Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Ny ägare av fleetwood, lite funderingar,


Nyberg

Recommended Posts

hej,

är ny medlem på forumet samt cadillac cluben,

har nyligt köpt mig en cadillac fleetwood 1995 med 16k mil på mätarn,

överlag fint skick,

ska göra olje service på den nu, service lampa lyser, hur släcker man den sen ?

vart får man lättast tag på reservdelar till dessa modelller,

vill byta ena kromlisten på fram skärmen, den stora nedre, vart kan man hitta dessa nya alt begagnade, har kollat ebay finns inte allt för mycket, samt hittat nytt i usa, men kostar en del att få hem,

några andra som har desssa bilar och vill dela med sig av lite bilder, samt brainfo man kan behöva veta.

mvh nyberg

Link to comment
Share on other sites


:welcomesmiley: Välkommen till team Fleetwood mr Nyberg.

Eftersom jag har en bil av samma modell så har jag skaffat mig en del värdefulla informationstips som jag kan dela med mig av till den som vill ha hjälp. Förslagsvis tar vi tfn kontakt via vår klubbs tfn nummer 08-7152600 detta är samma nummer som gäller för försäkringsupplägg åt medlemmar.

Jag vill att du anger ditt medlemsnummer när vi ev tar kontakt liksom i alla övriga ärende gällande klubbmedlemmar.

På återhörande Mvh Stig.

Stig A-son
Link to comment
Share on other sites

Kul med fler Fleetwood-ägare :welcomesmiley:

Jag är själv rätt ny Fleetwoodägare har en 96'a. Har inte hunnit sätta mig in i så mycket Fleetwood specifikt ännu men har haft både roadmaster och ett par capricer tidigare och mekaniskt är det stora likheter. Så har du specifika frågor så skiv så ska jag försöka hjälpa till.

Där håller jag inte med dig Stig! Att erfarenhetsutbyte ska ske genom telefonkontakt gynnar ju inte precis utvecklingen av forumet. Ju fler som är aktiva och skriver om sina erfarenheter här ju bättre för oss alla cadillacfreak :)

Hur många är vi i klubben som äger 93-96 Fleetwood?

Link to comment
Share on other sites

Hej Lasse

Först vill jag säga till dig att du missuppfattade nog Stig att det var bara telefonkontakt som gällde. Han menar säkert att vi kan i vissa fall ta direktkontakt med varandra om vi har ett ärende som är specifikt och inte berör andra på forumet. En telefonkontakt kan ju vara ett sätt att prata med personen om man vill ha en direkt kontakt för att kunna prata om andra saker också. Så inte menar han att telefonen skall ersätta forumet.

Du ville veta om det fanns fler Fleetwoodägare,

jag har en Fleetwood Brougham med under 8000 mil på mätaren. Den har bl a ett ganska sällsynt option som heter V4P "Trailer Towing Package" med delbart drag vilket ger mig möjlighet med mitt E-körkort att dra 3 ton (enligt regbeviset). Detta option har dessutom extra mekanisk fläkt för kylaren, vilket man ser på den stora fläktskyddskåpan. Dessutom har den heavy duty fjädrar samt den har 3:42 i bakaxelutväxling. Fleetwood/standard har 2:56 och Brougham har 2:93. Vad det innebär i bränsleförbrukning med 3:42 vet jag inte än, men enligt amerikanska forum ger det ca en dl merförbrukning. Fördelen är accelerationen.

För de som inte är helt bevandrade i denna motor som sitter i 1994-96 modellen av Fleetwood/Brougham är det en Corvettemotor av typen LT1. det är en 5.7 liters V8, som i Corvetten fanns 1992-1996 med uppgraderingar under de åren. Den största skillnaden mot i Fleetwooden är att det är en gjutjärnsmotor och i Corvetten en helaluminiummotor. Dessutom är trimningsgraden förändrad i Fleetwooden i den meningen att man minskat hästkraftsantalet och ökat vridmomentet mot Cadillacen. Det är därför att jag som ett "Corvettefreak" har denna Cadillacmodell som min favorit.

