Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

STS 93 - Bränsleförbrukning


Johan2

Recommended Posts

Hej.

Jag undrar lite vad en Cadillac STS 93a med northstar motorn bör dra i genomsnitt.

Min ligger på 1.2 l/mil i genomsnitt med blandad körning.

Vill veta om det är normalt. Just nu ligger den på 1,4 l/mil men då e de korta sträckor i stadsmiljö.

Link to comment
Share on other sites


Är nog att betrakta som normalt. Cadillac har inte växlat Northstar motorn för optimal bränsleekonomi utan att den ska ha lite temperament kvar så det straffar sig vid jämn hastighet. Kallstarter innan lådan låser upp momentomvandlaren drar också extra. På ren landsvägskörning bör du komma ner mot litern.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Hej Johan!

Det är en låg förbrukning du anger. Enligt statliga registret för bränsleekonomi i Nordamerika drar den 1,88 liter per mil vid stadskörning, 1,23 efter landsväg och 1,57 blandat. Det är antagligen siffror som gäller med den, i USA vanliga, 91-oktaniga bensinen i tanken. Mina egna erfarenheter efter många år med Northstar-motorn (tankar uteslutande 98-oktanig bensin samt ger smörjmedel för insprutningen några gånger per år) är att du med enkelhet kan få en snittförbrukning om 0,95 liter per mil vid landsväg vid jämn fart, omkring 90-100 km/h, inklusive några omkörningar på en fem-tio mils sträcka. I stadstrafik är det däremot svårt att uppnå en låg förbrukning och 1,4 liter per mil är mycket lågt och inget jag själv normalt snittar. Föregående svar angående Northstar-motorns bränsleekonomi är rätt; det är inte den snålaste Cadillac-motorn. Den tidigare 4,9-liters motorn samt även 5,7-liters LT-1:an som låg i Fleetwood gick båda två att få en aningen lägre förbrukning med. Dock är ju dessa inte jämförbara i uppbyggnad.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...