Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

1956, Oljeläckage styrsnäcka


ingemar

Recommended Posts

Hej alla glada. Jag har en Sedan De Ville -56, med problem med oljeläck från styrsnäckan. Det läcker genom justerskruven (ansättningsskruven). Oljan läcker genom gängan på justerskruven, dvs upp på ovansidan av låsmuttern, framför allt vid högersväng. Har kollat verkstadshandbok, och inser då att servotrycket ligger innanför justerskruven vid högersväng. Kan det vara så att servotrycket är för högt? Och, i så fall, vad är det som styr detta? Bilens styrning känns helt ok, dvs lättstyrd, och ingen obalans mellan höger o vänstersväng. Med min kunskap borde tryckregleringen ske i snäckan i normalfallet?

Har försökt med byte av bricka under muttern, men som sagt, oljan tränger upp genom gängan mellan justerskruv o mutter, så brickan är ej problemet.

Har också sett ett svagt läckage i pumpen, men detta är mer som en "svettning" i packboxen på drivaxeln.

Vet inte riktigt hur denna topic syns, så jag tar det på engelska också, så ev "osvenska läsare" inte behöver google-översätta.

I have a Caddy De Ville -56 , with problems with oil leakage from the steering gear. It leaks through the adjustment screw. The oil is leaking through the threads of the adjustment screw , up to the top of the lock nut , particularly when turning right. I have checked the shop manual , and realized that the servo pressure is inside the adjustment screw, when right turn . Could it be that the servo pressure is too high ? And , if so , where is the pressure governed? The car's steering feels ok , it is easily controlled , and no imbalance between the right and left turn. With my knowledge the pressure regulation schould be done in the steering gear, in normal case ?

I have tried to change the washer under the lock nut but, the oil seeps up through the thread between the adjusting screw and the nut , so the washer is not the problem.

I have also seen a slight leak in the pump, but this is more like a " sweating " in the shaft seal on the drive shaft .

Link to comment
Share on other sites


Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...