Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Ägandet av en STS 2005


Oscar P

Recommended Posts

Jag tänkte att jag kunde berätta lite om mina erfarenheter kring ägande av den STS jag kör. Så kan jag uppdatera med oregelbundet intervall. Det kanske är någon som finner det intressant.

Bilen är "bruksbil" i första hand, dvs den ska ombesörja mina transporter till vardags. Bilen är en 2005:a som rullat i Virgina fram till 6860mil blev reg besiktigad 2008-07-10. Sedan har förre ägaren här i Sverige kört runt 500mil, och under den tiden kostat på den en tuff-kote behandling och ett batteri.

Det är en V8 Northstar med 1SF paket, det är 17" kromhjul och en något högre utväxling än 1SG sedan saknar den variabel utväxling på styrningen (bra eller dåligt?).

USA import betyder att en del saker inte fungerar eller kan användas, men att en del andra features faktiskt finns kvar.

Första två veckorna:

Stod bilen stilla eftersom jag lyckats med att få den att tappa kontakten med transpondrarna som jag så nogsamt bytt batterier i. Tack vare god support så ringades felet in, och ingen verkstad behövde besökas.

Pendlarbil:

Bilen har mest rullat mellan hemmet och jobbat, en resa på cirka en mil i vardera rikting. Och förbrukningen ligger enligt datorn runt 1.45L/milen.

En av de positiva sakerna måste jag säga att värmen är, den är snabb och effektiv. Stolsvärmen är skön, värmen i ratten är lite väl effektiv för den får man slå av rätt snabbt om man inte ska grilla händerna.

Intellibeam förundrar mig genom att den fungerar så bra, hur en liten kamera ihop med en dator kan avgöra om den ska ha halvljus eller helljuset på. Nu kör bilen med hellyset där man kanske inte normalt sett kör med helljus (tätbebyggt) men ännu inte en enda helljusblink från mottrafikanterna.

Byta torkarblad:

För att göra en lång histora kort, köper någon på Mekonomen köp Bosch inte det andra märket, för det tar i torkararmen och lyfter bladet från rutan. Riktigt irriterande.

Byta kylarvätska:

Bilen är 5år och så ska den få ny Dex-cool, efter mycket funderande fick valet av kylvätska en lösning. K&W ville ha 630:- för en gallon och jag tyckte mig behöva två. Det fick bli GM:s europa vätska, jag tar risken. Då fick jag dessutom råd att "skölja" systemet en gång. Destillerat vatten och dessutom 3st pellets i sista laddningen.

Hur man SKA byta vätskan har jag ingen aning om, men jag fick ur den genom att använda en hävert i nedre kylarslangen. Första vändan kom 7.5liter ut, sedan nästa gång 7liter (hade inte fyllt kärlet fullt).

Som kommentar, glömde man luftfiltet? Det är det minsta filter jag sett, ungefär som till en motorcykel. Smutsigt var det också, så det får jag beställa ett nytt. Sugmotorer brukar gilla stort luftfilter, nåja effekt är ju inget jätteproblem.

Däckbyte:

Lite kaos i mekgaraget så jag försökte mig på att byta däck i radhusgaraget, trångt och bökigt. Måste hitta bättre lyftpunkter så jag kan använda garagedomkraft. Köpte nya dubbade vinterdäck i dimension 225/50-17, inte mycket att säga. Kuhmo blev det, mest för prisets skull.

Bilen känns lite sladdrigare på vägen, och relativt sett låter den som ett bombplan. Ungefär som en normal (tyst) bil. Noterade ingen skillnad i förbrukning. Satt några M+S märkta Allseason Kuhmo på den från USA, men det tycker jag inte är vinterdäck.

Snö:

Förra gången jag hade en bakhjulsdriven bil kom det mängder med snö den vintern. Diffbromsat och välbalanserat var det då med. För mig som aldrig kört RWD på vintern innan var det nyttigt.

Det har kommit ansenligt med snö (även denna vinter) och halt är det, men STS:en uppträder mycket godmodigt på vägen. Jag tillhör inte de som har mest problem om vi säger så. Traction är lite lagom tillåtande, man kan gasa på ganska ordentligt rakt fram, så mycket att bilen viftar på svansen en hel del. Stabili-trak går in emellanåt, mest i kurvor. Men med handen på hjärtat är det nog mest jag som provocerar, systemet jobbar finkänsligt och stöttar upp det hela - inte totalt handlingsförlamat.

Men ett litet men, folk som kommer från mer traditionella RWD bilar (gärna utan diffbroms) kommer att tycka att den är lite bitsk. Det är ett par kilo i baken att hålla reda på, och sladden kommer snabbt, men det är priset för fin viktfördelning. Kör man lite med insidan av hjärnan så fungerar den perfekt.

Det enda problemet är backvarnaren som gärna isar igen och larmar hela tiden. Remote start räcker från fikarummet på jobbet till parkeringen, så när man hunnit ut så är nästan värmen i bilen igång.

Cirka 2grader felvisning på yttertempmätaren verkar det vara.

Fortsättning följer...

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites


  • Replies 82
  • Created
  • Last Reply

Kuhmo skulle inte jag rekomdera, Hankook finns både som dubbat å odubbat å har ett likvärdigt pris om än inte billigare än Kuhmo?

Har Hankooks nya W409 dubbade på min DeVille å det hörs inte att man har vinterdäck på bilen å greppet är grymt bra, tar mig fram överallt.

Kan dock ta lite tid att få hem ett däck i dem dimensionerna.

M+S märkta Allseason Kuhmo är inte godkända i Sverige som vinterdäck så de kan du köra slu på sommaren ;)

Kommer följa denna tråd, alltid intressant å läsa :)

Link to comment
Share on other sites

Kuhmo skulle inte jag rekomdera, Hankook finns både som dubbat å odubbat å har ett likvärdigt pris om än inte billigare än Kuhmo?

Har Hankooks nya W409 dubbade på min DeVille å det hörs inte att man har vinterdäck på bilen å greppet är grymt bra, tar mig fram överallt.

