Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Dynamo i fälgarna?


Massa

Recommended Posts

Vid däckbyte igår på min STS-96:a fick jag frågan från däckverkstan om det var olika fälg bak och fram???

Det visade sig att på två av fälgarna (original STS) sitter ett metallband på insidan runt hela fälgen, det ser ut som ett magnetband typ som i en elmotor/dynamo. Efter lite sökning fann vi också en givare som sticker upp bakom bromsoken bak på bilen. Alltså endast bak, inte fram.

Är det någon som vet vad detta är till för????

Fälgarna var tidigare "felmonterade", jag har alltså enligt denna nya upptäckt kört med "bakfälgarna" fram. Men efter bytet har jag inte märkt någon skillnad.

Kollade även i instruktionsboken som iofs är avsedd för USmodell (min STS är från början Tysklandsåld), men där står inget om detta. I boken finns dessutom en bild på att det är rekomenderat att man ska växla hjulen bak-fram lite då och då, och detta talar ju emot att US-modeller har denna givare.

Det kanske kan tilläggas att däckverkstaden aldrig förut sett en fälg med något liknande på, och de bör ju ha sett en del fälgar...Är detta unikt för min bil eller är det någon annan här som vet?

Vore mycket intressant att veta vad givarna är till för. Har det med stabilitrak att göra eller kanske är det en extra generator som Cadillac ingenjörerna monterat dit? :D

Cadillac STS -1996

Ford Mustang Convertible -1967

Ford Mondeo -2009

Ford Fiesta -2009

Klippo gräsklippare -19??

Link to comment
Share on other sites


Ingen som har någon teori???

Lägger till en bild.

post-8941-127844813301_thumb.jpg

Cadillac STS -1996

Ford Mustang Convertible -1967

Ford Mondeo -2009

Ford Fiesta -2009

Klippo gräsklippare -19??

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Du kanske har svaret på din fråga men om inte. Kolla vart kablarna tar vägen från givarna. Det borde gå och se om det är eftermonterat eller orginal. Var det bara ett metallband eller satt det fast någon liten givare på metallbandet. Eller kunde du se om det suttit fast något på banden. Jag tycker att det låter som tryckgivare. Så du ska kunna hålla koll på däcktrycket när du kör. Sitter på många lastbilar men även en del har monterat det på personbilar. Då monterar man mottagaren så nära hjulet som det går, typ vid bromsoket. Jänkarna är extra svaga för det vet jag. Du borde ha någon display som visar däcktryck i så fall men det kan ju vara bortplockat så det inte är orginal...

spännande att hitta lite skumma prylar i bilen..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...