Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Sjungande drivaxlar -97 sts


scaryeyes

Recommended Posts

Har nån haft problem med det? Har ingen aning om det är drivaxlar eller om det är en hub som gått på kaffe. Men ljudet har varit där hela tiden. Diffen??? Finns det ett problem med dessa bilarna vad gäller transmissionen? Har försökt leta men hittar inget. Fast låter ju inte som lagerljud, så lederna till axlarna ligger ju närmre till hands.

Link to comment
Share on other sites


Allt kan hända, men automaten och drivaxlarna skulle jag inte misstänka över huvud taget. 4T80-E lådan klassas som en av de mest stryktåliga automater som finns i världen.

Det som kan ge sig är drivaxlarna OM en damask går sönder, annars kör du aldrig ner dom. Skulle de börja låta blir det ett klickande ljud som märks framförallt i kurvor, det är som regel tyst om du testar att backa bilen med bra rattutslag.

Lagringen på utgående axlarna till differentialen kan glappa upp fast det är extremt sällsynt.

Antagligen är det dina hjullager. Testa genom att svänga. Tystnar det i vänsterkurvor är det vänster lager och tystnar det då du svänger till höger är det höger.

Det kan också vara det motsatta lagret fast det är mindre troligt.

Hissa bilen och känn om det är glapp i kl. 12 och 6 OCH kl. 9 och 3.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jo det är gott om glapp i vänster fram. Har ju även kod på den givaren. Hittade flera hubbar på rockauto, men hoppas alla passar. Bör väl duga med den billiga varianten på ca 100 dollar? Kanske bättre att gå på SKF då det bara skiljer 30 dollar.

Link to comment
Share on other sites

Hub beställd. Ska bli intressant att se om ABS och TC börjar funka när jag har monterat den nya.

Sen har jag 17 tums fälgar till sommardäcken. Går det att ha större rullomkrets än orginal? Visserligen kommer inte hastighetsmätare att vara rätt, men bekvämare körning. Sitter kondomdäck på nu. Men kanske ABS och TC inte funkar då?

Link to comment
Share on other sites

ABS och TC funkar oavsett hur stora/små hjul du har.

Du får ha större än det satt på bilen orgina men rullomkretsen får inte över/understiga 5%

Förutsatt att ALLA hjulen är lika stora så funkar ABS/TC.

Men så låg profil blir det väl inte med 17"?

Jag har 17" och 55-profil, det beror ju på bredden med.

225/60-R16 (som jag har för mig är normal storlek till din bil) är nästan samma som 235/55-R17 (2% skillnad)

Link to comment
Share on other sites

Jo det sitter 225/40/17 på kromfälgarna. Väldigt obehagliga däck med så låg profil. jag ska ju inte köra bana direkt. Men ja har hittat 60 profil som jag kanske köper till dom. Ska kolla rullomkretsen på dom sen lite noggrannare.

Link to comment
Share on other sites

Jo det sitter 225/40/17 på kromfälgarna. Väldigt obehagliga däck med så låg profil. jag ska ju inte köra bana direkt. Men ja har hittat 60 profil som jag kanske köper till dom. Ska kolla rullomkretsen på dom sen lite noggrannare.

Fattar inte varför en del envisas med att köra på 3 varv eltejp. Jag förstår till viss del om bilen i övrigt är en tävlingsbil, men på en standard Volvo 850 eller SAAB 900? Med MR-fjädringen har jag gjort undanmanövrar i 200+ km/h och aldrig känt behov av lägre profil :D

Funkar bara fjädringen så finns det ingen anledning med lägre profil, däremot bör man ha Michelin eller Pirellidäck för att få ett vettigt sidogrepp. Regummerat eller året om-däck är dödskallemärkta.

Link to comment
Share on other sites

Jag har 285/40-17 bak på trans amen. och 255/45-17 fram. MEN endast av den anledningen att det inte gick att frambringa högre däck när jag väl hade fått fälgarna. Dessutom skulle jag haft 315 på dom 11-tumsfälgarna, vilket inte heller gick att hitta.