Kan dock ta lite tid att få hem ett däck i dem dimensionerna.

M+S märkta Allseason Kuhmo är inte godkända i Sverige som vinterdäck så de kan du köra slu på sommaren ;)

Kommer följa denna tråd, alltid intressant å läsa :)

Det var mest priset som gjorde valet just denna gång, sedan var jag kanske lite lat&dum så jag tittade bara på exakt rätt dimension och Hankook fanns inte i 50profil. Sedan fick just KW22 ett hyfsat omdöme förra året http://www.teknikensvarld.se/files/0822-te...erdack-2008.pdf men det är jämfört med andra däck som är "budget". Tackar för tipset i vart fall.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Trevlig testkörningsläsning!

Bilen är 5år och så ska den få ny Dex-cool, efter mycket funderande fick valet av kylvätska en lösning. K&W ville ha 630:- för en gallon och jag tyckte mig behöva två. Det fick bli GM:s europa vätska, jag tar risken. Då fick jag dessutom råd att "skölja" systemet en gång. Destillerat vatten och dessutom 3st pellets i sista laddningen.

Hur man SKA byta vätskan har jag ingen aning om, men jag fick ur den genom att använda en hävert i nedre kylarslangen. Första vändan kom 7.5liter ut, sedan nästa gång 7liter (hade inte fyllt kärlet fullt).

Ingen spolning.... Inget krångel, inga onödiga utgifter och absolut ingen spolning! Alla de här firmorna som bytte olja på bilen etc förr har så lite att göra nuförtiden så att de gör reklam för automatlådespolning, vevhusspolning etc etc. Enda gången man vill spola igenom är om det är kylarcement i kanalerna, annars finns det ingen anledning.

Man vill inte ha i någon annans skit i sin bil, särskilt inte rester av kiselbaserade kylvätskor. Spolar man med "vanligt vatten" får man in kalk, salter, mineraler etc som inte passar så bra ihop med aluminium eftersom aluminium ligger långt ner på den elektrokemiska skalan jämfört med t.ex. järn.

Allså:

Tappa ur, fyll på med 50% kylarvätska och 50% destillerat vatten. Varmkör tills termostaten öppnar, efterfyll och sätt på locket. Efterfyll igen efter någon dags körning. Därefter blir dina byten reducerade i förhållande till hur stor del av den totala mängden du får ut. Vartannat år blir bra.

Som kommentar, glömde man luftfiltet? Det är det minsta filter jag sett, ungefär som till en motorcykel. Smutsigt var det också, så det får jag beställa ett nytt. Sugmotorer brukar gilla stort luftfilter, nåja effekt är ju inget jätteproblem.

Det är väl bra att man skapat ett litet filter med lågt motstånd och bibehållen reningsförmåga? Jämför med förr då man inte hade oljefilter av fullflödestyp med motiveringen att de hade blivit alldeles för stora :)

Jämför gärna storleken på vattenpumpen till en Northstar med den på en Volvo B18 :)

Bilen känns lite sladdrigare på vägen, och relativt sett låter den som ett bombplan. Ungefär som en normal (tyst) bil. Noterade ingen skillnad i förbrukning. Satt några M+S märkta Allseason Kuhmo på den från USA, men det tycker jag inte är vinterdäck.

Halvvägs genom vintern tror jag alltid det är något fel på bilen tills sommarsulorna kommer på igen pga oväsendet. Personligen är jag såld på Nokian HP. Helt suveräna på allt..fast det bullrar ganska friskt.

Det enda problemet är backvarnaren som gärna isar igen och larmar hela tiden.

Det verkar som att alla bilar använder sig av komponenter från samma leverantörer när det gäller backvarnare så när de inte funkar brukar det vara själva "sonden" I mitt fall vill backvarnaren spöka när solen stekt baken i sommarsolen, endast då och aldrig annars. Jag har tänkt ta loss den som verkar spöka. Min teori är att ett hårdvax som bilförsäljaren använde fungerar som ett lim vid den mikrofonen. Jag blaskade på friskt med avfettning och det blev mycket bättre, men inte bra. På vintern verkar det inte spela roll hur mycket snö eller is det är på (iaf inte under 2 cm tjockt täcke). Testa att lyssna vilken av dom som inte funkar då det händer, oxiderade kontakter brukar vara det vanligaste. Har den rullat i saltbältet kan det ju vara något sånt.

Cirka 2grader felvisning på yttertempmätaren verkar det vara.

Det låter mycket. Har du testat mot en känd bra termometer?

Link to comment
Share on other sites

Trevlig testkörningsläsning!

Bilen är 5år och så ska den få ny Dex-cool, efter mycket funderande fick valet av kylvätska en lösning. K&W ville ha 630:- för en gallon och jag tyckte mig behöva två. Det fick bli GM:s europa vätska, jag tar risken. Då fick jag dessutom råd att "skölja" systemet en gång. Destillerat vatten och dessutom 3st pellets i sista laddningen.

Hur man SKA byta vätskan har jag ingen aning om, men jag fick ur den genom att använda en hävert i nedre kylarslangen. Första vändan kom 7.5liter ut, sedan nästa gång 7liter (hade inte fyllt kärlet fullt).

Ingen spolning.... Inget krångel, inga onödiga utgifter och absolut ingen spolning! Alla de här firmorna som bytte olja på bilen etc förr har så lite att göra nuförtiden så att de gör reklam för automatlådespolning, vevhusspolning etc etc. Enda gången man vill spola igenom är om det är kylarcement i kanalerna, annars finns det ingen anledning.

Man vill inte ha i någon annans skit i sin bil, särskilt inte rester av kiselbaserade kylvätskor. Spolar man med "vanligt vatten" får man in kalk, salter, mineraler etc som inte passar så bra ihop med aluminium eftersom aluminium ligger långt ner på den elektrokemiska skalan jämfört med t.ex. järn.

