Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Hög bränsleförbrukning de ville 472


Skön

Recommended Posts

Hejsan.

Jag är ny här på forumet.

Har förstått att det är mest nyare Cadillac här men kanske lite gamla med?

Så kan ju börja lite med en snabb presentation.

Jag heter Johan och är bosatt i Stockholm.

Införskaffade mig min första jänkare för ett par veckor sedan

En Cadillac De ville cabriolet från 1969.

Är toppen nöjd.

Men nu till funderingen.

Motorn är ju en stor v8 på närmare 7,2 liter

så man förstår ju att det drar en del soppa.

Räknade lätt med att den skulle dra strax under 2 liter blandad.

Men den drar närmare 3 liter milen om inte mer.

Känns som om nått kan vara galet.

Men den går fint i motorn och svarar bra på gasen.

Vad kan vara fel? något man kan göra för att få ner soppaförbrukningen något?

ägg under gaspedalen?

;-)

MVH Johan

Link to comment
Share on other sites


Hej o Välkommen!

Jag är ingen direkt fena på de äldre bilarna, men en sak som jag ondgör mig lite över ibland är att man inte vågar använda ny teknik på äldre bilar. Är man lite händig så borde man försöka montera ett fäste för en bredbands lambdasond sedan kan man plocka med sig mätaren ut på en tur och sedan analysera lite hur fett motorn går vid de olika belastningepunkterna, för att sedan få klart för sig om man borde justera något på förgasaren.

När förgasare slits så ger de mer bränsle, så många gånger kan det vara behov av en renovering - men som sagt, det är ju enormt trevligt att veta om det är något problem. Det kanske är utmärkt på tomgång och fullgas men onödigt fett mitt i registret.

Nästa steg är att undersöka tändningen och att ev vaccumreglering fungerar som den ska.

3liter milen låter lite mycket

Vill minnas att Brock Yates bok "Cannonball!" så beskrev man att att en DeVille drog 2.8L/milen om jag räknade rätt. Men då hade man rätt tung högerfot och snittade 80MPH över kontinenten. Cadillac:en var en av de få automatväxlade bilarna vars automat höll hela strapatsen. Andra loppet kom man först över mål linjen (följd av en Dodge Challenger), första året vann en Ferrari som man imponerades av att den endast drog 1.9L/milen! En Travco husbil slukade 3.4L/milen och orkade med 60MPH. Lite off topic, men för 3liter milen ska man alltså kunna hålla ner ordentligt!!!

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Beror även på utrustning också kan man ju säga, de flesta häri Sverige har ju fullt utrustade bilar så AC och diverse annat som får upp förbrukningen lite finns ju där från start, hur går bilen på tomgång? Är det orginal förgasare på? Är populärt att slå på lite större för att få mer drag i bilen, kolla även lufttryck i däcken bromsar som ligger på etc.

Link to comment
Share on other sites

Förgasare funkar inte lika fint idag som förr med dagens odugliga bensin.

Jag inbillar mig att förgasarnålar i horisontalförgasare är mest utsatta. Konventionella fallförgasare slits inte lika mycket. Däremot kan det ju ligga en del gunk i dom. det kan vara läge att plocka isär och rengöra om du är säker på att tändingen ligger rätt.

Det kan också tänkas att någon "justerat" innan och fått alla värden åt helsike.

Flottörnivån kan ju ställa till en del.

Eftersom det är flera gasspjäll i den (antar jag?) kan det vara läge att kolla att de stänger som de ska.

Jag antar att det i normalläget endast är ett spjäll öppet och att det andra öppnar vid rejäla gaspådrag.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar. :bluesbrothers:

Den går bra på tomgång.

Lufttrycket i däcken var lite lågt så passade på att trycka i lite extra.

Känns som det påverkat lite, men är säkert lite inbillning.

Jag tror att det är orginalfugge på, så en rengöring får det bli senare

samt kolla över tändningen. Samt en vanlig service.

Dumfråga 1. Hur vet man om det är RÄTT flottörnivå?

Ska även se över bromsar.

/Johan

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar. :bluesbrothers:

Den går bra på tomgång.

Lufttrycket i däcken var lite lågt så passade på att trycka i lite extra.

Känns som det påverkat lite, men är säkert lite inbillning.

Jag tror att det är orginalfugge på, så en rengöring får det bli senare

samt kolla över tändningen. Samt en vanlig service.

Dumfråga 1. Hur vet man om det är RÄTT flottörnivå?

Ska även se över bromsar.

/Johan

Rätt flottörnivå justeras lite olika på olika förgasare. Vanligast är att man böjer på metallblecket som flottören sitter på och justerar in ett angivet mått. Exempelvis underkant på flottören mot förgasarens delningsplan med förgasaren upp och ner. Det varierar helt med metod och med mått helt beroende på vad det är för förgasare som du har. Har du tillgång till originalmanualen finns det omnämnt där. Annars har Haynes en förgasarmanual. Personligen hade jag satsat på originalmanualen.

Det kan tänkas att det finns något här:

http://www.lafri.se/

Den här är en väldigt allmän bok men kan tänkas vara till nytta? http://www.lafri.se/product.asp?product=8704

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hej Johan!

Har själv en 70 Deville cab! Den ligger på ca 1,6-1,8 långväg och ca 2 liter vid cruising.

Men har skickat iväg Rochestern till USA för renovering/Översyn.

Den var glapp i spjällaxlarna och svarade inte så bra vid gaspådrag.

Kolla upp tändningen brytare mm BYT UT MOT NYTT då vet du att du har bra grejor.

Ps Åter kommer med mera....

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Min -72 Deville med 472 drog tidigare 2,2.

Bytte motor förra vintern till en 472 från -69 och kör nu blandad körning på 1,8.

Tur och retur i somras från Trollhättan till Västerås gav ett snitt på 1,56.

MEN... den svarar inte riktigt väl om jag trycker plattan i mattan så möjligen går den snålt med förgasare från -72 på motor från -69.

Ska byta förgasare till nyrenoverad av rätt årsmodell nu under vintern, så vi får se hur soppasuget utvecklas till sommaren.

I övrigt är allt som har med tändningen att göra nytt, kör på 98 oktan och häller i lite blyersättning.

Coysfälgar med moderna däck med högt tryck kanske även det påverkar i jämförelse med originalfälgar / däck.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...