Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Deville -97 ägande


Sockna

Recommended Posts

Bytte du till en ny elektrokromatisk backspegel, eller till en vanlig? Var fick du tag på den? Min elektrokromatiska ytterspegel på förarsidan är kaputt, och jag skulle gärna byta till en vidvinkelspegel, liknande den som sitter på passagerarsidan. Fast någon sådan har jag inte hittat...

Det var bara spegelglaset som byttes då allt annat funka som det ska, och det byte glasmästaren :)

Det var spegelglaset jag syftade på - att spegelglaset är elektrokromatisk betyder att det kan "tona sig" och bli mörkt om en bil lyser bakifrån ("självavbländande backspegel"). Eftersom du lät en glasmästare byta utgår jag från att du nu inte har en självavbländande ytterspegel längre (för det hade du väl innan - trodde att det var standard?). Fick glasmästaren dit en liten svart ram runt glaset också, så att det ser ut som original?

Link to comment
Share on other sites


  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Bytte du till en ny elektrokromatisk backspegel, eller till en vanlig? Var fick du tag på den? Min elektrokromatiska ytterspegel på förarsidan är kaputt, och jag skulle gärna byta till en vidvinkelspegel, liknande den som sitter på passagerarsidan. Fast någon sådan har jag inte hittat...

Det var bara spegelglaset som byttes då allt annat funka som det ska, och det byte glasmästaren :)

Det var spegelglaset jag syftade på - att spegelglaset är elektrokromatisk betyder att det kan "tona sig" och bli mörkt om en bil lyser bakifrån ("självavbländande backspegel"). Eftersom du lät en glasmästare byta utgår jag från att du nu inte har en självavbländande ytterspegel längre (för det hade du väl innan - trodde att det var standard?). Fick glasmästaren dit en liten svart ram runt glaset också, så att det ser ut som original?

Det kanske satt elektrokromatiska speglar på den en gång i tiden, det var inte det på bilen när jag köpte den eller så var det inte standard? Vet att det var standard med självavbländande innerbackspegel och den sitter kvar :)

Och det sitter en svart ram runt spegeln så det ser riktigt bra ut :)

Link to comment
Share on other sites

Bytte du till en ny elektrokromatisk backspegel, eller till en vanlig? Var fick du tag på den? Min elektrokromatiska ytterspegel på förarsidan är kaputt, och jag skulle gärna byta till en vidvinkelspegel, liknande den som sitter på passagerarsidan. Fast någon sådan har jag inte hittat...

Det var bara spegelglaset som byttes då allt annat funka som det ska, och det byte glasmästaren :)

Det var spegelglaset jag syftade på - att spegelglaset är elektrokromatisk betyder att det kan "tona sig" och bli mörkt om en bil lyser bakifrån ("självavbländande backspegel"). Eftersom du lät en glasmästare byta utgår jag från att du nu inte har en självavbländande ytterspegel längre (för det hade du väl innan - trodde att det var standard?). Fick glasmästaren dit en liten svart ram runt glaset också, så att det ser ut som original?

Det kanske satt elektrokromatiska speglar på den en gång i tiden, det var inte det på bilen när jag köpte den eller så var det inte standard? Vet att det var standard med självavbländande innerbackspegel och den sitter kvar :)

Och det sitter en svart ram runt spegeln så det ser riktigt bra ut :)

Låter som att jag också ska ta en tur till glasmästaren! Jag trodde inte att de kunde fixa sådana speglar... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu var det ett tag sen man uppdatera här :)

Har upptäckt att bilen dricker kylarvätska, ska kolla igenom alla slangar och kylare på fredag efter besiktningen, självklart ska vattenpump också kollas så den inte läcker.

Nån som har nått mer förslag innan jag river ner motorn för att byta topplockspackning ;)

Link to comment
Share on other sites

Hitta läckaget, det är ett litet hål i sidan av kylaren, knappt synligt men när man trycksatte systemet så såg man det.

Var även nåra slangar som inte satt som de skulle och de såg ut att behöv bytas så det ska också göras.

Kylaren går på ungefär 3000:-

Link to comment
Share on other sites

Då har man bytt kylaren, gick på 2,5 timma gick det på, hade tänkt å göra en guide å lägga upp på forumet men glömde helt bort det efter att man tagit två bilder :P

Ger väl ett hum om vad man behöver ta bort iallafall

307201181424Pace5.jpg

Där är den klar att lyfta ur ;)

037201181537P6be6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har du så kul så att du har den vattenkylda generatorn? Lite meck men det är ju en del prylar som sitter runt omkring ;)

Link to comment
Share on other sites

Har du så kul så att du har den vattenkylda generatorn? Lite meck men det är ju en del prylar som sitter runt omkring ;)

Hehe, nä ingen vattenkyld generator men det verkar va den enda kylaren man kan få tag på? <_<

Fick med plastpluggar som verkar klara av jobbet så det inte läcker därifrån men ska byta ut dem mot nått bättre.