Allså:

Tappa ur, fyll på med 50% kylarvätska och 50% destillerat vatten. Varmkör tills termostaten öppnar, efterfyll och sätt på locket. Efterfyll igen efter någon dags körning. Därefter blir dina byten reducerade i förhållande till hur stor del av den totala mängden du får ut. Vartannat år blir bra.

Okej, jag lyckades sätta en slangklämma så illa att jag störde mig på det, och så glömde jag pelletsen så jag fick göra om proceduren - men då jag hade gott om glykol och destillerat vatten så gjorde det inget.

Som kommentar, glömde man luftfiltet? Det är det minsta filter jag sett, ungefär som till en motorcykel. Smutsigt var det också, så det får jag beställa ett nytt. Sugmotorer brukar gilla stort luftfilter, nåja effekt är ju inget jätteproblem.

Det är väl bra att man skapat ett litet filter med lågt motstånd och bibehållen reningsförmåga? Jämför med förr då man inte hade oljefilter av fullflödestyp med motiveringen att de hade blivit alldeles för stora :)

Jämför gärna storleken på vattenpumpen till en Northstar med den på en Volvo B18 :)

Har försökt hålla mig borta från Volvo :lol: Skämt åsido så skulle det inte förvåna mig om det är lite vaccum vid fullvarv, men att motorn levererar "måleffekt" ändå. Fast pappersfilter är bra grejor, flödar ofta betydligt bättre än K&N. Knepet är regelbundna byten

Bilen känns lite sladdrigare på vägen, och relativt sett låter den som ett bombplan. Ungefär som en normal (tyst) bil. Noterade ingen skillnad i förbrukning. Satt några M+S märkta Allseason Kuhmo på den från USA, men det tycker jag inte är vinterdäck.

Halvvägs genom vintern tror jag alltid det är något fel på bilen tills sommarsulorna kommer på igen pga oväsendet. Personligen är jag såld på Nokian HP. Helt suveräna på allt..fast det bullrar ganska friskt.

Det enda problemet är backvarnaren som gärna isar igen och larmar hela tiden.

Det verkar som att alla bilar använder sig av komponenter från samma leverantörer när det gäller backvarnare så när de inte funkar brukar det vara själva "sonden" I mitt fall vill backvarnaren spöka när solen stekt baken i sommarsolen, endast då och aldrig annars. Jag har tänkt ta loss den som verkar spöka. Min teori är att ett hårdvax som bilförsäljaren använde fungerar som ett lim vid den mikrofonen. Jag blaskade på friskt med avfettning och det blev mycket bättre, men inte bra. På vintern verkar det inte spela roll hur mycket snö eller is det är på (iaf inte under 2 cm tjockt täcke). Testa att lyssna vilken av dom som inte funkar då det händer, oxiderade kontakter brukar vara det vanligaste. Har den rullat i saltbältet kan det ju vara något sånt.

Cirka 2grader felvisning på yttertempmätaren verkar det vara.

Det låter mycket. Har du testat mot en känd bra termometer?

Nu förstår jag, jag kan inte förstå hur det kan vara +1.5grader i garaget när snön ligger kvar på bilen och det är is på golvet. Kostade på mig lite tomgångskörning och stirrade på tempmätaren. Som ramlade från -8.5grader till -11grader när tempmätaren "satt sig". Kanske behöver en viss uppvärmning innan den visar rätt.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Försäkra bilen:

Det är alltid intressant detta med försäkringar och dessutom en stor post i bilägandet. Därför gjorde jag en undersökning innan jag köpte min STS.

36år, radhus, 1000mil/år, garage, 8km från Kalmar centrum. Körkort sedan 2005 (fortkörning), 19 skadefria år. Runt 4500-6000:- i självrisk hade jag tänkt mig.

Ringde IF och Trygg-Hansa och tog in priser på en svensksåld STS V8 -05 och en Import STS V8 -05 (den jag sedan köpte). Detta var nog tre månader sedan. Alltså innan köpet.

IF 8644:- respektive 9900:-

Trygg 9629:- respektive 12754:-

Jag köpte importbilen (den andra blev såld om inte annat). Slog till på en sk. blocketförsäkring som inkluderar bla 3mån helföräkring hos IF. Sedan hade jag en slug plan, gå med i CCS och hoppas på ännu bättre pris hos IF.

Och mycket riktigt så ordnade klubben fram ett bättre pris på 6700:-, minns inte exakt eftersom jag inte fick teckna försäkringen tidigare än en månad från förfallodagen. Dumt nog lades ingen offert (verkar det som). Så jag väntade tills den första dag jag kunde, ringde glad i hågen till kansliet, men nu kostade det helt plötsligt 9569:- alltså +40% på knappt två månader! Undrar vad som hänt. Och ingen hade förstås något sparat om det låga priset.

Lite småirriterad över försäkringsbolagets förfarande så tog jag luren och ringde runt (import = ringa och prata med massa människor). IF har överlägset längs telefonkö om inte annat.

Trygg-Hansa 19628:-

Länsförsäkringar 11827:-

If (förlängning blocket) 14400:-

If (Cadillac) 9569:-

Dina 8436:-

Gjenside Spärrlistad

Vesta 12391:-

Trygg-Hansa (via Insplanet)15395:-

Sveland 19867:-

Auro (moderbolag) 11053:-

Moderna försäkringar 28000:-

ATAVA 11866:-

Ringde IF igen och undrade om det inte var så att 9900:- var UTAN klubbrabatt och 9569:- var MED klubbrabatt drygt 2mån senare. Och så var det nog, men det styrdes elegant bort från det ämnet. 13010:- kostade bilen just idag (best price for you mister), och då var det inkl bilXtra som gick på 1545:- Så då var man nere på 11500:- utan klubbrabatt.

Fortsatt dealing får bli med Dina och IF (där jag lägger lite andra försäkringar i potten), så får vi se vad de kommer fram till. Frågan är om man får 20% även på CCS försäkrinen om man har flerförsäkrings rabatten hos IF.

