Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Deville -97 ägande


Sockna

Recommended Posts

Bytte löpprulle å rem i helgen, så nu slipper man twiitrande från rem å rulle :)

Jag har också problem med kvittrande rem, bytte remskivan på vevaxeln då den vobblade, bara någon vecka senare så började den vobbla igen.

Man blir lite less..

Link to comment
Share on other sites


  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Bytte löpprulle å rem i helgen, så nu slipper man twiitrande från rem å rulle :)

Jag har också problem med kvittrande rem, bytte remskivan på vevaxeln då den vobblade, bara någon vecka senare så började den vobbla igen.

Man blir lite less..

Aj då, inte så att det har används rem spray? Det stjälper men än hjälper på dessa bilar.

Har du känt hur lagret är på löpprullen? Min kunde vara tyst en vecka å sen kom det tillbaks 2-3 veckor, lagret var dåligt som tusan.

Går att byta separat om man vill.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bytte löpprulle å rem i helgen, så nu slipper man twiitrande från rem å rulle :)

Jag har också problem med kvittrande rem, bytte remskivan på vevaxeln då den vobblade, bara någon vecka senare så började den vobbla igen.

Man blir lite less..

Aj då, inte så att det har används rem spray? Det stjälper men än hjälper på dessa bilar.

Har du känt hur lagret är på löpprullen? Min kunde vara tyst en vecka å sen kom det tillbaks 2-3 veckor, lagret var dåligt som tusan.

Går att byta separat om man vill.

Ingen remspray har används vad jag vet, men den försvinner ju efter ett tag ändå.

Ska forska i problemet under vinteravställningen, ska bara hitta ett billigt garage först, mitt egna är för litet

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fy fan, kylaren läcker igen å det är inge bra tecken, kan va så illa så topplockspackningen är dålig :( Vill kasta bilen i soppcontainern å bara glömma den.

Nån som varit med eller läst om att kylaren trycks sönder inifrån när packningen är dålig? Kompet från förbränningsrummet trycks ju ut i kylkanalerna så tyvärr är det troligtviss packningen.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Det låter ju inget vidare, normalt öppnar någon ventil vid drygt 1.3bar och släpper ut kylvätskan/övertryck. Har med egna ögon sett att kapaciteten är ganska så god på ventilen i en Audi. Så mer tryck än så ska kylet hålla för. Men om det både är trasig packning och tryckventilen (vanligen i expansionskärlets lock) så kan det väl hända.

Men börja med att besöka någon som kan undersöka om det finns förbränningsrester (Co) i kylvätskan. Så hoppas vi på det bästa.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Fy fan, kylaren läcker igen å det är inge bra tecken, kan va så illa så topplockspackningen är dålig :( Vill kasta bilen i soppcontainern å bara glömma den.

Nån som varit med eller läst om att kylaren trycks sönder inifrån när packningen är dålig? Kompet från förbränningsrummet trycks ju ut i kylkanalerna så tyvärr är det troligtviss packningen.

Tråkigt att du har haft sådan otur.

Locket på expensionskärlet består av två tätande ytor. Den inre (som går längst ner i halsen till expansionskärlet) är fjäderbelastad, och det är detta som reglerar trycket. Den borde släppa ut eventuellt övertryck i systemet, och det borde därmed inte vara möjligt att få för högt tryck i kylaren. Jag har svårt att se hur en sådan konstruktion skulle gå sönder så att den inte öppnar (det är ganska grova grejer), men när kylvätskan/luften passerat denna ska den tryckas vidare genom ett ganska lite hål på sidan av expensionkärlets hals. Detta hål skulle jag kunna tänka mig att det kan sätta igen. En annan möjlig faktor skulle ju kunna vara om något är snett, så att kylaren blir lite böjd och spänd när den monteras. Annars håller jag med Oscar, kolla kylvätskan för förbränningsrester. Hoppas att det inte är något allvarligt.

Link to comment
Share on other sites

Oj, grattis eller vad ska man säga? Trist att du sålt, det är roligt när folk skriver på forumet (som du gjort om bilen) även om det ibland är om problem som uppstår.

Vad blir det för Cheva?

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Ja du, vet inte riktigt själv vad jag ska tycka, både skönt och ledsamt.

Ska nog bli en Caprice, köpt mig en 960 under tiden och ska vänta in ett bra exemplar ;)

Men inte omöjligt att det blir en Cadillac igen, saknar 89an lite.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.



×
×
  • Create New...