Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

1964 Avgassystem


Anders Strömstedt

Recommended Posts

Hej

Tänkte berätta om min erfarenhet med byte av avgassystem på en 1964 Series 62 Six Window Sedan.

Fick hem bilen i juli. Den var i mycket bra skick förutom en transportskada av bakre vänstra bärarmen samt avgassystemet. Bärarmen köptes begagnad från en skrot, blästrades/målades samt bytte bussningar på båda sidor. Så nu är nedre upphängningen i bak som ny.

Avgassystemet var en annan sak. Insåg att det dels var för trasigt samt rostigt och ringde Hansen för att få ett nytt komplett med y-rör. Lovades detta med en dryg veckas väntetid. Så tänkte att allt var gott. Men när jag skulle hämta grejorna saknades y-röret. Efter en del undersökningar visade det sig att Hansen inte kunde leverera detta. Och de sade att det inte fanns några att få tag i. Så jag var tvungen att avbeställa systemet, för även om alla andra delar kunde bytas var y-röret så pass dåligt att det var meningslöst att fortsätta.

Sökte på e-bay och fann ett nytt komplett system i USA. Beställde det och betalade 5100:- inklusive frakt och monteringssats. Priset för Hansens system utan y-rör var 4400:-.

Det nya systemet kom efter en månad. Dock saknades monteringssatsen, så det blev en tripp till Biltema (ja, jag hädar) för att köpa några temporära rörklammers. Tog fram tigersågen och sågade bort det gamla systemet. Bytte pinnbultar på grenrören. Monterade y-röret som behövde en lättare justering med ett järnspett. Orsaken till detta var att vinkeln var en aning för kraftigt och röränden (den mot ljuddämparen) tog emot golvet. Men som alla vet så repareras helst amerikanska bilar med spett och slägga...

Efter det så var det dags för dämpare, mellanrör, resonator och utlopp. Allt passade perfekt och sitter som det såg ut när bilen var ny. Ljudet är bra och jag är mycket nöjd.

Väntar dock fortfarande på monteringssatsen. Säljaren har lovat att skicka den, får se om det kommer någon.

 

Hälsningar

Anders

 

Länk till säljaren på ebay:

Classic-Car-Exhaust-Systems

Link to comment
Share on other sites


Nice job.  Loved this part...But as everyone knows, repaired any American cars with spit and sledgehammer .

Bruce

2023 Cadillac CT4-V Blackwing

Follow me on: Twitter Instagram Youtube

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...