Att skriva om olja i deesa bilar är att gå in på "djupt vatten". Rent faktamässigt så har Corvetten enligt dess instruktionsbok varit rekommenderad att använda Mobile1 5W-30, men observera att det är för en aliuminiumotor. I Corvettekretsar säger man även att om man går upp till högre viskositet, t ex 40W kan man få problem med lyftarna. Om man skall använda syntetsik. delsyntetisk eller mineralolja får var och en ta ställning till (var och en blir nog salig på sin tro), men det viktigaste är nog att byta olja och filter regelbundet. Sen får ni själva debattera om vad som är regelbundet.

Det man kan behöva veta mer om dessa motorer är att optisparkfördelaren är ett välkänt ämne. Dessa fördelare blev uppgraderade 1995 med en bättre ventilering, men livslängden brukar inte vara mer än ca 10.000 mil. Om man utsätter fördelaren för fukt t ex genom motortvätt så kan man minska livslängden riktigt snabbt. Budgetera gärna för ett byte. Likaså är vattenpumpen känslig och brukar ha gjort sitt bästa efter ca 10.000 - 15.000 mil. Läcker den och det rinner ner på fördelaren så blir det dyrt, ca 7000 kr för en ny fördelare.

Men oroa er inte, det är mycket hållbara motorer, som Cadillac i nåder fått låna av kusin Corvette.......

Hälsningar Janne

Link to comment
Share on other sites

Tackar för denna info,

och vill även tacka stig för linan till "växelväljarn"

var inge svårt att fixa tog ungefär en timma,

är bytt väldigt mycekt på min, remmar, slangar, filter, vattenpump m,m m,m

har gått 16k mil nu, ska serva den igen samt byta olja/filter nu,

är dock osäker på vad jag ska stoppa i den,

sen blir det en hel recond, samt lite stereo i den också

lägger in en bild på bilen om det är av intresse också,

post-7922-1203109755_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja, nu funkade när du länkade bilderna i stället. Jag har tidigare aldrig lyckats med att öppna några "attached photos" så nå't skumt är det.

Kanske jag kan svara på några av dina ytterligare frågor.

Listerna, de fyra skärmlisterna, är ju av plast och de tål inte värme något vidare, så har bilen kommit från en solskensstat så är de nästan alltid "dragspels-kromade", om du tilåter uttrycket.

Stig A hjälpte mig att fixa nya både till min nya och min förra Fleetwood. Han ordnade detta genom KC i Jönköping. Suverän service från både Stigs och KC's sida.

Däremot försökte jag före det att få hem listerna från Klintbergs. Tyvärr klarade inte ordemottagaren av det, vilket jag tyckte var dåligt.

Fyra stycken lister, nya, kostar mellan 2500 och 3000 kr.

När det gäller stereo, så är det samma stereo på 1994 och 1995. 1996 kom en nya modell som inte passar på de tidigare åren. Den nya modellen har bl a stöldlås, vilket de tidigare inte har. Det kan vara bra att veta om man köper en begagnad.

Vanligast på 94-95 är stereo utan cd. HAr man cd, får man räkna med att cd'n lägger av förr eller senare, vilket är vanligt. Jag köpte en nya cd-enhet i kalifornien som funkade perfekt.

När det gäller ebay tycker jag att det finns ett jätteutbud av delar och litteratur till klart bättre priser än i Sverige.

Hälsningar

Janne

Link to comment
Share on other sites

hej tackar för info om listerna, dom har lite "dragspel",

dock inte den listen jag vill byta utan den stor längst ner och längst fram på framskärmen,

den har fått lite bucklor, syns inte så mycket men är störande,

kommer inte stoppa in någon orginal stereo, blir nog mångas fasa här :)

jag jobbar med bilstereo,äger www.multimedia-import.se är ni intresserad av nå hör av er kan jag ge lite rabatt...

så kommer byta stereo samt högtalare i bilen, kommer dock ha så jag kan bygga tillbaka till orginal utan nå större problem,

samt fixa lite mer på bilen..

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag ser att ni skriver om Fleetwoods skärmlister som tyvärr oftast har ett störande utseende på flertalet av denna bilmodell. Eftersom jag vid flertal tillfällen fixat dessa åt bekymrade bilägare så underlättar jag problemet för andra som inte löst detta ännu med att här skriva in artnr för beställning. De lagerförs som regel hos Klintbergs för omg leverans.

12529568 Moulding F/FR

- " - 69 F/FDR UPR LH

- " - 70 R/QU

- " - 71 R/QU

Min kontakt/leverantör är KC Bil & Truck AB Jönköping tfn 036-715629.