Hur som så verkar Cadillac STS ha blivit dyrare att försäkra sedan i höstas. Jag kom ihåg reg numret på den svensksålda så jag kunde jämföra, den var också dyrare.

Sedan förstår jag inte riktigt varför en importbil ska vara dyrare att försäkra. De flesta bilar är importerade, frågan är bara när. Varför skulle t.ex. en Porsche som rullat i Tyskland och varit korrekt servad hos märkesverkstad vara dyrare att försäkra än en som har haft svårt att få service hos aukt verkstad för att det finns så få verkstäder. Egentligen förstår jag vad som är problemet, billiga bilar som dumpas här och säljs som ”exklusiva” fast de har allehanda skavanker som gör dem osäljbara på andra marknader där de ska konkurrera med perfekta exemplar som finns i bilhallen bredvid.

Undrar om tjuvar och bilkrockare verkligen väljer ut ”importbilar” som sina offer, och om maskindelar i utländska bilar är av sämre kvalitet så de går sönder oftare.

OBS: Sifforna ovan är endast mina, andra personer kan få helt annat utslag. Men det visar på att bolagen ändrar sina siffror snabbt. Och att inte ens de förmånliga klubbförsäkringarna nödvändigtvis måste vara billigast. Och du som har en import STS V8, säg JA när de säger 4.2 så blir det enklare!

Något vettigt bolag jag glömt ringa?

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Jag får fortsätta med del 2.

STS:en har som sagt rullat fram och tillbaka till jobbet allra mest, men vid jul så blev det lite långresa hem till föräldrarna. Det är lite andra egenskaper som man kommer fram till på just långresa.

LH2:an är en synnerligen fin motor som verkligen ger blixtrande omkörningsprestanda. Motorljudet när den varvas är helt klart lite speciellt, låter förvånansvärt hårt med en touch av det mörka och en smula nasalt. Det märks att vridmomentskurvan peakar runt 4400, för dit upp drar den bara bättre och gladare. Sedan lever den på ”flåset” till dess att man vill växla, kanske inte det sportigaste men oerhört effektivt. Och det känns som att motorn levererar det som anges i specen. Med sportigt, menar jag en motor som verkligen behöver och ska varvas ur på växlarna för att leverera – jättekul men det krävs hela tiden rätt växel för att det ska flytta på sig. Här låter man lådan kugga ner en eller två pinnar beroende på hur bråttom man har, sedan gasar man bara så mycket som behövs. Det behöver inte idiotvarvas för att det ska peta iväg raskt, men först över 4k låter motorn sådär härligt hårt. När man mognat en smula är detta en mycket lyckad kompromiss, mer fartökning och mindre spektakulärt.

Växellådan visade prov på fin adaptivitet under långkörning och segdrog i motluten. Det finns gott om vrid i maskinen även vid lägre varv så Jönköpingsbacken klarade den galant med 100km/h uppför utan att ens tänka tanken på att kugga ner från 5:an. Och bilen förstår att den kan bränslestrypa när momentomvandlaren är låst, man kan motorbromsa effektivt och helt utan förbrukning.

Även om Stabili-trak och traction control nämnts i Jan:s tråd så ska jag ändå försöka redogöra för vinter-vägegenskaperna. Snöandet har gjort att jag fått chans att bekanta mig med bilen. Jag är ganska ovan med bakhjulsdrift.

Bilens uppträdande är mycket gott och fin balans ger pluspoäng även på vintern. Den rullar lugnt och stadigt och torde inte ställa till det för oerfarna.

Man känner ganska väl när underlaget försämras (sk. blixthalka), bilens rörelsemönster förändras och bakvagnen blir lite oroligare, och den tar styrinputen lite yvigare. Exakt vad detta beror på ska jag inte spekulera i, men jag föredrar att bilen varnar före falsk trygghet. Blev lite glatt överraskad av detta faktiskt, sedan att man inte åker snabbast just den dagen gör mig inget.

Men man ska vara medveten om att bilen har diffbroms och att när den väl släpper så sticker bakändan ganska snabbt, och även om antisystemen ofta hinner med så får man vara snabb att parera med ratten och jag hade inte haft något emot en smulan snabbare utväxlad styrning. Men samtidigt så börjar ryggmärken efter en månad vara omprogrammerad. Påminner en hel del om transaxelbilar, varnar sent och kräver sin förare när man väl gått över gränsen, men är i grund och bott ärliga om man kör med huvudet.

Framkomligheten fick jag testa i kompisens glashala uppförsbacke, gick väl ungefär lika dåligt med Volvo V50. Man behöver koppla ur traction annars stryper den ner effekten lite väl mycket.

Värmen är snabb och defrostern effektiv, motorn verkar dessutom behålla restvärme länge. Stolsvärmen tar en stund på sig med ger skön värme när den väl orkat igenom klädseln. Rattvärmen är det rejält med klös i! Ner mot -15grader räcker värmepaketet utan minsta knot, däremot är värmefördelningen lite märklig eftersom det är ganska kallt vid fötterna. Men det går självklart att tvångsstyra dit om man vill. Bakrutedefrostern lämnar en rejäl strimma i överkant på bakrutan där det sitter trådar för några antenner. Värme och ventilation fungerar hur som bra.

Fjädringen är ganska hårt satt och för vintervägar så blir det ganska skumpig färd när det ser ut som tvättbräda. Men annars är det inget att gnälla över, stötdämparna fungerar ungefär lika när de är kalla som varma. Ljudkomforten är okej även om vinterdäcken förstör mycket, sprut mot underredet är exceptionellt väl bortdämpat.

Halvljuset är bra, men helljuset är inte alls speciellt märkvärdigt. Intellibeam fungerar fint i staden, men ute i ”skogen” hänger den kvar på helljus lite länge vid möte. Lyktrengöringen duschar flera gånger med några sekunders intervall innan den anser att proceduren är klar, förbrukar rejält med spolarvätska. Men det hamnar inte en droppe från lyktrengöringen på vindrutan. När Intellibeam kör på DRL så kopplar den ur lyktrengöringen – tack!

