILLACÄGARE!!! :D

Jag tackar alla som hjälpt mig med mina frågor i detta forum, speciellt tack till dig Jan O.

Infon jag fått här på forumet har varit till mycket stor hjälp.

Nu är jag ägare till en STS från -96. Vilken bil! Så underbar att köra!

Och som ni skrivit på detta forum så drar den inte mer än en volvo V70 om man kör mjukt (...men med 300 hästar under huven så är det ganska svårt att behärska sina gasmuskler i höger foten...då drar den ju förståss liiiite mer :lol: )

Bilen är väl inte helt 100% ok så det kanske blir fler frågor från mig på detta forum när jag behöver hjälp!

;)

Cadillac STS -1996

Ford Mustang Convertible -1967

Ford Mondeo -2009

Ford Fiesta -2009

Klippo gräsklippare -19??

Link to comment
Share on other sites

NU ÄR JAG CADILLACÄGARE!!! :D

Jag tackar alla som hjälpt mig med mina frågor i detta forum, speciellt tack till dig Jan O.

Infon jag fått här på forumet har varit till mycket stor hjälp.

Nu är jag ägare till en STS från -96. Vilken bil! Så underbar att köra!

Och som ni skrivit på detta forum så drar den inte mer än en volvo V70 om man kör mjukt (...men med 300 hästar under huven så är det ganska svårt att behärska sina gasmuskler i höger foten...då drar den ju förståss liiiite mer :lol: )

Bilen är väl inte helt 100% ok så det kanske blir fler frågor från mig på detta forum när jag behöver hjälp!

;)

Gratulerar!

Det är en härlig bil och som du säger så tar den inte mer än en Volvo om man kör mjukt. Fast då får du tänka på att när du kör mjukt med STS:en motsvarar det en Volvo med rätt så tung gasfot :)

De första grejer jag skulle rekommendera är att byta motoroljan (om du inte är säker på att det är i rätt olja), och byta kylarvätska.

Se posterna http://caddyinfo.ipbhost.com/index.php?showtopic=16340

och http://caddyinfo.ipbhost.com/index.php?sho...19&hl=kylar

Mina rekommendationer i dom är det som är allmänt rekommenderat förfarande från GM och från GM-konstruktörer.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...