Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Hjälp, den drar så mycket bensin!


Rolf

Recommended Posts

Har just köpt en Sedan DeVille 1990 med en 4,5 liters motor (OKP750). Den har gått ca 17.000 mil. Vad jag kan bedöma mycket väl underhållen av den tidigare ägaren som ägt den i 14 år. Olja och filter bytt varje år då bilen gått ca 500 mil, Tändstiften vet jag inte när dom bytts senast. Går som en klocka men drar mycket bensin. På lugn landsvägskörning är det svårt att få den under 1,4 liter per mil. Hade en likadan bil för ca 10 år sedan och vad jag minns så drog den oftast under litern under liknande omständigheter. Läser också ofta i tillsalu annonser om denna bil att den är så bränslesnål.

Finns det någon som kan ge mig tips om jag kan göra något för att få ner förbrukningen.

:(

Link to comment
Share on other sites


Har just köpt en Sedan DeVille 1990 med en 4,5 liters motor (OKP750). Den har gått ca 17.000 mil. Vad jag kan bedöma mycket väl underhållen av den tidigare ägaren som ägt den i 14 år. Olja och filter bytt varje år då bilen gått ca 500 mil, Tändstiften vet jag inte när dom bytts senast. Går som en klocka men drar mycket bensin. På lugn landsvägskörning är det svårt att få den under 1,4 liter per mil. Hade en likadan bil för ca 10 år sedan och vad jag minns så drog den oftast under litern under liknande omständigheter. Läser också ofta i tillsalu annonser om denna bil att den är så bränslesnål.

Finns det någon som kan ge mig tips om jag kan göra något för att få ner förbrukningen.

:(

Det låter som om din bränsletrycksregulator är paj. Det sitter en vacuumanslutning till den. Ryck den och slå på tändningen, kommer det bensin ur anslutningen är membranet kasst.

Kolla om du har koder. Med ett så pass allvarligt fel borde motorlampan tändas om det hade att göra med motorns insprutningssystem och/eller givare. Har du inga koder lär det vara tryckregulatorn. Lätt att byta och är väl inte allt för dyr.

Anrda saker som är mindre troliga men ändå kan spöka är påliggande bromsar t.ex. Släpper nödbromsen som den ska?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Har just köpt en Sedan DeVille 1990 med en 4,5 liters motor (OKP750). Den har gått ca 17.000 mil. Vad jag kan bedöma mycket väl underhållen av den tidigare ägaren som ägt den i 14 år. Olja och filter bytt varje år då bilen gått ca 500 mil, Tändstiften vet jag inte när dom bytts senast. Går som en klocka men drar mycket bensin. På lugn landsvägskörning är det svårt att få den under 1,4 liter per mil. Hade en likadan bil för ca 10 år sedan och vad jag minns så drog den oftast under litern under liknande omständigheter. Läser också ofta i tillsalu annonser om denna bil att den är så bränslesnål.

Finns det någon som kan ge mig tips om jag kan göra något för att få ner förbrukningen.

:(

Hej Rolf!

En klubbkamrat har haft liknande problem med hög bensinförbrukning på en DeVille 1993 med 4,9 litersmotorn. Han säger att: "Troligen är det bara att byta termostat (c:a 90kr) så kommer allt att fungera som det ska. Om motorn inte uppnår c:a 95 grader utan som min bil låg på runt 88 grader, så lägger datorn till extra bensin eftersom den tror att motorn inte är riktigt varm. På min bil gjorde det 2 dl bensin per mil. B)

Mvh /Bengt

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

nu har jag en fleetwood med lt1 och den gillar massa besnins också kör den på 1,8L milen, enda gången jag får ner den vettig är landsväg i 110-120 då drar den 0,9.

kan det vara samma på min dom har ju ingen temp mätare dessa bilar.

