Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Recommended Posts

Hej

Helrenovering av bromssystem 1964 Series 62 Six Window Sedan.

Köpte renoverad servo med huvudcylinder (från USA), samt nya hjulcylindrar, slangar, belägg och monteringssatser (i Sverige). Demonterade alla delar. Blåste rent bromsrören med tryckluft. Monterade den nya servon och huvudcylindern samt hjulcylindrar, bromsbackar och slangar. Fyllde på med ny bromsvätska samt luftade tills jag tröttande...

Vid provkörning så konstaterade jag anliggning bak. Den nysmorda självjusteringen var knappast orsaken utan felet fick sökas annanstans. Efter mycket letande kom jag fram till att den troliga orsaken var att huvudcylindern inte gick tillbaka till ursprungsläget. Därmed fungerade inte bromsvätskereturen. Så demonterade huvudcylindern. Mätte avståndet för det som kallas push rod och såg att det stämde enligt manualen. Tänkte dock att det förmodligen var där felet var ändå. Så justerade in push rod en aning. Monterade allt igen. Ny luftning (pust) samt testkörning och nu fungerade allt problemfritt. Bilprovningen var mycket nöjd och bromsverkan är så bra att jag faktiskt kan få hejd på ekipaget med låsta hjul... Bromspedalen ger svar direkt utan fördröjning eller tendens till svampighet (om det finns ett sådant ord).

 

Tips, för att mäta avståndet för push rod så behövs Cadillacs verktyg: Push Rod Height Gauge J-7723-01. Har man ingen sådan, och vem har det? Så kan man göra ett av ett gammalt kreditkort, eller i mitt fall dörrkortet till ett hotellrum i Frankrike. Det exakta avståndet får man leta fram till sin bil, och det är inte det lättaste att finna, men jag fann att avståndet skall vara exakt 30,4mm för min bil! Och det stämde. Cadillac Shop Manual säger att avståndet skall vara J-7723-01 plus 0,030-0,035 inch. Jag struntade i det extra avståndet utan körde helt sonika på 30,4mm utan kontakt mellan push rod och mitt hemmagjorda mätinstrument.

 

Hälsningar

Anders

Link to comment
Share on other sites


Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...