Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

EXP ID 83 SERVICE AIR BAG


Peter 1970

Recommended Posts


Hejsan,

Jag har en Cadillac STS 1999 och har fått följande fel.

EXP ID 83

SERVICE AIR BAG

Är det någon som vet vad detta beror på eller hur man får bort det ?

Tacksam för svar.

Peter

Hej!

Jag har själv en STS 99 och har givetvis sett EXP ID xxx på min DIC. Jag har funderat ett tag på hur man ska svara på en sak man inte riktigt kan, men jag gör ett försök så kanske någon kan komplettera eller korrigera.

EXP står för Export (sett ur ett USA-perspektiv) och ID är en identitet tillsammans med en numerisk felkod. Modellerna 1998 upp till 2004 som exporterades till Europa och Canada (m fl länder) byggdes i en speciell export-modell som är/var litet kortare än USA-modellen (domestic). De var också litet bättre utrustade i standardversionen för att kunna t ex konkurrera med Mercedes och BMW. Såvitt jag har förstått skulle EXP ID kunna åtföljas av en klartext på ett antal språk, tex tyska. Svenska fanns inte med bland dessa språk, så därför föredras engelska här i Sverige.

Jag har plöjt igenom min svenska instruktionsbok och där finns inte ett ord om EXP ID. Inte heller finns det något i den stora Service Manualen, men den har jag köpt på ebay från USA, så den är ju skriven för USA-modellen. Jag har läst ett par inlägg från Cadillac-ägare med EXP ID koder från Canada och Skottland (exportmodeller) och det är slående hur lite kunskap det finns om just dessa koder.

Din kod låter ju litet allvarlig, dvs EXP ID 83 SERVICE AIR BAG, och skulle behöva en åtgärd. Jag skulle rekommendera att du läser av DTC (Diagnostic Trouble Codes) enligt proceduren i följande länk: http://caddyinfo.com/readingcodes.html Läs även följande länk för att få ett grepp om alla DTC:s: http://myweb.accessus.net/~090/dtcobd1.html . Från 1996 och uppåt gäller ODBII-systemet (med reservation för de allra senaste modellerna).

Hoppas du kan få ut något som för dig vidare mot en lösning.

Mvh /Bengt B)

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Tack för det långa svaret Bengt :)

Trevligt att vi har likadana bilar, min är också blå.

Jag är väldigt nöjd med min bil och kommer att behålla den länge om det inte

börjar komma en massa felmeddelanden som ingen verkstad förstår sig på.

Samtidigt som mitt felmeddelande kom upp så började den röda lampan för krockkudden att lysa.

I instruktionsboken står det så här:

Om den fortsätter att lysa eller tänds medan du kör, kan det vara fel på systemet.

Lämna genast in fordonet för service. Det vore kul att veta var.

Andra problem jag har är att ratten har en dag har slutat åka upp när man ska kliva ur bilen.

För övrigt går det att justera ratten åt alla håll manuellt med knappen. Inget felmeddelande syns om detta.

Olje kvaliten till automatlådan har i 5 års tid konstant stått på 100% och sjunker inte som motoroljan gör.

Finns det någon i detta land som har ett riktigt instrument att koppla på för att kunna resetta och fixa mina fel?

Kan det vara så någon elektronikdel har gått sönder på min bil och måste bytas ut?

Jag har haft min bil inlämnad både i Karlstad och i Örebro men ingen verkar förstå sig på den :-(

Jag åker gärna till någon verkstad längre bort om det hjälper.

Hälsningar

Peter

Link to comment
Share on other sites

Tack för det långa svaret Bengt :)

Trevligt att vi har likadana bilar, min är också blå.

Jag är väldigt nöjd med min bil och kommer att behålla den länge om det inte

börjar komma en massa felmeddelanden som ingen verkstad förstår sig på.

Samtidigt som mitt felmeddelande kom upp så började den röda lampan för krockkudden att lysa.

I instruktionsboken står det så här:

Om den fortsätter att lysa eller tänds medan du kör, kan det vara fel på systemet.

Lämna genast in fordonet för service. Det vore kul att veta var.

Andra problem jag har är att ratten har en dag har slutat åka upp när man ska kliva ur bilen.

För övrigt går det att justera ratten åt alla håll manuellt med knappen. Inget felmeddelande syns om detta.

Olje kvaliten till automatlådan har i 5 års tid konstant stått på 100% och sjunker inte som motoroljan gör.

Finns det någon i detta land som har ett riktigt instrument att koppla på för att kunna resetta och fixa mina fel?

Kan det vara så någon elektronikdel har gått sönder på min bil och måste bytas ut?

Jag har haft min bil inlämnad både i Karlstad och i Örebro men ingen verkar förstå sig på den :-(

Jag åker gärna till någon verkstad längre bort om det hjälper.

Hälsningar

Peter

Hej Peter!

Jag förstår att du är nöjd med bilen. Jag har själv haft min bil sedan 2001 och jag blir fortfarande lika lycklig när jag sätter mig bakom ratten, vrider om nyckeln och den genast mullrar igång. Sedan glider man mjukt iväg och gör en eller annan WOT när det känns lämpligt.

Cadillac-handlaren på orten ska kunna anvisa lämplig serviceverkstad. Det framgår inte var du bor. I Stockholm är det Svenska Bil som ansvarar för Cadillac-servicen. Sedan finns det andra bra serviceverkstäder. Min egen favoritmek är Adestål i Uppsala www.adestal.com . En annan som får bra omdömen av sina kunder är P O USA Verkstad i Högdalen/Bandhagen. Det finns givetvis fler.

Man kan programmera ett antal funktioner i bilen, t ex urstigning där ratten åker upp och förarsätet åker bakåt. Det gör man med funktionen som kallas ”Feature programming” enligt instruktioner i handboken. Något har förmodeligen hänt som gjort att funktionen upphört. Du kan också manuellt trycka på knappen Exit på förardörrens insida.

