Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Generatorproblem?


hewger

Recommended Posts

Hej!

Har lagt märke till att bilen visar bara 11.9v till 12.5v när jag kollar laddningen i bilen. Ingen generatorlampa lyser

och batteriet ska vara relativt nybytt. Bilen har rullat 12000 mil. För ett tag sedan började klimatanläggningen tappa minnet när den stått ett tag och nu går bilen inte att starta för det är för lite kräm i batteriet.

Något vanligt fel eller är det bara att riva ur generatorn? Inga fel i övrigt. Har kört nästan varje dag med bilen i 3 månader. Kanske är ett för klent batteri som sitter där nu, det är inte ett orginal. Eller så drar den tjuvström någonstans :/

Link to comment
Share on other sites


Mäter du med instrument eller med färddator? Mät med en riktig multimeter vad du har för spänning. På Sedan DeVille så hämtar "batterispänningen" som man kan få fram i färddatorn från matningen till bränslepumpen. Är det dålig kontakt till motorstyrningen eller pumpen så får man en låg readout.

Batteriet kan du troligen utesluta (det är inte grundorsaken till dålig laddning), på sikt går batteriet ner sig om det inte får ordentlig laddning. Skulle säga att 13.5V eller däröver är önskvärt.

Tyvärr så är det inte helt ovanligt att generatorer går ner sig, men de går ofta att renovera för vettiga pengar. Men kolla verkligen att generatorn är paj, det kan vara så enkla fel som en dålig sladd mellan batteri och generator (antingen på plus eller minus sidan).

Försök hålla liv i ditt batteri med lite underhållsladdning då och då tills problemet är löst - risken är annars att batteriet också måste bytas och är det ett sådant med sidopoler så brukar de kosta en slant.

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Idag tog jag mig tid att försöka felsöka och batteriet är stendött. Går att starta med startkablar och den laddar strax över 12v. Körde 3 mil utan problem, spelar ingen roll om jag kör med eller utan helljus eller klimat anläggning. Laddar lika mycket/lite för det. Direkt jag stänger av bilen är den stendöd, går inte ens låsa med fjärren eller öppna skuffen.

Så jag gav mig på generatorn men insåg snabbt att det här är inget man gör i en handvändning. Så jag ska prova med ett nytt batteri i helgen, och hjälper inte det är det väll bara att bita i det sura å riva ur generatorn. Ska även kolla upp kablarna i samma veva. Någon som vet hur man enklast hittar och kommer åt strömkablen på generatorn utan att behöva demontera den?

Link to comment
Share on other sites

Men om bilen är stendöd är antingen batteriet helt tomt eller dött, eller så finns ingen kontakt mellan batteri och resten av bilen. Detta låter lite märkligt tycker jag. För att laddningen ska fungera så måste det finnas ett fungerande batteri.

Har du tillgång till en bra batteriladdare så ladda batteriet ordentligt och försök komma så långt att batteriet kan mata bilens förbrukare. När det fungerar kan du ta tag i generator problemet.

Tyvärr kan även nya batterier gå sönder, speciellt illa är det om de lämnas i oladdat tillstånd. Mycket körning med batteriet halvfullt är heller inte bra.

Vet tyvärr inte proceduren med demontering av generatorn.

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Har lagt märke till att bilen visar bara 11.9v till 12.5v när jag kollar laddningen i bilen. Ingen generatorlampa lyser

och batteriet ska vara relativt nybytt. Bilen har rullat 12000 mil. För ett tag sedan började klimatanläggningen tappa minnet när den stått ett tag och nu går bilen inte att starta för det är för lite kräm i batteriet.

Något vanligt fel eller är det bara att riva ur generatorn? Inga fel i övrigt. Har kört nästan varje dag med bilen i 3 månader. Kanske är ett för klent batteri som sitter där nu, det är inte ett orginal. Eller så drar den tjuvström någonstans :/

Men det har ju inget med generatorn att göra. Den brukar för övrigt väldigt sällan krångla, det är inte som när man körde Volvo, då blev man expert på att byta kol och lager (kanske likadant med Alfa Oscar?)