Nu kör jag på dom snorhala skitmichelindäcken (inte vintertid dock). Aldrig mer! Kanske det funkar med smalare så man får ett högre däcktryck, men det kommer bli Mickey Thompson däck på den med mjukt gummi. Då får jag nästan båda däcken till priset av ett ju.

På cadillacen blir det billiga däck, inte värdelösa, men lite billigare. Orsaken är att jag gubbkör mest, och vill åka bekvämt. Med gubbkör menar jag inte att den inte kommer att varvas ur ibland, men jag tar det lungt då jag kör till jobbet, och det är mest långa sträckor.

Link to comment
Share on other sites

ABS och TC funkar oavsett hur stora/små hjul du har.

Du får ha större än det satt på bilen orgina men rullomkretsen får inte över/understiga 5%

Förutsatt att ALLA hjulen är lika stora så funkar ABS/TC.

Men så låg profil blir det väl inte med 17"?

Jag har 17" och 55-profil, det beror ju på bredden med.

225/60-R16 (som jag har för mig är normal storlek till din bil) är nästan samma som 235/55-R17 (2% skillnad)

Självklart ska alla fyra hjul va lika stora :).

Nä lågt blir det inte men beror ju som sagt på bredden och så länge det är inom de där 5% så är det bara att köra på.

Och vilket minne du har, det är precis den storleken jag har på sommardäcken, på vintern vart det dock 215/65x16

Link to comment
Share on other sites

En god vän bytte vänster fram hjullager (hub) vid ca 12 000 mil på hans STS -01.

Lustigt nog testade jag en DeVille (nästan samma bil) av samma årsmodell & miltal som också hade ett dåligt vänster fram hjullager, sammanträffande eller slits dessa ut i förtid? I vilket fall som helst så köpte jag med två nya till min DeVille, just in case!

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr verkar det som att de sista FWD Seville (-98 till -04) och motsvarande Deville använder sig av samma typ av hub (kombinerat hjullager, drivfläns, axel, ABS-sensor).

De äldre bilarnas hjullager verkar outslitliga och är antagligen koniska rullager jämfört med dessa som verkar hålla endast 8000 mil och säkert har en eller tvåradiga spårkullager i sig, kriminellt dumt att ha den typen av lager som hjullager. De blir stötkänsligare och känsligare för smuts.

Tyvärr är livslängden på det främre motorfästet på de bilar som inte har momentstag till motor/växellåda ("dog-bones") också begränsaf till kanske 8000 mil.

Ett nyare utförande finns med en inbyggd värmesköld (eftersom närheten till grenröret tar knäcken på gummit med tiden).

Det är de två grejer jag brukar reta mig på när det gäller de sista FWD Seville och Deville.

Samtidigt är de tystare, bekvämare, snålare och totalt sett bra mycket bättre bilar än de äldre modellerna (som absolut inte är dåliga, men utvecklingen går ju framåt).

När det gäller Seville och i viss mån Deville av de nämnda årsmodellerna ska man tänka på följande:

1) Dåligt parti med katalysatorer till vissa -02:or. Vet ingen som varit drabbad men jag har hört talas om det

2) Dåligt parti CD-växlare till vissa 02:or. Samma som ovan.

3) Vissa bilar har krånglande vevaxelgivare (har bytt själv på min)

4) -01 till -03 för de flesta GM-bilar har problem med "intermediate shaft", dvs. del av rattstång. Problemet yttrar sig som ett "knarr" i styrningen. Smörjning hjälper bara en kort tid, nytt utförande finns (har bytt på min)

Kvalitén går upp och ner, både för märken och modeller, men i det stora hela har vi ändå bland de mest driftsäkra bilar som finns, som värst ligger kvalitén som på en medelbil för de "dåliga" exemplaren.

Link to comment
Share on other sites

Har fått min hub nu. Den ska bytas när tid ges. Har inte fått hit mina böcker ännu, men måste byta huben innan dess. Nåt att tänka på? Den ska väl bara dras dit eller? Misstänker att bultarna sitter som F*N. Kanske ide att skaffa nya bultar innan.... Nån som vet dimensionerna?