När det gäller olja i lådan så visar indikatorn 100% Transm oil life på min bil också och har så gjort i de snart 8 år jag har ägt den. Det indikerar att oljan aldrig skulle behöva bytas. Min bil har inte gått mer än drygt 5000 mil, men den är ju 10 år gammal i år. Lådan växlar hur fint som helst. Det finns ingen tydlig anvisning om när man ska byta, men det känns som ålder också betyder något – inte bara mil. Jag har själv tänkt byta olja i lådan i år.

Har du läst tråden högst upp här på forumet om byte av kylvätska? Om inte - gör det! :unsure:

Jag har plöjt lite i manualer och kollat trouble codes på webben http://myweb.accessus.net/~090/dtcobd2.html . Min slutsats är att EXP ID = Manufacture codes i listan enligt länken här intill. Om det stämmer skulle din kod utläst kunna vara DTC 83 - Passenger Side Impact Sensor Short to Voltage, Min rekommendation kvarstår att du bör läsa av felkoder på ditt On Board Diagnostic System enligt länken jag visade på i föregående inlägg.

Återkom gärna och berätta om vilka koder systemet visar, var noga med att notera om koden är current eller history. Det finns flera kompetenta medlemmar här på forumet som kan hjälpa till med lösningar.

Mvh /Bengt B)

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Hej Bengt och alla andra här på forumet.

Jag är väldigt tacksam för all hjälp med mina problem. Jag gick först igenom mina inställningar i ”Feature Programming” där jag kollade så att ingenting var ändrat av misstag och allt var som det skulle.

Efter att ha gjort detta försvann EXP ID 83 SERVICE AIR BAG, den röda krockkudde lampan slocknade och EXP ID 13 dök upp istället. Det låter jätte konstigt men sant.

Felkoderna ska ju inte ändra sig för att man går in i ”Feature Programming” och kollar läget. Ratten är inställd på att åka upp men gör inte det. Den åker heller inte upp när man trycker på exit knappen i dörren.

Den är dock justerbar åt alla håll manuellt med knappen. Att EXP ID 83 övergick tll EXP ID 13 är för mig en gåta.

Jag är väldigt tacksam för infot du gav mig om att läsa av Diagnostic Trouble Codes enligt proceduren i länk: http://caddyinfo.com/readingcodes.html

Jag har tidigare inte vetat om att man kan göra så. Han bläddrade igenom allt utan att hitta några felkoder och frågade "Clear All" ändå, där jag valde Ja.

EXP ID 13 är kvar och jag börjar att tappa hoppet om att allt ska fungera igen som det gjorde när jag köpte bilen.

Andra EXP ID som har kommit och gått är 23 och 50. EXP ID 13 visas i början när man startar bilen och upprepar sig inte, man behöver altså inte resetta det när man kör.

Min fråga är varför felkoder plötsligt ska dyka upp när man med några knapptryckningar förhoppningsvis kan resetta dom. Vad är meningen med dessa koder?

Jag har skivit ut hela listan med alla koder från länken http://myweb.accessus.net/~090/dtcobd2m.html#man men för mig så hjälper den inte så länge jag inte vet

vad jag ska göra med dom.

Jag bor i Karlskoga och har varit hos V8 shoppen i Karlstad samt Mobima i Örebro. Det känns väldigt tråkigt när folk på verkstäderna säger "vi ska fixa det" och sedan står som frågetecken.

Dom borde t.ex ha vetat om att Automatlådeoljan inte sjunker från 100% och inte försökt att koppla in sitt instrument och chansa sig fram utan resultat.

Tack för tipset om kylvätskan.

Jag kommer att rapportera om det inträffar något mer mystiskt med min bil och ser fram emot fler komentarer.

Hälsningar

Peter

Nu kommer några ord till verkstäderna:

Låt grabbarna på verkstäderna gå kurser så att dom vet vad dom håller på med när det gäller elektronik.

Låt dom även planera sina jobb och beställa delar som behövs så att man inte behöver åka 3 gånger för att få bilen servad för att det saknas delar eller blev felbeställt.

Tala om i kunddisken som det är och erkänn när ni har gjort fel.

Chansa er inte fram när ni kopplar in ett instrument om ni inte kan med det för då kan det sluta som i mitt fall.

Ratten och automatlådeoljan orsakade olika EXP ID efter ett besök på verkstan.

Link to comment
Share on other sites

Hej Bengt och alla andra här på forumet.

Jag är väldigt tacksam för all hjälp med mina problem. Jag gick först igenom mina inställningar i "Feature Programming" där jag kollade så att ingenting var ändrat av misstag och allt var som det skulle.

Efter att ha gjort detta försvann EXP ID 83 SERVICE AIR BAG, den röda krockkudde lampan slocknade och EXP ID 13 dök upp istället. Det låter jätte konstigt men sant.

Felkoderna ska ju inte ändra sig för att man går in i "Feature Programming" och kollar läget. Ratten är inställd på att åka upp men gör inte det. Den åker heller inte upp när man trycker på exit knappen i dörren.

Den är dock justerbar åt alla håll manuellt med knappen. Att EXP ID 83 övergick tll EXP ID 13 är för mig en gåta.

Jag är väldigt tacksam för infot du gav mig om att läsa av Diagnostic Trouble Codes enligt proceduren i länk: http://caddyinfo.com/readingcodes.html

Jag har tidigare inte vetat om att man kan göra så. Han bläddrade igenom allt utan att hitta några felkoder och frågade "Clear All" ändå, där jag valde Ja.

EXP ID 13 är kvar och jag börjar att tappa hoppet om att allt ska fungera igen som det gjorde när jag köpte bilen.

Andra EXP ID som har kommit och gått är 23 och 50. EXP ID 13 visas i början när man startar bilen och upprepar sig inte, man behöver altså inte resetta det när man kör.

Min fråga är varför felkoder plötsligt ska dyka upp när man med några knapptryckningar förhoppningsvis kan resetta dom. Vad är meningen med dessa koder?

Jag har skivit ut hela listan med alla koder från länken http://myweb.accessus.net/~090/dtcobd2m.html#man men för mig så hjälper den inte så länge jag inte vet

vad jag ska göra med dom.

