Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

EXP ID 83 SERVICE AIR BAG


Peter 1970

Recommended Posts

Peter!

Har du kört bilen sedan du senast tog bort koderna (cleared codes). Läs på listan över ODBII-koderna enligt länken http://myweb.accessus.net/~090/dtcobd2.html Där finns ett stycke om General Motors Driving Cycle.

Om du inte har kört bilen är det ganska givet att det inte finns några koder.

Vad gäller batteriet är det givetvis rätt som Janne påpekar, men det är dock 10 år gammalt. Jag satte själv i ett originalbatteri när jag bytte för ett par år sedan. Dels sitter polerna på sidan, vilket är bra när batteriet finns under baksätet, dels finns det avluftningskanaler som passar OEM. Vi har rabatt genom klubben.

Jag har originalmanualerna (2 tjocka telefonkataloger) som stämmer med ena ebay-annonsen du visade senast. De är bra med utvecklade felsökningsscheman etc. Jag har även en CD med en massa pdf-filer som är mer begränsad. Och när man står i garaget är pappersversionen lättare att handskas med än att släpa dit datorn. DVD:n vet jag inget om, men jag skulle satsa på originalmanualerna. De såg lite dyra ut bara. De dyker upp då och då på ebay så om du kan vänta kan du säkert hitta en bättre auktion.

Mvh /Bengt B)

General motors drivning cycle har inget alls att göra med Peters problem...

Den körcykeln är för att trigga alla funktioner som har med motor och växellådestyrning att göra. Alltså pressa bilen att "göra fel"

Bilen lär sig alla inställningar av sig själv efter ett batteribyte. Inget du behöver bekymra dig om. Automaten tar längst tid på sig.

Inställningar är bränsleblandning, växlingstryck i automat för olika situationer, AC-ingrepp kontra motorvarv, EGR-inställningar, tomgångsreglering etc etc

Link to comment
Share on other sites


Den första EXP ID-koden som Peter öppnade den här tråden med var ju EXP ID 83 SERVICE AIRBAG. Där finns ju både en numerisk kod och en åtgärd.

Vi får hålla nomenklaturen här och kalla det för varning/information ;)

När jag första gången såg Peters post sökte jag igenom det amerikanska moderforumet efter EXP ID. Jag hittade ett fåtal posts (3 st) som inte gav så mycket eftersom EXP ID har med exportversionen att göra. De som hade skrivit kom från Canada och Skottland. De kompetenta medlemmarna på moderforumet verkar inte ha någon kunskap om EXP ID.

Det är för att EXP ID XXX är export id:s som alltså bara finns på exportmodellerna...de ska återfinnas i instruktionsboken. Jag har varken i den svenska eller den tyska hittat siffrorna, däremot i min amerikanska. Översättaren sköter uppenbarligen inte sitt jobb.

Jag tittade igenom kodlistorna på nätet och tyckte mig finna ett klart samband med EXP ID och ODBII Manufacture codes. Menar du att det inte finns något samband där? Vad är det i så fall som genererar EXP ID? Genereras de av BCM, PCM, EBTCM eller andra relevanta Control modules? Eller....? :huh:

Det finns inget som helst samband, kanske hade man en gång i tiden försöjt att hålla samma numersika värden på DTC:s och EPX ID:s..men det är snarare en tillfällighet!

Link to comment
Share on other sites

EXP ID XX följs i vanliga fall av en text t.ex om man kör iväg med öppen dörr eller bagagelucka m.m.

EXP ID 13 visas en kort stund utan följande text, den slocknar och kommer efter en stund tillbaka.

Om man inte ska blanda ihop DTC i detta så kanske det finns en lista över alla EXP ID också.

Som sagt. De ska finnas i din instruktionsbok där du har alla engelska varningar beskrivna. EXP ID 13 = ICE POSSIBLE som visas en kort stund för att sedan försvinna. DEn är ingen varning man trycker bort själv, den tas bort av sig själv.

Om jag har en inprogramerad landskod eller inte vet jag inte.

Om vi säger så här då. Har du alltid fått dina varningar/informationer i form av EXP ID XXX paus "ENGELSK TEXT" ?

Har det kommit efter något "verkstadsbesök" har de bytt landskod för dig....

Varningen "APPLY BRAKES TO SHIFT" har jag aldrig haft.

Jag har inte den heller, förr kunde man välja om man ville ha den eller inte. Kanske inte går att välja längre, får kolla.

Bilen är importerad från Belgien och såld av Kornhags Bil i Borås.

Instruktionsboken som jag fick var på Belgiska när jag köpte bilen.

Jag har efteråt skaffat mig en instruktionsbok på svenska men ingen av böckerna har info om EXP ID.

Hur ska jag nu våga be någon verkstad kolla om jag har rätt landskod om man inte kan göra det själv ? ^_^

Jag har den i PDF-format på engelska, för en -02:a iofs men om någon har någon sida att lägga upp den på så kan jag slänga in den där. Där är siffrorna med...

