Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Northstar - Motorvärmare, cirkulationsproblem


hjb981

Recommended Posts

Hur får man en motorvärmare av slangtyp att fungera i en Northstar? Jag har fått en DEFA-värmare installerad av en auktoriserad Saab-verkstad (det närmaste Cadillac man kommer där jag bor), och de har följt instruktionerna från DEFA (som rekommenderade den aktuella värmaren till Northstar). Där stod att montering skulle ske i övre kylarslangen (vilket förefaller ologiskt och är tvärt emot vad DEFA säger på sin hemsida), vilket fick till följd att övre kylarslangen men inget annat värmdes.

Montering i nedre kylarslangen hjälpte inte heller. Fortfarande helt kall motor (och kylare). För övrigt fungerar motorn som den ska, inga konstigheter med temperaturregleringen vid drift, så något stopp i kylsystemet förekommer inte.

Om någon har någon idé om detta mottages förslag tacksamt! Bilen är för övrigt en DeVille av årsmodell 1997 (så den har inte något fästställe för den utanpåliggande värmare som man monterar på senare Northstar).

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites


En tänkbar orsak kan vara att det ff finns luft kvar i systemet. Kan ibland vara svårt att få det luftfritt speciellt på stora vattensystem.

Vad gäller placeringen så brukar man försöka få värmaren så lågt som möjligt för att cirkulationen ska fungera. Men har man följt anvisningarna så är det väl ok.

Link to comment
Share on other sites

Hej, Vad jag förstår eftersom jag just nu jobbar med en Northstarmotor så

måste man nog få in värmaren i slangsystemet för inre värmeelementet dvs de tunna slangarna.

Den vanliga kylaren och de grova slangarna kan nog aldrig bli ngn cirkulation i eftersom

termostaten sitter i den ena slangen -öppnar ju först vid 90 grader.

Det inre värmesystemet har en slinga som alltid är öppen för att få värme snabbt

Det finns en del sådana slangar under trotteln sedan blir det rör bakom motorn....

Kanske en bra plats på högra sidan mot torpeden där det också finnes slangkopplingar.

/Jan L

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen!

Jag har kontrollerat expansionekärlet, och där var det gått om orange kylarvätska. Om jag har förstått saken rätt så pumpas eventuell luft i systemet ut dit när motorn värms upp, varpå kylarvätska sugs tillbaka därifrån närmotorn svalnar. Eftersom det nog har blivit c:a 50 körningar (uppvärmning + nedkylning) sedan motorvärmaren kopplades in, borde systemet ha hunnit lufta sig nu om det behövdes (om jag har rätt - kanske kan det ändå bli luft kvar?).

När jag talade med verkstaden för ett par månader sedan (då installationen utfördes), ifrågasatte jag faktiskt just det där med att koppla värmaren i yttre kretsen (mot kylaren). Då sa de att det var det normala sättet att koppla slangvärmare, i varje fall på europeiska bilar. Tydligen så är de termostaterna alltid lite öppna, för att få viss uppvärmning av kylaren innan motorn är helt varm. Det låter ju i och för sig vettigt, då det skulle kunna bidra till mindre temperaturchock för motorn när termostaten väl öppnar ordentligt.

Men när jag kallstartar min motor och känner på slangarna blir de inte det minsta varma över huvud taget innan motorn är nästan helt varm. Så nog verkar det som om termostaten på en Northstar är helt stängd när det är kallt i systemet. Därför kommer min riktning härifrån bli att undersöka möjligheterna för inkoppling i inre kretsen.

Några frågor:

Finns det inga frostpluggar på Northstar? Där brukar man ju kunna koppla värmare!

Finns det fler utanpåliggande slangar i inre systemet än de som går till värmepaketet?

Återigen tack för svaren!

-Jonas

Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

Det är nog inte det lättaste att få en motorvärmare att fungera om den inte har en egen pump

som gör samma jobb som vattenpumpen.

Termostaten sitter på kallinloppet från kylaren men värms då vattenpumpen har en intern

bypass som gör att termostaten ligger i ett mindre flöde i motorn hela tiden.

Helt olika alla gamla system som jag normalt känner till. Det finns inga möjliga anslutningar på blocket

vad jag kan se däremot i topparna men värmaren behöver nog sitta lågt i motorn

och det verkar mycket trångt -värmeslangarna är nog bättre

så det verkar nog som om du får varmköra länge istället och på syntetolja.

Kanske en motorfjärrstart som dom har i USA men det får man väl inte ha här

med 1 min tomgångskörning.....

/Jan L

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack!

(till skillnad från tack och hej ;-) )

Jag har Mobil1 0W-40 i motorn, och dessutom kupévärmare (så kupén håller sig varm tills värmen från motorn kommer igång). Att jag vill ha motorvärmare också är för att vara snäll mot motorn :-).