Peter!

I min förra post skrev jag att EXP ID = Manufacture codes i listan över Trouble Codes. Det var nog en ganska grov förenkling och förmodligen fel. Det är mer korrekt att säga att EXP ID åtgärder baseras på Manufacture codes. Dessa koder är en typ av felkod medan EXP ID-koden brukar åtföljas av en åtgärd (t ex EXP ID 83 SERVICE AIRBAG). De EXP ID koder du nämnde nu senast motsvaras av följande Manufacture codes:

  • DTC 13 - Driver Air Bag Deployment Loop Short to GND
  • DTC 23 - Passenger Air Bag Deployment Loop Short to GND
  • DTC 50 - Seat Adjuster Memory Module Malfunction
Som synes har både 13 och 23 bäring på Air Bag (SIR) - dock icke DTC 50.

Det här får mig att tänka på att det kan vara ett mer allmänt el-fel som genererar koderna.

Har du bytt batteri någon gång på din bil Peter? De långa ledningarna till batteriet under baksätet nämns ofta som en problemkälla. Kolla plusledningen fram till motorn. Hur är det med jordpunkterna, har du kollat hur de ser ut? De här sakerna är några av de vanligast förekommande råden man får på det amerikanska moderforumet caddyinfo.com och de är ju ganska enkla att kolla/åtgärda.

Mvh /Bengt B)

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Det här får mig att tänka på att det kan vara ett mer allmänt el-fel som genererar koderna.

Har du bytt batteri någon gång på din bil Peter? De långa ledningarna till batteriet under baksätet nämns ofta som en problemkälla. Kolla plusledningen fram till motorn. Hur är det med jordpunkterna, har du kollat hur de ser ut? De här sakerna är några av de vanligast förekommande råden man får på det amerikanska moderforumet caddyinfo.com och de är ju ganska enkla att kolla/åtgärda.

Mvh /Bengt B)

Jag skulle vilja påstå att det vanligaste felet (och rådet) är att kontrollera alla huvudjordpunkter i karossen (är väl en 7 st) och kontrollera att polerna är dragna vid batteriet, de har en förmåga att gänga ur sig. Kontrollera också om du har oxider inne innanför plasten vid batterianslutningarna (på kabelskorna)

Jag är väldigt tacksam för all hjälp med mina problem. Jag gick först igenom mina inställningar i ”Feature Programming” där jag kollade så att ingenting var ändrat av misstag och allt var som det skulle.

Efter att ha gjort detta försvann EXP ID 83 SERVICE AIR BAG, den röda krockkudde lampan slocknade och EXP ID 13 dök upp istället. Det låter jätte konstigt men sant.

Felkoderna ska ju inte ändra sig för att man går in i ”Feature Programming” och kollar läget. Ratten är inställd på att åka upp men gör inte det. Den åker heller inte upp när man trycker på exit knappen i dörren.

Den är dock justerbar åt alla håll manuellt med knappen. Att EXP ID 83 övergick tll EXP ID 13 är för mig en gåta.

Man ska skilja på varningar/informationer och koder. De VARNINGAR/INFORMATIONER du får är följt av en kod ifall man nu inte förstår språket som instrumentpanelen är inställd på (detta gäller exportmodeller under vissa år).

EXP ID 83 betyder alltså "service air bag" ifall man nu inte skulle förstå den engelska texten SERVICE AIR BAG som följer varningen. På min STS -93:a t.ex. kunde man välja att visa "APPLY BRAKES TO SHIFT". Eftersom jag hade en exportmodell åtföljdes den texten av en kod (22 kanske?) som om man letar i listorna naturligtvis har samma innebörd.

I ditt fall är det varningar/felinformation som ändrar sig. Angående felkoderna är det tveksamt om de har ändrat sig.

För att kolla koder:

DTC display; 1998-2004 Seville and 2000-2005 Deville

by JimD

Use the 3 switches located to the right of the Driver Information Center (DIC) to activate and respond to the OBD prompts on the DIC.

ON/OFF = YES

INFO RESET = NO

INFO DOWN or INFO UP = manual toggle

Ignition ON, acknowledge any warning messages; press ON/OFF and INFO UP together for 2 to 3 seconds. Everything in front of you lights up for 4 or 5 seconds, then you will see:

Display shows "ALL?"

Answering YES will display "ALL CODES?"

Answering YES will run automatic test sequence and display codes, if any. Systems and codes will scroll faster than I am able to read them and write them; not to worry.

"ALL CLEAR CODES?" will display at the end of the automatic test. If you are satisfied you have the information you need, answer YES to clear/erase all error codes.

Answering "ALL?" with INFO DOWN will toggle systems test manually in order.

Answering "ALL?" with INFO UP will toggle system test manually in reverse order.

Press INFO RESET to reset DIC to "ALL?" to start again.

Ignition OFF to exit.

Kolla sen på dina utskrivna listor vad de innebär och återkom.

Min fråga är varför felkoder plötsligt ska dyka upp när man med några knapptryckningar förhoppningsvis kan resetta dom. Vad är meningen med dessa koder?

Jag har skivit ut hela listan med alla koder från länken http://myweb.accessus.net/~090/dtcobd2m.html#man men för mig så hjälper den inte så länge jag inte vet

vad jag ska göra med dom.

Du tar inte bort några koder förrän du är inne i systemet enligt ovan. Där står om koderna är "History" dvs. gamla eller "Current" alltså nu gällande.

När du däremot utan att ha gått in i sytemet enligt ovan trycker bort varningar/informationer så döljer du dom. Det stod förr "STORE/RECALL" på knappen "INFO RESET". Infon/varningen finns kvar eller försvinner beroende på om felkoden som genererade varningen är fortfarande gällande eller inte.

Om du verkligen tar bort koder och de kommer tillbaka beror det helt enkelt på att felet fortfarande existerar. Det finns inga overrides som lurar systemet att tro att allt är frid och fröjd och det vill man ju inte heller ha eller hur? :)

Jag bor i Karlskoga och har varit hos V8 shoppen i Karlstad samt Mobima i Örebro. Det känns väldigt tråkigt när folk på verkstäderna säger "vi ska fixa det" och sedan står som frågetecken.