Du säger själv att du inte har någon varningslampa tänd, dessutom varnar bilen då för låg eller för hög spänning uppstår. Dessutom finns en varning då bilen inte laddar längre överhuvudtaget. Under körning styr bilens datorer över strömförbrukningen till de olika komponenterna och slår ifrån strömförbrukare som är "onödiga" för att behålla ström i batteriet så länge som möjligt efter olika scheman.

Alltså är det inget fel på din laddning. Anledningen till att spänningen finns där att läsa ut är för att man ska kunna hålla koll på den då man får varningar som indikerar att den är för låg eller för hög.

Min -02:a ligger gärna runt 14.5-15 Volt, min -93:a låg gärna runt 12.5-13V, min Eldorado låg gärna runt 11.5-12.5 Volt.

Dels beror det på vart systemet mäter spänningen i bilen och dels beror det kanske på att spänningen hålls lägre p.g.a. att ditt batteri är lite halvtomt. Spänningarna bevisar alltså inte ett skit om du inte har ett normalt värde att jämföra med, dessutom påverkar olika strömförbrukare spänningen.

Tyvärr är det populärt här i Sverige att hålla tummarna och gå på det man själv tror till skillnad från att göra en felsökning.

Det enda du åstadkommer är att du får betala onödiga pengar och att felsökningen tar längre tid.

Varenda gång frågar jag om det finns några koder, det folk här i Sverige inte fattar är att "inga koder" också innebär ett steg närmare i jakten på felet.....Finns det koder?

Link to comment
Share on other sites

Så jag gav mig på generatorn men insåg snabbt att det här är inget man gör i en handvändning.

Det baserar du på vad du såg när du öppnade huven, verkligheten är något helt annat. Det är ju därför forumen finns, för att ge information och hjälpa folk.

Så jag ska prova med ett nytt batteri i helgen, och hjälper inte det är det väll bara att bita i det sura å riva ur generatorn. Ska även kolla upp kablarna i samma veva. Någon som vet hur man enklast hittar och kommer åt strömkablen på generatorn utan att behöva demontera den?

Hur många Ah är batteriet på? Är det underhållsfritt och om inte hur ser det ut med syranivån? Koppla loss det och mät spänningen på det efter samma tid som du brukar få det tomt på när det är inkopplat.

Link to comment
Share on other sites

Men om bilen är stendöd är antingen batteriet helt tomt eller dött, eller så finns ingen kontakt mellan batteri och resten av bilen. Detta låter lite märkligt tycker jag. För att laddningen ska fungera så måste det finnas ett fungerande batteri.

Har du tillgång till en bra batteriladdare så ladda batteriet ordentligt och försök komma så långt att batteriet kan mata bilens förbrukare. När det fungerar kan du ta tag i generator problemet.

Tyvärr kan även nya batterier gå sönder, speciellt illa är det om de lämnas i oladdat tillstånd. Mycket körning med batteriet halvfullt är heller inte bra.

Vet tyvärr inte proceduren med demontering av generatorn.

/Oscar

Exakt.

Batteriet kollas först och främst. Kolla till skillnad från att byta och hålla tummarna.

Om man bekantar sig med sökfunktionen på forumet kan man hitta massor med godis.

T.ex. hur viktigt det är med fungerande jordpunkter och att det inte är oxider under kabelskor.

Det är fortfarande inget fel på generatorn...

Link to comment
Share on other sites

Det baserar du på vad du såg när du öppnade huven, verkligheten är något helt annat. Det är ju därför forumen finns, för att ge information och hjälpa folk.

Nej, inte den tonen. Det baserar jag på 4 timmars svett och aggressioner med att få utrymme med fingrar å verktyg för att demontera generatorn. Jag har sökt på forum, har läst timtals. Men det finns inget enkelt sätt, det är bara att jävlas vidare. Har rivit ut kylarfläkten och innerskärmen och lossat på allt som är ivägen för att ens få in verktygen, och för att få utrymme nog att orka lossa bultarna.

Du säger att man ska kolla kablar och anslutningar och du får det att låta så enkelt, men för att se kablarna måste man ju in bakom generatorn. Därför undrar jag hur du brukar kolla som gör det så enkelt? Batteri kablarna och jordningen är det inget fel på, bara kabeln på generatorn kvar att kolla.