Om nu förändringen kom efter ett verkstadsbesök, minns du vilken verkstad? Undvik den isåfall och sök upp närmaste auktoriserade verkstad via www.cadillac.se

Anledningen till att verkstaden fick koppla på sitt instrument var i samband med service.

Låt aldrig mer en verkstad göra det...tala istället om för dom vad du har för koder.

Tech 2:an de har är extremt kraftfull. Genom den kan du ändra SAMTLIGA inställningar...kombinera det med IQ fiskmås sen..uscha

Det var 3 killar som ryckte i instrumentet som kopplades in. Den ena skulle vara duktigare än den andra

men ingen av dom visste vad dom gjorde fick jag en känsla av.

Fy fan, sånt gör mig arg. Det är precis därför jag undviker verkstäder!

Link to comment
Share on other sites

När EXP ID 83 SERVICE AIR BAG lös så bläddrade jag igenom allt efter eran hjälp med resultatet att inga felkoder fanns.

EXP ID 83 SERVICE AIR BAG försvann av sig själv och den röda air bags lampan slocknade och har inte visat sig igen.

Borde inte den ha hamnat i historiken?

När du fick varningen och den sen försvann borde det funnits något i historiken (om du inte råkat rensa koderna innan)'

Vissa koder rensas av sig själv efter ett antal cykler som kan vara motorvarv, antalet starter etc. Man kan ju tänka sig att de under arbetet ryckt en säkring till AIR-bag systemet eller kopplat loss en kabel som säkerhetsåtgärd..särskilt som man skulle vara i närheten av ratten och rota.

Jag förstår fortfarande inte hur jag ska komma in på History eller Current. Någon sådan fråga ställer han inte.

Det står i samband med koden. H eller C eller History eller Current. Ingen separat lista.

ICE POSSIBLE har jag haft flera gånger sedan jag köpte bilen då temperaturen är på väg under nollan.

Kommer tyvärr inte ihåg nummret på EXP IDn då.

Som sagt, texten efter ett EXP ID XX brukar alltid komma på engelska efteråt.

I garaget har jag +15 grader där EXP ID 13 tänds en stund när jag slår på tändningen.

Men vad har biltermometern stått på? Om det varit kallt ute när du körde in den så är det sista den minns att det var under 2+..Det finns en inbyggd dämpning i termometern så den inte svänger upp och ner för varje inbromsning då motorn värmer givaren :)

Kolla det nästa gång och återkom.

När jag har gått igenom batteripoler, huvudjordpunkter, skavda kablar, säkringar,

programmerat om nytt läge inklusive exit-läge så kanske ratten börjar funka igen

och EXP ID 13 försvinner. Vi får se.

Börja med att kontrollera att du har aktiverat AUTO EXIT STEARING WHEEL under FEATURE PROGRAMMING.

Steg 2 är att programmera in ett exitläge på nytt och se om det funkar. Du kan av misstag råkat spara din normala körställning under som ett exitläge..det är lätt hänt innan man fattar hur fasen man gör. Jag har gjort samma misstag.

Funkar allt som det ska sen kan du skita i jordpunkter etc, om nåt funkar, pilla inte på det ;)

Jag kan också passa på att berätta om att V8 shoppen i Karlstad talade om för mig att inget kupefilter fanns att byta på min bil. En del 99:or hade det och en del inte.

Nästa service gjordes av Mobima i Örebro som beställde och bytte kupefilter.

Svenska instruktionsboken beställdes av BIVA i Örebro och kom utan EXP ID koder till STS 2000. Instruktionsbok på svenska till en STS 1999 saknas enligt dom.

2006 03 06 beställde jag ett servicehäfte på svenska av V8 shoppen som skulle höra av sig när det kom.

Dom skulle också beställa den lilla knappen till ventreglaget mellan framstolarna i bak + kolla om det fanns en svensk instruktionsbok till en 99:a

När dom inte hörde av sig på nästan ett halvår så ringde jag upp dom 2006 09 01. Ingen visste någonting om beställningen, dom bad om ursäkt,

skulle försoka igen och höra av sig ganska snart. Nu har det gått 2,5 år och ingen har ringt :lol::lol::lol:

Det kallas service...

Skicka ett PM till mig så får du den amerianska som PDF

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag programerat om körställningen samt exitläget och ratten funkar som den ska igen :D

Så enkelt. Ska komma ihåg det till nästa gång.

Det vore intressant att veta varför det helt plötsligt slutade funka. Kanske hade jag pillat för mycket innan.

Både V8 Shopen och Mobima är auktoriserade verkstäder och jag hade fullt förtroende för dom.

Eftersom jag tidigare bara mekade med äldre bilar så vågade jag inte göra så mycket med min STS.