Link to comment
Share on other sites

Har just köpt en Sedan DeVille 1990 med en 4,5 liters motor (OKP750). Den har gått ca 17.000 mil. Vad jag kan bedöma mycket väl underhållen av den tidigare ägaren som ägt den i 14 år. Olja och filter bytt varje år då bilen gått ca 500 mil, Tändstiften vet jag inte när dom bytts senast. Går som en klocka men drar mycket bensin. På lugn landsvägskörning är det svårt att få den under 1,4 liter per mil. Hade en likadan bil för ca 10 år sedan och vad jag minns så drog den oftast under litern under liknande omständigheter. Läser också ofta i tillsalu annonser om denna bil att den är så bränslesnål.

Finns det någon som kan ge mig tips om jag kan göra något för att få ner förbrukningen.

:(

Jag har en 92 med 4,9 l motor, på den var lambdasonden kass vilket att den drog 3-4 dl för mycket.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Som ovanstående skriver så är det inte helt ovanligt med att termostaten lägger av, känn på kylaren/slangen om den blir ljummen lite väl tidigt. När motorn är under uppvärming ska inget varmt vatten ut till kylet, när bilen är stillastående känns även ganska små mängder kylvätska som ökad temp på kylarens inlopp.

Lambdasond kan avläsas på lambdavärdet hos bilprovningen, lägre siffror än 1 anger fet blandning.

På andra bilmärken (som jag är bättre på) har det hänt att tempgivaren till motorstyrningen havererat och då ställs blandningen upp. Men då klarar den inte gränsvärdena på Lambda heller.

Sedan finns det mer långsynta fel som att motorn misständer, och oförbränt bränsle indikeras av motorstyrningen som att motorn går magert, och då fetar den upp blandningen. Sunt förnuft får råda, känns det inte 100% så kommer det ofta sekundära problem.

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Jag har själv upplevt att min bensinförbrukning ökat något och har själv "felsökt" min termostat öppnade redan vid ca 50 grader så den är bytt. Avgasvärdena blev bättre men förbrukingen skönk bara margiellt. Lambdasonden böt jag innan termostaten ifall det var den som gjorde att lambdavärdet låg fel. Det som står på tur är spjällägesgivaren då den ibland tappat bort sig och varvat lite mer än vanligt på tomgången har även fått felkoder som tyder på att den inte är helt ok. Därefter ska jag kolla växellådan, jag fick ett tipps tidigare här på forumet om att det finns en ventil som kan behövas göra rent och att den gör att växlarna kommer lite sent med onödigt varvande på motorn. Detta blir dock ett höstjobb.

Link to comment
Share on other sites

Jag har själv upplevt att min bensinförbrukning ökat något och har själv "felsökt" min termostat öppnade redan vid ca 50 grader så den är bytt. Avgasvärdena blev bättre men förbrukingen skönk bara margiellt. Lambdasonden böt jag innan termostaten ifall det var den som gjorde att lambdavärdet låg fel. Det som står på tur är spjällägesgivaren då den ibland tappat bort sig och varvat lite mer än vanligt på tomgången har även fått felkoder som tyder på att den inte är helt ok. Därefter ska jag kolla växellådan, jag fick ett tipps tidigare här på forumet om att det finns en ventil som kan behövas göra rent och att den gör att växlarna kommer lite sent med onödigt varvande på motorn. Detta blir dock ett höstjobb.

Hej Ingemar.

Varför bytte du 02-givare? Att lambdavärdet låg fel kan ju också innebära att det faktiskt låg fel. Man får förutsätta att givarna som indikerar fel faktiskt indikerar ett fel innan man förutsätter att de i sig är felet :)

Ett tips. Om tomgången är orolig brukar det oftast vara tomgångsmotorn som spökar. Det sitter en liten kontakt i enheten som aktiveras när en hävarm på gasspjället trycker på tomgångsmotorns arm. Om den klickar vet inte motorn om att gasspjället är stängt mer än genom gasspjällsgivaren som då ger en felkod eftersom den känner att gasspjället är stängt.

En rengöring och lätt putsning av kontakten brukar räcka. Fila inte på kontaktytorna eftersom ytorna blir större och snabbare blir oxiderade på nytt.

Undvik att röra någon justering utan att märka upp lägen först. Grundjusteringar ska man aldrig ändra på. Måste man det är det något annat som är fel såvida inte någon ändrat justeringen efer fabrik.