Sitter jag och håller tummarna nu också? jag håller på att göra en felsökning, som jag skrev. Körde 3 mil med multimetern på polerna på batteriet och provade starta å stänga av allt i bilen medans jag körde för att se hur det påverkade laddningen. Nu ska jag prova med ett nytt batteri. Nej, jag har inga koder då hade jag skrivit det.

Trevligt med påhopp från världsmästare direkt man frågar om lite hjälp...

Link to comment
Share on other sites

Nej, inte den tonen. Det baserar jag på 4 timmars svett och aggressioner med att få utrymme med fingrar å verktyg för att demontera generatorn. Jag har sökt på forum, har läst timtals. Men det finns inget enkelt sätt, det är bara att jävlas vidare. Har rivit ut kylarfläkten och innerskärmen och lossat på allt som är ivägen för att ens få in verktygen, och för att få utrymme nog att orka lossa bultarna.

Då har båda varit svettiga nån gång då? Skönt nu när det börjar bli kallt.

Jag använder den tonen jag tycker passar då jag ser någon som ska klaga över hur svårt allting är utan att försöka på rätt sätt. Det är självklart att man inte vet hur det ska gå till första gången om man inte har informationen, men då ska man inte heller klaga om man inte vet hur det ska utföras, istället ska man fråga.

Min tanke är inte att sitta här och vara efterklok eller vara världsmästare, snarare försöka få folk att tänka logiskt. Det finns t.ex. 3 sätt att fixa en "svår bil" på:

1) Använda verkstadshandbok

2) Använda forum för att få information från andra med samma problem/erfarenheter

3) Använda bilverkstad

Tanken är att du om du har problem kan fråga här på forumet och invänta svar, till skillnad från att gå den svåra vägen och försöka lista ut hur man ska göra på egen hand.

Dessutom vill jag poängtera att det inte är svårt om man då gör det på rätt sätt (däremot många moment), all början bliver svår, viss grundläggande felsökning kan man göra på egen hand men har man kört fast får man lyssna på expertisen, annars förstår jag inte vitsen med att fråga på ett forum om man ändå är övertygad om att man själv vet bäst? Vi har haft en del fall här då folk tror sig veta bäst. Det är ok med mig, men då har de inte heller här att göra. Som sagt, vad är vitsen att fråga om vad som är problemet då man ändå kör sitt eget race?

Visst kan man ha olika åsikter om saker, men är man ny på de här bilarna ska man inte tro man är expert heller.

Klart det är skillnad mot att greja med en veteranare eller en bil som inte har så mycket prylar under huven, men de här bilarna är komplexa och har mycket prylar under huven, att försöka på egen hand blir med automatik svårt.

Du säger att man ska kolla kablar och anslutningar och du får det att låta så enkelt, men för att se kablarna måste man ju in bakom generatorn. Därför undrar jag hur du brukar kolla som gör det så enkelt? Batteri kablarna och jordningen är det inget fel på, bara kabeln på generatorn kvar att kolla.

Säker på att batterikablarna inte har oxid under gummit vid polskorna? Säker på att det är bra kontakt vid batteri, eventuella batteriadaptrar (om du har kvar originaländarna på kablarna fast ett batteri utan sidopoler). Säker på att huvudjordpunkter (som man hittar här med lite sökning) är åtdragna och fria från korrosion?

Jag har fortfarande inte nämnt generatorn, det är bara du som pratar om den än så länge, jag är inte alls övertygad om att den skulle vara orsak till att du får strömslut. För den delen finns det bara strömmatning från den (förutom regleringen) så den är inte intressant att kolla m.a.p. jord.

Sitter jag och håller tummarna nu också? jag håller på att göra en felsökning, som jag skrev. Körde 3 mil med multimetern på polerna på batteriet och provade starta å stänga av allt i bilen medans jag körde för att se hur det påverkade laddningen. Nu ska jag prova med ett nytt batteri. Nej, jag har inga koder då hade jag skrivit det.

Men har du provat att mäta spänningen på avstängd bil? Gör det i samband med att du ska starta, är spänningen låg är det inte generatorns fel, då har du en förbrukning och/eller ett dåligt batteri.