Link to comment
Share on other sites

Har fått min hub nu. Den ska bytas när tid ges. Har inte fått hit mina böcker ännu, men måste byta huben innan dess. Nåt att tänka på? Den ska väl bara dras dit eller? Misstänker att bultarna sitter som F*N. Kanske ide att skaffa nya bultar innan.... Nån som vet dimensionerna?

Jag var inte med när bytet gjordes på min väns STS, men enligt mekanikern var det inget svårt och bilen fick beröm för att vara lättskruvad.

Tyvärr är livslängden på det främre motorfästet på de bilar som inte har momentstag till motor/växellåda ("dog-bones") också begränsaf till kanske 8000 mil.

Ett nyare utförande finns med en inbyggd värmesköld (eftersom närheten till grenröret tar knäcken på gummit med tiden).

Detta är det jag stör mig mest på när det gäller våra FWD bilar, man kan känna av "lastväxlingen" ibland när man kliver av/på gasen snabbt. Det känns inte premium utan ungefär som att köra mina föräldrars förra Saab 9-5...

Hittar bara ett fäste på RockAuto, är detta rätt?

http://www.rockauto.com/catalog/raframecatalog.php?carcode=1411793&parttype=5552

Min har ju gått 11' så det är väl lika bra att byta.

Beträffande de övriga standardfelen verkar ju det generellt vanligt med kamaxelgivare som går sönder, på BMW-forumet läser man om detta nästan dagligen.

Och steering-shaftet byter ju en normalhändig person själv.

Så jag hoppas jag får många problemfria mil med min första egna Caddy :)

Link to comment
Share on other sites

Detta är det jag stör mig mest på när det gäller våra FWD bilar, man kan känna av "lastväxlingen" ibland när man kliver av/på gasen snabbt. Det känns inte premium utan ungefär som att köra mina föräldrars förra Saab 9-5...

Det är en otrolig skillnad om man har den riktiga programmeringen för växlingarna eller om man har EU-programmeringen. Dessutom skiljer det mycket om fästet är helt eller sprucket.

Sök på motorfäste här så ser du hur man ska testa om det är ok eller inte.

Beträffande de övriga standardfelen verkar ju det generellt vanligt med kamaxelgivare som går sönder, på BMW-forumet läser man om detta nästan dagligen.

BMW har problem med det ja, hos Cadillac så är det några få modeller som har problem med vevaxelgivarna som sagt. De är snabbt bytta och kommer inte igen.

Link to comment
Share on other sites

Har fått min hub nu. Den ska bytas när tid ges. Har inte fått hit mina böcker ännu, men måste byta huben innan dess. Nåt att tänka på? Den ska väl bara dras dit eller? Misstänker att bultarna sitter som F*N. Kanske ide att skaffa nya bultar innan.... Nån som vet dimensionerna?

Köper du OEM eller åtminstone AC-Delco så ingår bultar.

AC-Delco är ofta tillverkare av OEM-prylar till mekanik.

I de fallen de inte är det så har jag aldrig hittills blivit besviken.

Rock-Auto är en bra källa för delar, men man ska akta sig för att leta billigaste alternativen då man ska ha pålitliga delar (och det gäller ju alla delförsäljare).

Mitt råd är alltså köp OEM eller AC-Delco genom Rock-Auto för att bli glad.

Link to comment
Share on other sites

Detta är det jag stör mig mest på när det gäller våra FWD bilar, man kan känna av "lastväxlingen" ibland när man kliver av/på gasen snabbt. Det känns inte premium utan ungefär som att köra mina föräldrars förra Saab 9-5...

Det man får tänka på är:

1) Endast -98 till -04 Seville och motsvarande Deville saknar "hundben", alltså de momentstag som finns på de allra flesta FWD Cadillac sedan 1967. Tanken här var att göra en infästning som överförde mindre vibrationer med följden att fästena lättare tar stryk. Främre motorfästet knäcks av värmen från avgassystemet och det som händer är att det spricker och ger en känsla av "dubbelväxling" eller slirning då växling sker. Kolla att fästet är helt på sedvanligt vis för FWD-bilar.