Angående växlingarna. Det finns en vacuummodulator, alltså en liten burk som m.h.a. motorns insugningsvacuum styr växlingarna eller rättare sagt ger impulser för att styra växellådan. Jag har aldrig rengjort en sådan men det är känt som ett vanligt fenomen att en massa jox byggs upp där ungefär som i EGR och andra kanaler på vacuumsidan (som på alla andra bilar med EGR).

Den ska finnas lätt tillgänglig utanpå växellådan.

Personligen tror jag inte det påverkar bensinförbrukningen såvida den inte ligger kilometervis på fel växel. Det är också meningen att lock-upen inte ska gå i förrän motorn är varm så det verkar som att den felaktiga termostaten även påverkat att den inte gått i som den ska? Det gör lätt 2 dl/mil.

Link to comment
Share on other sites

Jag har själv upplevt att min bensinförbrukning ökat något och har själv "felsökt" min termostat öppnade redan vid ca 50 grader så den är bytt. Avgasvärdena blev bättre men förbrukingen skönk bara margiellt. Lambdasonden böt jag innan termostaten ifall det var den som gjorde att lambdavärdet låg fel. Det som står på tur är spjällägesgivaren då den ibland tappat bort sig och varvat lite mer än vanligt på tomgången har även fått felkoder som tyder på att den inte är helt ok. Därefter ska jag kolla växellådan, jag fick ett tipps tidigare här på forumet om att det finns en ventil som kan behövas göra rent och att den gör att växlarna kommer lite sent med onödigt varvande på motorn. Detta blir dock ett höstjobb.

Hej Ingemar.

Varför bytte du 02-givare? Att lambdavärdet låg fel kan ju också innebära att det faktiskt låg fel. Man får förutsätta att givarna som indikerar fel faktiskt indikerar ett fel innan man förutsätter att de i sig är felet :)

Ett tips. Om tomgången är orolig brukar det oftast vara tomgångsmotorn som spökar. Det sitter en liten kontakt i enheten som aktiveras när en hävarm på gasspjället trycker på tomgångsmotorns arm. Om den klickar vet inte motorn om att gasspjället är stängt mer än genom gasspjällsgivaren som då ger en felkod eftersom den känner att gasspjället är stängt.

En rengöring och lätt putsning av kontakten brukar räcka. Fila inte på kontaktytorna eftersom ytorna blir större och snabbare blir oxiderade på nytt.

Undvik att röra någon justering utan att märka upp lägen först. Grundjusteringar ska man aldrig ändra på. Måste man det är det något annat som är fel såvida inte någon ändrat justeringen efer fabrik.

Angående växlingarna. Det finns en vacuummodulator, alltså en liten burk som m.h.a. motorns insugningsvacuum styr växlingarna eller rättare sagt ger impulser för att styra växellådan. Jag har aldrig rengjort en sådan men det är känt som ett vanligt fenomen att en massa jox byggs upp där ungefär som i EGR och andra kanaler på vacuumsidan (som på alla andra bilar med EGR).

Den ska finnas lätt tillgänglig utanpå växellådan.

Personligen tror jag inte det påverkar bensinförbrukningen såvida den inte ligger kilometervis på fel växel. Det är också meningen att lock-upen inte ska gå i förrän motorn är varm så det verkar som att den felaktiga termostaten även påverkat att den inte gått i som den ska? Det gör lätt 2 dl/mil.

Lambdagivaren böt jag för att det skillde så mycket mellan dess värde och det lambdavärde som avgasprovet visade. Jag vet att det brukar skilja men det var mer än normalt och eftersom den är lättbytt och inte för dyr så böt jag.

tommgångsmotorn är just men däremot är givaren inte helt ok och den ska bytas nu till hösten då även vakummodulatorn ska göras ren.