Varför hade du multimetern inkopplad under de 3 milen? Det hade räckt att du kollat på instrumenteringen. Spänningen som sådan är inte intressant utan skillnaden i spänning vilket jag hade kunnat tala om för dig om du hade velat veta hur en diagnos går till innan du tänkte utföra den.

För oss som är här på forumet (en del betalar frivilligt för det t.o.m.) för att hjälpa till är det absolut inte så att man förutsätter att en ny medlem med automatik ska läsa koderna, det där skrev jag riktat till ALLA som inte skriver om de kollat koder eller ej.

Vi kan naturligtvis inte heller förutsätta att koder är kollade om inget sägs, det kan man inte lita på, folk missar det hela tiden så skriv gärna "inga koder".

Trevligt med påhopp från världsmästare direkt man frågar om lite hjälp...

Trevligt med nykomlingar som ska visa oss "old-timers" hur saker och ting funkar. Fortsätt inte i den stilen om du inte vill få fler varningar.

Link to comment
Share on other sites

Nej, inte den tonen. Det baserar jag på 4 timmars svett och aggressioner med att få utrymme med fingrar å verktyg för att demontera generatorn. Jag har sökt på forum, har läst timtals. Men det finns inget enkelt sätt, det är bara att jävlas vidare. Har rivit ut kylarfläkten och innerskärmen och lossat på allt som är ivägen för att ens få in verktygen, och för att få utrymme nog att orka lossa bultarna.

Då har båda varit svettiga nån gång då? Skönt nu när det börjar bli kallt.

Jag använder den tonen jag tycker passar då jag ser någon som ska klaga över hur svårt allting är utan att försöka på rätt sätt. Det är självklart att man inte vet hur det ska gå till första gången om man inte har informationen, men då ska man inte heller klaga om man inte vet hur det ska utföras, istället ska man fråga.

Min tanke är inte att sitta här och vara efterklok eller vara världsmästare, snarare försöka få folk att tänka logiskt. Det finns t.ex. 3 sätt att fixa en "svår bil" på:

1) Använda verkstadshandbok

2) Använda forum för att få information från andra med samma problem/erfarenheter

3) Använda bilverkstad

Tanken är att du om du har problem kan fråga här på forumet och invänta svar, till skillnad från att gå den svåra vägen och försöka lista ut hur man ska göra på egen hand.

Dessutom vill jag poängtera att det inte är svårt om man då gör det på rätt sätt (däremot många moment), all början bliver svår, viss grundläggande felsökning kan man göra på egen hand men har man kört fast får man lyssna på expertisen, annars förstår jag inte vitsen med att fråga på ett forum om man ändå är övertygad om att man själv vet bäst? Vi har haft en del fall här då folk tror sig veta bäst. Det är ok med mig, men då har de inte heller här att göra. Som sagt, vad är vitsen att fråga om vad som är problemet då man ändå kör sitt eget race?

Visst kan man ha olika åsikter om saker, men är man ny på de här bilarna ska man inte tro man är expert heller.

Klart det är skillnad mot att greja med en veteranare eller en bil som inte har så mycket prylar under huven, men de här bilarna är komplexa och har mycket prylar under huven, att försöka på egen hand blir med automatik svårt.

Du säger att man ska kolla kablar och anslutningar och du får det att låta så enkelt, men för att se kablarna måste man ju in bakom generatorn. Därför undrar jag hur du brukar kolla som gör det så enkelt? Batteri kablarna och jordningen är det inget fel på, bara kabeln på generatorn kvar att kolla.

Säker på att batterikablarna inte har oxid under gummit vid polskorna? Säker på att det är bra kontakt vid batteri, eventuella batteriadaptrar (om du har kvar originaländarna på kablarna fast ett batteri utan sidopoler). Säker på att huvudjordpunkter (som man hittar här med lite sökning) är åtdragna och fria från korrosion?

Jag har fortfarande inte nämnt generatorn, det är bara du som pratar om den än så länge, jag är inte alls övertygad om att den skulle vara orsak till att du får strömslut. För den delen finns det bara strömmatning från den (förutom regleringen) så den är inte intressant att kolla m.a.p. jord.

