Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Drivaxel -92 kontra -94


BruxCaddy

Recommended Posts

Frugans lilla -92 STS glappar i en(?) drivaxel, 

1: hur vet man vilken sida?

2: passar en från -94 (som vi har tillgång till) -92 & -94 har ju olika motorer, vet nå'n hur de e me drivaxlarna?

Bakre hjullager e annorlunda har jag märkt, så om motorn (Northstar i -94) inte e samma så kan ju åxå växellådan va annorlunda...?

Väntar & hoppas på hyfsat snabbt svar... :)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

I stort sett är detta forum dött. Faktiskt riktigt sorgligt. Men de med kunskap ids eller orkar inte. Eller så har de slutat upp med att läsa forumet... För att det är dött...

 

Jag kan inget om 90-tals Cadillacs. Kan faktiskt  ingenting om Cadillacs yngre än 60-talet, eller äldre än samma årtionde för den delen med. Faktum är att jag är rätt insnöad, ordet nörd passar nog rätt bra, på 1964. Har i och för sig även ägt en 66:a men där har minnet bleknat en del. Så jag kan inte hjälpa med annat än 63-64.

Så utan att vara oförskämd; är inte en STS egentligen en SAAB? Eller något sådant?

 

Link to comment
Share on other sites

Allt e relativt, den har ju drivningen fram... & e i-&-me de åxå livsfarlig i halka, men vi fuskar me 3 säckar cement i skuffen!

& så många SAABar från -92 ser man ju'nte på vägarna, att dessa tatt slut beror nog mest på mode.

Vår 1:a va fresten en -64;a Sedan DeVille, vit me blått vinyltak & blå inredning, men se'n har de bara gått utfør: -72, -81 & nu -92... min personliga favis e -53 men de ska va 4d, tycker Caddys från dom åren ser løjliga ut (utom Eldorado cabben) me 2 dørrar, dom ska lixom va rejält feta & pampiga...

Nåja, ett forum utan svar kan man ju lika bra gå ur, dom som äger nyare Caddys tycker nog att en 90-talare e pinsamt gammal & dessa folk byter nog ofta till ny så inte grannarna ska tro dom e fattiga.

Kul att du svarade, tack!

 

Link to comment
Share on other sites

& føresten: "43 views" får en ju å undra hur døtt forumet e...?

Men visst: få tror nog att de skulle va nå'n ide' att äga en så pinsamt smågammal bil & då blir de ju som de blir: fort iväg på skroten me dom även om de fortfarande e rejält bra bilar & kvar blir äldre & nyare bilar.

 

Nåja: om de nu mot all førmodan ändå skulle finnas någon som e intresserad av dessa pinsamma årsmodeller så kan jag berätta att vi inhandlade drivaxlar från Osby-skroten & dom blev liggandes ett tag p.g.av hus-jobb men till slut åkte den gamla vänstra ur (& de va inte lätt, satt REJÄLT!!!) men när den nyare (5000 mil) skulle in så va den før lång & dessutom hade den extra lång gänga ytterst!

Så idag åkte jag tillbaka & bytte mot en som va av rätt längd men nu har de øvre fästet på krängningshämmarens stag hoppat av, yttre nylon-bussningen e i bitar...

Så nå'n provtur i motorvägsfart blir de inte på några da'r.

 

Link to comment
Share on other sites

Bra att du hittade rätt drivaxel. Du har dock inte besvarat din egen fråga. Frågan var om en 94:a passar en 92:a. Du har inte talat om vilken årsmodell på drivaxel du bytte till...

Eftersom du haft gamla bilar så vet du hur det brukar vara med upphängningen. Nylon är inte riktigt den bästa lösningen. Tror att det har att göra med att nylon inte klarar kompression lika bra som gummi. Nu gissar jag att någon ingetgör med specialområde nylon vs. gummi säger att jag har fel... Har dock läst en del att nylonbussningar inte håller så bra, dock att de minskar friktionen. Så länge de är hela så är det bättre än gummiblandningar, men de håller inte lika länge.

Jag kommer i vår byta samtliga bussningar och styrdetaljer på min bil. Har redan bytt nedre länkarmsbussningar bak. Sätter även dit nya fjädrar och stötdämpare. Några delar i framvagnen ger lite missljud och uppvisar trötthet. Med tanke på att bilen är 52 år så är det helt okay. När detta är gjort och justerat så håller det minst 50 år till. Och då är det min dotters problem!

Link to comment
Share on other sites

 

Ang. att nyare bilar ser löjliga ut. Kan inte annat än hålla med. För mig är 1964 den årsmodell som är bäst. Just för att det är sista årsmodellen då Cadillac hade fenor, horisontella ljus men med ny motor och en ny avancerad klimatanläggning. Kan dock tänka mig en 1965 limousin eftersom den baserades på 1964. Så egentligen vore det ultimata för mig 1965 Cadillac Fleetwood Limousin. Då vore bilen och jag lika gamla. Har ägt en 66:a DeVille Convertible förut. Var på många sätt än bättre bil än 1964, men inte alls lika snygg.

Link to comment
Share on other sites

Har en polare som har en -65:a, tycker dom e ur-trista å titta på, däremot diggar jag 67-68 me lutande fronten!

Fulast utan konkurrens tycker jag -58 e & bortsett från 67-68 så kan jag va utan alla Cadillax efter -57 bortsett från 59-60 som jag tycker e helt egna.

Har åxå en polare som har en -60 cab.

& apropå polare: jag bott ett tag i Holland & lärt känna en tok-seriøs Caddy-snubbe som dels startade Holländska Caddy-klubben (men inte e me där längre eftersom han inte diggar nyare bilar) & han har några stationsvagnar stående... dock ingen tid, jobbet tar allt, hans 1:a e en -56:a som sådäringa nääästan e klar... & åren går... hans bror har dessutom Belgiska kungens som jag sett men inte minns årsmodellen på, 61-64, & den har plexitak på bakre takdelen. Den e dock rysligt dålig & rostig & troligen skrotad nu.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...