Vindreutetorkarnas automatik fungerar helt utmärkt, egentligen är även detta värt en egen liten visa men ni förstår säker att ingenjörerna tänkt till även här.

Egentligen önskar man ju att skriva att allt fungerat perfekt, men några små saker har allt hänt. Just för dagen verkar inte centrallåsmotorn i förardörren göra riktigt som jag vill. Men det är många knappar att trycka på i inställningarna och det kanske är skit bakom spakarna. Det verkar som att det tar någon minut innan yttertempmätaren stabiliserat sig helt. Tankmätarens linjäritet är intressant, efter 22mil hade jag 3/4tank efter 42mil var det 1/4 tank, men det är lite charmigt.

Så var det då detta med förbrukningen. Snål är fel ord. Även om färddatorn blippade ner från 1.47L/mil till 1.14L/mil efter 90mil landsvägskörning är det ändå ganska mycket då jag dessutom kört snålt på landsväg. När jag körde hem efter julen gick det mellan 80-100km/h och den tankningen slutade på 1.09L/milen mot vägmätaren. En resa med 42mil varav närmare 20mil fram och tillbaka till en närbelägen stad slutade på 1.39L/milen. Stadskörningens stop&go samt warmup på automaten tycker jag känns helt okej men just steady-state på landsväg drar den smulan mycket. DeVillen hade jag kört 2dl/milen snålare med. En del kan säkert skyllas på Kuhmo vinterhjulen som ska vara trögrullade, för att nå 1.09L/mil hade jag pumpat dem i överkant av specen. Men folk i gemen verkar tycka att det är helt okej siffror.

Det kan ju vara bra att känna till att det finns tre olika slutväxlar att välja på 2.73 samt 3.23 och 3.42 på de lite sportigare. Är jag rätt informerad så används 3.42 endast ihop med 18” hjulen som är större så då blir skillnaden mellan 3.23 och 3.42 bara 2%. 3.23 på min bil. Men något bra är att den ligger kvar på 5:an ner mot 55km/h när allt är varmkört. Det sparar droppar.

Jag tycker Cadillac har lyckats bra med balansen att göra en körglad ’sommarbil’ med avancerat chassi och behålla stabiliteten och lugnet på vinterväg. Ibland gör sig de lite mer körglada generna påminda. Men så är det, man kan inte få allt – och jag köpte en STS därför att jag ville ha lite av de sportiga generna.

Fick även fatt i den 44sidiga katalogen över STS 2005. Intressant läsning, även om vetgirigheten vill vet mer än vad som står där.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Tackar för en intressant och givande läsning!

Vet inte om du varit i kontakt med Northstarmotorn innan i någon av dina tidigare Cadillacs? Det blir ju lite kulturkrock mellan stötstänger och 2 ventiler/cylinder jämfört med dubbla överliggande kammar. Jag minns hur det kändes mellan min 88 års Eldorado och min 93 STS..

Med VVT:n har Northstarmotorn fått bättre bottendrag än de tidigare varianterna som för all del inte är särskilt orkeslösa på låga varv för att ha dubbla överliggande och dessutom vara en sugmotor, jag längtar efter en test ;)

Vindreutetorkarnas automatik fungerar helt utmärkt, egentligen är även detta värt en egen liten visa men ni förstår säker att ingenjörerna tänkt till även här.

Jag kommer aldrig mer att ha en bil som inte har rainsense wipers. Till skillnad från Volkswagens system funkar Cadillacs hur bra som helst!

Egentligen önskar man ju att skriva att allt fungerat perfekt, men några små saker har allt hänt. Just för dagen verkar inte centrallåsmotorn i förardörren göra riktigt som jag vill. Men det är många knappar att trycka på i inställningarna och det kanske är skit bakom spakarna.

Jag vill minnas att jag läst om folk som haft problem med de tidiga STS:erna i din generation med just förardörren. Läste något på moderforumet fast jag minns tyvärr inte.

Det verkar som att det tar någon minut innan yttertempmätaren stabiliserat sig helt. Tankmätarens linjäritet är intressant, efter 22mil hade jag 3/4tank efter 42mil var det 1/4 tank, men det är lite charmigt.

GM:s glädje och chockmätare får man väl säga om tankmätaren. Alla instrument visar korrekt och noggrant (med tillägg för lagar etc) utom just tankmätaren. Först kan man köra 10 utan utslag, sen sticker den iväg för att helt plötsligt rasa mot noll...sen kör man 5 mil till på bensinångorna.. ;)

Tyvärr är det så att den törstigaste modellen är STS, SLS är snålare och de äldre Devillerna ännu snålare.

Det genomsnittliga varvtalet är högre och den genomsnittligt använda effekten med. Matchar man trafikrytmen även vid omkörning blir det snålare, fast vem vill det ;)

Du har PAL (performance algorithm lightfoot) som känner av om föraren försöker köra på ett snålt sätt och hjälper till med VVT:n, växelval, lockup etc.

Ett alternativ kan vara att testa om sportläget ger en lägre förbrukning...det brukar bli så för mig ;)

Du får trösta dig med att du har 320 hp som dessutom är satta efter en väldigt konservativ effektnorm som Cadillac var först att följa efter. Det borde motsvara åtminstone 330-340 hp efter den norm de tidigare generationerna var klassade med.

Link to comment
Share on other sites

Försäkningsfrågan är löst :)

Testat med insplanet.se?

Vore det inte import som inte finns kopplad till rätt modellkod så hade jag nog fått napp via Insplanet...

Efter att ha pratat med If och vi tittat över det exakta innehållet i försäkringen, och sedan flyttat några andra försäkringar dit så ramlade priset ner till 6370:-

Jag hoppas jag inte kör på något vilt eller någon gör skadegörelse på min bil, för att pruta bort självriskelimineringen gjorde att premien ramlade ner 1500:-

Så det slutade med Cadillacföräkring, känns bra att få valuta för medlemsavgiften.

