Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Stig A är nu med i forumet


stig.a-son

Recommended Posts


  • 2 months later...

Belysningstips !

De flesta som har USA-bilar har ju inte belysningsautomatik när man startar bilen, utan måste tända halvljuset manuellt vilket oftast blir glömt av många när de kör i trafiken.

Detta är mycket lätt att åtgärda genom att täcka över den lilla ljussensorn som sitter nerbyggd i ventilationsgalleret ovanpå instrumentbrädan, på detta vis regestrerar den ständigt mörker och vill tända ljuset. Steg två är att alltid ha TWILIGHT SENTINEL ställd på ca 1/4 del av skalan så släcks halvljuset strax efter att tändningen slås av.

Detta fungerar till 100% på min Fleetwood, prova ni också så blir alldrig ljuset glömt vi körning !

Stig A-son
Link to comment
Share on other sites

Hej Stig!

Kul att vi blir fler i forumet!

Ja, det var ett bra tips för att få halvljusautomatik, men ivf på min DeVille -97 dimmas även instrumentpanelen ner om man gör så, och den går då inte att justera upp riktigt till dagsbelysningsnivå. Mitt halvljus lyser automatiskt med reducerad styrka när man lägger i Drive på dagen - borde ju gå att progga om styrdatorn så att den även slår på bakljusen då, men det är nog inte så lätt att ta reda på hur man skulle göra det i så fall...

Men varför ställa Twilight Sentinel på 1/4? Om man ställer den på "precis på" slås ju ljuset av nästan direkt när man stänger av motorn. Att ställa den på något annat än det är väl bara aktuellt om man vill ha follow me home lighting? Fast det kanske var för det du menade?

Hur som helst: bara man ser sina mätare funkar det ju utmärkt. De enkla lösningarna är ofta de bästa!

Hälsningar,

Jonas

Link to comment
Share on other sites

:ups: Fleetwood,s 1993-96 CHANGE OIL lampa !

Skriver här hur man själv kan släcka servicelampan, som flertalet har svårt att göra själv.

Varningslampan styrs av datorn och påminner bilägaren om att det är dags för oljebyte innom en viss tidsperiod/körsträcka.

De bilägare som själva utför denna service bör också kunna nollställa varningsindikatorn.

Så här gör man:

1. Slå på tändningen till on-läget/tändningsläget ( motorn skall inte startas)

2. Tryck ner & släpp upp gaspedalen i botten snabbt 3 ggr, detta skall ske innom 5 sek.

3. CHANGE OIL (byta olja) lampan skall nu har lyst upp 2 ggr och sedan släckts.

Om oljelampan tänds upp igen och lyser i ca 5 sek har återställningen inte skett.

Om man misslyckat första gången så gör om allt från början igen.

Det är ju viktigt att respektera varningen och inte bara släcka lampan, för oljebyte med filter är ju viktigt för motorns livslängd och driftsäkerhet.

**** I samband med oljebytet kan man med fördel också kontrollera att oljetrågets samtliga skruvar inte sitter för löst åtdragna vilket lätt orsakar mindre oljeläcktage efter att ny olja fyllts i och löser upp vissa avlagringar vid packningen. Det är ganska vanligt att trågpackningen har krymt på bilar som körts många mil, och detta göra att skruvarna sitter ganska löst.

Ett tips till garagemekaren ! Hälsn S.A.

Stig A-son
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dags för ett nytt tips till självmekare !

Det är inte helt ovanligt att den inbyggda visaren för växelläget slutat fungera på bilar med rattväxel och då ständigt visar P-läge oavsett vilken växel man lägger i.

Det är nämligen en förbindelsewire som överför informationen mellan visare och växelstaget vid rattstången, och med tiden brukar denna slitas av på grund av utmattning oavsett bilmodell.

Problemet är då att hitta lämpligt material som håller och samtidigt formbart för vinklingar mm.

Här är lösningen:

Butiker som säljer fiskeutrustning har en perfekt typ av fiskelina som är nylonöverdragen stålwire och ligger på metervara i en förpackning som kostar obetydligt, produkten heter Berkley Steelon* Nylon Coated Wire.

Nog kan detta var till hjälp för någon händig bilägare som själv fixar reparationerna.

Hittar du inte något inköpsställe så kontakta mig så skickar jag den längd du behöver, förpackningen innehåller massor av meter ?

:unsure: Stig A-son.

Stig A-son
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ett nytt tips till Fleetwood-ägare. -93 till -96.

Jag har fått förfrågningar om lämpliga sidoblinkerslampor för infällning i befintlig cromelist på framskärmen.

För den som inte redan borrat hål mitt på framskärmen för blinkerslampor så har jag hittat en lämplig komplett lampa för infällt montage i befintlig plast/cromelist som ser mycket bra ut eftersom den har klart glas m gul lampa, och dessutom inte sticker ut mer än 10 mm.

Den aktuella listen har dessutom redan förberett utstansat hål från tillverkaren, så man behöver endast borra ett mindre hål bakom.

2 st kompletta lampor kostar ca 250:-- och säljes som org,reservdel till Audi med art nr för blinkers 480949127 och lampfattning 161949111.

Om någon står i begrepp att genomföra aktuell montering så kan jag maila över bilder på resultatet.

Dessutom har jag en bra lösning på infällda blinkers även bak med gula lampor.

Ni kan kontakta mig via tfn 08-7152600 så får ni mer upplysning.

// Stig.

Stig A-son
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

NYTVÄTTAD BIL !

:fireman: Oftast när man har tvättat bilen och åker ut på första resan har man då otur och kanske måste köra någon kortare sträcka på grusunderlag med vattenpölar, och till råga på allt få nerstänkta dörrsidor och bakskärmar.

Stänkskydd är ett minne blott för många men de fungerar verkligen bra på många bilmodeller, och då särskillt på Fleetwood som har kraftigt inböjd nedre del av dörrarna med 30 cm breda högglanspolerade cromlister, dessa iögonfallande lister vill man oftast hålla rena o snygga inför bilens beundrare.

Det är inte lätt att hitta snygga o lämpliga S-skydd med texten Cadillac i crome infällt, men som ett tips så lagerförs sådana hos AMERICAN RACING Gillbergagatan 32 Linköping tfn 013-104640 (Pierre).

De säljes i 2-pack höger/vänster till mycket humant pris ca 150:--kompl,m anpassad skruv.

Även om de inte täcker hela däckets bredd på insidan så gör det inget efter monteringen för det syns knappast, men på utsidan ser det riktigt bra ut och fungerar på en USA-glidarbil.

De passar såväl fram som bak av samma modell.

Dessa kan troligen även monteras på många andra Cadillacmodeller med lite tekniskt kunnande och fantasi.

Ni som gör detta blir säkert nöjda med resultatet, lycka till !

Hälsn Stig.

Stig A-son
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...