Dom borde t.ex ha vetat om att Automatlådeoljan inte sjunker från 100% och inte försökt att koppla in sitt instrument och chansa sig fram utan resultat.

Tråkigt nog verkar det vara det vanliga förfarandet här i Sverige. De vet inte eftersom de dels inte går några kurser eller bemödar sig om att skaffa verkstadsböcker online utan "kan" amerikansa bilar för att deras gamla mormor bodde granne med någon som en gång såg en Cadillac på vykort.

EN enda kille har jag träffat på som jag verkligen kan rekommendera. Det blir nog lite långt för dig att åka men jag skriver det ändå för de som råkar bo lite närmre.

AFFES BILSERVICE I KÄVLINGE med kompetent personal, vettiga priser och rätt inställning till våra bilar...dvs behandlar inte allt amerikanskt som skit.

Nu kommer några ord till verkstäderna:

Låt grabbarna på verkstäderna gå kurser så att dom vet vad dom håller på med när det gäller elektronik.

Låt dom även planera sina jobb och beställa delar som behövs så att man inte behöver åka 3 gånger för att få bilen servad för att det saknas delar eller blev felbeställt.

Tala om i kunddisken som det är och erkänn när ni har gjort fel.

Chansa er inte fram när ni kopplar in ett instrument om ni inte kan med det för då kan det sluta som i mitt fall.

Ratten och automatlådeoljan orsakade olika EXP ID efter ett besök på verkstan.

Gör i förväg klart att du inte är intresserad av att betala för deras felsökning som består av att kasta delar på bilen som amerikanerna säger (throw parts at it) utan att du vill betala för de defekta delarna med arbete och "rimlig" felsökning. Dokumentera även i förväg tillsammans med verkstaden vilka fel du hade på bilen genom att göra några enkla anteckningar om vad som inte funkar. Det är ju naturligtvis inte juridiskt bindande men väger ändå moraliskt tungt. Verkstäder vill i regel inte få sämre rykte än de redan har.

Link to comment
Share on other sites

Olje kvaliten till automatlådan har i 5 års tid konstant stått på 100% och sjunker inte som motoroljan gör.

Helt normalt. Går den ner till noll ska den bytas. Annars är det bara att kolla nivån nån gång i månaden (varm motor, motorn igång etc...)

Vid 16000 mil kan det vara lämpligt att byta. Automatlådeoljan åldras inte på samma sätt som motoroljan eftersom den inte är i kontakt med några förbränningsprodukter.

Skulle du ändå få för dig att byta oljan så låt ingen verkstad göra en genomspolning. Tappa bara ur å fyll på igen. Det gäller egentligen alla vätskor på bilen.

Tramset med att spola igenom etc är bara oljebytarnas smarta sätt att tjäna penger på en helt onödig service. Det enda som åstadkoms är att du får in skit från någons gamla uppslitna automat in i din låda.

Link to comment
Share on other sites

Inte för att jag vill vara drygare än vanligt men har det gått några säkringar? Nån kabel under stolen som fått isoleringen skadad?

Men som sagt. Kolla koder och återkom! Rapportera alla oavsett om de är history eller inte.

Link to comment
Share on other sites

Olje kvaliten till automatlådan har i 5 års tid konstant stått på 100% och sjunker inte som motoroljan gör.

Helt normalt. Går den ner till noll ska den bytas. Annars är det bara att kolla nivån nån gång i månaden (varm motor, motorn igång etc...)

Vid 16000 mil kan det vara lämpligt att byta. Automatlådeoljan åldras inte på samma sätt som motoroljan eftersom den inte är i kontakt med några förbränningsprodukter.

Skulle du ändå få för dig att byta oljan så låt ingen verkstad göra en genomspolning. Tappa bara ur å fyll på igen. Det gäller egentligen alla vätskor på bilen.

Tramset med att spola igenom etc är bara oljebytarnas smarta sätt att tjäna penger på en helt onödig service. Det enda som åstadkoms är att du får in skit från någons gamla uppslitna automat in i din låda.

Bra info Janne, då kan man tryggt köra några år till utan byte. Jag har hört flera medlemmar som åker lite modernare Cadillacs få olika rekommendationer, t ex att byta vid 8000 mil. Säkert handlar det mest om bristande kunskaper om våra bilar.

Mvh /Bengt B)

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Olje kvaliten till automatlådan har i 5 års tid konstant stått på 100% och sjunker inte som motoroljan gör.

Helt normalt. Går den ner till noll ska den bytas. Annars är det bara att kolla nivån nån gång i månaden (varm motor, motorn igång etc...)

Vid 16000 mil kan det vara lämpligt att byta. Automatlådeoljan åldras inte på samma sätt som motoroljan eftersom den inte är i kontakt med några förbränningsprodukter.

Skulle du ändå få för dig att byta oljan så låt ingen verkstad göra en genomspolning. Tappa bara ur å fyll på igen. Det gäller egentligen alla vätskor på bilen.

Tramset med att spola igenom etc är bara oljebytarnas smarta sätt att tjäna penger på en helt onödig service. Det enda som åstadkoms är att du får in skit från någons gamla uppslitna automat in i din låda.

Bra info Janne, då kan man tryggt köra några år till utan byte. Jag har hört flera medlemmar som åker lite modernare Cadillacs få olika rekommendationer, t ex att byta vid 8000 mil. Säkert handlar det mest om bristande kunskaper om våra bilar.

Mvh /Bengt B)

Om jag inte minns fel är det 16000 mil vid hård körning annars aldrig. Jag får återkomma!

Link to comment
Share on other sites

Vilket fantastiskt forum med hjälpsamma människor :D

Nu har jag varit nere i garaget och knappat.