Link to comment
Share on other sites

Vad är normal / optimal förbrukning på en DeVille 4.5l? När jag köpte den gick den ätt köra på 0.95 landsväg men nu vill den ha 1.15-1.25l milen. Lika så undrar jag hur mycket AC'n drar dvs hur mycket mer får jag räkna att den drar en het sommardag än en sval kvällskörning? :huh:

Link to comment
Share on other sites

Vad är normal / optimal förbrukning på en DeVille 4.5l? När jag köpte den gick den ätt köra på 0.95 landsväg men nu vill den ha 1.15-1.25l milen. Lika så undrar jag hur mycket AC'n drar dvs hur mycket mer får jag räkna att den drar en het sommardag än en sval kvällskörning? :huh:

AC drar väl en 5 hk, vet inte hur mycket soppa det kan göra. 1dl/mil skulle jag gissa på om man antar att ca 50 hk krävs för att hålla bilen i jämn landsvägshastighet. De nyare AC-kompressorerna är centrifugalpumpar istället för kolvpumpar och tar mindre effekt.

Ligger bromsar på? Nödbromsen kanske inte släpper riktigt? Nya däck? Mina vinterdäck är snålare än mina gamla sommardäck var...

Min Eldorado brukade ta ca 1.09 l/mil på en blandad tank. 0.8-0.9 landsväg (155 hk 4.5 liter)

Du borde ha något liknande.

Link to comment
Share on other sites

Vad är normal / optimal förbrukning på en DeVille 4.5l? När jag köpte den gick den ätt köra på 0.95 landsväg men nu vill den ha 1.15-1.25l milen. Lika så undrar jag hur mycket AC'n drar dvs hur mycket mer får jag räkna att den drar en het sommardag än en sval kvällskörning? :huh:

AC drar väl en 5 hk, vet inte hur mycket soppa det kan göra. 1dl/mil skulle jag gissa på om man antar att ca 50 hk krävs för att hålla bilen i jämn landsvägshastighet. De nyare AC-kompressorerna är centrifugalpumpar istället för kolvpumpar och tar mindre effekt.

Ligger bromsar på? Nödbromsen kanske inte släpper riktigt? Nya däck? Mina vinterdäck är snålare än mina gamla sommardäck var...

Min Eldorado brukade ta ca 1.09 l/mil på en blandad tank. 0.8-0.9 landsväg (155 hk 4.5 liter)

Du borde ha något liknande.

Däcken är nya för säsongen, de gamla var inte slitna de hade ca 4-5mm kvar men de hade torrsprickor vilket inte är konstigt då de var bilens orginaldäck. Bromsarna är väl underhållna och ligger inte ann däremot så måste de bakre beläggen bytas snart då slitytan ser ut att vilja släppa. 0.8-0.9 på landsväg borde gå att få till men hur? Grabben åker en -98 Mustang V8 på 4.6l och den drar mindre än min både blandad körning och landsväg. Kan val av motor och växellådsolja påverka förbrukningen? Har Castrol magnetic i motorn osäker på om det är 10-30 el 10-40 och en dextron2 i växellådan som instruktionsboken och verkstadshandboken rekomenderar. Läste förövrigt på Garaget att en där hävdade att hans motor blev seg av Castrol magnetic kan det stämma?

Link to comment
Share on other sites

Vad är normal / optimal förbrukning på en DeVille 4.5l? När jag köpte den gick den ätt köra på 0.95 landsväg men nu vill den ha 1.15-1.25l milen. Lika så undrar jag hur mycket AC'n drar dvs hur mycket mer får jag räkna att den drar en het sommardag än en sval kvällskörning? :huh:

Här nedan följer lite personliga iaktagelser om bränsleförbrukningen på min DeVille -97 (275 HP). Nästan längst ner kommer en fråga.

Jag har testat att koppla ur AC:n. Detta gjorde jag på en körning om 2 gånger 5 timmar i Kalifornien. Temperaturen låg mellan 30 och 35 grader, så jag hade fönstrena öppna. Anledningen till att jag testade detta var att fläktmotorn gav upp precis innan jag skulle iväg på denna tur, så jag hann därför inte byta den innan jag åkte. När jag körde på detta sätt, med AC:n av och rutorna delvis nerdragna, drog bilen lite under en liter per mil. Det är inte mindre än vad den drar med AC:n påkopplad och rutorna uppe - snarare mer. Att stänga av AC:n minskar givetvis belastningen på motorn, men nerdragna rutor ökar luftmotståndet, vilket i sin tur ökar belastningen på motorn. Sträckan innehöll lite bergskörning, men mestadels motorväg med farthållaren ställd på delvis 117, delvis 127 km/h.