Sitter jag och håller tummarna nu också? jag håller på att göra en felsökning, som jag skrev. Körde 3 mil med multimetern på polerna på batteriet och provade starta å stänga av allt i bilen medans jag körde för att se hur det påverkade laddningen. Nu ska jag prova med ett nytt batteri. Nej, jag har inga koder då hade jag skrivit det.

Men har du provat att mäta spänningen på avstängd bil? Gör det i samband med att du ska starta, är spänningen låg är det inte generatorns fel, då har du en förbrukning och/eller ett dåligt batteri.

Varför hade du multimetern inkopplad under de 3 milen? Det hade räckt att du kollat på instrumenteringen. Spänningen som sådan är inte intressant utan skillnaden i spänning vilket jag hade kunnat tala om för dig om du hade velat veta hur en diagnos går till innan du tänkte utföra den.

För oss som är här på forumet (en del betalar frivilligt för det t.o.m.) för att hjälpa till är det absolut inte så att man förutsätter att en ny medlem med automatik ska läsa koderna, det där skrev jag riktat till ALLA som inte skriver om de kollat koder eller ej.

Vi kan naturligtvis inte heller förutsätta att koder är kollade om inget sägs, det kan man inte lita på, folk missar det hela tiden så skriv gärna "inga koder".

Trevligt med påhopp från världsmästare direkt man frågar om lite hjälp...

Trevligt med nykomlingar som ska visa oss "old-timers" hur saker och ting funkar. Fortsätt inte i den stilen om du vill få fler varningar.

Känns det bättre när du fått tala ut? Åter till topic?

Till er andra kan jag meddela att jag nu har en fungerande bil, jag böt ut multiremmen och satte i ett nytt batteri efter jag kollat upp alla kablar och nu spinner hon som en katt.

Link to comment
Share on other sites

Känns det bättre när du fått tala ut? Åter till topic?

Grattis, du fick nu varning nummer 2.

Till er andra kan jag meddela att jag nu har en fungerande bil, jag böt ut multiremmen och satte i ett nytt batteri efter jag kollat upp alla kablar och nu spinner hon som en katt.

Var det någon kabel eller var det batteriet som det var fel på?

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Framförallt så är det bara att gratulera till att bilen fungerar som den ska.

Jag kanske ledde dig felaktigt mot generatortankarna, men det är klart att när man läser att batteriet ska vara relativt nybytt så tror man att det finns ett okej batteri, ibland håller batterier förvånansvärt länge och ibland kan man plåga ihjäl dem snabbt. Så därför, håll ett öga på laddningen, så bilen laddar som den ska efter att nya batteriet är på plats.

Ska inte fråga om detaljer med sladdar och kontakter - för att inte röra upp känslor.

Tyvärr är moderna bilar knöliga att jobba med, försökte byta en EGR ventil på DeVille, det är väldigt rakt på men det finns liksom inte plats för verktygen. Men efter att ha bett min far göra en djupdykning i verktygsvagnen så hittade han rätt prylar som de fick ta med vid nästa besök. Då bytte man ventilen på en kvart! Ändå får jag nog, trots att det är välpackat under huven ändå påstå att det finns en ärlig chans att skruva med Cadillac. Byta vevhusventilation på en BMW 540 var verkligen inget nybörjarjobb. BMW hade avsatt 8timmar tid för en sådan åtgärd (sade kompisen), och vi behövde 7timmar för två man i vårt garage. Och då han kör tyska bilar så är han van att skruva.

/Oscar

Nej, inte den tonen. Det baserar jag på 4 timmars svett och aggressioner med att få utrymme med fingrar å verktyg för att demontera generatorn. Jag har sökt på forum, har läst timtals. Men det finns inget enkelt sätt, det är bara att jävlas vidare. Har rivit ut kylarfläkten och innerskärmen och lossat på allt som är ivägen för att ens få in verktygen, och för att få utrymme nog att orka lossa bultarna.

Då har båda varit svettiga nån gång då? Skönt nu när det börjar bli kallt.