Men man upphörs inte att förvånas, för något år sedan ringde de upp mig från något bolag och sade att eftersom jag var medlem i Bilsportförbundet så hade jag premierabatt! Det var en licens för banracing som skulle ge mig lägre premie! (Nu blev det inget tävlande alls eftersom vi köpte en Opel).

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Oljeservice:

Så var det då dags för lite service.

Köpte lite slitdelar från Rockauto, lika bra att hålla sig till Delco.

Oljefilter blir jag inte riktigt klok på om man ska ha PF61 eller PF61E med E-core. Beställde bägge, men monterade P61.

Skaffade även nytt tutrelä, den gamla tappade jag ner i motorummet när jag felsökte varför bilen inte startade (inte tutrelät, men jag fick låna det). Ett riktigt fint Denso relä, klarar 30A och kan inte monteras fel. Hermetiskt tillslutet är det också, samt har ett motstånd som plockar spänningsspiken som blir när man slår av relät, pris 5.29USD – ett fynd!

Termostaten känns lite märklig så jag bytte det också. Tempmätaren har inte gått upp så snabbt som innan men inte så att det direkt skrek fel om det heller. Termostater är slitdelar, packningen kostade lika mycket som termostatet. Antingen är det en gjuten sak eller så är den bara väldigt dyr. Svar, det är en gjuten sak som man kan återanvända.

Luftfilter skaffade jag också, väl vart att notera att det som står i användar manualen inte alls verkar vara det som ska vara till bilen.

4718M specad motorolja hittade jag hos lokala handlaren. Kendall blev det utom en burk som fick bli 76 (den saknade 4718M märket, men ska fylla specen) köpte visst upp alla Kendall han hade. 5W-30 som det ska vara.

Som sagt, Delco. Luftfiltret kommer från Kina, och det gjorde inte det som satt i bilen (pirat?). Oljefilter kommer från USA, relät från Japan och termostat från USA, termostathuspackning från Kanada. (Automatlåde filterkit kommer från Tyskland, men det är för framtiden).

Åkte till garaget, vilken syn! En timme senare hade jag skottat mig fram så att det gick att köra in bilen. Det var hela 4grader varmt därinne, en värmefläkt fick jobba fullt men det var helt okej. Värre var det att ligga och kravla under bilen i blötan, men den vätskan hoppas jag luftavfuktaren placerar på lämpligt ställe.

Inte mycket att skriva egentligen, termostatet gick lätt att byta även om jag inte riktigt gillade vitluddet kring packningen. Varför är det så, varför oxiderar det?

Ny kylvätska fick bilen tidigare under vintern, och nu fick den återigen någon liter ny vätska.

Noterar också saltets inverkan på aluminiumet, lite synd på en bil som inte sett salt innan. Men den är Tuff Kote behandlad så karossen klarar sig nog.

En glad överraskning hittades under oljelocket, inget vitt klegg som det ofta blir vid kortkörningar. Vevhusventilationen verkar sakna PCV ventil.

Oljefilter och avtappningsplugg sitter helt föredömligt, en liten eloge till jänkare som har en liten avtappningsplugg. Stor bottenplugg genererar mycket olje på alla möjliga ställen utom möjligen i spilloljedunken.

Även om det stod 16% kvar på Oil life så bytte jag, eftersom jag är rätt säker att oljan är över ett år.

Provkörning:

Lustigt nog känns bilen lite piggare, rullar lite lättare. Måste vara inbillning, tempmätaren pinade på något bättre uppåt och landade någon mm. Ovanför ”sträcket” istället för någon mm nedanför (utom när jag tog kortet före).

Bilder: http://gallery.me.com/oscarpersson#100106

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Det man får tänka på är att Rock-Auto säljer delar av alla upptänkliga fabrikat. AC-Delco brukar vara OEM för de flesta delar, dock inte alla. Å andra sidan har jag aldrig varit missnöjd med Ac-Delco även när jag vet det är pirat. I mitt fall var det frågan om främre bromsskivor som från fabriken är balanserade och rostskyddade med en beläggning som nöts bort av det yttersta skiktet på nya bromsbelägg. AC-Delcos var tillverkade i Kina, inoljade till förbannelse och obalanserade. Fast jag tänkte att det är svårt att misslyckas med en järnklump så jag monterade på dom och det funkar helt ok. Fast det verkar som jag hade tur med balanseringen på dom. Jag har adressen till en sida där man är säker på att få OEM också, fabrikatet på delarna står tyvärr inte där, men det är OEM :)

Angående oxideringen så sker det ofta oxidering vid ställen med låg syretillgång och låg strömning t.ex. bakom en packning. Helt normalt.

Är det första oljebytet som du gjort på bilen så är det säkert så att det varit fel olja i bilen innan. Nån Mekonomen eller SAAB-nisse har säkert hällt i 20W-50 olja "för att det måste man ha i en V8:a".

Min bil bytte jag olja på ganska fort när jag skaffade den, det var rena knäcken som rann ut("servad" på Bil och Traktor i Svedala, hallå liksom...), det gjorde lätt över 1 dl/mil. När jag sen satte dit stift med rätt elektrodavstånd (nån idiot hade fått för sig att byta platinastiften efter 3000 mil och gappat dom som om det vore en Volvo...) blev den betydligt rappare.

När jag sen hittade en rejäl vacuumläcka beroende på en för hårt dragen slangklämma blev den som ny.

Jag är inte orolig för varken kort eller långmilare, det jag är orolig för är om bilen varit en förhållandevis kort tid hos en tidigare ägare. Då undrar man om den blivit felservad under tiden (sönderskruvad p.g.a. att verkstäderna tror och lyckas lura i folk att allt måste bytas varje 500:e mil).

Min bil är fräsch och går bättre än någonsin, fast den har iofs bara 11300 på mätaren men 8000 har jag hunnit med på 2,5 år med den så snart är den inkörd.. ;)

Verkar som att E i oljefilterbeteckningen betyder att det är ett insatsoljefilter. Allt gammalt kommer tillbaks igen!