Link to comment
Share on other sites

Det finns olika varianter beroende på hur många kylare man har (motorolja, automatlådeolja, generator i förekommande fall och motorn så klart...)

Jag gissar på att blindpluggar till t.ex. pneumatik skulle kunna funka beroende på hur stora pluggar du måste ha.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Då har man köpt in lite tändstift 8 st för 440:- på American Racing, förre ägaren och ägaren in Usa har tydligen följt serviceboken men inte skrivit i den.

Och tändstiften ska tydligen inte bytas först efter 16000 mil!! Låter lite mycket men har bara sett att det står en gång i serviceboken när man ska byta stift, men det börjar bli dags å byta då den bilen ibland går på 6-7 cylindrar.

Kontrollerar även tändkablar så de inte är dem det är fel på.

Annars så är det inga problem, förutom att CD växlaren börjat dumma sig igen men ska kolla lite närmare på den i helgen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Men fan åt helsike, chek coolant meddealande igen! Å tro fan att det var tomt i expansionskärlet :fighting0025: Å självklart ska man åka 40 mil i helgen.

Är förbaskat sur då problemet med läckage på kylsystemet inte är löst <_<

Läcker ju inte ut mycket verkar det som iallafall, får trycksätta systemet å se om det är nåra uppenbara läckor, irriterande å har allvarliga tankar om att byta bil

Link to comment
Share on other sites

Men fan åt helsike, chek coolant meddealande igen! Å tro fan att det var tomt i expansionskärlet :fighting0025: Å självklart ska man åka 40 mil i helgen.

Är förbaskat sur då problemet med läckage på kylsystemet inte är löst <_<

Läcker ju inte ut mycket verkar det som iallafall, får trycksätta systemet å se om det är nåra uppenbara läckor, irriterande å har allvarliga tankar om att byta bil

Trist, men på det igen... Tur i oturen är ju att det finns Camel mode så man vågar köra, när coolant level tänds så får man hitta en lämplig plats att fylla på vätska. Så en långtur behöver ju inte bli utesluten.

Både på DeVille och STS:en har jag fått byta vattenpumpar, så baserat på erfarenhet kan det vara värt att kolla lite extra där.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Huvva vilket väder vi fått, vilket skapat ett problem som jag inte hade på min 89a, tanklockets öppningsmekanism funkar inte, tinade det på jobbet men det frös när jag väl var framme vid pumpen.

Så nu sitter man å klurar ut ett system för att slippa det problemet, har funderingar på en värmeslinga på insidan av tanklocket.

Eller har nån ett knep som fungerar?

Börjar bli lite tröttsamt att inte kunna tanka bilen när det är lite minusgrader ute.

kanske så enkelt som att om det går, demontera- gör rent- smörj in och montera igen. Du har säkert fått in lite skit/fukt i mekanismen. Hade själv samma problem på en bil av "annat" märke och gjorde så. Det funkade perfekt sedan...

Link to comment
Share on other sites

Funderar på att byta vattenpump bara för att veta att det är nytt ;) Kolla hur mycket det var kvar efter 40 mil å de var lika mycket kvar i expansions kärlet (full) så veti fan vad felet är.

Sådärja. Nu har mina klåfingriga fingrar varit i farten igen. Jag skulle svara på din post men av misstag råkade jag editera din befintliga...svaret på den här finns längst ner iaf!

/Jan Olsson

Link to comment
Share on other sites

Huvva vilket väder vi fått, vilket skapat ett problem som jag inte hade på min 89a, tanklockets öppningsmekanism funkar inte, tinade det på jobbet men det frös när jag väl var framme vid pumpen.

Så nu sitter man å klurar ut ett system för att slippa det problemet, har funderingar på en värmeslinga på insidan av tanklocket.

Eller har nån ett knep som fungerar?

Börjar bli lite tröttsamt att inte kunna tanka bilen när det är lite minusgrader ute.

kanske så enkelt som att om det går, demontera- gör rent- smörj in och montera igen. Du har säkert fått in lite skit/fukt i mekanismen. Hade själv samma problem på en bil av "annat" märke och gjorde så. Det funkade perfekt sedan...

Tack för tipset, ska rengöra det innan vintern

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jaha, generatorn laddar inte :( går på 3200:- på american racing.

