Caddyinfo.com

Welcome Guest ( Log In | Register )

>

Reply to this topicStart new topic
Stereobyte i Cadillac STS -94

post Nov 9 2009, 11:56 AM
Post #1

Reader (10+ posts)
**

Group: Registered
Member No.: 12589
STS -94 Northstar 4.6L V8 (LD8/L37)

Tjenare!
Jag planerar ett stereobyte i Cadillacen, finns det något smidigt sätt att byta stereo utan att behöva dra nya kablar till högtalare? Jag vet att man inte kan använda högtalarna som sitter där original, dom tänker jag byta ut. Men jag har funderingar på om man skulle kunna koppla "förbi" slutstegen till högtalarna och använda original-kablaget.

Har någon här på forumet utfört något liknande byte? isf. skulle jag gärna veta hur ni gjorde och om ni har några tips eller heads up. Även kopplingsscheman är JÄTTE-välkommet! all el som har med stereon att göra är av intresse.

Den fråga som egentligen är mest intressant att få svar på är om det finns någon komponent inkopplad mellan stereoenhet och högtalarnas egna förstärkare.

Stereon är av märke BOSE. Jag vet att det är bra grejor men vill ändå byta av olika anledningar.

Tack på förhand!
// Olsson

Please Join us and Register for the Forum.
We all benefit from shared knowledge, and we would love to have you participate fully.
Registration is free. As a Registered Reader you can Post, Reply, Search, and more!

Go to the top of the page

+Quote Post

post Nov 9 2009, 04:30 PM
Post #2

Cadillac Club Sweden

From: Sweden
Member No.: 4452
Seville STS 1995 Northstar 4.6L V8 (LD8/L37)

Hej Olsson!

Jag bytte ut min BOSE original stereo i min STS 95:a för ett par år sen och det var inget vanligt byte! Original stereon har en egen dator (styrbox) så firman som satte in den nya stereon var tvungen att beställa hem en speciell modul som konverterade så att en vanlig stereo skulle passa och fungera! Jag använde original högtalarna som satt i dörrarna men detta resulterade i ett svagt surrande ljud som berodde på att slutstegen i högtalarna inte samarbetade med den nya stereon!

Jag bytte senare ut original högtalarna till Clarion högtalare och då försvann bruset!

Mitt råd till dej är att låta en fackman som har erfarenhet av GM bilar att montera stereon då det behövs bla en övergångsmodul!

Roger

--------------------
Roger Martinsen

+Quote Post

post Nov 11 2009, 01:30 PM
Post #3

Reader (10+ posts)
**

Member No.: 12589
STS -94 Northstar 4.6L V8 (LD8/L37)

Kan du beskriva lite mer ingående hur den modulen fungerar och vad styrdonet sköter? Jag jobbar på en GM-verkstad, dock inte på AM-sidan, endast en kille där, men han har ingen koll på just dessa stereoenheter och hur man byter ut dom mot eftermarknads.

Jag planerar att dra nya kablar till alla högtalare för att slippa eventuella problem där och dessutom kunna få bättre ljudkvalitet/tryck. Men om det är ett styrdon i stereon som är av betydelse för resten av bilens styrning måste ju det åtgärdas på nåt sätt.

+Quote Post

post Nov 11 2009, 02:27 PM
Post #4

Cadillac Club Sweden

From: Sweden
Member No.: 4452
Seville STS 1995 Northstar 4.6L V8 (LD8/L37)

Kan tyvärr inte hjälpa dej där...det enda jag vet är att killen som bytte ut min pratade om att han fick beställa en modul från Tyskland (kostnad cirka 400:-) för att som sagt konvertera enheten till att fungera med en vanlig eftermarknadsstereo!

--------------------
Roger Martinsen

+Quote Post
Caddyinfo.com Members: View New Posts Today's Active Posts

Bookmark and Share

Reply to this topicStart new topic
1 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:

RSS Lo-Fi Version Time is now: 27th November 2009 - 03:10 PM

New integration of Microsoft Translation: Sorry -- this is a work in progress.

Translation from English