Link to comment
Share on other sites

Intressant och höra.

Skulle vilja veta vad du får för förbrukning på landsväg, har själv haft en 97 och en 02 som tog 1,05 i snitt men jag kör mycket så huvudelen blir landsvägskörning.

Vet inte hur det är på 05 sts men på cts har jag en snöflinga att trycka in och då är bilen svår att få av vägen... Både traction och stability jobbar då snabbt.

Link to comment
Share on other sites

Intressant och höra.

Skulle vilja veta vad du får för förbrukning på landsväg, har själv haft en 97 och en 02 som tog 1,05 i snitt men jag kör mycket så huvudelen blir landsvägskörning.

Vet inte hur det är på 05 sts men på cts har jag en snöflinga att trycka in och då är bilen svår att få av vägen... Både traction och stability jobbar då snabbt.

Jag har i ärlighetens namn inte kört så mycket på landsväg (framförallt inte med sommardäck). Ska man ner på litern ska man nog ta det extremt lungt, jag skulle tro att de 1.14L/milen som det stod på färddatorn när jag köpte den är en ganska typisk siffra om man inte kör alltför hårt.

Snål är den inte, och dessutom svarar den ganska dåligt på ecodriving. Problemet är att det är väldigt svårt att få ner förbrukningen steady-state, lägger man sig i 120km/h så visar den momentansiffror runt 12L/100km.

Får be att återkomma i ämnet.

Någon snöflinga har jag inte hittat, men jag vet vad du menar.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Jag vi får se vad du kommer fram till. Undrar om det har med bakhjulsdriften och göra. Kanske någon annan har erfarenhet. Med min 02'a fick man upp i 160 marchfart för att nå 1,2

Link to comment
Share on other sites

Nu antar jag att du jämför dina soppasiffror med 4.9:an? DeVillen med 4.9:an är den snålaste Cadillacen du kan ha om du jämför modellerna rakt av. Det "straffar" sig att ha touringmodellerna av Northstarmotorn (L37 och LH2 kontra LD8) men det är ju en avvägning mellan ett bra bottendrag och bra acceleration i lägre varvtal och hastigheter kontra högre toppeffekt och varvvillighet. 4.9:an eller LD8:an ska du ha om du vill åka snålt.

Brukar du köra mycket med farthållare? En bil går som snålast med farthållaren i som bekant. Att ligga och smågasa lite för jämnan med 200 hp efter den gamla effektnormen eller med 320 hp efter den senaste (som är väldigt konservativ) och med en bil som dessutom är tyngre straffar sig :)

Jag gissar på att den adaptiva farthållaren kan bidra till en högre soppaförbrukning om inte syregivarna får jobba då bilen accelererar t.ex.

I ditt fall låter det onekligen som om den momentana förbrukningen är hög.

Troligaste orsakerna är däck och/eller påliggande bromsar.

Testa med farthållaren i på en någorlunda plan sträcka under kanske någon kilometers körning. Jämför förbrukningen i båda riktningarna.

Min -02:a tar ca 1,0 l/mil i 120 riktiga kmh med uppvärmda sommardäck. 1,2 l/mil i 120 km/h efter mätaren låter mycket. Vinterdäck kan iofs vara duktigt törstiga.

Mina vinterdäck är faktiskt snålare än sommardäcken upp till kanske 100 km/h...

F.ö. kan jag säga att jag hade med frugan, hunden och ett bagage fullt med bagage då vi körde en semestertripp på 200 mil. Vi höll för en gångs skull trafikrytmen utom när det gick under 90 km/h och snittade hela resan på 0.89 l/mil.

Link to comment
Share on other sites

Jag vi får se vad du kommer fram till. Undrar om det har med bakhjulsdriften och göra. Kanske någon annan har erfarenhet. Med min 02'a fick man upp i 160 marchfart för att nå 1,2

O2:a vadå för nåt? 160 mätarkilometrar mostvarar ca 150 km/h på en Seville (10 km/h felvisning p.g.a. idiotisk lagstiftning för tidigare 90-talare och 5-6% på nyare bilar)

140 km/h med en FWD STS ger ca 1,2 l/mil. 1,1 när däcken är riktigt varma.

Link to comment
Share on other sites

Intressant och höra.

Skulle vilja veta vad du får för förbrukning på landsväg, har själv haft en 97 och en 02 som tog 1,05 i snitt men jag kör mycket så huvudelen blir landsvägskörning.

Vet inte hur det är på 05 sts men på cts har jag en snöflinga att trycka in och då är bilen svår att få av vägen... Både traction och stability jobbar då snabbt.

Jag har i ärlighetens namn inte kört så mycket på landsväg (framförallt inte med sommardäck). Ska man ner på litern ska man nog ta det extremt lungt, jag skulle tro att de 1.14L/milen som det stod på färddatorn när jag köpte den är en ganska typisk siffra om man inte kör alltför hårt.

Snål är den inte, och dessutom svarar den ganska dåligt på ecodriving. Problemet är att det är väldigt svårt att få ner förbrukningen steady-state, lägger man sig i 120km/h så visar den momentansiffror runt 12L/100km.

Får be att återkomma i ämnet.

Någon snöflinga har jag inte hittat, men jag vet vad du menar.

Bara CTS som har. CTS-V och STS-V kan du ställa i minst 4 olika lägen.

Olika bilar, olika målgrupper och olika approach.

Link to comment
Share on other sites

Jämförelsen med 4.9:an är intressant, men kanske ändå inte.

Pendlar jag till jobbet så drar 4.9:an runt 1.4-1.5L/milen men då är det inte på vintern. Långkörning så drar den kanske 0.85L/milen, men är ganska känsligt för vind, det gör lätt en deciliter extra eftersom då automaten ligger kvar längre på en lägre växel.

STS:en drar just nu närmare 1.7L/milen vid jobbpendling och förmodligen 0.2L/milen mer på landsväg. Men det kan vara priset för lägre utväxling och något högre vikt. De två decilitrarna till jobbet är samma två deciliter som den drar mer på landsväg.