Därför valde jag att åka till auktoriserade verkstäder för att låta kompetenta bilmekaniker lösa mina problem.

Efter att ha varit ute och kört kom meddelandet EXP ID 13 följt av ICE POSSIBLE.

Jag stannade flera gånger och körde iväg och kom fram till att texten ICE POSSIBLE

inte alltid visas efter EXP ID 13.

Dom hör säkert ihop med varandra och jag kan pusta ut.

Det är inte lätt när man inte får med numren i svenska översättningen.

EXP ID XX följt av "Engelsk Text" har jag alltid haft, både före och efter verkstadsbesöket.

EXP ID 13 utan ICE POSSIBLE kom efter verkstadsbesöket.

Men som sagt dyker ICE POSSIBLE upp ibland efter EXP ID 13 men inte alltid.

Jag kollade aldrig vad termomerern stog på i garaget men det är säkert som du säger om den har en viss fördröjning.

Så fort värmen kommer så kommer även EXP ID 13 utan text att försvinna är jag säker på.

Om jag har förstått rätt så kom jag aldrig fram till Current eller History eftersom inga koder fanns.

Jag är säker på att jag inte hann radera några koder innan men EXP ID 83 SERVICE AIR BAG försvann ändå.

Kanske försvann det bara för att jag valde att JA på ALL CLEAR CODES? på slutet.

NO ABS CODES

NO AMP CODES

NO DDM CODES

NO DIM CODES

NO IPC CODES

NO IPM CODES

NO IRC CODES

NO PCM CODES

NO RFA CODES

NO RIM CODES

NO SDM CODES

NO VTD CODES

NO MSM CODES

NO TTM CODES

NO RSS CODES

ALL CLEAR CODES?

Hela proceduren blev filmad för att jag senare skulle kunna skriva upp allt här på forumet som han bläddrade igenom :rolleyes:

Kan även läggas ut på YouTube :lol:

Alla säkringar är hela. Under baksätet set allt ut att vara som nytt.

+ och - poler är åtdragna och det verkar inte vara något konstigt där.

Batteriet är 10 år men hur länge kan ett batteri hålla?

Detta forum är av högsta klass !!!

Peter

Link to comment
Share on other sites

Det vore intressant att veta varför det helt plötsligt slutade funka. Kanske hade jag pillat för mycket innan.

Du har säkert råkat spara över av misstag, lätt hänt i början. Jag har gjort det ett par gånger ;)

Efter att ha varit ute och kört kom meddelandet EXP ID 13 följt av ICE POSSIBLE.

Jag stannade flera gånger och körde iväg och kom fram till att texten ICE POSSIBLE

inte alltid visas efter EXP ID 13.

Det är säkert för att meddelandet inte visas i totalt mer än kanske 5 sekunder, ibland "hinns" texten med, ibland inte.

Batteriet är 10 år men hur länge kan ett batteri hålla?

Jag skulle nog inte lita på att det blir mycket äldre, det kan lägga av snart eller så kanske det klarar några år till, fast å andra sidan la mitt av redan efter 6 år..ganska normalt tror jag.

Link to comment
Share on other sites

Jag är säker på att jag inte hann radera några koder innan men EXP ID 83 SERVICE AIR BAG försvann ändå.

Kanske försvann det bara för att jag valde att JA på ALL CLEAR CODES? på slutet.

Det kan vara dels det men också antagligen att man som en säkerhetsåtgärd har kopplat ut airbag-sytemet när man skulle pilla med ratten?

Sammanfattningsvis kan vi nog påstå att allt funkar som det ska. Återkom om du får fel :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

hej alla!

efter att ha haft samma problem med exp id 83 på min 98 så har jag läst allt ni skrivit och kan bara tacka för all info i ärendet.

mitt problem märkte jag idag var att airbaglampan tändes varje gång jag startade och körde iväg, efter mer detektivarbete hände detta varje gång jag justerade stolen..

det visade sig att en kabel hade blivit skavd och låg och kortslöt. problemet nu åtgärdat och inga felkoder kommer längre upp.

tack alla som skriver i forumet för att ni finns!

gott nytt!

Anders

Eldorado 76 & numera STS 98

Link to comment
Share on other sites

Hej Anders

Kul att det löste sig för dig. För några veckor sedan hade jag samma problem med att airbaglampan tändes ibland.

Sedan försvann felet utan att jag gjorde något. På vilket ställe hittade du en skavd kabel? Under förarstolen?

Peter

Link to comment
Share on other sites

hej!

dra fram förarstolen max så är det lättare att komma åt bakom stolen, där låg för mig en kabelhärva som isoleringen av alla kablar lossnat och en orange kabel var skavd och gick antagligen mot jord varje gång jag körde fram sätet.

jag lindade om hela härvan med eltejp och lagade den skavda kabeln och mitt problem försvann.

Anders

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...