Jag använder den tonen jag tycker passar då jag ser någon som ska klaga över hur svårt allting är utan att försöka på rätt sätt. Det är självklart att man inte vet hur det ska gå till första gången om man inte har informationen, men då ska man inte heller klaga om man inte vet hur det ska utföras, istället ska man fråga.

Min tanke är inte att sitta här och vara efterklok eller vara världsmästare, snarare försöka få folk att tänka logiskt. Det finns t.ex. 3 sätt att fixa en "svår bil" på:

1) Använda verkstadshandbok

2) Använda forum för att få information från andra med samma problem/erfarenheter

3) Använda bilverkstad

Tanken är att du om du har problem kan fråga här på forumet och invänta svar, till skillnad från att gå den svåra vägen och försöka lista ut hur man ska göra på egen hand.

Dessutom vill jag poängtera att det inte är svårt om man då gör det på rätt sätt (däremot många moment), all början bliver svår, viss grundläggande felsökning kan man göra på egen hand men har man kört fast får man lyssna på expertisen, annars förstår jag inte vitsen med att fråga på ett forum om man ändå är övertygad om att man själv vet bäst? Vi har haft en del fall här då folk tror sig veta bäst. Det är ok med mig, men då har de inte heller här att göra. Som sagt, vad är vitsen att fråga om vad som är problemet då man ändå kör sitt eget race?

Visst kan man ha olika åsikter om saker, men är man ny på de här bilarna ska man inte tro man är expert heller.

Klart det är skillnad mot att greja med en veteranare eller en bil som inte har så mycket prylar under huven, men de här bilarna är komplexa och har mycket prylar under huven, att försöka på egen hand blir med automatik svårt.

Du säger att man ska kolla kablar och anslutningar och du får det att låta så enkelt, men för att se kablarna måste man ju in bakom generatorn. Därför undrar jag hur du brukar kolla som gör det så enkelt? Batteri kablarna och jordningen är det inget fel på, bara kabeln på generatorn kvar att kolla.

Säker på att batterikablarna inte har oxid under gummit vid polskorna? Säker på att det är bra kontakt vid batteri, eventuella batteriadaptrar (om du har kvar originaländarna på kablarna fast ett batteri utan sidopoler). Säker på att huvudjordpunkter (som man hittar här med lite sökning) är åtdragna och fria från korrosion?

Jag har fortfarande inte nämnt generatorn, det är bara du som pratar om den än så länge, jag är inte alls övertygad om att den skulle vara orsak till att du får strömslut. För den delen finns det bara strömmatning från den (förutom regleringen) så den är inte intressant att kolla m.a.p. jord.

Sitter jag och håller tummarna nu också? jag håller på att göra en felsökning, som jag skrev. Körde 3 mil med multimetern på polerna på batteriet och provade starta å stänga av allt i bilen medans jag körde för att se hur det påverkade laddningen. Nu ska jag prova med ett nytt batteri. Nej, jag har inga koder då hade jag skrivit det.

Men har du provat att mäta spänningen på avstängd bil? Gör det i samband med att du ska starta, är spänningen låg är det inte generatorns fel, då har du en förbrukning och/eller ett dåligt batteri.

Varför hade du multimetern inkopplad under de 3 milen? Det hade räckt att du kollat på instrumenteringen. Spänningen som sådan är inte intressant utan skillnaden i spänning vilket jag hade kunnat tala om för dig om du hade velat veta hur en diagnos går till innan du tänkte utföra den.

För oss som är här på forumet (en del betalar frivilligt för det t.o.m.) för att hjälpa till är det absolut inte så att man förutsätter att en ny medlem med automatik ska läsa koderna, det där skrev jag riktat till ALLA som inte skriver om de kollat koder eller ej.

Vi kan naturligtvis inte heller förutsätta att koder är kollade om inget sägs, det kan man inte lita på, folk missar det hela tiden så skriv gärna "inga koder".

Trevligt med påhopp från världsmästare direkt man frågar om lite hjälp...

Trevligt med nykomlingar som ska visa oss "old-timers" hur saker och ting funkar. Fortsätt inte i den stilen om du vill få fler varningar.

Känns det bättre när du fått tala ut? Åter till topic?

