Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Vart ska jag köpa delar till min pärla?


Patrik

Recommended Posts


:welcomesmiley:

www.rockauto.com där man med fördel väljer delar från AC-Delco som brukar vara OEM (Original Equipment Manufacturer) för de flesta delar. Suverän service och billiga delar. Moms och tullavgifter tillkommer dock. Billigare än hos vilken svensk butik som helst

www.cadillac-parts-dealer.com där du får fatt i OEM. Dyrare och längre leveranstid men fortfarande billigare än om du köper från Klintberg & Way här i Sverige...

Klintberg & Way i fall av yttersta nöd och då bara när det gäller enkla och billiga saker eftersom de kryddar räkningarna friskt.

Link to comment
Share on other sites

Köper alla mina grejer från American Racing, finns en online butik men det är mycket bättre att ringa å fråga.

Framför allt så är de kunniga och trevliga, priserna är helt okej och de försöker alltid få ner priset så mycket som möjligt, köpte en multirem till min DeVille -89 den kosta 300 men de tyckte det var lite saftigt så jag fick 50:- rabbat :)

Edited by Sockna
Link to comment
Share on other sites

Hej,

Du kan även hitta några enstaka detaljer hos Hansen Racing och deras ganska breda återförsäljarnät.

Sedan finns det skroten OSBY och så Granatsbildelar i Jönköping.

Sist men inte minst finns Ebay.

Rockauto är mitt vanliga ställe, de sköter sig bra och oftast är det AC Delco som gäller, då får man nästan alltid en shipping point och sparar pengar på frakten, mot att det blir från ett antal olika ställen. Men det är stor skillnad i hur mycket delar de har till nyare bilar som min STS -05 och det smörgåsbord av delar de har till DeVille -95

Sedan är det som vanligt så att jag har väldigt svårt att förstå vad det är jag betalar för. Men efter att ha skruvat några år börjar jag ha en viss respekt för "originaldelar", och gemene mans övertygelse om att eftermarknadsdelar i glättiga boxar är överlägsna.

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej,

Du kan även hitta några enstaka detaljer hos Hansen Racing och deras ganska breda återförsäljarnät.

Sedan finns det skroten OSBY och så Granatsbildelar i Jönköping.

Sist men inte minst finns Ebay.

Rockauto är mitt vanliga ställe, de sköter sig bra och oftast är det AC Delco som gäller, då får man nästan alltid en shipping point och sparar pengar på frakten, mot att det blir från ett antal olika ställen. Men det är stor skillnad i hur mycket delar de har till nyare bilar som min STS -05 och det smörgåsbord av delar de har till DeVille -95

Sedan är det som vanligt så att jag har väldigt svårt att förstå vad det är jag betalar för. Men efter att ha skruvat några år börjar jag ha en viss respekt för "originaldelar", och gemene mans övertygelse om att eftermarknadsdelar i glättiga boxar är överlägsna.

/Oscar

Det man betalar för är ju oftast utvecklingskostnaden, inte materialet. Är det något som är gjort i förhållandevis få ex blir det ju dyrare än om det är en del till en bil i Volkswagenkoncernen t.ex. där samma del finns i samtliga modeller.

Det är ju ett känt faktum att man skulle få betala 5 gånger så mycket för en bil om man byggde den av reservdelar, men vi får anta att priserna täcker upp utveckling och förbättring av mindre lyckade konstruktioner, återförsäljarnät, support etc.

Självklart tar man sig för huvet då man ser en dyr del och tänker att "hur kan den kosta så här mycket?" men då glömmer man att den faktiskt ska konstrueras och produceras. Jämfört med andra märken står sig Cadillacs totalekonomi bra. Devillen var ett år det fordonet som hade "lowest true cost to own" i en test av motsvarande fordon. Då räknade man inte med några svenska ockerpriser dock.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vet i alla fall ett företag jag inte kan rekomendera.

Köpte komplett uppsättning gummilister från Steele Rubber i USA.

Riktigt dålig passorm på dessa, rent uruselt.

Någon annan som har erfarenhet av dem?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Om man behöver skaffa delar till sin nivåreglering kan jag upplysa om följande: såväl originalkompressorer som originalstötdämpare är dyra i Sverige. Originalstötdämpare går att få tag på från Rockauto till bättre pris. Vill man komma undan billigare har jag har hittat två alternativ:

1)

http://www.suncoreindustries.com - Renoverar kompressorer och levererar till hela världen. En trevlig detalj är att de inte kräver att man skickar tillbaka sin gamla, trasiga kompressor om man beställer till Sverige (vilket man normalt sett gör, "core return"). Frakt med USPS kostar runt $135 för en kompressor. Kompressor + torkare kostar $210. Med dagens dollarkurs blir frakt + kompressor 2040 kr, och tull + moms 685 kr, alltså 2725 kr totalt.

2)

http://www.arnottindustries.com - Nytillverkar kompressorer och stötdämpare. Väljer man att köpa kompressor härifrån skall man se till att skaffa en ny torkare till den (som kan beställas från Suncore som nämns ovan för $35 - Arnott själva säljer den inte, men påpekar att den är viktig om man frågar). Torkaren innehåller ett ämne som tar åt sig fukt, precis som de små påsar som brukar ligga i förpackningar till elektronikprodukter. Byter man inte denna finns risken att kompressorn havererar pga fukt alternativt att stötdämpare, ledningar etc mår dåligt av det. När jag har sökt på Arnotts kompressorer har jag hittat en del forumposter (inte på något Cadillac-forum, men de säljer kompressorer till många bilmärken) där folk klagat på att de är högljudda. Själva säger de att den har en annan ton än originalet, men inte låter så att det stör. Deras stötdämpare ska enligt dem själva vara designade med samma dämpmning som original och har någon sorts "life time warranty". Frakt via UPS, runt $110 för två stötdämpare med luftbälgar. De annonserar även ut sina prylar på amazon.com, och då är de lite billigare än på deras egen hemsida. 2 stötdämpare med frakt går med dagens dollarkurs på 2400 kr, och tull + moms 625 kr, totalt 3025 kr.