För övrigt har jag även kört bilen i närheten av Death Valley vid långvarig, stadig yttertemperatur på 42 grader (ett tag uppe på 45). Temperaturen i kupén höll sig på inställd nivå – det enda som märktes vara att fläkten varvade upp för att hinna med att kyla mer. Att i det läget veva ner rutan och sticka ut handen kändes märkligt – ungefär som att sticka ut handen i en hårtork.

När det gäller farthållaren har jag flera gånger kommit fram till att bilen inte drar mer av att den används, snarare tvärtom (vid samma hastighet - det handlar alltså inte om att använda farthållaren för att undvika oavsiktlig hastighetsökning). Detta verkar vara något som skiljer mellan olika bilar. Jag har även provat detta på SAAB 9-5 2.3t kombi (170 Hk, ungefär -00), som fungerade likadant. På en Volvo 850 GLT kombi (170 Hk, ungefär -97) däremot, ökade förbrukningen med 1 dl/mil när farthållaren användes. Alla dessa bilar har jag kört tillräckligt mycket för att ha hyfsat god statistik på detta.

När det gäller stadskörning så har jag upplevt (har dock inte testat konsekvent under längre tid) att bilen drar mer bensin om den körs överdrivet mjukt (segt). På landsväg drar bilen föga förvånande mindre vid mjuk körning (detta har jag testat flera gånger).

Nu till frågan (Om någon har ett svar och tycker att detta borde vara en egen tråd går det bra att kopiera nedanstående och skapa en ny tråd. Jag skrev frågan här eftersom det är relaterad till första stycket.):

Min tidigare DeVille -88 hade ett flow through system på luftflödet, så att luft trycktes genom bilen även om fläkten ej snurrade. Jag tror att även min -97:a fungerar så, men att systemet i ovan beskrivna situation stängde av luftintaget (ställde in sig på återcirkulering) för att snabbast möjligt kyla luften (vilket hade fungerat om fläkten fungerat normalt). Frågan är om jag då i stället för att stänga av systemet helt skulle ha låtit det vara på. Hade det i så fall öppnat spjället till friskluftintaget efter en stund (så som det normalt sett gör)?

Den DeVille -88 som jag hade i Kanada hade inte lägre vare sig AC eller farthållare. Det var en billig bil (drygt 10 000 kr, vilket räckte för en student) som inte hade behandlats överdrivet väl under sina knappt 30 000 mil och dessutom blivit utsatt för stöldförsök. Trots detta fungerade den fint det halvår jag hade den samt på 800 mil tur ner genom USA (jag bytte motorfästen, bromsslangar och hällde konditionerare i automatlådan - det fixade ett begynnande slir på 3:ans växel). På turen genom USA drog den ungefär 1,1 l/mil, vilket inkluderade stadskörning i de städer vi passerade. Ren landsvägskörning drog under 1 l/mil. Ren stadskörning drog uppemot 2 l/mil, bortsett från i San Francisco, där den drog 3 l/mil (fast då körde vi till stor del långsamt upp och ner i de rejält branta backarna med stopp vid varje tvärgata på vägen upp). Motorn i den bilen var 155 HP, 4.5L TBI (alltså central insprutning – ej portad).

__

Jonas

Link to comment
Share on other sites

Vad är normal / optimal förbrukning på en DeVille 4.5l? När jag köpte den gick den ätt köra på 0.95 landsväg men nu vill den ha 1.15-1.25l milen. Lika så undrar jag hur mycket AC'n drar dvs hur mycket mer får jag räkna att den drar en het sommardag än en sval kvällskörning? :huh:

AC drar väl en 5 hk, vet inte hur mycket soppa det kan göra. 1dl/mil skulle jag gissa på om man antar att ca 50 hk krävs för att hålla bilen i jämn landsvägshastighet. De nyare AC-kompressorerna är centrifugalpumpar istället för kolvpumpar och tar mindre effekt.

Ligger bromsar på? Nödbromsen kanske inte släpper riktigt? Nya däck? Mina vinterdäck är snålare än mina gamla sommardäck var...