När jag svarade YES på ALL CODES? hände följande:

NO ABS CODES

NO AMP CODES

NO DDM CODES

NO DIM CODES

NO IPC CODES

NO IPM CODES

NO IRC CODES

NO PCM CODES

NO RFA CODES

NO RIM CODES

NO SDM CODES

NO VTD CODES

NO MSM CODES

NO TTM CODES

NO RSS CODES

ALL CLEAR CODES?

Jag svarar YES och texten ALL CODES CLEARED dyker upp.

När jag svarar YES på ALL PROM ID? kom följande:

ABS PROM ID 3366

AMP PROM ID 840C

DDM PROM ID 0812

DIM PROM ID 8270

IPC PROM ID 8087

IPM PROM ID 6719

IRC PROM ID FB97

NOT SUPPORTED BY PCM

RFA PROM ID 8075

RIM PROM ID 8412

SDM PROM ID 9830

VTD PROM ID 8200

MSM PROM ID 9312

TTM PROM ID 8250

RSS PROM ID 8061

ALL CODES?

Var går man in på History eller Current? Har jag tryckt fel?

Om jag förstår det rätt så har jag inga koder men ändå frågar han ALL CLEAR CODES?

Vad menas med PROM ID? Någon lista med PROM ID har jag inte.

EXP ID 13 är kvar.

Ratten går fortfarande inte upp när man ska kliva ur.

När det blir lite varmare ute så kommer jag att kolla batteripolerna och samtliga huvudjordpunkter om jag hittar alla :D

Jag kommer även att leta efter skadade kablar under stolarna och överallt där man kommer åt att se + kolla samtliga säkringar.

Återkommer om detta.

Batteriet är 10år gammalt som bilen som snart har gått 6000 mil, står i ett varmgarage och körs året om men inte dagligen.

Eftersom jag aldrig har haft några problem med batteriet så har jag inte brytt mig om det.

Batteriet har som lägst varit nere på 11,6V efter att bilen har stått still i några dagar. Är bilen igång så visar det mellan 14,3V - 15,5V

Tidigare i forumet har jag läst om en kille som hade problem efter ett batteribyte och eventuell gnistbildning.

Det har också fått mig att ha kvar samma batteri så länge det funkar.

Har ni några rekomendationer vid ett batteribyte mer än att tändningen och så mycket som möjligt skall vara avslaget?

Ska jag behöva åka till Karlstad eller Örebro för att beställa ett nytt original batteri eller går det bra med Saab i Karlskoga?

Ni kanske har ni något annat ställe ni rekomenderar där man kan beställa batteri? Jag litar mer på er nu!

Jag har hittat dom här böckerna på ebay:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...atchlink:top:us

Är det något ni rekomenderar att köpa för att t.ex. hitta samtliga huvudjordpunkter?

Det finns också en DVD "1998-2001 Cadillac SeVille WORKSHOP SERVICE EXTENDED REPAIR MANUAL DATABASE ON DVD"

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Cadillac-Se...lsQ5fLiterature

Vet ni om DVDn innehåller mer än böckerna eller tvärt om?

Tack för infot om växellådsoljan m.m.m.m.

Jag ska försöka att serva bilen själv i fortsättningen tack vare er hjälp!

Hälsningar

Peter

Link to comment
Share on other sites

Ok. Då kan man sammanfatta det med att du inte har några felkoder. Man har alltid alternativet "clear codes" vare sig man har fel eller inte eftersom det är ett menyval. Visst, man kunde väl tänka sig att det menyn inte tändes upp om man inte hade några fel men så ser det ut iaf.

Jag tror inte du behöver bekymra dig om ditt batteri, värdena ser helt normala ut. Antingen pajar det helt och då får du byta eller så börjar det gradvis bli sämre och då får du som regel varningar om att "battery load management" är igång. Vissa strömförbrukare blir avstängda och tomgångsvarvet kan höjas etc..

Du behöver inte vara orolig för att koppla loss batteriet eller sätta dit ett nytt. Har gjort det åtskilliga gånger både vid byte och nollande av styrsystem efter EGR-rengöring t.ex.

Får man problem har man gjort fel, strömförbrukare ska vara avstängda (belysning, radio, innerbelysning etc) innan man kopplar ur och in. Vid starthjälp kopplar man i rätt ordning (plus-plus, minus-minus, tom bil sist, för att sedan starta bilen som ger hjälp och sist göra startförsök på urladdad bil, koppla loss omvänd ordning) Inga som helst problem om man gör rätt. DVD-baserade navigatorn kan få krupp men jag har programvaran. (svenska verkstäder säger "du måste ha ny navigator, betala 40000 kr i kassan....)

Visst kan det bli strömpeakar i systemet när man kopplar in och ur men då är en stor förbrukare aktiv och då har man gjort fel ;)

ALL PROM ID är bara en lista med komponentinformation den dan man vill byta någon modul.

Jag har ingen erfarenhet av boken på skiva. FSM (factory service manual) i vilken form som helst funkar bra antar jag.

EXP ID13 följs av en text, vilken då? Eftersom numret motsvarar ett meddelande och jag inte har den listan eftersom jag kan lite engelska ;)

Link to comment
Share on other sites

EXP ID 13 följs inte an någon text när den kommer upp efter att man har slagit på tändningen.

Kollar jag på min lista så står det följande:

DTC 13 - Driver Air Bag Deployment Loop Short to GND

DTC 13 - Immobilizer Not Programmed

DTC 13 - LH Air Outlet Sensor Open Circuit

Nu är detta inget stort bekymmer men lite störande när man vill att allt ska fungera.

Att ratten inte åker upp när man ska kliva ur är också störande men något man kan leva med.

Jag saknar DVD baserade navigatorn i min 99a och kommer kommer att våga byta batteriet själv efter ditt inlägg ;)

Jag har precis bedtällt DVDn "Cadillac Seville Service Repair Manual 1998 1999 2001" från ebay

och det ska bli spännande att se vad den innehåller.

Jag återkommer som sagt när jag har gått igenom batteripoler, huvudjordpunkter, skavda kablar och säkringar.

Mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

Peter!

Har du kört bilen sedan du senast tog bort koderna (cleared codes). Läs på listan över ODBII-koderna enligt länken http://myweb.accessus.net/~090/dtcobd2.html Där finns ett stycke om General Motors Driving Cycle.

