Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Northstar fråga


Sockna

Recommended Posts

Ja, alla vi som har eller har haft en Cadillac med Northstar motorn fruktar ett stort å dyrt problem.

Topplockspackningen, eller rättare sagt bultar till topplocket som släpper/går av.

Dyrt att reparera själv, ännu dyrare att lämna in å reparera.

Har sökt info om när problemet åtgärdades för gott, har hittat diverse årtal, 1999,2001 och 2004, vissa skriver tillåmed att detta inte åtgärdades förens 2006?

Det enda som är självklart är väl att Cadillac måste åtgärdat problemet, om inte direkt så kanske i olika faser?

Har kollat på Wikipedia, hört med Cadillac experter(?) å diverse förståsigpåare :P

Är nämligen grymt sugen på en Cadillac igen som bruksbil, helst med Northstar motorn förstås.

Mvh/Niklas med Aleron

Link to comment
Share on other sites


Hej Niklas,

Som du är inne på så får du olika svar beroende på vem du frågar, jag har heller inget som direkt bringar klarhet i det hela. Northstar motorn är en speciell motor genom att den är mycket lätt och därmed så har man snålat så gott man kan med materialet. Fördelen är att bilen får bättre vägegenskaper och onödig vikt gör varken gott för förbrukning eller acceleration. Så det var en prestandamotor man hade i sinnet när man skred till verket. Klart är att man hade problem i början, gjutkvalitet var av skiftande art vilket kunde göra att kylvätska hamnade på fel ställen, att det skapar mikrosprickor. Kylvätskebytet är viktigt för att minska korrosionen om det inträffar. Vad jag förstår var GM ganska generösa med att byta motorer.

Jag är nog av åsikten att det till stor del rör sig om måndagsexemplar och att de flesta dåliga motorer redan är lagade eller bytta. Mest är det ett rykte som hänger kvar. Men det är också viktigt att inse att sprickor som finns inbyggt kan släppas fria om t.ex. motorn överhettar och har man då dålig kylvätska så blir felet värre och till slut står man där med en trasig packning som är svårt att byta.

Men eftersom felet varit känt länge och kostat GM ansenligt med pengar i utbytesmotorer så bör det legat i deras intresse att åtgärda problemet snarast.

Läser man på olika forum så har nästan alla motorer någon akilleshäl. Nikasilbehandlig som pajar, löprullar till kamaxelremmar, lager till balansaxlar som drar med sig totalt motorras när det ger sig, direktinsprutade motorer som sätter igen sig vid insugsventilerna, oljepumpar som sätts igen av long-life intervall osv.

Kan ge mig sjutton på att man sparat in alla byten av topplockspackningar jämfört med ökad förbrukning hos en maskin med större cylindervolym och lägre trimningsgrad. De bättre vägegenskaperna fick man på köpet. Men det är väldigt surt när det händer...

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jag har själv en Cadillac STS 1999 som jag har haft sedan 2001. Bilens historia börjar med att den stod osåld i Belgien ca ett år innan den skeppades till Tyskland där den såldes 2000 till en ägare som ganska snart fick jobb i Saudiarabien och måste sälja bilen efter knappt ett år. Den skeppades då över till Sverige och jag köpte den 2001 då den hade gått 1200 mil. Jag har haft den i min ägo sedan dess.

Jag köpte Servicemanualen som är ett par tjocka böcker i stil med de gamla Stockholmsdelarna av telefonkatalogen. Jag började också följa med i det som skrevs på nätet (www.caddyinfo.com) för att lära mig mer om bilen. Det som är viktigt i det här sammanhanget är att man ska byta kylvätskan regelbundet. För STS 99:an, som har DEX-COOL i kylaren, gäller att byta vätskan första gången efter fem (5) år och därefter vart annat (2) år (gäller 1996 års modeller och senare). Det här är viktigt och kunskapen om det är svag i Sverige. Om kylarvätskan blir för gammal blir den frätande (korrosiv) och angriper topplockspackningarna som snart går sönder och du står där med en dyr och tung reparation. Det är svårt att hitta någon som kan göra jobbet korrekt och till rimligt pris i Sverige. Man behöver ett sk Time Sert Kit som man använder för att reparera gängorna i blocket och nya topplocksbultar.

Motorerna kan indelas enligt nedan:

· De bra blocken - 2004 och nyare med långa gängor i topplocksbultarna

· De dåliga blocken - 2000 – 2003 med långa och fingängade bultar

· De sopiga blocken – 1993 – 1999 med korta och fingängade bultar

Den här klassificeringen har jag lånat från www.caddyinfo.com och översatt efter bästa förmåga. Kolla mer under på den angivna siten och tex under följande länk: NS300l Northstar Thread Kit på länken http://caddyinfo.ipbhost.com/index.php?showtopic=24105&hl=ns300l

Annars är det en härlig bil, men kolla att den är vårdad på rätt sätt.

Hälsningar /Bengt

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tackar för svaren :)

På min förra Cadillac så hade förra ägaren som tog in den i Sverige slarvat med kylvätskebyten, detta gjorde jag ju själv så småningom men det hjälpte inte i slutändan.

Bilen finns kvar i livet men hur den mår annars vet jag inte tyvärr.

Har siktat in mig på en nyare Cadillac 2000 och framåt, om jag inte hinner ändra mig igen å köper en gammal hederlig bakhjulsdriven Caprice ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

97-99 är utbytbara för DeVille. Osäker, men förmodligen gäller det även övriga modeller. Kanske går det även bakåt (med tidigare motorer) men jag tror att det finns skillnader. Från 00 och framåt är det mycket som är ändrat (både elektroniskt och mekaniskt), så att sätta in en sådan motor i en äldre bil innebär nog mycket jobb, både med hemmagjorda fästen och att man måste byta sensorer eller styrelektronik. Jag vet inte om det skedde några stora förändringar efter 00.

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...