2) Bilar utan lock-up eller bilar som jobbar extremt lite med lock-up dämpar känslan avsevärt, frågan är vart gränsen går mellan att spara soppa och ha komfort. Till viss del finns det en sådan känsla du beskriver i vissa lägen beroende på dels lagerspel och transmissionsspel.

Troligast är att det du känner beror på slitna motor/växellådefästen, glappa hjullager och obalans i framhjulen. De utan momentstag är känsliga för orundheter i däcken vilket man inte ser med en gammaldags balanseringsmaskin, där krävs "road force balance" med en Hunter maskin. Volvo (!) har agentur på dem i Sverige. Betänk att biltillverkarna får förstasorteringen av däck, bilåterförsäljarna får andrasorteringen, däckförsäljaren får tredjesorteringen och de som "säljer alla däck" får resten.

De sista sakerna som påverkar känslan du beskriver är också motorgång, vacuumläckor kan göra att det fenomen du beskriver känns tydligt och även EU-programmeringen.

Jag hade precis den känsla du beskriver men den är borta till 95%. Det som gör att det fortfarande känns är orunda hjul (vilket typiskt visar sig som en vibration i ca 110-120 km/h).

Link to comment
Share on other sites

Jag kollade på Rock-Auto men hittar inte den hub du beskriver.

AC-Delcos kostar $228 med montagebultar. På din bil vill jag minnas att bultarna tas utifrån och att det då är enkelt att byta. De nyare har 3 bultar inifrån vilket görs enklast genom att man lossar drivaxeln och delar kulbulten. Lite pyssligare men inte så svårt som det låter.

Link to comment
Share on other sites

Troligast är att det du känner beror på slitna motor/växellådefästen, glappa hjullager och obalans i framhjulen. De utan momentstag är känsliga för orundheter i däcken vilket man inte ser med en gammaldags balanseringsmaskin, där krävs "road force balance" med en Hunter maskin. Volvo (!) har agentur på dem i Sverige. Betänk att biltillverkarna får förstasorteringen av däck, bilåterförsäljarna får andrasorteringen, däckförsäljaren får tredjesorteringen och de som "säljer alla däck" får resten.

De sista sakerna som påverkar känslan du beskriver är också motorgång, vacuumläckor kan göra att det fenomen du beskriver känns tydligt och även EU-programmeringen.

Jag hade precis den känsla du beskriver men den är borta till 95%. Det som gör att det fortfarande känns är orunda hjul (vilket typiskt visar sig som en vibration i ca 110-120 km/h).

Det märks mest om man ligger med farthållaren på i hög fart eller lite uppförslut, och duttar lite på bromspedalen för avaktivera farthållaren.

Vid växlingar märks ingenting.

1. Jag har noterat viss obalans i hjulen, så det är dags att balansera helt klart.

2. Om det är dålig kvalitét på motorfästena så är det säkert lika bra att byta.

3. Har inte märkt av dåliga hjullager än men skall kolla efter glapp när jag får hem bilen till sverige.

Link to comment
Share on other sites

Byt bara om de är dåliga. Det sitter 2 växellådefästen och 2 motorfästen. Det brukar i princip alltid vara det främre motorfästet. Värmen tar död på det med tiden men det finns ett nytt utförande med en värmesköld som tar strålningsvärmen från grenröret.

Som sagt lätt att testa genom att lägga i en växel och gasa till 1500 rpm i några sekunder. Motorn ska röra sig kanske 10-20 mm. Rör paketet sig många centimeter så lär det vara slut.

Det hela var ett försök att få en mjukare upphängning av motor och växellåda. Ford experimenterade med det i början av 1990-talet och kom aldrig till rätta med det. De flesta FWD bilar har inga momentstag mer än först på senare år, Cadillac har i princip alltid haft men lät bli på de sista. Nyare Deville har förbättrade/förstärkta fästen (där har man inte heller några momentstag) och det verkar funka till slut.

Ingen stor eller jättedyr grej, men visst är det irriterande.

Audi A6 fladdrar runt en hel del också...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...