Observera att ovanstående gäller för vanliga dämpare med nivåreglering, alltså inte för road sensing suspension. Det finns dock ombyggnadssater för dessa, där man kan behålla bakre nivåregleringen om jag förstått saken rätt.

Prisexemplena är från mina egna beställningar. Leverans skedde i båda fallen på mindre än en vecka.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Om man behöver skaffa delar till sin nivåreglering kan jag upplysa om följande: såväl originalkompressorer som originalstötdämpare är dyra i Sverige. Originalstötdämpare går att få tag på från Rockauto till bättre pris.

Jag gick in på www.rockauto.com för att hitta stötdämpare fram till min STS -02, 5 600 mil. Under "Shock Absorber" finns flera artikelnummer, både för höger och vänster, hur vet man vilka som passar på ens egen bil? Alla artiklar under rubriken "Shock Absorber" verkar vara bakre dämpare (RR = rear?). "Strut Assembly" verkar vara dämpare fram (FRT = front?). Är det någon som vet hur detta hänger ihop?

Jag har pratat med Exclusive Cars (där jag köpte bilen 2007) och dom vill ha 10 500:-/st + arbete + moms så det finns en hel del att spara om man hittar rätt dämpare.

/Lennart

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hur har du kommit fram till att du behöver en ny stötdämpare fram? 15-20000 mil ska du kunna köra om du har CVRSS. En livstid om du har Magna-ride (sålänge tätningarna får hållas smorda och kolvstången inte rostar p.g.a. långtidsavställning och salt)

Har du en varning om "Service Ride Control" ? och en tillhörande felkod är felet nästan alltid elektriskt betingat.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Detta är ju ett underbart forum med massor av erfarenheter...

När jag behöver delar till bilen. Kan jag få några tips var jsg kan handla...

Tack på förhand...

Patrik

Jag köper uteslutande på Ebay-Motors,under halva priset och nya delar.Tar upp till 2 veckor att få hem.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Jag har handlat från dessa två företag www.gmpartsonline.net (Clarks Chevrolet) och www.buygmpartsworldwide.comnär det gäller originaldelar och bägge fungerade bra.

Men USPS tar sin lilla tid på sig. Firmorna beställer först delarna, sedan tar de betalt och därefter skickas de. Det är mer åt 3veckor än 1vecka som med RockAuto.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

:welcomesmiley:

www.rockauto.com där man med fördel väljer delar från AC-Delco som brukar vara OEM (Original Equipment Manufacturer) för de flesta delar. Suverän service och billiga delar. Moms och tullavgifter tillkommer dock. Billigare än hos vilken svensk butik som helst

Ett tips är att också googla på "rockauto discount code", man får många träffar och en del ser man enkelt hur länge rabattkoden gäller. 5% rabatt har jag hittat, http://www.tacomaworld.com/forum/rockauto/204107-rockauto-discount-code-valid-through-5-13-2012-a.html

:)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Är lite förvånad att TA Motor inte är omnämnd här. Har fått jättebra service och snabb leverans av korrekta delar. Jämför jag med Ebay/Rockauto priser så på vissa grejor är de hyfsat nära. Fördelen är dock att man alltid får rätt grejor och snabbt. Tänker man sedan på flygfrakt, tull, tidsfördröjning osv så blir TA ett vettigt alternativ. 

Link to comment
Share on other sites

Har du en bil, som min Series 62 från 1964, som inte kan få ett komplett avgassystem? Är y-röret kasst och måste bytas är det inte roligt att få reda på att sådana inte tillverkas längre eller att ingen i Europa! har vinklarna för att böja och fixa ett system.

Jag köpte därmed, på vinst och förlust, ett system från Classic exhaust. Passade utmärkt förutom en smärre justering då vinkeln för y-röret var för kraftig och änden som skulle in i ljuddämparen tog i golvet. Med ett spett så var det snabbt åtgärdat. Firman lovade att skicka med monteringssats, men det glömde de. Efter påstötning lovade de att skicka detta separat. Idag, cirka en månad senare, har ingen monteringssats dykt upp. Och jag tror inte jag ser röken av den heller. Dyker den upp kommer jag självklart uppdatera denna post. Jag är ändå nöjd med systemet för alla delar passade perfekt och blev helt original.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 2016-09-04 at 7:33 PM, Anders Strömstedt said:

Har du en bil, som min Series 62 från 1964, som inte kan få ett komplett avgassystem? Är y-röret kasst och måste bytas är det inte roligt att få reda på att sådana inte tillverkas längre eller att ingen i Europa! har vinklarna för att böja och fixa ett system.

Jag köpte därmed, på vinst och förlust, ett system från Classic exhaust. Passade utmärkt förutom en smärre justering då vinkeln för y-röret var för kraftig och änden som skulle in i ljuddämparen tog i golvet. Med ett spett så var det snabbt åtgärdat. Firman lovade att skicka med monteringssats, men det glömde de. Efter påstötning lovade de att skicka detta separat. Idag, cirka en månad senare, har ingen monteringssats dykt upp. Och jag tror inte jag ser röken av den heller. Dyker den upp kommer jag självklart uppdatera denna post. Jag är ändå nöjd med systemet för alla delar passade perfekt och blev helt original.

Monteringssatsen kom efter mycket om och men...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...