Om du inte har kört bilen är det ganska givet att det inte finns några koder.

Vad gäller batteriet är det givetvis rätt som Janne påpekar, men det är dock 10 år gammalt. Jag satte själv i ett originalbatteri när jag bytte för ett par år sedan. Dels sitter polerna på sidan, vilket är bra när batteriet finns under baksätet, dels finns det avluftningskanaler som passar OEM. Vi har rabatt genom klubben.

Jag har originalmanualerna (2 tjocka telefonkataloger) som stämmer med ena ebay-annonsen du visade senast. De är bra med utvecklade felsökningsscheman etc. Jag har även en CD med en massa pdf-filer som är mer begränsad. Och när man står i garaget är pappersversionen lättare att handskas med än att släpa dit datorn. DVD:n vet jag inget om, men jag skulle satsa på originalmanualerna. De såg lite dyra ut bara. De dyker upp då och då på ebay så om du kan vänta kan du säkert hitta en bättre auktion.

Mvh /Bengt B)

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

EXP ID 13 följs inte an någon text när den kommer upp efter att man har slagit på tändningen.

Kollar jag på min lista så står det följande:

DTC 13 - Driver Air Bag Deployment Loop Short to GND

DTC 13 - Immobilizer Not Programmed

DTC 13 - LH Air Outlet Sensor Open Circuit

Nu är detta inget stort bekymmer men lite störande när man vill att allt ska fungera.

Att ratten inte åker upp när man ska kliva ur är också störande men något man kan leva med.

Jag saknar DVD baserade navigatorn i min 99a och kommer kommer att våga byta batteriet själv efter ditt inlägg ;)

Jag har precis bedtällt DVDn "Cadillac Seville Service Repair Manual 1998 1999 2001" från ebay

och det ska bli spännande att se vad den innehåller.

Jag återkommer som sagt när jag har gått igenom batteripoler, huvudjordpunkter, skavda kablar och säkringar.

Mvh Peter

Har forskat lite nu.

Som sagt export ID:na har inget med några felkoder att göra. Blanda inte in DTC= Diagnostic trouble codes..allstås koder som har med bilens olika datorsystem att göra. Export id:s är bara till för att komplettera texten som dyker upp.

I ditt fall ska EXP ID 13 följas av ett textmeddelande, det växlar alltså mellan en text och EXP ID 13. Det kan också vara så att din bil har en inprogrammerad landskod som gör att texten överhuvudtaget inte visas. Hur som helst borde det finnas en förklaring i din ägarmanual vad meddelandet betyder.

Det kan vara så att grabbarna grus bytt din landskod och att du får varningen "APPLY BRAKES TO SHIFT" utan att du får en text...

Kolla om det finns några export id:s i din bruksanvisning!

Har du fel utan koder tyder det på att 1) något är fel 2) handhavandefel.

Man kan tänka sig att dina inställningar för ratt etc blivit återställd på "verkstaden". Har du provat att programmera in nya lägen? Inklusive exit-läge? Står i instruktionsboken.

Testa och återkom.

Jag ändrade den här posten lite för att klargöra vad DTC är för något

Link to comment
Share on other sites

Bengt,

Jag kör bilen nästan varje dag. När jag bläddrade igenom alla koder och inte hittade några så stog bilen still.

På frågan ALL CLEAR CODES? svarade jag JA utan att ta bort något eftersom inga koder hittades.

När jag sedan skulle åka så kom EXP ID 13 upp ändå.

Ska man ha motorn igång när man bläddrar igenom koderna?

EXP ID 13 visar sig även när jag bara slår på tändningen utan att starta motorn.

Jag ska läsa General Motors Driving Cycle lite nogrannare med hjälp av lexikon eftersom min engelska inte är den bästa :D

Peter

Link to comment
Share on other sites

EXP ID 13 följs inte an någon text när den kommer upp efter att man har slagit på tändningen.

Kollar jag på min lista så står det följande:

DTC 13 - Driver Air Bag Deployment Loop Short to GND

DTC 13 - Immobilizer Not Programmed

DTC 13 - LH Air Outlet Sensor Open Circuit

Nu är detta inget stort bekymmer men lite störande när man vill att allt ska fungera.

Att ratten inte åker upp när man ska kliva ur är också störande men något man kan leva med.

Jag saknar DVD baserade navigatorn i min 99a och kommer kommer att våga byta batteriet själv efter ditt inlägg ;)

Jag har precis bedtällt DVDn "Cadillac Seville Service Repair Manual 1998 1999 2001" från ebay

och det ska bli spännande att se vad den innehåller.

Jag återkommer som sagt när jag har gått igenom batteripoler, huvudjordpunkter, skavda kablar och säkringar.

Mvh Peter

Har forskat lite nu.

Som sagt export ID:na har inget med några felkoder att göra. Blanda inte in DTC i detta för det är ju bilunika koder om jag minns rätt. Export id:s är bara till för att komplettera texten som dyker upp.

I ditt fall ska EXP ID 13 följas av ett textmeddelande, det växlar alltså mellan en text och EXP ID 13. Det kan också vara så att din bil har en inprogrammerad landskod som gör att texten överhuvudtaget inte visas. Hur som helst borde det finnas en förklaring i din ägarmanual vad meddelandet betyder.

Det kan vara så att grabbarna grus bytt din landskod och att du får varningen "APPLY BRAKES TO SHIFT" utan att du får en text...

Kolla om det finns några export id:s i din bruksanvisning!

Har du fel utan koder tyder det på att 1) något är fel 2) handhavandefel.

Man kan tänka sig att dina inställningar för ratt etc blivit återställd på "verkstaden". Har du provat att programmera in nya lägen? Inklusive exit-läge? Står i instruktionsboken.

Testa och återkom.

Tack för visat intresse. Jag återkommer efter vidare forskning. :D

Link to comment
Share on other sites

Bengt,

Jag kör bilen nästan varje dag. När jag bläddrade igenom alla koder och inte hittade några så stog bilen still.

