Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

1998 STS Service stabillity sys


vibystugan

Recommended Posts


Hej,

Det borde betyda att något är i olag med bilens antisladdsystem/antispin. Jag har inte hittat vad just kod 54 betyder men det finns uppgifter på nätet om vad de olika felkoderna har för innebörd.

Du kan köra med bilen, men det betraktas som säkerhetsutrustning och sådan bör man självklart försöka få att fungera. Jag vet inte hur bilprovningen ställer sig till liknande fel. I allmänhet fungerar inte systemen alls när det finns ett felmeddelande.

Vad felet beror på är svårt att säga, det är relativt komplicerade system som mäter hjulens hastighet, rattens vridning, gyron m.m. Men det kan vara värt att förvissa sig om att enkla saker som att det är rätt dimensioner på däcken, att andra liknande system som ABS fungerar.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej,

Det borde betyda att något är i olag med bilens antisladdsystem/antispin. Jag har inte hittat vad just kod 54 betyder men det finns uppgifter på nätet om vad de olika felkoderna har för innebörd.

Du kan köra med bilen, men det betraktas som säkerhetsutrustning och sådan bör man självklart försöka få att fungera. Jag vet inte hur bilprovningen ställer sig till liknande fel. I allmänhet fungerar inte systemen alls när det finns ett felmeddelande.

Vad felet beror på är svårt att säga, det är relativt komplicerade system som mäter hjulens hastighet, rattens vridning, gyron m.m. Men det kan vara värt att förvissa sig om att enkla saker som att det är rätt dimensioner på däcken, att andra liknande system som ABS fungerar.

Tack för dit svar. Jag ska genast se vad som behöver göras.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Det borde betyda att något är i olag med bilens antisladdsystem/antispin. Jag har inte hittat vad just kod 54 betyder men det finns uppgifter på nätet om vad de olika felkoderna har för innebörd.

Du kan köra med bilen, men det betraktas som säkerhetsutrustning och sådan bör man självklart försöka få att fungera. Jag vet inte hur bilprovningen ställer sig till liknande fel. I allmänhet fungerar inte systemen alls när det finns ett felmeddelande.

Vad felet beror på är svårt att säga, det är relativt komplicerade system som mäter hjulens hastighet, rattens vridning, gyron m.m. Men det kan vara värt att förvissa sig om att enkla saker som att det är rätt dimensioner på däcken, att andra liknande system som ABS fungerar.

Helt rätt. Kod 54 är här inte en felkod utan ett nummer på varningen som åtföljer numret (export ID). Numret är till för att kunna översätta texten på IPC (Instrument Panel Cluster) till t.ex. svenska. De svenska användarhandböckerna har varierande kvalitét men det ska finnas en förklaring till vad numret är i direkt anslutning till beskrivningen av bilens olika varningar. Nummer 54 i ditt fall är "Service Stability System" vilket det ju också står om du väntar någon sekund eller två.

Den kan komma upp om du har haft antisladd och eller antispinn aktiverat under längre tid, vilket är helt normalt. Detta för att antisladdsystemet är självlärande och anpassar sig efter föraren. Om bilen inte kan kontrolleras tillräckligt bra med de inställningarna återgår bilen till fabriksinställningarna och varningen tänds.

Efter en omstart av bilen ska meddelandet vara borta annars har du ett annat fel.

För att kontrollera vilka koder du har till skillnad från de varningar/informationer du får på displayen ska du göra som det står beskrivet under "Läsa felkoder" i toppen av sidan.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej igen :) tänkte bara uppdatera er på vad som var felet. Det är Kompressorn till bak dämparna som inte funka. Det är glappkontakt i kablarna. Nu har jag hittat det och ska fixa det så snart jag får tid. Antispin och ABS funkar perfekt so det är bara att hitta glappet så är vi på rätt köl igen :) Tack för all hjälp ni har gett oss.

MVH

Peter

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...