Lagom kul att stå på parkeringen med tjejen å hennes son å abs, traction controll å en massa felmeddelanden dö upp i displayen. Slog då upp på displayen så man ser hur mycket bilen laddar batteriet. 10,3V oavsett hur mycket msn gasar :(

Satan att det ska gå sönder nu när msn behöver bilen som mest.

Link to comment
Share on other sites

Funderar på att byta vattenpump bara för att veta att det är nytt ;) Kolla hur mycket det var kvar efter 40 mil å de var lika mycket kvar i expansions kärlet (full) så veti fan vad felet är.

Sådärja. Nu har mina klåfingriga fingrar varit i farten igen. Jag skulle svara på din post men av misstag råkade jag editera din befintliga...svaret på den här finns längst ner iaf!

/Jan Olsson

Håller expansionskärlet tätt? Jag gissar på att du körde lite lugnare de här 40 milen och då blev det inte så stort övertryck, därav den obefintliga minskningen.

Link to comment
Share on other sites

Jaha, generatorn laddar inte :( går på 3200:- på american racing.

Lagom kul att stå på parkeringen med tjejen å hennes son å abs, traction controll å en massa felmeddelanden dö upp i displayen. Slog då upp på displayen så man ser hur mycket bilen laddar batteriet. 10,3V oavsett hur mycket msn gasar :(

Satan att det ska gå sönder nu när msn behöver bilen som mest.

Säker på att det är generatorn då? Kolen borde det väl i och för sig vara dags för kan jag tro. Det kan vara jordfel. Jag har själv råkat ut för varningar om det mesta på min -93:a, har du inte nån varning om laddningen så skulle jag nog misstänka ett jordfel. Kan du tänkas ha pillat på generatorn då du bytte kylare?

Varför köper du så dyra prylar? $247,44 med frakt. Moms a 25% tillkommer och tullavgifter på kanske 15%. Slutsumma ca. 2440 kr för leverans på max en vecka. Då betalar du dessutom inte allt på en gång ;)

www.rockauto.com

Link to comment
Share on other sites

Jaha, generatorn laddar inte :( går på 3200:- på american racing.

Lagom kul att stå på parkeringen med tjejen å hennes son å abs, traction controll å en massa felmeddelanden dö upp i displayen. Slog då upp på displayen så man ser hur mycket bilen laddar batteriet. 10,3V oavsett hur mycket msn gasar :(

Satan att det ska gå sönder nu när msn behöver bilen som mest.

Säker på att det är generatorn då? Kolen borde det väl i och för sig vara dags för kan jag tro. Det kan vara jordfel. Jag har själv råkat ut för varningar om det mesta på min -93:a, har du inte nån varning om laddningen så skulle jag nog misstänka ett jordfel. Kan du tänkas ha pillat på generatorn då du bytte kylare?

Varför köper du så dyra prylar? $247,44 med frakt. Moms a 25% tillkommer och tullavgifter på kanske 15%. Slutsumma ca. 2440 kr för leverans på max en vecka. Då betalar du dessutom inte allt på en gång ;)

www.rockauto.com

Både check power steering och check charge system varnar den för, har inte beställt nått än men de kan få hem den på en dag. Går det verkligen bytta kol på 97 orna? Tror det inte dem går bytta separat.

Link to comment
Share on other sites

Det verkar inte vara någon större skillnad på en -97 års generator mot en -88 års t.ex. Kolen och laddningsregulatorn går naturligtvis att byta vilket är vad generatorrenoverarna gör (förutom att svarva om rotorn och kolla statorlindningar och lager om det behövs)

Frågan är bara om det är kolen. Är det en original eller en utbytesgenerator som du har köpt? Är den renoverad på ett riktigt sätt spelar det ju ingen roll för funktionen, däremot ska priset bli lägre.

Tråkigt när allt kommer på en gång. Så kan det ju bli ibland med gamla bilar. Å andra sidan behöver du inte bry dig om de prylarna mer på många år!

Link to comment
Share on other sites

Har bara frågat va de vill ha för en helt ny generator, inget inköpt än. Ska kolla mer på bilen efter att jag lämnat tjejen å grabben på tågstation. Ska ju byta löpprullen å kollar generatorn samtidigt.

Link to comment
Share on other sites

Kollade hur mycket bilen laddar för en stund sen. 11.78V var det högsta jag lyckades få använde en batteritestare från jobbet å kollade om det går att byta kol. Det är inte möjligt att bytta utan att ta isär generatorn, å då kan man lika gärna ta å bytta skiten.

Dessutom så gnäller generatorn när man snurrar på den :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.



×
×
  • Create New...