På frågan ALL CLEAR CODES? svarade jag JA utan att ta bort något eftersom inga koder hittades.

När jag sedan skulle åka så kom EXP ID 13 upp ändå.

Ska man ha motorn igång när man bläddrar igenom koderna?

EXP ID 13 visar sig även när jag bara slår på tändningen utan att starta motorn.

Jag ska läsa General Motors Driving Cycle lite nogrannare med hjälp av lexikon eftersom min engelska inte är den bästa :D

Peter

Som sagt EXP ID 13 är ingen kod, det behöver inte ens betyda att något är fel. Det du ser i instrumenteringen är antingen en varning (som då genererats av en kod som du ser genom att gå in via klimatanläggningsknapparna) eller en information som inte genererats av en kod. T.ex när det är dags att fylla på spolarvätska, vid låg bränslenivå etc etc. Alla varningar/informationer får du "utanför" kodnivån..alltså bilägaren ser den direkt utan att behöva trycka sig igenom några undermenyer som bara verkstaden ska känna till ;) Det kan till och med vara så att koder genereras utan att du får några varningar eftersom det krävs en viss grad av allvarlighet för att varningar ska tändas.. Kolla igen och ge dig till tåls några sekunder när EXP ID 13 dyker upp, all sådan visning skiftar mellan att visa EXP ID XXX till att visa en engelsk text med några sekunders intervall. Får du ingen text efter ett par sekunder är det mycket skumt.

Jag gissar då på att bilen är inställd på en landskod som inte visar engelska språket utan bara en siffra. Eller att EXP ID 13 bara visas i vissa länder. Kom det här innan du var med bilen på service?

Det har ingen betydelse om motorn är igång eller inte, vissa fel manifesterar sig dock inte förrän den komponenten är aktiv. Har du då sedan tidigare haft ett fel kan den stå som "History" istället för current.

Link to comment
Share on other sites

Ok.

Nu är det så här att du har en lite äldre bil än jag har, så EXP ID kan vara ändrade (fast det är ganska osannolikt), men jag kollade i den amerikanska bruksanvisningen (som jag rekommenderar alla att skaffa eftersom den svenska översättningen inte är värd pappret den är tryckt på) och där ser man att nummer 13 är lika med "ICE POSSIBLE" dvs frostvarning...Har du aldrig fått den varningen tidigare?

Dyker det upp "ICE POSSIBLE"? Eller gjorde det det innan du lämnade in bilen?

Link to comment
Share on other sites

23="Headlamps suggested"

Alltså du har haft ljusautomatiken avstängd och bilen känner av att det är mörkt.

50="Check fuel gage"

Alltså du har släckt ner mätarna för att ha endast den digitala visningen igång och då får du en varning om att kika på soppamätaren om du har under 18.9 liter kvar...

Fick du inga texter till de varningarna/informationerna heller?

Link to comment
Share on other sites

Om du inte hade någon form av siffervarningar innan du lämnade in bilen på service har man bytt landskod utan att tala om det för dig. Byta landskod ska man bara göra om man vet vad man sysslar med! Belysning etc ser helt annorlunda ut mellan olika länder. Det kan fattas moduler som behöver finnas för att de options som ligger i den landskoden ska kunna funka. Dessutom kan saker som funkat innan lägga av om den landskoden inte har de options. Fel lampor kan tändas, ljusautomatik kan fungera annorlunda, du kan få varningar du inte fått innan, hastighetsmätare kan visa annorlunda än du är van vid etc. etc.

På de äldre med OBD-I datorerna kunde man ganska bekymmerslöst byta landskod. Men de nyare har många specifika options för varje land. DRL t.ex. alltså "Daytime running lamps" = ljusautomatik som i vissa delstater i USA ska vara aktivt och i andra inte. I vissa länder räcker det att framljusen är tända etc. etc.

Motor/transmissionsspecifika options ligger i VIN-numret. Det kan ju vara så att man tankat in ett felaktigt VIN för din bil...möjligheterna är oändliga om felet uppstått efter verkstad.

Sammanfattningsvis vill jag veta vad du hade för problem som gjorde att du lämnade in den och vilka fel du har nu som du inte hade innan! Har EXP ID 83 = "Service airbag system" kommit tillbaka någon mer gång? Kollade du vilka koder som fanns då? Antagligen gjorde du nog inte det eftersom det var i början av vår konversation (innan du visste hur man kollade koder) som du pratade om EXP ID 83 men jag håller tummarna!

Link to comment
Share on other sites

Bengt,

Jag kör bilen nästan varje dag. När jag bläddrade igenom alla koder och inte hittade några så stog bilen still.

På frågan ALL CLEAR CODES? svarade jag JA utan att ta bort något eftersom inga koder hittades.

När jag sedan skulle åka så kom EXP ID 13 upp ändå.

Ska man ha motorn igång när man bläddrar igenom koderna?

EXP ID 13 visar sig även när jag bara slår på tändningen utan att starta motorn.

Jag ska läsa General Motors Driving Cycle lite nogrannare med hjälp av lexikon eftersom min engelska inte är den bästa :D

Peter

Som sagt EXP ID 13 är ingen kod, det behöver inte ens betyda att något är fel. Det du ser i instrumenteringen är antingen en varning (som då genererats av en kod som du ser genom att gå in via klimatanläggningsknapparna) eller en information som inte genererats av en kod. T.ex när det är dags att fylla på spolarvätska, vid låg bränslenivå etc etc. Alla varningar/informationer får du "utanför" kodnivån..alltså bilägaren ser den direkt utan att behöva trycka sig igenom några undermenyer som bara verkstaden ska känna till ;) Det kan till och med vara så att koder genereras utan att du får några varningar eftersom det krävs en viss grad av allvarlighet för att varningar ska tändas.. Kolla igen och ge dig till tåls några sekunder när EXP ID 13 dyker upp, all sådan visning skiftar mellan att visa EXP ID XXX till att visa en engelsk text med några sekunders intervall. Får du ingen text efter ett par sekunder är det mycket skumt.

