Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Köpråd 64:a Cab


Sören

Recommended Posts

Har som hastigast varit och kollat på en Deville cab -64.

Ska titta närmre på den och provköra om 2 veckor.

Något särskillt man behöver ha ögonen öppna för när det gäller dessa bilar?

Link to comment
Share on other sites


Hej Sören

Hur pass rutinerad bilköpare är du?

Kan du det vanliga, kolla motor och mekanik, plåt, skärmkanter, tecken på lagningar och omlackering?

Har du haft Cadillac av ungefär samma årgång tidigare? Andra 60-talsjänkare?

Vad vill du få ut av ditt bilköp?

Är det en åkbil i bruksskick du vill ha, en riktigt snygg glidare eller du tänkt renovera till utställningsskick?

Beroende på vad du är ute efter och vad redan kan, måste råden bli olika.

/Mats

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja som föregående sa så är det mycket beroende på vad du vill få ut av ditt köp och vad du vet sedan innan. Låt oss förustätta att du inte har haft någon jänkare innan.

Jag har en Cad '64 cab just nu och har haft en SedanDeVille innan.

Speciella fel vet jag igentligen inte. men tänk på att '64 är en lite speciell årsmodell. Just den 429:an som sitter i '64:an finns bara detta året och är igentligen en uppborrad 360 från året innan. Och just den 360'n är speciell bara för året '63. Detta betyder att motorn igentligen bara finns '63 och '64 vilket gör att det är lite svårt med delar.

Växellåden är ny '64 och det är en välkänd och kraftig th400 (trestegs. Året innan var en 4-stegs hydramatic). Men just '64 är bultcirkeln lite speciell så krånglar lådan så skall den renoveras som sitter i för det går inte att montera en nyare th400.

Grunkonstruktionen på kaross och chassi är samma '61-'64.

Annars så bör du som alla cabbar kolla rost i golv speciellt i golvbrunnar och längst in i sidorna (ungefär vid hjulhusen) i bagaget.

hmm... det va nog allt. Kolla gärna på http://bosensblogg.blogspot.com där det finns iallafall bilder på '64 cadillac men jag kommer nog att lägga upp info också.

Link to comment
Share on other sites

Har varit och tittat på några fler bilar nu och har nog vid det här laget valt bort cab.

Största problemet har faktiskt varit att information i annonser och telefonsamtal sällan överensstämmer med verkligheten.

Har kollat på bilar som sagts vara "rostfria" fast man på 10 meters håll kunnat konstatera motsatsen.

"All utrustning fungerar" men oj då, alla knapparna för justering av säte funkade visst inte i dag.

Är det så vanligt att folk far med osanning i sina annonser?

Börjar bli lite trött på att åka långa resor, och sedan åka besviken hem igen.

Men i alla fall, har kollat in en Deville -60 i hyfsat skick. Så här kommer frågan för i dag. Vad kan man förvänta sig för 99.000:- när det gäller en sådan bil?

Link to comment
Share on other sites

Jadu.... för 99.000:- borde du få en rostfri bil med dålig lack och någorlunda inredning... eller bra lack och kass inredning.... Nja det är svårt att säga.. det är mycket som spelar in... Den stor frågan är väl igentligen: vad vill du ha för bil???

Rostfri bil borde inte va så svårt att få tag på... när jag säger rostfri då menar jag att ytrost kan förekomma samt solbränd m.m men det bör inte vara bubblor under lacken och inga hål!

Jag tror att det är många med jänkare som anser att det är termen för rostfri!

Det är svårt att hitta bil... jag har i omgångar letat som en galning, men det brukar sluta med att jag köper något som jag verkligen fastnar för, inte det som va billigast eller jag fick mest för pengarna.. det låter konstigt men så é det för mig.

64:a som du pratade om innan och 60:a är ganska olika delar. En fördel med 60:an är att det finns mycket reproducerade delar, en hel uppsjö kan man säga, men det är en äldre bil. Växellådan är en hydramatic 4-stegs och växlar den bra så är det bara att gratulera! Växlar den dåligt så är det INTE en inställningssak som försäljaren kommer att säga!! Det är knivig att få just dom lådorna bra och man kan inte säga att det "bara är en inställningssak" för det kan likagärna vara så att man måste riva lådan!!! Motorn är inte speciellt billig att renovera!

Mitt råd är: Leta efter en bil som verkar någorlunda rostfri och där den maskinellt går superbra. Det mesta annat går att fixa billigt eller går att leva med!

Link to comment
Share on other sites

Hej Bösen

Läste ditt inlägg om cadillac -64.

Jag vet inte var du fått dina uppgifter ifrån,men dom stämmer inte riktigt.

Själv har jag en cadillac eldorado cab -64 har haft den i 11 år och

inte haft några större problem med den.Utom att byta lite slitdelar i styrningen,

cabkolvar och pump(men den är ju ändå över 40 år gammal).

Vad beträffar 360 motorn har det aldrig funnits någon sådan till cadillac.

Däremot 365 mellan åren 1956-1958.

Sedan kom 390:an mellan 1959-1963.

Därefter kom 429:an mellan 1964-1967.

Och reservdelar till 429:an inga problem det mesta finns hos TA Motor i Luleå

eller hos KS Import Trollhättan

Med vänliga hälsningar Gert

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej jag köpte en 63 cab(den är ju snarlik 64an) som var i fint orginal bruks skick, Men med dåliga golv brunnar Nu verkar det nästan omöjligt att få tag i ekonomi plåt,Är det någon som vet om nån som har.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Hej Bösen

Läste ditt inlägg om cadillac -64.

Jag vet inte var du fått dina uppgifter ifrån,men dom stämmer inte riktigt.

Själv har jag en cadillac eldorado cab -64 har haft den i 11 år och

inte haft några större problem med den.Utom att byta lite slitdelar i styrningen,

cabkolvar och pump(men den är ju ändå över 40 år gammal).

Vad beträffar 360 motorn har det aldrig funnits någon sådan till cadillac.

Däremot 365 mellan åren 1956-1958.

Sedan kom 390:an mellan 1959-1963.

Därefter kom 429:an mellan 1964-1967.

Och reservdelar till 429:an inga problem det mesta finns hos TA Motor i Luleå

eller hos KS Import Trollhättan

Med vänliga hälsningar Gert

oj.. va jag fick 360 från vete f-n... givetvis menade jag 390!

Men eftersom du själv har en -64:a så borde du veta att det inte är samma 429:a som de senare! -64:ans motor är en uppborad 390 från -63. -65 och nyare är en egen 429:a med lägre komp m.m. Även om vissa delar passar.

Men försök tillexempel att hitta kolvar till en -64 429:a... det är inte det enklaste... men som tur är så passar de senare kolvarna också, men man får lägre komp och lite lägre effekt.

Växellådan från -64 är också en grej som inte passar på de senare cadillacarna....

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...