Läser lite om motorvärmare i Vi Bilägare, nr 15, 2007. Där har de testat motorvärmare. De skriver faktiskt om just värmare med inbyggd pump som behövs i vissa motorer - alltså finns sådana! I min instruktionsbok står det dessutom något i stil med att det kan vara bra med motorvärmare om man ska starta bilen när det är kallare än -18 grader C. Alltså måste det vara möjligt att ha motorvärmare till motorn! (-18! I USA kopplar man minsann inte in motorvärmarna i onödan ;-) )

Mycket intressant att läsa om termostatens placering, Jan. Den borde ju medföra att termostaten stänger väldigt snabbt igen om det kommer väldigt kall kylarvätska från kylaren, så att vätskan därifrån kan vara kall utan att motorn tar skada när termostaten öppnar (eftersom den kalla kylarvätskan gör att termostaten snabbt minskar flödet igen).

Ett intressant testresultat i ViB var att långa motorer, som t.ex. en Volvo-femma, kan bli ganska ojämnt uppvärmda. I deras test hade vänster sida värmts 28 grader och höger 37 grader (3 timmars värmning, starttemp -20). Detta är såklart inte helt optimalt, och borde ju avhjälpas med en värmare som har pump.

Några frågor till:

Om man kunde koppla en värmare med pump på en av de tunna slangarna till värmepaketet, skulle cirkulationen där även driva en cirkulation inne i motorn, så att hela motorn värms? Eller behöver pumpen sitta någon annanstans för att det ska fungera?

Var kan man hitta en schematisk ritning över kylsystemet? Hittar ingen i min Chilton-manual...

-Jonas

Link to comment
Share on other sites

hej,

kallvattnet från innerelementet och kylaren möts bakom termostaten -du har en

slangkoppling där ungeför under trotteln. Allt kallt vatten går in i blocket på varje sida

långt ned och sedan kommer allt varmt vatten ut genom topparna strax ovanför

och där går också varmvattnet till inre elementet ut ngnstans åt bromsservon till.

Så där är väl platsen att mata in men vilken riktning det skall pumpas förstår jag inte

eftersom det blir lite tvärsemot motorns ordinariekylsystem.

Fast det kanske skall matas in i slangen vid bromsservon och sedan passera genom motorns

topplock bort till generatorn - ner i blocket och tillbaka till vänstersidan i blocket.

När du sen kör motorn så är det ju tvärtom......OBS detta är bara funderingar och ideer.

/Jan L

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Annars kan man alltid ta till ett gammalt beprövat knep från Norrland. På en gammal BM lastare med motorvärmare som inte räckte till vid -30° brukade jag ta en uttjänt ugnsplåt, en halv hink kutterspån och några deciliter diesel och lägga under och tutta på. Efter 15-20 minuter var allt varmt och startade fint. Motortvätt till våren rekommenderas. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu är det ett tag sedan jag var inne på sidan, men jag såg att jag fått ytterligare ett (mycket innovativt) förslag. Tack Mats! Jo, tanken att värma underifrån med t. ex. en kupévärmare har slagit mig, men att helt sonika fixa en liten brasa under bilen - det var något nytt! :lol:

Status på projektet (jo, det känns som ett projekt snarare än en installation): Jag avvaktar för att se om jag har garage nästa vinter. Annars funderar jag på en Webasto eller Eberspächer (bensindrivna värmare). Dyrare, men kan användas överallt.

Om någon har erfarenhet av att det fungerar eller blir problem: skriv gärna en liten rad om det!

Tack igen för alla tips!

- Jonas

Link to comment
Share on other sites

När jag köpte min STS 99 för ett antal år sedan bad jag att få en motorvärmare inmonterad, vilket jag också fick. Den var inte billig, så jag klagade ganska högljutt. Jag fick då förklaringen att det inte var vilken motorvärmare som helst. Den innehöll dels en värmare monterad i en slang i kylsystemet, en cirkulationspump samt en batteriladdare som förhindrar att cirkulationspumpen drar ur batteriet. Tyvärr har jag ingen dokumentation på den men jag vet att jobbet utfördes på Staffan Beck AB. www.beckab.se

Den fungerar perfekt. Kolla om dom är beredda att hjälpa dig. :rolleyes:

Lycka till!

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Nu är det ett tag sedan jag var inne på sidan, men jag såg att jag fått ytterligare ett (mycket innovativt) förslag. Tack Mats! Jo, tanken att värma underifrån med t. ex. en kupévärmare har slagit mig, men att helt sonika fixa en liten brasa under bilen - det var något nytt! :lol:

Status på projektet (jo, det känns som ett projekt snarare än en installation): Jag avvaktar för att se om jag har garage nästa vinter. Annars funderar jag på en Webasto eller Eberspächer (bensindrivna värmare). Dyrare, men kan användas överallt.

Om någon har erfarenhet av att det fungerar eller blir problem: skriv gärna en liten rad om det!

Tack igen för alla tips!

- Jonas

Hej,

Ang "Webasto". Har under drygt 15 år använt webasto i mina bilar,mestadels mercedes. Har minicall inkopplad så jag kan bara ringa och slå igång värmaren. Mycket praktiskt när man är på resa. Sen finns självfallet timer för inställning. Har under dessa år (peppar peppar) aldrig haft några problem med den.

Eilert

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...