Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

service intervall cts 08


Tunnis

Recommended Posts

Hej

Har haft en CTS 08 nu snart tre månader, underbar bil.

Har en fråga om service intervall, bilen har gått 9800 mil. På märkesverkstaden jag anlitat för diverse fix säger man att

man bör serva bilen 1 ggr per år. Det går loss på ca 6500 kr, med oljebyte, filterbyte etc.

Kan man räkna med detta framöver?

Link to comment
Share on other sites


Hur långt har du tänkt att köra per år?

Du har säkert en livslängdsindikator för motoroljan som säger när den behöver bytas. Man rekommenderar dock att bilen årligen lämnas in på service för översyn av lite allt möjligt och då byter man normalt oljan om den inte blivit bytt precis innan för att oljeindikatorn sagt till.

6500:- låter väl inte helt orimligt för en "premiumbil" men det är normalt inte så mycket man gör förutom att byta olja och en massa kontrollpunkter. Jag tycker det är vettigt att be att få se igenom arbetsprotokollet, bromsvätskebyte görs det t.ex.

Vad och hur man servar är ju upp till varje bilägare, personligen är jag lite petig med olja på bilar med kamaxelkedja - ska den vara så underhållsfri som man tror den ska vara så ska man inte köra long-life (vilket inte Cadillac har heller).

Vet inte om jag förstod inlägget riktigt, om det var priset eller att det skulle servas årligen som du funderade över. Men årligen låter rimligt och 6500:- låter rimligt hos märkesverkstad, du kan säkert få billigare hos alternativ verkstad.

Jag låter oljeindikatorn styra, ibland blir det något mer än ett år ibland något kortare - och så byter jag kupeluftfilter och luftfilter vid behov. Jag brukar kolla om det ser ut att behöva bytas så köper jag det och byter det separat. Bromsvätska i samband med vinterhjulen sådär vartannat år.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...