Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Vad finns i en bränsletank av färg etc?


ejje

Recommended Posts

Jag börjar fundera på om det är något i tanken som spökar eftersom jag inte får någon ordning på bränslet. När jag kört några mil så tar det slut med bränsletrycket. Har nu kopplat in en elpump som hjälper till.

Kan det vara något färglager som släppt i tanken som efter ett tag sugs in mot bränsleröret och täpper till. Allt blir ok efter några minuter. Kan då köra ett tag till och sen samma procedur.

Link to comment
Share on other sites


Gäller det bilen i din signatur?

Troligare att det är rost. Lyft ur pickupen i tanken och kolla. Finns dock fler möjligheter ss täppt tankavluftning eller läckande bränsleledning som tar in luft.

Ytterligare möjlighet är själva pumpen - kolla så inte oljan späds ut med bensin från pumpen.

Link to comment
Share on other sites

Yes, cadillac -54. Nya slangar (täta). Inget läckage, ledningar öppna. Ingen utspädning.

Det känns som att det täpper till någonstans när den gått ett tag. Efter att ha stått, även på tomgång, några minuter så är det full fart igen. Kan gå flera mil ibland och så helt plötsligt så stannar den av.

Ska göra som Göran föreslog och lyfta ut flottören och se.

Jag har beställt ny repsats för pump direkt från USA.

PS: är det någon som vet om det sitter något filter i bränsleröret i tanken??

Link to comment
Share on other sites

Ingen som vet hur filtret ser ut som sitter på röret i tanken? Hur gör man rent det?

Har tömt tanken, lossat alla ledningar och blåst rent men filtret kommer jag inte åt. Tydligen monterat före ihopsvetsningen av tankhalvorna.

Inga gamla "skruvare" längre kvar på forumet som har kunskaper för gamla bilar?

Link to comment
Share on other sites

Det finns massor av gamla människor på forumet som vet gamla bilar. Göran har startat en tråd på din bränslepump och bränsletanken på huvudsakliga anslagstavlan.

Jag vet mycket om bilar av 1950-talet och tidigare. Men min kunskap kommer från en tid när bilar 20 år eller mindre, och jag hade aldrig att ta isär och bygga en bränsletank. Någon kommer att vara tillsammans, antingen här eller på anslagstavlan mannen. Huvudsakliga anslagstavlan har redan fått någon att hjälpa.

CTS-V_LateralGs_6-2018_tiny.jpg
-- Click Here for CaddyInfo page on "How To" Read Your OBD Codes
-- Click Here for my personal page to download my OBD code list as an Excel file, plus other Cadillac data
-- See my CaddyInfo car blogs: 2011 CTS-V, 1997 ETC
Yes, I was Jims_97_ETC before I changed cars.

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu rengjort tanken. Filtret går inte att ta bort.

Nu väntar jag på repsatsen från USA till pumpen.

Återkommer när jag fått ihop allt.

Link to comment
Share on other sites

Vi ska ha samma konversation på engelska på huvudsakliga anslagstavlan!

En svetsad-filter är bara det att hindra skräp från att komma in i bränsleledningen. Jag skulle försöka rengöra den med en mjuk tandborste och förgasare renare. En auto delar butik kommer att ha en bättre borste. Jag har sett vissa tandborstar lös i förgasaren renare.

CTS-V_LateralGs_6-2018_tiny.jpg
-- Click Here for CaddyInfo page on "How To" Read Your OBD Codes
-- Click Here for my personal page to download my OBD code list as an Excel file, plus other Cadillac data
-- See my CaddyInfo car blogs: 2011 CTS-V, 1997 ETC
Yes, I was Jims_97_ETC before I changed cars.

Link to comment
Share on other sites

Nu stänger vi den här tråden eftersom ingen vet hur filtret i tanken ser ut. Det är tydligen monterat före ihopsättningen av tanken. Det sitter i förlängningen av utloppet för bränsleröret. Alltså går det inte att komma åt annant än med tryckluft.

Jag har nu rengjort tanken och blåst filtret. Hoppas det hjälper.

Stäng tråden.

post-13304-0-92747900-1398063533_thumb.j

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nu börjar jag om med mitt bränsleproblem. Har renoverat pump,förgasare, bytt alla slangar trots att dom var nya. Hade en fundering om att någon hade "kalvat" på insidan. Tog loss röret från tanken och kopplade på en slang till en dunk. Körde dryga timmen utan problem. Kopplade på röret och då dog den efter drygt 20 minuter. Alltså verkar felet vara i tanken. Jag kan känna med en tråd att det verkar vara någon form av fjädrande ventil i röret som går in i tanken. Kan det vara någon form av ventil som kärvar? Vad som återstår nu är att plocka ned tanken och skära upp den för att få vetskap vad som sitter på bränsleröret.

Ett upprop: är det ingen som har vetskap om hur det ser ut i tanken?

En liten bild på min nya bränsetank som fungerar klanderfritt.

post-13304-0-67798700-1400165427_thumb.j

Link to comment
Share on other sites

Nu kan jag tala om hur en bränsletank Cadillac-54 ser ut invändigt.

Bränsleröret sitter fast i botten av tanken, det finns inget filter.

I ändan av röret verkar det som det sitter någon form av ventil.

Se bilder så förstår ni.

post-13304-0-13840000-1400257079_thumb.j

post-13304-0-74471100-1400257079_thumb.j

Link to comment
Share on other sites

Monterat ihop och provkört. Motorn gick runt 45 min sedan la den av. Ingen soppa. Efter c:a 2 min full fart igen.

Jag funderar om det kan vara pumpstången som är sliten eller kärvar . 65-ans folka hade det problemet. Vi fick brotscha upp hålet för pumpstången vid 1:a service. Den hade en tendens att stanna om den blev mycket varm.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...