Min Eldorado brukade ta ca 1.09 l/mil på en blandad tank. 0.8-0.9 landsväg (155 hk 4.5 liter)

Du borde ha något liknande.

Däcken är nya för säsongen, de gamla var inte slitna de hade ca 4-5mm kvar men de hade torrsprickor vilket inte är konstigt då de var bilens orginaldäck. Bromsarna är väl underhållna och ligger inte ann däremot så måste de bakre beläggen bytas snart då slitytan ser ut att vilja släppa. 0.8-0.9 på landsväg borde gå att få till men hur? Grabben åker en -98 Mustang V8 på 4.6l och den drar mindre än min både blandad körning och landsväg. Kan val av motor och växellådsolja påverka förbrukningen? Har Castrol magnetic i motorn osäker på om det är 10-30 el 10-40 och en dextron2 i växellådan som instruktionsboken och verkstadshandboken rekomenderar. Läste förövrigt på Garaget att en där hävdade att hans motor blev seg av Castrol magnetic kan det stämma?

Visst kan olja påverka lite grann men det är mest känslan som påverkas, sällan det blir några större variationer såvida inte alldeles för tjock olja är i.

Jag gissar på din bränsletrycksregulator :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Byt termostat, det hjälpte förbrukningen ner på min STS!

Kolla om temperaturen ligger rätt på motorn först...95 grader eller däromkring är helt ok.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips och det engagemang som min fråga om hög bensinförbrukning skapat.

Det här forumet är fantastiskt.

Jag har nu tagit tag i problemet.

Började med att byta termostat vilket verkade vara logisk och en lätthanterligt åtgärd. Termostatet inkl packning kostade 198:-, med klubbrabatten avdragen. Innan bytet visade förbrukningen 1,39 liter/mil och efter bytet har förbrukningen, med samma typ av körning, gått ner till 0,89 liter/mil.

HELT FANTASTISKT!!!

:yupi3ti::yupi3ti:

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips och det engagemang som min fråga om hög bensinförbrukning skapat.

Det här forumet är fantastiskt.

Jag har nu tagit tag i problemet.

Började med att byta termostat vilket verkade vara logisk och en lätthanterligt åtgärd. Termostatet inkl packning kostade 198:-, med klubbrabatten avdragen. Innan bytet visade förbrukningen 1,39 liter/mil och efter bytet har förbrukningen, med samma typ av körning, gått ner till 0,89 liter/mil.

HELT FANTASTISKT!!!

:yupi3ti::yupi3ti:

Skönt det löste sig, en klassiker med termostaten :)

Det var likadant på frugans Jeep när vi skaffade den för några år sedan...fast i mitt fall fick jag också täta kylsystemet när det blev tryck på skiten...ny kylare och nytt expansionskärl...köp aldrig något från Crysler :P

Ingemar verkar däremot vara i behov av en ny bränsletrycksregulator, de ca 0,2-0,3 l/mil extra tyder på det (termostaten är bytt)

Ett tips till till Ingemar. Man kan se om motorn går i open eller closed loop i diagnostiken. Ska kolla i min manual för en STS -93, kanske ser likadant ut hos dig.

Jag återkommer.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips och det engagemang som min fråga om hög bensinförbrukning skapat.

Det här forumet är fantastiskt.

Jag har nu tagit tag i problemet.

Började med att byta termostat vilket verkade vara logisk och en lätthanterligt åtgärd. Termostatet inkl packning kostade 198:-, med klubbrabatten avdragen. Innan bytet visade förbrukningen 1,39 liter/mil och efter bytet har förbrukningen, med samma typ av körning, gått ner till 0,89 liter/mil.

HELT FANTASTISKT!!!

:yupi3ti::yupi3ti:

Grattis Rolf!

När man läser lösningen på ett sådant här problem känner man sig lycklig över att ha tillgång till detta Cadillac Forum. Vilken kunskapskälla!

/Bengt

:bluesbrothers:

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Byt termostat, det hjälpte förbrukningen ner på min STS!

Kolla om temperaturen ligger rätt på motorn först...95 grader eller däromkring är helt ok.