Jag gissar då på att bilen är inställd på en landskod som inte visar engelska språket utan bara en siffra. Eller att EXP ID 13 bara visas i vissa länder. Kom det här innan du var med bilen på service?

Det har ingen betydelse om motorn är igång eller inte, vissa fel manifesterar sig dock inte förrän den komponenten är aktiv. Har du då sedan tidigare haft ett fel kan den stå som "History" istället för current.

Janne!

Den första EXP ID-koden som Peter öppnade den här tråden med var ju EXP ID 83 SERVICE AIRBAG. Där finns ju både en numerisk kod och en åtgärd. När jag första gången såg Peters post sökte jag igenom det amerikanska moderforumet efter EXP ID. Jag hittade ett fåtal posts (3 st) som inte gav så mycket eftersom EXP ID har med exportversionen att göra. De som hade skrivit kom från Canada och Skottland. De kompetenta medlemmarna på moderforumet verkar inte ha någon kunskap om EXP ID. Jag tittade igenom kodlistorna på nätet och tyckte mig finna ett klart samband med EXP ID och ODBII Manufacture codes. Menar du att det inte finns något samband där? Vad är det i så fall som genererar EXP ID? Genereras de av BCM, PCM, EBTCM eller andra relevanta Control modules? Eller....? :huh:

2002 års modeller har ju också ODBII-systemet, men eftersom det finns fler funktioner i de nyare bilarna finns det fler koder också, men grundsystemet vilar ju på ODBII.

Mvh /Bengt B)

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Jag ska läsa General Motors Driving Cycle lite nogrannare med hjälp av lexikon eftersom min engelska inte är den bästa :D

Peter

Peter!

Testa Google översätt http://translate.google.com/translate_t# . Där kan du klistra in text som du vill ha översatt eller stoppa in hela länkar för översättning. Det kan bli lite konstigt ibland men man förstår det mesta.

Mvh /Bengt B)

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

EXP ID XX följs i vanliga fall av en text t.ex om man kör iväg med öppen dörr eller bagagelucka m.m.

EXP ID 13 visas en kort stund utan följande text, den slocknar och kommer efter en stund tillbaka.

Om man inte ska blanda ihop DTC i detta så kanske det finns en lista över alla EXP ID också.

Om jag har en inprogramerad landskod eller inte vet jag inte.

Varningen "APPLY BRAKES TO SHIFT" har jag aldrig haft.

Bilen är importerad från Belgien och såld av Kornhags Bil i Borås.

Instruktionsboken som jag fick var på Belgiska när jag köpte bilen.

Jag har efteråt skaffat mig en instruktionsbok på svenska men ingen av böckerna har info om EXP ID.

Hur ska jag nu våga be någon verkstad kolla om jag har rätt landskod om man inte kan göra det själv ? ^_^

Anledningen till att verkstaden fick koppla på sitt instrument var i samband med service.

Jag bad dom att kolla om dom kunde se varför ratten inte åker upp när man ska kliva ur och varför växellådsoljan alltid står på 100%.

Det var efter besöket hos dom som EXP ID 83 SERVICE AIR BAG dök upp, och senare EXP ID 13

EXP ID XX + engelsk text har funnits både före och efter verkstadsbesöket. 83 + text och 13 utan text kom efter.

Det var 3 killar som ryckte i instrumentet som kopplades in. Den ena skulle vara duktigare än den andra

men ingen av dom visste vad dom gjorde fick jag en känsla av.

När EXP ID 83 SERVICE AIR BAG lös så bläddrade jag igenom allt efter eran hjälp med resultatet att inga felkoder fanns.

EXP ID 83 SERVICE AIR BAG försvann av sig själv och den röda air bags lampan slocknade och har inte visat sig igen.

Borde inte den ha hamnat i historiken?

Jag förstår fortfarande inte hur jag ska komma in på History eller Current. Någon sådan fråga ställer han inte.

ICE POSSIBLE har jag haft flera gånger sedan jag köpte bilen då temperaturen är på väg under nollan.

Kommer tyvärr inte ihåg nummret på EXP IDn då.

Som sagt, texten efter ett EXP ID XX brukar alltid komma på engelska efteråt.

I garaget har jag +15 grader där EXP ID 13 tänds en stund när jag slår på tändningen.

HEADLAMPS SUGGESTED och CHECK FUEL GAGE har jag också också haft flera gånger

och med största sannolikhet ihop med EXP ID 23 och 50 :P

När jag har gått igenom batteripoler, huvudjordpunkter, skavda kablar, säkringar,

programmerat om nytt läge inklusive exit-läge så kanske ratten börjar funka igen

och EXP ID 13 försvinner. Vi får se.

Jag kan också passa på att berätta om att V8 shoppen i Karlstad talade om för mig att inget kupefilter fanns att byta på min bil. En del 99:or hade det och en del inte.

Nästa service gjordes av Mobima i Örebro som beställde och bytte kupefilter.

Svenska instruktionsboken beställdes av BIVA i Örebro och kom utan EXP ID koder till STS 2000. Instruktionsbok på svenska till en STS 1999 saknas enligt dom.

2006 03 06 beställde jag ett servicehäfte på svenska av V8 shoppen som skulle höra av sig när det kom.

Dom skulle också beställa den lilla knappen till ventreglaget mellan framstolarna i bak + kolla om det fanns en svensk instruktionsbok till en 99:a

När dom inte hörde av sig på nästan ett halvår så ringde jag upp dom 2006 09 01. Ingen visste någonting om beställningen, dom bad om ursäkt,

skulle försoka igen och höra av sig ganska snart. Nu har det gått 2,5 år och ingen har ringt :lol::lol::lol:

Nu ska jag försöka att beställa en amerikansk instruktionsbok till en STS 1999 från Ebay när inte en belgisk och svensk räcker :D

Jag tog för givet att allt var översatt korrekt men visste om att den svenska är till en STS 2000.

Tack ännu en gång för att ni har lagt ner eran tid för att hjälpa mig. Man lär sig något nytt varje dag B)

Peter

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...