Till er andra kan jag meddela att jag nu har en fungerande bil, jag böt ut multiremmen och satte i ett nytt batteri efter jag kollat upp alla kablar och nu spinner hon som en katt.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr är moderna bilar knöliga att jobba med, försökte byta en EGR ventil på DeVille, det är väldigt rakt på men det finns liksom inte plats för verktygen. Men efter att ha bett min far göra en djupdykning i verktygsvagnen så hittade han rätt prylar som de fick ta med vid nästa besök. Då bytte man ventilen på en kvart! Ändå får jag nog, trots att det är välpackat under huven ändå påstå att det finns en ärlig chans att skruva med Cadillac. Byta vevhusventilation på en BMW 540 var verkligen inget nybörjarjobb. BMW hade avsatt 8timmar tid för en sådan åtgärd (sade kompisen), och vi behövde 7timmar för två man i vårt garage. Och då han kör tyska bilar så är han van att skruva.

Tack och lov börjar det svänga tillbaka till att bli enklare igen, fast med bibehållen funktionalitet.

Ett steg i en enklare riktning (ur servicesynpunkt) är att RWD är tillbaka, sen kan man ju diskutera om det verkligen var så lyckat ur ett "vinterperspektiv" ;)

Elektriskt styrt gasspjäll där både farthållare och gasreglage utgörs av samma enhet, VVT som gör att EGR och AIR-systemen kan slopas etc.

Personligen är jag inte mycket för teknik för teknikens skull. Tyskarna är ju glada i dubbla överliggande, turbo och kompressor etc.

Allt det här kommer från en skattelagstiftning som baserar sig på motorns cylindervolym. Som vanligt då byråkrater och politiker är inblandade så var tanken god, att man sen i verkligheten får onödigt komplicerade konstruktioner som blir dyra både att tillverka och serva verkar gemene man inte bry sig om eftersom "det måste vara så här".

Då är det desto roligare när en Corvette med stötstångsmotor och inget lull-lull slår Mercedes på t.ex. soppaförbrukning :P

Som jag ser det så är det enkelt, nyttjar man kraften är det skit samma om det är en stor V8:a eller en liten turbofyra. Soppaförbrukningen blir densamma ändå, eller t.o.m. mindre vid belastning med den stora motorn. Det är först när man ligger och luskör som det är någon vits med den lilla motorn, fast då behöver man å andra sidan inte 300 hp till att börja med.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Vet inte om jag ska "kapa" denna tråd eller starta egen. Fast eftersom jag även har ett generatorproblem med ett frågetecken bakom så kör jag vidare och samlar problemen i denna tråd.

Fick för en stund sedan en "felkod" och tecxten "service charging system" eller något i den stilen. Bilen är en STS -99

Kollade batterispänningen i "panelen" och den låg på ca 17V.

Jag är hemma väldigt sällan men de gånger jag var hemma så gick det att köra, dock med samma felkod.

Efter att detta problemet har uppstått så har det gått över till att batterilampan lyser från start.

Per idag så kör jag med batteriladdare över natten så att jag kan ta kortare turer och då funkar det utmärkt ända tills spänningen blir för låg. Då hoppar traction kontroll och ABS ur och VXL-lådan växlar inte något vidare.

Jag har provat med att ha bilen igång och ta bort pluskabeln och då dör bilen genast.

Min gissning är att laddregulatorn är kaputt p.g.a överladdningen tidigare och nu är det ingen som helst laddning att tala om.

Det största problemet är dock att det är trångt runt generatorn och jag har dåligt med tid. Det betyder i sin tur en resa till verkstaden som vill ha en bit över 10.000:- för generatorbyte.

Hade jag haft tid, plats, utrymme och verktyg hade jag testat med att byta laddningsregulatorn som inte kostar några större summor.

Men lat och snål som jag är så undrar jag...

Vad är det jag måste demontera för att komma åt generatorn?

Kan jag göra hela jobbet ovanifrån eller måste jag lyfta bilen?

Hade in bilen nyligen på byte av diverse framvagnsdelar plus drivaxlar och knutar.

En ny Lamborghini börjar kännas som ett ekonomiskt försvarbart köp. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...