Nu har jag kollat upp temperaturen under körning (jag körde och David läste datorn) och den pendlade lite beroende på körningen. Vid något tillfälle gick den upp till 105*C men låg oftast mellan 91-93*C. Termostaten böts för två år sedan och den verkar börja öppna vid 92*C som verkstadshandboken anger men frågan är om den inte öppnar för fort när den öppnar då handboken anger att den ska vara fullt öppen vid 104*C. Bilen är nu avställd från 1sept. men funderar att byta termostat men till vilken det är frågan. Rockauto.com har bland annat en på 195*F och en på 205F* (91respektive 96*C om jag räknat rätt) Ska jag prova den varmare eller ta den stansdardvarianten på 195*F? Vi kollade växlingen mellan cloosed loop och open verkar dock vara ok. dvs den stängde då lambda började jobba och tempraturen gått upp. Kan ett termostat byte vara lösningen även för min bil?

Link to comment
Share on other sites

Byt termostat, det hjälpte förbrukningen ner på min STS!

Kolla om temperaturen ligger rätt på motorn först...95 grader eller däromkring är helt ok.

Nu har jag kollat upp temperaturen under körning (jag körde och David läste datorn) och den pendlade lite beroende på körningen. Vid något tillfälle gick den upp till 105*C men låg oftast mellan 91-93*C. Termostaten böts för två år sedan och den verkar börja öppna vid 92*C som verkstadshandboken anger men frågan är om den inte öppnar för fort när den öppnar då handboken anger att den ska vara fullt öppen vid 104*C. Bilen är nu avställd från 1sept. men funderar att byta termostat men till vilken det är frågan. Rockauto.com har bland annat en på 195*F och en på 205F* (91respektive 96*C om jag räknat rätt) Ska jag prova den varmare eller ta den stansdardvarianten på 195*F? Vi kollade växlingen mellan cloosed loop och open verkar dock vara ok. dvs den stängde då lambda började jobba och tempraturen gått upp. Kan ett termostat byte vara lösningen även för min bil?

Termostaten löser inget alls i ditt fall eftersom den går in i closed loop, dvs. bränsleblandningen och mängden styrs av givarvärdena istället för de inprogrammerade lägena. Skicka istället efter en bränsletrycksmätare (som du bara kopplar in på din Schraeder-ventil) så du kan kolla bränsletrycket. Det verkar vara för högt.

Eftersom du inte har några koder och bilen går fint låter det som bränsletrycksregulatorn...

Link to comment
Share on other sites

Byt termostat, det hjälpte förbrukningen ner på min STS!

Kolla om temperaturen ligger rätt på motorn först...95 grader eller däromkring är helt ok.

Nu har jag kollat upp temperaturen under körning (jag körde och David läste datorn) och den pendlade lite beroende på körningen. Vid något tillfälle gick den upp till 105*C men låg oftast mellan 91-93*C. Termostaten böts för två år sedan och den verkar börja öppna vid 92*C som verkstadshandboken anger men frågan är om den inte öppnar för fort när den öppnar då handboken anger att den ska vara fullt öppen vid 104*C. Bilen är nu avställd från 1sept. men funderar att byta termostat men till vilken det är frågan. Rockauto.com har bland annat en på 195*F och en på 205F* (91respektive 96*C om jag räknat rätt) Ska jag prova den varmare eller ta den stansdardvarianten på 195*F? Vi kollade växlingen mellan cloosed loop och open verkar dock vara ok. dvs den stängde då lambda började jobba och tempraturen gått upp. Kan ett termostat byte vara lösningen även för min bil?

Termostaten löser inget alls i ditt fall eftersom den går in i closed loop, dvs. bränsleblandningen och mängden styrs av givarvärdena istället för de inprogrammerade lägena. Skicka istället efter en bränsletrycksmätare (som du bara kopplar in på din Schraeder-ventil) så du kan kolla bränsletrycket. Det verkar vara för högt.

Eftersom du inte har några koder och bilen går fint låter det som bränsletrycksregulatorn...

Det ska jag kolla, nästa gång jag åker till garaget. Hoppas bara att den mätare jag kan fixa har rätt fäste.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...