4.9:an är riktigt snål, har kört BMW540 en del och den var nog något snålare än STS:en men under litern kom man inte med den heller. Å andra sidan har STS:en ett flås i mellanregistret BMW motorn saknar.

Egentligen så spelar förbrukningen inte så stor roll för mig just nu, det blir inte så mycket mil i stan och kör man den varm så sjunker förbrukningen då automaten låser upp på växlarna som den ska. Men det finns andra märken som också drar mycket, luttrade Audi A6 2.7T ägare som säger "det var ju inte så farligt".

Tung bil, automatlåda det drar soppa.

Sedan får man hitta en bra kompromiss mellan eco-driving och köra vettigt.

Kollade idag åt bägge håll på E22:an 1.2L/mil åt ena hållet och 1.1L/milen åt andra - 120km/h. Jag skyller på billiga KUHMO däck tills jag vet bättre. Bromsarna tror jag fungerar som de ska, inget som blir varmt.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Bränsleförbrukningen varierar mycket med förare och däckutrustning. Bäst är ju att kolla milen med GPS.

Jag har haft en STS -97 (5000mil på ett år) och en -02 (7000mil på 14mån) samt har en CTS -05 nu (9500mil på 22mån). Jag för körjournal och har snittat 1,05 på 97, 1,07 på 02 och 0.97 på CTS. Observera att detta gäller på samtliga mil men som sagt är det mycket landsvägsmil. Med småkörning och stadskörning blir det betydligt högre.

Apropå automatlåda och förbrukning så har Cadillac deklarerat lägre förbrukning med automat jfr manuell minst de senaste 5 åren. Så utvecklingen av aut och motor som styrs gemensamt av en dator klarar lägre förbrukning än den mänskliga känslan.

Angående däck är det är populärt att ta en dimension mindre på vinterdäcken ex 17" på sommardäcken och 16" och ev lite smalare på vinterdäcken. Det ger ca 10% felvisning med vinterdäck, man tror man kör i 100 men det går i 90. De flesta vet säkert detta men tänker inte på att vägmätaren också visar 10% för mycket. Samma fast omvända resonemanget med större hjul. Angående felvisning har CTS'en ca 3-4% och det var samma på STS 02.

Låter som att du tyckaer att även STS är lite hårdare och sportigare i fjädringen. Tyvärr är det samma upplevelse som jag har med CTS. Fördelen med STS 02 var att man kunde köra 60 mil kliva ur och sträcka på sig och kunna tänka sig att köra 60 till. Med CTS är man lite mer nöjd efter 60mil. Tyvärr är väl detta för att få Tyskar och andra att vilja köra Cadillac så att de får lite BMW/Audi känsla.

Link to comment
Share on other sites

Glömde säga att du bör byta kupefiltret (6000mil intervall) Ett igensatt filter kan påverka värmen inne i bilen. På CTS sitter det på höger sida under luftintaget till friskluftsintaget (precis framför vindrutan) i min instruktionsbok stod det hur man skulle byta annars står det säkert på modersidan)

Link to comment
Share on other sites

Angående däck är det är populärt att ta en dimension mindre på vinterdäcken ex 17" på sommardäcken och 16" och ev lite smalare på vinterdäcken.

En av de saker jag verkligen gillar starkt med det amerikanska moderforumet är att man bara uttalar sig om man vet vad man talar om. Annars är man noga med att tala om att de åsikter man redovisar är ren spekulation.

Vad har fälgstorleken med att göra om hjulet är mindre eller större? Det normala är att man kompenserar med profilhöjden för att få samma diameter oavsett fälgdiameter. Visst kan man köra med smalare däck men då måste du upp i förhållandevis hög profil på ett 16" hjul för att inte få för stor skillnad på rullningsdiametern. Nu är det inte olagligt att göra så på äldre bilar till skillnad från nyare, bara olämpligt eftersom bilens köregenskaper bl.a. beror på profilhöjd och bredd. Det finns en anledning till att man nämner lämpliga dimensioner till 16" och 17" hjul...

Det ger ca 10% felvisning med vinterdäck, man tror man kör i 100 men det går i 90. De flesta vet säkert detta men tänker inte på att vägmätaren också visar 10% för mycket. Samma fast omvända resonemanget med större hjul. Angående felvisning har CTS'en ca 3-4% och det var samma på STS 02.

10% felvisning beror på hur stora hjulen är i ditt fall. I normalfallet är den inte så stor såvida inte varenda svensk tror han vet bäst när det gäller vilken dimension som det ska vara på bilen. Typiskt svenskt fenomen... Har du 10% ligger du utanför de rekommenderade värdena. Det normala för tidiga 90-talare är som sagt ett fixt värde på 8-10 km/h i felvisning (1-2 km/h för bilar med USA inställningar) och en felvisning på 5-6% för senare modeller. Dina siffror säger inget annat än hur stor felvisningen är i ditt fall. Inte hur stort felet är i normalfallet.

Du glömde nämna att vägmätaren får rulla, i ditt fall, 10% mera utom på de modeller som har navigator där man via kalibreringsfunktionen får en exakt visande vägmätare/trippmätare och också en exakt visande snittförbrukningsmätare fastän hastighetsmätaren visar, i ditt fall, 10% för mycket.

Lägg på de dimensioner som rekommenderas och använd rekommenderat lufttryck. Högre lufttryck ger sämre väggrepp, lägre ger högre soppaförbrukning. För breda däck gör bilen tungstyrd, för smala gör bilen slingrig...i allmänhet.

100 km/h efter mätaren (förutsatt att man har rätt hjuldiameter) kan alltså vara ca 90 km/h på en tidig 90-talare, ca 98 km/h på en USA-importbil, och ca 95 km/h på en nyare bil.

Kör man dessutom med hemmagjorda hjul kan felvisningen bli ännu större. Försök åtminstone ha samma storlek fram och bak...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.



×
×
  • Create New...