Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Ny medlem :)


Pixies

Recommended Posts

Hej alla därute i sommaren med Cadillacs.

Ny medlem här på forumet med Min Cadillac Deville -88

Har haft i några år nu, ställdes tyvärr av då jag fick något fel på tomgången som verkar ha n¨åt att göra med en grunka som heter isc.

Mvh Klas i Skåne.

Mer info kommer.

Väl mött!

Link to comment
Share on other sites


Hej och välkommen...

Men vi kanske kan försöka ge dig lite motivation att fixa bilen, Cadillac är fina bilar så du får försöka få iordning den så du kan köra med den. Tomgångsproblem kan precis som du säger bero på den lilla motorn som knuffar på gasspjället, ibland gillar den att få axeln rengjord. Man kan testa funktionen genom att tvångsmata den med ström och se om den verkar röra sig som den ska.

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Hej alla därute i sommaren med Cadillacs.

Ny medlem här på forumet med Min Cadillac Deville -88

Har haft i några år nu, ställdes tyvärr av då jag fick något fel på tomgången som verkar ha n¨åt att göra med en grunka som heter isc.

Mvh Klas i Skåne.

Mer info kommer.

Väl mött!

ISC eller Idle Speed Control är en stegmotor med växellåda som påverkar gasspjället som styrs av bilens PCM (Powertrain Control Module).

I ISC:n finns också en fjäderbelastad kontakt som avgör om "kolven" trycker på gasspjället eller inte.

Vad jag minns sitter ISC:n med 3 st skruvar. Rör inte grundinställningen längst ut på "kolven" om du inte redan har pillat på den, den är inställd från fabrik och behöver aldrig mer justeras utom möjligen efter att du haft enheten borta från bilen och enheten då har hamnat lite ur läge. Fast med de små frigångar som är i hålen skulle jag inte bry mig om det.

Det som händer är två saker i regel:

1) Fettet i växellådan härsknar och gör att allt går trögt. Plocka av, fetta av, fetta in och skruva ihop igen.

2) Kontaktytor oxiderar. Rengör kontaktytorna med WD 40 och putsa försiktigt på dem. OBS! Använd inte fil, sandpapper etc eftersom det förstör kontaktytorna!

För hög tomgång tänder motorlampan och letar du lite i interndiagnostiken (se längst upp) hittar du säkert en felkod härrörande till felaktig tomgång.

Det här är lätt att åtgärda, lycka till och välkommen!

Link to comment
Share on other sites

Hej alla därute i sommaren med Cadillacs.

Ny medlem här på forumet med Min Cadillac Deville -88

Har haft i några år nu, ställdes tyvärr av då jag fick något fel på tomgången som verkar ha n¨åt att göra med en grunka som heter isc.

Mvh Klas i Skåne.

Mer info kommer.

Väl mött!

Välkommen :)

Link to comment
Share on other sites

Tjena tjena!

Coolt med lite aktiva medlemmar värmen till trots.

Jag luskade runt med fantastisk hjälp av grannar angående detta med hög tomgång.

Lyckades hitta en felande egr ventil, den där grunkan som ser ut som en fet stor termostat med en gummiflärp i.

Den höll inte tätt. om jag förstår det rätt, ska den iallafall lyckas hålla tryck.

Den där mojängen som har en bult i sig som pekar på gasspjället, eller vad man nu ska kalla det.

Den verkar åka in ut som den ska.

Så ny egr ska hämtas i nästa vecka, spännande, spännande.

Förövrigt kan jag lämna en anekdot om det här med dyr bensin.

Jag har kört denna lilla cadillac från malmö till göteborg på 0.9.

Inte dåligt för en relativt tung bil.

Malmö-Stockholm och hem igen, under 0.9.

Undrar genast varför jag bara har en, borde ju ha fler. hehehe.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...