Leveranstid ca 3-5 dagar.

Hälsn Stig. :hatsoff:

Stig A-son
Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag ser att ni skriver om Fleetwoods skärmlister som tyvärr oftast har ett störande utseende på flertalet av denna bilmodell. Eftersom jag vid flertal tillfällen fixat dessa åt bekymrade bilägare så underlättar jag problemet för andra som inte löst detta ännu med att här skriva in artnr för beställning. De lagerförs som regel hos Klintbergs för omg leverans.

12529568 Moulding F/FR

- " - 69 F/FDR UPR LH

- " - 70 R/QU

- " - 71 R/QU

Min kontakt/leverantör är KC Bil & Truck AB Jönköping tfn 036-715629.

Leveranstid ca 3-5 dagar.

Hälsn Stig. :hatsoff:

tackar,

en till fråga, vad är det för ET på dessa bilar, navhålet skulle jag också vilja veta,

bultmönster är 5x127 om jag inte fattat fel..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

:paint2: Svar till Lasse,s fråga den 15 feb om antal Fleetwood -93 till -96 det finns med i klubben ?

Jag har gjort en prel, beräkning av denna bilmodell som finns i Sverige nu år 2008, obs modellen Fleetwood och Brougham samt limo sammanräknat.

Totalt enl beräkningen finns det ca 90 bilar, varav hälften är Brougham och 5-6 förlängda limo-modeller. Av dessa ingår ca 35 st Fleetwoodägare i Cadillac Club Sweden som medlemmar, och allt fler ansluter sig nästan varje månad.

Denna bilmodell har på senare tid blivet svår att hitta i USA om man vill köpa en lågmilare och välvårdad, modellen har ju inte varit någon storsäljare från början eftersom den har ett högt nypris och dessutom den största modellen Cadillac tillverkade på 90-talet.

Flertalet av dessa är godkända här för 5 passagerare. Bilens övriga mått är L. 5.70. B. 1.92. Totalvikt 2.550 kg Däck P235/70R15. De sista årsmodellena har LT1 motor. (Corvette) 260 hkr.

Sammanfattningsvis är bilen mycket prisvärd att köpa i Sverige om man vill äga en stor Cadillac av 90-tals modell, och det fortsatta värdet står sig troligen eftersom detta är förhållandevis lågt i nuläget och tillgången ganska begränsad.

Just nu finns några tillsalu, så den som är intresserad sök på datorn och kolla av läget.

När du handlat ta kontakt med CCS så får du tillgång på mycket förmånlig försäkring gm vårt avtal.

// Stig.

Stig A-son
Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret Janne! Jaså det är så pass som 90 bilar ändå!

Ja min bil får då räknas in i skaran icke Brougham även om den har vinyltak vilket är ovanligt vad jag förstått. I och för sig är den specialutrustad också på andra sätt, framförallt i baksätet som den forna direktionsvagn det är.

Link to comment
Share on other sites

har itne heller brougham,

så har inte vinyl taket, dock är jag inte lessen över det :)

ser som slankare ut utan vinylen,

passar dock vissa bilen, men inte denna tycker jag,

kan slänga in en lite fråga också,

har haft den i garage nu, och kört ut den då och då, nu har baken hissat upp sig rejält och den vill inte sänka sig igen ?? va kan vara felet,

är det bara börja skruva i nivå regleringen och hoppas det släpper eller ???

nå annat enkelt som man kan lösa det med ?

Link to comment
Share on other sites

Jag kan hålla med dig att det på vissa bilar inte passar och att det kan se slankare utan vinyltak. En äldre firebird eller camaro eller annan mer sportig bil tycker jag inte alls passar med vinyltak.

Men en fullsize 4-dörrars vagn och särskilt en trippelsvart som min Fleetwood är riktigt nice med vinyltak. :-) Men så är det, man gillar bäst det man har själv det var ju därför man köpte just den bilen. När man tröttnar på stuket börjar man leta efter något annat.

Appropå din fråga. Vet att jag läste om någon som hade just det problemet på Impala SS-formumet där det finns ett Fleetwoodforum. Jag har säkert läst igenom 20 sidor där så jag vet inte var jag såg det. Men där kan du kolla vill minnas att de skrev något om stopp i returen så dämparna inte tömdes.

http://www.impalassforum.com/vBulletin/forumdisplay.php?f=36

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...